MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           17.5.2024 15:19         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Japonské klasické motocykly | Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let | Honda CB 500 T | Yamaha XS 750 2D, deník | Renovační projekt Yamaha XS 750-2D | Kawasaki Z 1100 GP - B2 | Barber Vintage Motorsports museum | Motocykly ze západu v ČSSR? | Suzuki GSX 750 E | Honda CB 750 v ČSSR? | Kawasaki KZ 1300 A1 | Kawasaki GPZ 900 R | NIPPON RETRO | Suzuki GSX-R 1100 | Honda VFR 750 typ RC36 | Dovoz staršího motocyklu z EU | Moto muzeum Sezemice | Suzuki RF 900R | Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu | Suzuki TL 1000S | Honda CB750 F | Suzuki GSF 1200 Bandit | Kawasaki Z650 B | Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H | Kawasaki ZZ-R 1100 | Honda CBR 900 RR Fireblade | Kawasaki ZX-12R | Japonské klasické motocykly a peníze | Suzuki GSX 1400 | Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR? | Suzuki GSX-R 1100 M | Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR | Rakouské superbiky na brněnském Automotodromu | Koupí to teprve začíná | Motorkářská doba temna | Je třeba bát se dovozové STK? | Pneumatiky pro klasické motocykly | Velká kniha o motocyklech | Oleje pro klasické motocykly | Yamaha FZ 750 | Suzuki TC200 | Duel naháčů | Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E | Mad Max Style… | Suzuki GS 1000 E | Kouzlo japonských motocyklových přístrojů | Technická lahůdka ze země úsměvů | Představení Hondy CBX 1000 | Yamaha FZR 600 | Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník? | Yamaha XJ 600 |
Fotografie

  Deník oprav a rekonstrukcí zajímavého klasického motocyklu z Japonska

  Yamaha XS 750 2D

  rok výroby: 1977

  autor: Bubák


  Poznámka MotoMagazínu   V polovině 70. let minulého století přemýšleli v Yamaze, jakým směrem postupovat v kategotii silných cestovních strojů, kterou tehdy představovala objemová třída 750 cm3. Této kategorii již několik let vládla Honda se svým čtyřválcovým modelem CB. Honda na mnoho let dopředu určila jistý standard, ale i přes neustálé vylepšování se v polovině 70. let již stávala zastaralou. S mnoha novými progresivními prvky přišla konkurence. Například Kawasaki svůj model Z1 osadila čtyřválcem DOHC, BMW dotáhla k dokonalosti kardanový převod, objevila se kola z lekých slitin a kapalinové kotoučové brzdy se vpředu zdvojovaly.
  Není tedy divu, že se mnohé z těchto konstrukčních prvků objevilo i na nové Yamaze. Mnoha na svou dobu progresivními prvky vybavený motocykl XS 750-D byl představen v roce 1976. Robusní cestovní stroj byl osazen zcela novým tříválcovým motorem DOHC osazeným startérem i pákou možního startování, doplněmým pětistupňovou převodovkou a sekundárním převodem kardanem, dle licence BMW. Netradiční koncepce řadového čtyřtaktního tříválce byla zvolena zejména z důvodu zúžení profilu motocyklu. Kola byla vyrobena z hliníkové slitiny. Kapalinové kotoučové brzdy byly použity na předním i zadním kole a vpředu byly zdvojeny.
  V průběhu dalších let docházelo k neustálému vylepšování, které skončilo v roce 1982 modelem XS 850 SH. Motocykly Yamaha XS jsou typickou ukázkou dravého japonského přístupu využívajícího maximální míře osvědčených konstrukcí ve spojení s novými neortodoxními myšlenkami. U nás se těmito těžkými a na údržbu náročnými motocykly setkme jen velice výjimečně.
  Renovace japonských křižníků silnic 70. let minulého století je v našich podmínkách zcela specifickou záležitostí. Následující povídání nemá ambice motocyklové nadšence odradit od renovací zajímavých klasických motocyklů. Berte jej spíše tak, že renovace je výzvou, která se nevzává!




  Zde naleznete příběh renovace ukrutného wehementu, který si Bubák koupil a dával do hromady (jo Bubák je mešuge).

06.02.2005  Bubák pokračuje usilovně v rozborce motoru a ve shánění poškozených dílů. K velikému Bubákovu překvapení měl tento 28 let starý motor celou řadu poškození a přesto fungoval - rozvodový řetěz dávno po smrti, ulomené přední vodítko rozvodového řetězu, podpálené ventily, motor někomu nějakou dobu evidentně běhal s prasklými kroužky, nějací dobráci před Bubákem motor různě sesmrkali silikonem místo výměn originálních těsnení a O-kroužků (předchozí majitel prý servisoval v Iron Motu na Moravě) a tak podobně. Bubák se momentálně diví, že ho Yamaha minulou sezónu celkem slušně povozila a vcelku stačila i mnohem mladším motorkám. Nu, holt Yamaha. Tabulka níže uvádí naměřená vrtání válců + jejich další poškození.

1. válec (mm) 2. válec (mm) 3. válec (mm)
68.165 68.160 68.170
68.170 68.160 68.170
68.190 68.160 68.170
podélné rýhy podélné rýhy bez poškození

  Díly na tenhle prastarý bazmeg Bubák objednává z Německa v motoshopu Poga Kroisiho z Königsbrunnu (u Mnichova, platba předem a zaslání poštou) a v Čechách už nekoupí ani šroubek. Warum? Pro německého dodavatele (pokud umíte aspoň trochu Německy) není problém sehnat na 28 let starý stroj originální díly Yamaha made in Japan do několika dnů, poslat Vám je poštou a jestě přidat dárek, že nakupujete u něj. V tabulce níže Bubák uvádí orientační ceny nových originál Yamaha dílů objednaných na jeho XS (poštovné dělá cca 15 Euro za krabici jako hrom). Při použití Internetbankingu na zaplacení do ciziny vychází 1 Euro na 30,50 Kč:

Díl Cena v Euro
Sada úplně všech těsnění motoru včetně ventilových gufer 72,50
Originál vzduchový filtr 15,-
D.I.D. rozvodový řetěz + spojka 48,-
Spojkové lanko + přechodka 90 st. 15,-
Plynové lanko + přechodka 90 st. 15,-
Vodítko rozvodového řetězu přední 20,-
Brzdové destičky Lucas - sada na všechny 3 kotouče 52,-
Spojková sada Lucas 46,-
Bowden tachometru 5,-
Bowden otáčkoměru 5,-
Sada pístů Yamaha prům. 68,50 mm - 2 výbrus 148,-
Sada pístních kroužků Yamaha - 2 výbrus 94,-
Sada pístních čepů + pojistné kroužky 40,-


Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

07.02.2005  Bubák nelenil a zašel opět do garáže. Podařilo se mu vyčistit, promazat a zase složit původní startér Mitsubishi 0,5 kW s reduktorem a dokonce se točí. Haleluja. Ovšem blok převodu kadranu, který na motoru navazuje na převodovku, nachystal Bubákovi nemilé překvapení. Uložení zadního šikmého ozubeného kola je praské a de fakto na 2 kusy. Že by soudruzi v Japonsku někde udělali chybu? No on je ten kardan vlastně made in BMW. Bubák nakonec našel na bloku stopy po úderech kladivem a dojebané imbusy, takže se nakonec omluvil BMW i Japoncům a rád by potkal toho wohnouta, který krásnému motoru tahle ublížil. Ten lom na celkem bytelném uložení se šikmými válečkovými ložisky byl nejspíš způsobený úderem.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

13.02.2005  Bubák se věnoval brzdám a zbytku motoru. Těžký a celkem rychlý stroj je třeba taky občas zkrotit. No, Bubák nenašel brzdy, ale povolávací rozkaz k japonským Kamikaze. Brzdy byly zatuhlé a přirezlé, manžety děravé a místo brzdovky tam zůstal jakýsi šlem záhadného složení. Po celodenním boji se svěrákem a sikovkami, ze kterých Bubák udělal vrtuli ke vznášedlu, jsou ale brzdy vyčistěné. Dále jsou zaleštěné pracovní plochy a poškozené díly Bubák objedná. Jak se říká, jezdit to může, ale brzdit musí. Průser se objevil po detailním zkoumání klikového hřídele a ojnic. Levou ojnicí se dá na klice sotva pohnout, zbývající 2 jsou v pohodě. Co se dá dělat, oprava asi vleze do peněz. Bubák navíc objevil kousky bílého silikonu různě se potulující po motoru. Předchozím "mechanikům" na ruce nasrat a k vodě nepustit.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

17.02.2005  Bubák tak dlouho meditoval jak sundat z kliky rotor alternátoru, až se jako bývalý jawař (stále fandící Jawě, na které začínal a s ním i všichni jeho vrstevníci a starší) zeptal v diskuzi na www.jawamania.cz a Milan (OHC + 2 japonci) měl řešení v podobě šroubu 16mm-1.5-r.h., kterýžto zašroubován a utažen do rotoru altíku tento stáhne z kuželu klikové hřídele pomocí mocného se rozepření proti klikové hřídeli samotné. Haleluja, moc pěkná věta se Bubákovi podařila. Po asi 10 minutách napjatého čekání, kdy se nic nedělo a šroub už víc utáhnout nešel a nepomáhaly ani ostré prosby ani mocné kletby, se ozvalo tiché lupnutí a rotor vesele sám seskočil z kliky, jako by se nechumelilo. Tímto Bubák Milanovi oficiálně děkuje.

20.02.2005  Bubák vyrazil na chvíli mrznout do garáže. Povedlo se mu rozmontovat a vyndat primár, spojku, sundat ozubené kolo na levé straně kliky a v podstatě rozpůlit motor na horní a dolní karter. V tom dolním zůstala celá převodovka, která je v pořádku a žádný zásah nepotřebuje.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

26.02.2005  V týdnu měl Bubák čas zaskočit do Hradce Králové do AHRy, kde mu do 14 dnů udělají výbrus za pěkných 12 stovek i s daní. V sobotu Bubák vyrazil mrznout do garáže na celý den. Dokončil půlení motoru a vyndal klikovou hřidel. Před tím než ale mohl sundat vršek motoru, bojoval půl dne se sundáním pístů. Protože staré písty neměly výřez na vyndání pojistných kroužků pístních čepů, musel Bubák písty do slova a do písmene odvrtat. Pěkná pakárna. Kdosi z předchozích majitelů motor sesoplil bílým silikonem tak, že byl zřejmě přicpaný jeden z olejových kanálků a proto byla levá ojnice přidřená na šálách. Bubákovi v garáži z radosti, že klika není po smrti, začalo trochu hrabat a jal se prozpěvovat upravený populární song ... jsem kliková hřídel... a kdo jsi ty ... jsem ojnice přidřená ... až se z garáže naproti na Bubáka přisel podívat nějaký týpek, esli Bubák náhodou nekouří nějaký luxusní model. Bubák dále našel v převodovce skoro vyšroubovaný a vypadlý šroub pod řadícími segmenty, který aretuje jednu z hřídelí. To by byla asi legrace, kdyby vypadnul a párkrát se zamotal v převodovce jako vodák v bubnu. No zase klika jak cyp.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

04.03.2005  Bubák si zaskočil k místnímu fachmanovi přes hadice všeho druhu a za luxusních 2.700,- peněz pořídil XeSku kompletně pancéřové hadice k brzdám (celkem 4 hadice). Teď by to mohlo brzdit o kapánek líp.

Fotografie Fotografie

06.03.2005  Bubák se v OBI plácnul přes kapsu a dokoupil si nové hračky - el. svářečku na domácí bastlení KINZO. Hned ji také vyzkoušel a shledal tento bazmeg za 12 stovek jako vyhovující garážovým potřebám. Bubákovi se dokonce po určitém úsilí podařilo překonat opilecký třes rukou a dokázal zažehnout a udržet elektrický oblouk na elektrodě. Nelenil a hned namontoval pancéřové brzdové hadice. Vypadají gut. Klika motoru a ojnice čekají na Bubákova kamaráda, který je přeměří mikrometrem, protože klika ma na sobě vyražená čísla 2-2-2-2 a 2-1-2, kartery 4-5-5-5 a ojnice jsou zřejmě 5tky. V motoru ale jsou všechny šály zelené - č. 5 podle Yamahy a to je divné, protože podle tolerancí kliky, ojnic a karterů by na 2 místech měly být šály jiné tolerance. Který debil ten motor před Bubákem bastlil?

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

06.03.2005  Bubákův kamarád Sámo donesl z fabriky mikrometr a dutinoměr a proběhlo důkladné proměření kliky a ojnic. Výsledky jsou poněkud bizarní a otazník nad správnými šálami nad garáží zatím viset zůstává. Měření ok ojnic byla kovbojka, proto těch několik údajů, protože měření proběhlo pomocí tříbodového dutinoměru:

Průměr spodních ojničních ok (mm) / značení
? 5 5
45,470 45,530 45,510
45,450 45,550 45,510
45,500 45,550 45,520

Průměr ojničních čepů kliky (mm) / značení
2 1 2
42,470 42,480 42,470

Průměr hlavních čepů kliky (mm) / značení
2 2 2 2
49,980 49,970 49,970 49,980


22.03.2005  Bubák se posnažil a zase trochu pohnul s renovací. Vyzvedl si v Ahře hotový luxusně udělaný výbrus. Dále vyčistil a přelakoval válce z venku černým Motipem (sprej do 900 st. C) a vyleštil hrany žeber. Části motoru důkladně očistil (vylovil kousky toho zkur.weného silikonu odkud se dalo) a poladil dosedací a těsnící plochy. Vršek motoru teď vypadá parádně. Ojnice spraví opět v Ahře - přelapují je na malinko vetší průměr, aby spodní oka byla zase kulatá a ne šišózní a doladí to novými šálami, které už má Bubák objednané z Německa. Hlava motoru je další zoufalá kapitola - Bubákův kamarád Kubrt vyženil strýce fachmana na motorky, bývalého závodníka a špičkového motoráře. U něj je hlava na generálce a ten dobrý člověk prý u toho kleje jak pohan, protože ten motor byl prý řádně přetočený a má ohnuté 3 ventily. Nicméně i tak to prý Bubákovi vymění/spraví a poladí. Haleluja Bubák mu žehná.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

22.03.2005  Bubák pracuje na přebroušení plastů a jejich přestříkání plničem. Domluvil si v Tenaxu výrobu laděných výfuků (2 laděné a laditelné nerezové tlumiče za max. 8 tisíc) svody musí počkat na další našetřené peníze. Pár lidí se Bubáka ptalo na tu barvu na motor - je to Dupli-Color černý polomatný silikonový sprej koupený v OBI, tepelná odolnost do 800 st. C, dobře kryje, drží a rychle schne.

20.04.2005  Bubák kudy chodí tudy kleje. Po 14tidenním majlování s germánama z německého Yamaha IG klubu je co se týká ojnic jasno. Ojnice tam jsou z jiného motoru, který se kdesi kdysi natvrdo zastavil, proto mají natažená oka. Klika je zase z jiného motoru a má 1. a 3. ojniční čep přebroušený na průměr menší, než je minimální standardní. Nestandardní šály nejsou k sehnání. Ještě že v Ahře v Hradci Králové umí dělat zázraky - na Bubákovu žádost a riziko zrenovují ojniční oka vnějších ojnic na nestandardní rozměr tak, aby se tam dala narvat nejtlustší sériová šála. Pražské zastoupení Yamahy - Yama Moto Sport Bubákovi jeden pár šál č. 1 zdarma půjčí na vyzkoušení a když to bude ono, tak je Bubák koupí. Jinak XS má kompletně zrepasovaný podvozek - kola, brzdy, kyvku, kardan, všechno je namazané, seřízené a v laku. Bubák se teď šťourá v elektrice - kontroluje kabely a čistí konektory.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

28.04.2005  Bubák má ojnice z Ahry doma. Jsou tam machři, ojnice dali za 4 dny do kupy a poslali je Bubákovi do práce na dobírku. Vypadají perfektně, oka jsou opět kulatá a precizně zabroušená na potřebný rozměr. Bubák o víkendu vyzkouší smontovat ojnice s párem šál půjčených v Yama Moto Sport v Praze a vyzkoušet vůle a volný pohyb na klice. Když to bude sedět, je generálka motoru kompletně vyřízená.

01.05.2005  Bubák v garáži zase trochu pohnul s Yamahou. Vrtal se v motoru, zkoušel ty opravené ojnice a nachystal nádrž a plasty na lak.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

04.05.2005  Bubák dořešil a poladil finální převod mezi převodovku a kardan. Z Germánska mu přišlo za 15,- Eurošušní nové uložení ložiska (původní bylo prasklé) a tak ho tam fouknul a celý bazmeg zrepasoval. Něměcký dodvatel poslal Bubákovi jako pozornost luxusní vulkanizující modré motorové těsnění Hylomar - úžasná vychytávka. Také se chvíli věnoval přípravě na lak - po přetmelení jsou všechny díly fouklé podkladovým plničem. Bubák je mešuge, bude to lepší jak originál.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

12.06.2005  Bubák nějakou dobu marodil, tak má montáž motoru zpoždění. Repasované ojnice dopadly výborně - ve firmě AHRA jsou machři. Po drobné úpravě tam sériové šály sedly jak prdel na hrnec a Bubák mohl složit kliku a vrazit ji do motoru. Polomotor šel hned do rámu, na ojnice Bubák namontoval nové písty, kroužky a čepy (všechno originál Yamaha - žádné levné krámy) a nasadil vybroušené válce - opět luxusní práce firmy AHRA. Bubák dal do motoru všechna těsnění, která tam patří (opět originál Yamaha, žádné soplení silikonem) a jal se skládat rozvody. Opravil volnoběžku startéru, fouknul tam nová vodítka rozvoďáku, nový rozvoďák D.I.D a vyčistil a složil automatickou regulaci předstihu a blok zapalování (všechno 3x, každý válec má svoje vlastní i s cívkou). Největší pakárna byla oprava kabelů, které byly pod motorem připálené od výfukových svodů. Bubák musel některé dráty vyměnit za nové, kabeláž nasoukat do nové tepelně odolné bužírky, napájet konektory a pak pečlivě nasponovat pod motor a vyrobit nové plechové krytky proti sálání tepla od výfukových svodů. Haleluja.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

17.06.2005  Bubák celý víkend bojoval s Yamahou. Po vysilujícím boji opravil kabeláž a přecvakal většinu konektorů. Na motoru utrhl 3 šrouby držící levé víko a do smontovaného motoru mu spadla matička z kolébky vačky. Nu což, když se daří, tak se daří - všechny nehody se Bubákovi povedlo nakonec opravit i matičku vytáhnout z válce, takže stroj řádně pokročil směrem ke dni D (ale byla to šichta). Uchycení laďáků byl taky oříšek - Bubák musel převrtat díry v 5 mm silných ocelových plátech pod stupačkami spolujezdce a rozsvítil a spálil na tom 3 levné vrtáky, než narazil na jeden solidní. Bubák je v poslední době v lokálním garážovém komplexu terčem častých návstěv důchodců, co se doma nudí a chodí vzpomínat na mladá léta strávená v sedlech péráků, panelek a kývaček a lokální omladiny na fících, čízách a podobných maloobjemových vehiklech. První skupina je poněkud vlezlá a furt se na něco ptá, ale chválí. Druhá skupina se obvykle stydí, někdy se zastaví pokecat nebo dráždí své dvoutaktní dravce okolo Bubákovy garáže dávajíc tak najevo své pohrdání sériovou japonskou produkcí. Bubák je v okolí stejně za motorkáře - podivína, kterého nikdo moc jezdit neviděl, zato rozebraných motorek má plnou garáž.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

17.07.2005  Nastal Den D. Bubák dnes ve 21:45 prvně nastartoval Yamahu po celkové renovaci a generálce motoru. Chytila na prvni drbnuti startérem, což Bubák nečekal a slusně se leknul. Hluboký dunivý zvuk velkého řadového 3válce umocněný laděnými výfuky Tenax zněl uvnitř garáže impozantně a Yamaha bude nejen k nepřehlédnutí, ale i k nepřeslechnutí. Rýpaly může Bubák uklidnit - chlapci v Tenaxu udělali výfuky tak, aby s nimi Bubák mohl i do ciziny, takže vypadávání plomb ze zubů a vlasů z hlavy, případně praskání oken se nekoná. Nicméně, 3válec je 3válec a je prostě slyšet. Haleluja.

Fotografie Fotografie Fotografie

21.07.2005  Yamaha má nové STK a je definitivně v kupě. Bubákovi to nedalo a cestu z STK do garáže trochu natáhnul a dal prvních 35 letních kilometrů. Přestože Bubák motor seřídil jen na ucho a na oko, krásně bublá, drží pravidelný volnoběh a startuje na první převalení. Nicméně výbrus a šály se musí opatrně zajet, motor je zatím dost syrový, hřeje a nejde tolik za plynem. Nedá se nic dělat, Bubák bude muset kroužit kolem vsi pěkne piánko, dávat pauzy a trpělivě čekat, až si motor sedne a pořádne se rozběhne.

23 - 24.07.2005  Bubák přijal pozvání dlouholetého kamaráda Kubrta (vlastní XS 850) a jeho ženy k návštěvě Mohelnice za účelem precizního seřízení karburátorů a zapalování Bubákovy Yamahy na budících pod dozorem dědečka Kubrtovy ženy a následné vyjížďky po zemi Moravské. Bubák, který před 3mi dny dostavěl XS a udělal technickou se cestou z Tábora do Mohelnice tak kochal jízdou a krajinou, že se na férovku 2x ztratil, takže si z cesty na hoďku a 3/4 udělal 4hodinovou vyjížďku. Z dědečka se vyklubal machr non plus ultra, který všechno naladil "na oko a na ucho" lépe než sama japonská fabrika a ještě to poměřil na budících - aby taky ne, když už skoro 60 let dělá motory. Když jel Bubák do Mohelnice, jelo čerstvě poskládané XS docela pěkně i přes úplně syrový motor a mizerné seřízení. Když Bubák z Mohelnice odjížděl, měl úplně jinou motorku - jela jak šlak. V sobotu odpoledne došlo i na vyjížďku - Bubák (XS 750) s Kubrtem (XS 850) a Medwědem s Nikitou (CB SevenFifty) dali okruh Bruntálskem a zatáčkové orgie na Skřítku, kde XeSa předváděla zátah od spoda a nádherný zvuk pod plynem. Foto na stránkách u Medwěda - ten vysmátý skoro dohola ostříhaný mužíček je Bubák sám. Motor si s každým ujetým kilometrem sedá a jede líp a líp. Haleluja.

10.08.2005  Bubák vesele nalítal nějaké ty kilometry, předminulý víkend byl na toulkách okolo hranice s Rakouskem až na Vranově. Bohužel minulý víkend Yamaha na cestě do J. Hradce fatálně onemocněla - praskl blok válců. Bubák udělal ostatním motoristům pěknou podívanou. Předjel několik aut, pak to prasklo, olej vyletěl na rozžhavené svody a Bubák zmizel v oblaku bílého kouře, jak když spojecni sestřelili messerschmidt. Naštěstí to bylo na rovině, Bubák ihned zastavil a motoru se nic dalšího nestalo. Blok válců už je v opravě, nová těsnění na cestě, jen to bude chvíli trvat.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

02.10.2005  Po delších peripetiích je Yamaha zase v kupě. Opravu prasklého bloku válců luxusně zařídil Bubákův dlouholetý kamarád Kubrt z Mohelnice (má také XS ale 850). Blok je jako nový a motor šlape jak švýcarské hodinky. Oprava trvala tak dlouho, protože blok byl poslán na rozbor materiálu, jelikož to není čistý hliník, ale jakási hliníkovo-horčíkovo-cosi slitina. Nebyla to prý žádná legrace. Minulou středu Bubák motorku doskládal a jal se po večerech kroužit okolo domovské vsi, aby motorku naladil na 4. Setkání historických vozidel Tábor – Čelkovice 2005. Veteránská Rallye se letos povedla, počasí přálo a společná spanilá jízda okolo Tábora a Táborem také stála za to. Yamaha je momentálně v takovém stavu, že na přehlídce historických vozidel na náměstí v Táboře návstěvníci Bubákovi nevěřili, že se jedná o skoro 30 let starý motocykl a Bubák dokonce poskytnul rozhovor o svém stroji pro Rádio Blaník. Ovšem byly tam i jiné skvosty jako například předválečné stroje Indian, NSU, BSA, Premier, Victoria, celá řada nádherných Jaw (500 OHC, 350 SV, 175 Williers) a ČeZet, dále několik vojenských BMW, Dněprů a eMek. Většina disciplín se jela v klidu a v pohodě až na Čelkovický závod do vrchu od řeky nahoru do krpálu k letní restauraci Pintovka. Pěkné počasí, solidní asfalt, několik parádních zatáček včetně 180ti stupňové vracečky, davy fandících lidí a přítomnost ostré závodní motorky Esso 500 OHC vyhecovala účastníky závodu tak, že bez ohledu na stáří strojů jeli střelbu na hranici možností stojů i jezdců. I Bubák se nechal strhnout atmosférou a i když Yamaze sliboval klidnou jizdu, opak byl pravdou. 20 vteřin do startu... 10 ..... (klap za jedna)... 5 .... START! ... brrrrrroum (otáčkoměr v červeném) .... dvojka... brrrrrroum (otáčkoměr v červeném) ... trojka brrrrrroum (otáčkoměr v červeném) .... na brzdy ... dvojka ... na koleno a o 90 stupnu do leva .... brrrouummm (otáčkoměr v červeném).... trojka ...brrrouummm (otáčkoměr v červeném) ... čtyřka .... na brzdy ... trojka... dvojka.... na koleno a o 180 stupnu doprava nahoru .... v půlce zatáčky plný plyn ... zadní kolo jde smykem (kardan efekt).... brrroouumm (otáčkoměr v červeném) ... trojka.... a takhle až nahoru. Diváci měli celkem podívanou podbarvenou temným burácením silného tříválce a Bubák si užil svých 5 minut slávy. Na závěr akce byl raut u našeho starosty na radnici. Haleluja .

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

05.10.2005  Bubákova motorka začíná být slavná - včera se objevila v novinách - reportáž z toho Veteran Rallye. Bubák byl dnes na moto v Práglu v práci a v luxusním počasí dal pěkných 250 km - a pak, že sezóna už skončila. Cestou domů lehce zkusil, co si s generálkovaným motorem už může dovolit - na dálnici z toho bylo pěkných 150 km/h a víc Bubák raději jěště nezkoušel. Motor s každým kilometrem jede líp a zatím vůbec nežere olej. Haleluja.

Fotografie 21.01.2006  Bubákova Yamaha odpočívá v garáži. Závěr sezony se celkem vydařil, Yamaha byla na několika delších vyjížďkách na Moravě a motor je téměř zajetý. Na jaře dostane nové svíčky, olej a filtr a bude v kupě. Dnes se teplota vyšplhala na pěkných +2,5 st. C, takže Bubák vyrazil do garáže pokochat se nerezovými svody s výfuky z Tenaxu. Protože se v závěru sezony začaly objevovat potíže s 2jkou - občas pod plným plynem vypadla, Bubák na Internetu našel čím to je. Oprava je poměrně jednoduchá ani není nutné rozebírat motor. Nicméně se dá předpokládat, že do doby než Bubák Yamahu zachránil totální renovací, Yamaha najezdila podstatně víc km, než těch 52 tisíc na tachu. Bubák tipuje tak 3x tolik. Do jara to bude všechno v kupě. Haleluja.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (6/9): Strana 1 / 1
 Ahoj Bubak.
Mam tu istu motorku ale rocnik 1979.
Otazka znie: pustil by si sa aj do mojho motora?
Dakujem za odpoved.    [Marian]
    (28. 05. 2013)
 ..zdar... jako opravit? Dobra otazka. Tehdy jsem byl sam, dneska jsem zenaty, mam na krku 2 male deti, stary barak a manzelku na materske. Takze to ted par let nevidim casove mozne....

...navic, ta oprava motoru se muze zatracene prodrazit, pokud by nestacilo jen vycisteni s novou sadou tesneni a gufer.... me tehdy jen material vysel pres 30 tisic korun. Nevim , co by se dneska jeste dalo sehnat - nektere dily uz nebudou - treba kolecka do prevodovky.    [Bubak]    (18. 06. 2013)
Přidat odpověď    (1)
 Ahoj Bubáku, docela dlouhá doba uběhla od doby, kdy jsme se potkali na Čelkovicích a já obdivoval tvůj tříválec ;-) Tys bohužel musel svojí krasavici prodat, ale teď se na Táborsko vrátilo ne jedno XS, ale rovnou 2. Kamarád pořídíl dva kusy z Německa a ten co přebýval mi nedal spát, práce na jeho zprovoznění jou v plným proudu! Jo a ten sroub co se ti vysrouboval v prevodovce, tak tenhle kus měl taky venku a navíc ještě tomu šroubu upadla hlava, takže tam lítala i podložka.    [Jindra650]    (04. 02. 2012)
 Vybrusy jsou perfektni, stejne jako hlava, zatim to vypada "pouze" na novy saly ojnic, klikovy cepy se zdaji dobry.    [Jindra650]    (07. 02. 2012)
 ..no jestli ty ojnice byly pridrene a natazene jako ty moje, tak mas motor v podstate na kompletni generalku (nebo na vyhozeni) jak jsem mel ja... :oD co nadelas..    [Bubak]    (07. 02. 2012)
 Myslis treba takhle dorasovany? :-D http://img.motorkari.cz/upload/images/denik/2012-02/72173.jpg ...jinak mam taky XS750D akorat uz ma namontovanou vykonnejsi olejovou pumpu s vanou z 2D. Co jsem koukal na fotky, tak si mel jeste stary cerpadlo s kosem a nizkou vanou.    [Jindra650]    (06. 02. 2012)
 Zdar, no vida a pak ze nerostou. Ja uz neveteranim - nemam cas (zatim). Na bezne jezdeni mam R 1150 GS a to nastesti zadnou radikalni udrzbu nepotrebuje. Drzim palce s opravou - snad ty stroje z Nemecka nebyly tak dorasovane, jako ta moje byvala chudinka.    [Bubak]    (06. 02. 2012)
Přidat odpověď    (4)
 Zdravim.CHcel by som sa spytat BUBAKA ak by to bolo možne,ako sa da opravit ten problem z 2.rychlostnym stupnom na yamahe xs 750,bez toho aby sa musel polit motor ako piše v članku o jeho xs750.teda ak sa to da nejak stručne popisat.A nejaku presnejšiu adresu alebo kontakt na toho predajcu,od ktoreho kupoval ND na jeho XS. Pytam sa lebo ked dam do vyhladavača motoshop poga kroisiho nič mi nenajde.A surne by som potreboval na toho predajcu kontakt ak je to možne. DIKY MOC.    [(Roman)]    (21. 07. 2010)
 Dakujem Bubakovi za odpoved na moj dotaz ohladom 2 rychlosti na mojej Yamahe XS750.Omluvam sa,že az teraz lebo som tu na fore dlho nebol.Diky za ochotu za odpoved na moj problem.Nech sa ti dari. Roman.    [Roman]    (28. 05. 2011)
  http://www.triples.de
http://yamaha-triples.org/
http://yamaha-triples.org/workshop/second-illustrated.asp

Tu vyskakujici 2jku delaji omlete hrany tech vybrani v boku ozubeneho kolecka - cepy, ktere do nich zapadaji pak pri zaberu vyklouznou. Prebrusuje se to a 2kolve kolecko se podklada obema vymezovacimi podlozkami z jedne strany - vic se pritlaci.

Ten nemecky motoshop je tady (ale nevim, jeslti jeste neco na tyhle Yamahy bude mit): http://www.prp-cycles.de/kontakt.html

Na veterany uz nemam bohuzel cas ani misto - klasika - prace, rodina, dum.. uz jen obcas jezdim pro radost (BMW R 1150 GS).    [Bubak]    (06. 09. 2010)
Přidat odpověď    (2)
 Jinak aby diskuze tak ůplně nevázla tak se musím pochlubit mýma Japan oldtimerama jsou to Kawa Z1100GP-B1 1981, Z1100GP-B2 1982, GPZ 1100 uni-trac 1983, XS7501978 a na závěr CBX 1000 1981, B2 už je v téměř dokonalém stavu, XS + CBX vyžadují nějakou renovaci ale jsou ucházející, B1 + UNI-TRAC je zatím jen hromada dílů    [Katana]    (24. 02. 2009)
 Ahoj Katana tu CBX-ku ti fakt závidím.Žiaľ zatial nemám na ňu euráče.Ale ak mi je sudené ju vlastniť iste ju niekde za rozumnu cenu zoženiem.Mohol by si mi poslať jej foto na môj mail /milber@post.sk/.Veľmi pekne ďakujem.Miloš    [milos]    (31. 10. 2009)
 Ahoj, můj bratr koupil XS 750 v roce 1988 !!! - motor v kufru, výfuky na tabák, bez blikačů. těsnění pod hlavu nechal vyrobit tehdy v družstvu ivalidů v Praze. Do toho se oženil, děti - znáte to. XS vyjela v 93. s korkovými špunty za propojem svodových trubek. Osedlal jsem ji a donutil bratra dodělat výfuk. Dělaný tlumič ze sploštělé trubky místo propoje, konečný tlumič - poslední díl výfuku Fiat(Polski) 125p. XS mi tak učarovala, že jsem si po vojně našetřil a v roce 1995 koupil svou, brácha ji předtím prodal. Také měla vyběhlé šály - oprava, pak svatba, děti a místo XS 750 byl vW Golf II. Když jsem četl ten článek a ty fotky vrátil jsem se včase o 16let. Dnes bych ji zas koupil-krásnou velkou cestovku, mám totiž 202cm    [Jiří Rössler]    (16. 09. 2009)
 Nazdar, já mám Hondu Cx 500 TURBO a Yamahu Xj 650 turbo (82). Honda je vprovozu a Yamahu renovuju. Jestli používáš SKYPE tak si můžem o nich pokecat a poradit si. Moje jméno na Skype je ,,Vlastik Vojtíšek''    [tusakvlasta]    (24. 02. 2009)
Přidat odpověď    (3)
 Zdravím do Česka.Konečne som našiel chlapov z rovnakou krvnou skupinou.Mám doma Yamu XV 750 Special(81),Kawu GPZ 1100 UT (84),na tej jazdím.Suzi GSX 1100 (80),no a pred mesiacom som na ebay-i vydražil XS 750 (78) za 380 Euráčov.Celkom zachovalá viedenčanka s komplet rakuskymi odhlásenými dokladmi.Dva roky stala pod jaseňom.Pár vecí nie je originálnich ale na ebay nie je problém vydražiť.Už sa tešim až bude na ňu čas.Teraz má prednosť malotraktor Iseki TS 1700 s pôdnou frezou.Tu treba poopravovať a tiež dorobiť vlečku na Golfovej náprave.    [Miloš]    (20. 10. 2009)
 Vytaj do klubu tříválcových DOHC plnokrevníků.    [Jiří Bartuš]    (21. 10. 2009)
Přidat odpověď    (1)
 Před Bubákem klobouk dolů. Tohle by normálního smrtelníka zabilo.    [Libor L.]    (29. 09. 2008)
 Tez smekam pred tim jak se iXeSu Bubak precizne povenoval .

Pamatuji povidani pana , ktery chodil do Brna na GP do mista kde vychutnavali zvuk trivalcove MV Agusty pri plnem brzdeni motorem ze sjezdu z kopce > prujezdu zatacky > a naslednem plnem vytaceni motoru pri rozjezdu na rovince . Rikal , ze lepsi zvuk jiz nikdy neslysel a ja na tohle jeho povidani jiz skoro zapomnel .
Pote , po par letech jsem ale sam slysel bezet tuhletu trivalcovou XS 750 se sportovnim vyfukem a reknu Vam , ze vetsi nadheru jsem vazne take neslysel . Kam se hrabou vsechny zvuky ladenych ctyrvalcu a dvouvalcu ... ctyrtaktni TRIVALEC to je ONO !!! Udivuje me tedy , ze jiz davno neni vice znamy tenhle motocykl diky jeho jedinecnemu zvuku . Chapu oblibenost klasiky dvouvalce XS 650 , ale ZVUK trivalcoveho XS 750 tak chyta za srdce , ze na nejakou XS 650 musite prece razem zapomenout ... .
Ze zde ani Bubak nevzpomenul toho jedinecneho zvuku ... ?
S pozdravem ,    [Martin Samson]    (12. 02. 2009)
 Nazdar Dušan, taky patřím k renovátorům těchto strojů. Teď jsem se zrovna pustil do Yamaha XJ 650 Turbo (82). Začal jsem kapotáží aby mě nevyschlo lepidlo v nových polepech, ale to je pro mě v pohodě, mám s tím spoustu zkušeností. Spíš mám problém jak odbarvit a znova nastříkat motor bez rozebrání.
Jestli máš radu jak to PERFEKTNE, jednoduše a kvalitně udělat tak budu rád za radu. Nový těsnění totiž stojí asi 5tis.
Ten tvůj model z toho roku jse mi nedařil najít, jenom ze 77, jestli to je on tak jsem se kdysi na něm vozil. Kdybys potreboval poradit tak se klidně zeptej.    [tusakvlasta]    (01. 01. 2009)
 Perfektný článok ,gratulujem Bubákovi ,škoda že zatial len málo ludí v ČR a SR renovuje a zbiera japonské youngtimery.Sám momentálne rekonštrujem Honda CB750 F2c r.v.1982 takže podobných článkov by som privítal čo najviac    [Dušan]    (01. 01. 2009)
 Opravuju odkaz na servisní manuál, pro lepší nalezení. http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=m38.l1313&_nkw=yamaha+x s750+2d&_sacat=See-All-Categories    [tusakvlasta]    (19. 10. 2008)
 Bubák je nadšenec zažraný, a tak to má být. Taky mě čeká podobná renovace. Jsem na těchto stránkách nováček a není mě jasný jak bych ho mohl kontaktovat pro výměnu zkušeností, má někdo radu? Přidávám odkaz na servisní manual, kdyby ho potřeboval http://cgi.ebay.com/Yamaha-Service-MANUAL-XS-750D-XS750-2D-1977_W0QQitemZ2702864 40969QQcmdZViewItem?hash=item270286440969&_trkparms=72%3A1207%7C39%3A1%7C66% 3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14    [tusakvlasta]    (19. 10. 2008)
 Paráda.Ať to hezky bublá.Navíc ve své podstatě hezkou formou monografie jak vyšitá.Přidat pár podrobných rad a není asi co dodat.Smekám klobouk.Hodně hezkých kilometrů.    [Jirka]    (17. 10. 2008)
 masakr.spousta šašků si tu už neumí spravit ani 2takt jawku,a když to někdo dokáže,hrozně stim machruje.takovejdle motor je o něčem jinym.    [jaromír]    (30. 09. 2008)
Přidat odpověď    (7)
Nezodpovězená témata (3/9):
 Sháním na XS 750 drobné díly, zejména plast za sedlo. XS 850 jsem před lety taky měl, s kódem barvy naporadím ale většinou to je jako nálepka na rámu ta ale vezme časem za své. Mohl bych Vás poprosit o foto XS850? Laďa 450SLC@seznam.cz
[Katana]      (24. 02. 2009)
 Ahoj. Nedávno jsem si udělal radost a pořídil jsem si Yamahu XS 850(4E2) podle t.p. rok 78. Neví někdo jak se dostanu ke kódu barvy (new ruby red).
[Josef]      (09. 02. 2009)
 A jeje, koukam ze to sem Jirka Bartus fouknul kompet. :o) Ony ty opravy tak slozite zase nejsou - chce to servisni manual, internet a pouzivat hlavu. Na rozdil od Jaw a podobnych stroju, jsou i tyhle stare japonske motory precizni seriove vyrobky a vsechno tam sedi presne - kdyz ne, chyba je mezi motorem a sroubovakem. Uz se ale veteranum nevenuji - neni cas - rodina, dum, prace. Uz jen jezdim - druhou sezonu na zanovnim BMW R 1150 GS.
[Bubak]      (02. 11. 2008)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
NIPPON RETRO 2019
Slovácký okruh 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Branná 2018
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Brno Revival 2019
Dodatek ke knize V
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy 2016
300 zatáček Gustava Havla 2019
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Česká Tourist Trophy 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
III. Pohár motorových dvoukolek
Setkání veteránů Holešov
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla
Kniha Jawa Californian
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
300 zatáček Gustava Havla 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
Pérák 2016
Grand Prix Bugatti 2019
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš