MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           22.7.2017 04:51         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru |


Jawa Pérák




  Autor: Jiří Bartuš


  V září tohoto roku uplynulo přesně 70. let od světové premiéry motocyklu Jawa 250 zvaného Pérák na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži. Pro světovou premiéru nebylo možno vybrat lepší místo. Pařížský autosalon tehdy, v optimistické poválečné atmosféře, hostil mnoho výrobců motorových vozidel z celého světa a Československo tedy nemohlo zůstat stranou. Optimismus, se kterým jeli na autosalon zástupci československých výrobních podniků, byl na místě. Vedení československého průmyslu přepokládalo, že může participovat na výpadku válkou ochromené německé výrobě, zejména motocyklové.


  Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo v srdcích československých motoristů nesmrtelnou legendu.

  Po otevření návodu k obsluze, v podobě malé brožurky zvané
  KNÍŽKA OBSLUHY A INFORMACÍ O NOVÉM STROJI JAWA 250 ccm,
  uvítal majitele motocyklu Jawa 250 Pérák tento text:

  Předkládáme Vám podrobný návod k obsluze motocyklu Jawa 250 ccm. Je to nový model provedením i výkonem, jehož dokonalá, moderní konstrukce je výsledkem dlouholetých zkušeností konstruktérů našeho motocyklového průmyslu. Jawa je světová značka s velkou tradicí ve sportu i ve službě motoristům. Dokazuje to početná sbírka vítězných trofejí, které Jawa dobyla v těžkých našich i mezinárodních závodech a soutěžích spolehlivosti, jakož i trofej nejcennější – dobrá pověst a spokojenost zákazníků.
  Věříme, že motocykl Jawa 250 ccm splní všechny vaše požadavky. Je to krásný stroj a opravdu si zaslouží, abyste mu věnoval svoji pozornost a důkladně se seznámil se všemi jeho součástmi, jejich funkcí a významem. Je to velmi důležité, chcete-li, aby vám stroj dobře sloužil, hodně dlouho vydržel a abyste se strojem byl trvale spokojen.
  Přejeme vám tisíce krásných a radostných kilometrů!

  Zájem odborné i laické veřejnosti o novou Jawu 250 překonal veškerá očekávání. Motocykl na sebe poutal uceleným designem a mnoha originálními konstrukčními prvky. S nebývalou ladností na sebe navazující jednotlivé části motocyklu představovaly ve své době v oblasti designu lehkého motocyklu světovou špičku. Zcela po právu byla motocyklu udělena zlatá medaile autosalonu.

  Motocykl Jawa Pérák položil základy československé poválečné motocyklové produkce a mnohé konstrukční prvky zůstaly součástí československých motocyklů po mnoho desítek let.








Seznam článků


Pérák a kryt karburátoru
Zakrytí karburátoru motocyklu Jawa Pérák elegantním krytem bylo v poválečné době velice kladně hodnoceno. Přineslo však jistá omezení a problémy.
Pneumatiky pro Péráka
Pneumatiky nad zlato. Byla, nebyla, jedna země, kde se za pneumatiky málem platilo zlatem...
Pérák a tajemné výstavy v New Yorku
V roce 1949 byla uspořádána výstava československých motorových vozidel v New Yorku, v Rockefellerově Centru a o rok později byly československé motocykly představeny na motocyklové výstavě v New Yorku. Bohužel dobový tisk přinesl o obou výstavách s srdci amerického byznysu jen kusé informace.
Pérák 350
V roce 1947 byl na pražském autosalonu poprvé oficiálně představen motocykl Ogar 350, který koncepčně vycházel z motocyklu Jawa 250 Pérák. Jaké události tomu předcházely a co vedlo k rozhodnutí použít pro třistapadesátku dvoudobý motor?
Jawa Pérák v domácí premiéře
Kdy a kde proběhla československá výstavní premiéra motocyklu Jawa 250 Pérák?
Pérák a přebytečný lem
Zřejmě nejmarkantnější výsledek optimalizace a zjednodušení výroby motocyklů Jawa Pérák, provedené ovšem na úkor celkového vzhledu, bylo ponechání svařovaného lemu na krytu světla.
Navzdory Gestapu!
Článek In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu!) vydaný v prosinci roku 1945 v časopise The Motor Cycle byl první vlaštovkou k postupné systematické propagaci československých motocyklů ve Velké Británii vyvrcholené úspěšným představením Jawy Pérák na první britské poválečné motocyklové výstavě London Motorcycle Show v roce 1948.
Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946
První významnou světovou výstavou, na které byl motocykl Jawa 250 Pérák prezentován, byl v říjnu roku 1946 autosalon v Paříži.
Pérák a problémy přední vidlice
Jediným dílem, na kterém se po nasazení motocyklů do sériové výroby projevil zásadní konstrukční nedostatek, byla u motocyklů Jawa Pérák přední teleskopická vidlice.
Pérák a rybiny
Tlumiče výfuku motocyklů Jawa Pérák mají tvar, kterému se neřekne jinak, než rybina. Tvar a umístění tlumičů však byl ve své době terčem častých stížností. Zakončení tlumičů výfuku totiž přesahovalo profil zadního kola a tím se ocitalo na ráně v případě najetí na stupňovitou překážku. A těch na tehdejších cestách nebylo málo.
Barvy pro Péráka
K Jawě tradičně patří i její červená barva. Byly vyrobeny i motocykly Jawa 250 Pérák v jiné barvě než tradiční červené? Byly, ale jen několik kusů.
Motocykly Jawa Pérák na Sněžce
Dne 26. Března 1953 vyjely motocykly Jawa Pérák na vrchol Sněžky.
Zrod legendy o tajném válečném vývoji Jawy Pérák
Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo nesmrtelnou legendu. Ač se na vývoji podílelo poměrně hodně lidí, podařilo se vývoj utajit a zdárně dotáhnout do úspěšného konce. Dobrodružný příběh tajného vývoje se stal vděčným námětem mnoha článků, reportáží a zejména ústně předávaných skazek.
Jawa Socovel
Malá rodinná belgická firma Socovel projevila zájem o nákup motorů československých výrobců. Výsledkem obchodní spolupráce byly motocykly Socovel 250, 350 opatřené motory Jawa a později i karosované motocykly Socovel 150, opatřené motory ČZ.
Dobové testy motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák
Posuďte sami, s odstupem téměř 70. let, jak dokázali k testům motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák přistoupit tehdejší novináři.
Pátrání po vzniku přezdívky Pérák
Mnohé přezdívky motocyklů, jaké se dnes běžně používají, nevznikly ihned při uvedení motocyklu na trh. Některé vznikly dříve po uvedení, některé v pozdější době a některé byly vymyšleny zcela nedávno. Jak to však bylo s Jawou Pérák?
Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení
Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení zvedal emoce již v době svého vzniku. Záhadné, vylepšené, provedení motocyklu Jawa Pérák je v různých publikacích a časopisech předkládáno po dlouhá léta, vždy však bez patřičného vysvětlujícího popisu.






DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2017
Suzuki GSF 1200 Bandit
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F
Značka Stůj, čekej!
Suzuki TL 1000S
Pneumatiky pro Péráka
Classic Show Brno 2017
Stále perspektivní MZ 251 ETZ?
Pérák a tajemné výstavy v New Yorku
Kubánec
Norton Commando 850
Pérák 350
Jawa 350 OHC
Jawa Californian v transportním obalu
Blesk Speciál
Bude zrušena dovozová STK?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
Jawa 624, 634
III. Pohár motorových dvoukolek
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu
Česká Tourist Trophy 2016
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Kniha Jawa Californian
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Oldtimer Festival 2016
Mopedy Stadion
Motocyklové návěsné vozíky PAv
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
Pérák 2015
NIPPON RETRO 2015
Archiv fotografií MotoMagazínu
Motocykly ČZ 125/150 c
Motocykly ČZ 125 t
300 zatáček Gustava Havla 2015
Jarní MotorTechna 2015
Setkání veteránů Holešov 2016
Zlínská Historic Rally
Salaš Krajinka
Setkání veteránů Holešov
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš