MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           23.3.2017 05:10         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Japonské klasické motocykly | Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let | Honda CB 500 T | Yamaha XS 750 2D, deník | Renovační projekt Yamaha XS 750-2D | Kawasaki Z 1100 GP - B2 | Barber Vintage Motorsports museum | Motocykly ze západu v ČSSR? | Suzuki GSX 750 E | Honda CB 750 v ČSSR? | Kawasaki KZ 1300 A1 | Kawasaki GPZ 900 R | NIPPON RETRO | Suzuki GSX-R 1100 | Honda VFR 750 typ RC36 | Dovoz staršího motocyklu z EU | Moto muzeum Sezemice | Suzuki RF 900R | Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu | Suzuki TL 1000S |


Suzuki TL 1000S - legenda se špatnou pověstí




  Autor: Jiří Bartuš


  V polovině 90. let vládla superbikům Ducati. Její koncepce V2 motorů měla oproti řadovým čtyřválcům, používaným japonskými výrobci, mnoho výhod a ty dokázala Ducati na závodních tratích dokonale zúročit. Bylo jen otázkou času, kdy to japonští inženýři v V2 motory nezkusí též. V roce 1997 představily své zástupce V2 v litrové třídě, kterou tehdy představovala produkční Ducati 916, Suzuki i Honda téměř naráz. Zatímco Honda postavila svou VTR 1000Spíše konzervativně, u Suzuki v případě TL1000S nijak nešetřili invencí.

Sexy kráska, Suzuki TL 1000S, rok výroby 2001, dochovaná ve výjiměčně původním stavu.
Detailní fotografie motocyklu naleznete ve fotogalerii na konci článku.


  Suzuki TL1000S byla v mnoha směrech nekonvenčním motocyklem, zejména však pro japonského výrobce, pro kterého měl být základem pro vstup do litrové třídy superbiků. Zcela nově vyvinutý litrový véčkový dvouválec 90°, osazený vstřikováním, prvním u sériové Suzuki, v sobě skrýval veliký potenciál. 92 kW při 8500 ot/min a 107,4 Nm při 7100 ot/min byly ve své době velice dobrými hodnotami. Šestitupňová převodovka byla poháněna přes spojku pracující v olejové lázni, která, s ohledem na průběh kroutivého momentu motoru, byla konstruována tak, aby při nárůstu přenášené síly narůstal i přítlak lamel. Snaha zkrátit rozvor motocyklu vedla konstruktéry k instalaci zcela nekonvenčního systému tlumení zadního kola rotačním tlumičem obdobné koncepce, kterou vyžívala stáj Williams u vozů F1. Malá kapotáž umožňovala v celé kráse ukázat koncepční řešení motocyklu. Obdobně odvážně a přitom vkusně řešený design by se v japonské motocyklové produkci té doby těžko hledal.


  V prvním roce prodeje TL 1000S se v běžném provozu u motocyklů objevilo několik konstrukčních nedostatků, které negativně ovlivnily pověst motocyklu. Většinu problémů konstrukčního charakteru vyřešil výrobce v modelu pro rok 1998 a u motocyklů ročníku 1997 v rámci garančních servisních prohlídek. Ještě v roce 1997 byly motocykly svolávány do servisů pro dodatečnou montáž tlumiče řízení, který se od roku 1998 stal standardním vybavením. K tomuto kroku se Suzuki rozhodla po sérii nehod se smrtelnými následky jež nástup nového motocyklu na trh provázaly.

Suzuki TL 1000S na dobové tovární fotografii.
Rok výroby 1998.
Suzuki TL 1000S na dobové tovární fotografii.
Rok výroby 2000.


  I přes počáteční nedostatky se litrové V2 motory od Suzuki ukázaly jako velice povedené. Suzuki je prodávala Cagivě (Raptor) a Bimotě (SB8K), upravené sloužily v modelech TL 1000 R a SV 1000 a dodnes lze jejich derivát spatřit v litrových modelech V Strom.

  Pověst motocyklu též negativně ovlivnily výsledky srovnávacích testů prováděných zkušebními jezdci na závodních okruzích, při kterých bylo na TL 1000S hleděno jako na výkonný superbike. Jak se později ukázalo, motocykl svým charakterem odpovídal spíše kategorii sportovních motocyklů, podobně jako honda VTR 1000, avšak díky výbornému motoru a ambicím výrobce mu byla přisuzována právě role superbike. Zkušební jezdci kritizovali zejména nevypočítatelnost chování motocyklu při akceleraci či rychlých přejezdech horizontů a polemizovali, zda a jak by pomohla instalace tlumiče řízení, případně zda se na jízdních vlastnostech negativně nepodepisuje exotický rotační tlumič zadního kola. Naopak vždy bylo v testech vyzdvihováno výborné rozložení hmotností, chování přední vidlice a zejména návykově vysoký výkon motoru, který zejména v otáčkách nad 7000 ot./min dokázal s motocyklem, potažmo jeho jezdcem, pořádně zacvičit, což v té době nebylo vůbec běžné.

Suzuki TL 1000S na dobové tovární fotografii.
Rok výroby 1997.
Suzuki TL 1000S na dobové tovární fotografii
Rok výroby 2000.


  Suzuki TL 1000S se tak v očích veřejnosti zařadila po bok tříválcové dvoutaktní Kawasaki H2 Mach IV 750 z počátku 70. let minulého století, která získala mezi motoristickou veřejností přezdívku Widovmaker (výrobce vdov). Bylo to díky velkému množství nehod a krizových situací, do kterých se jezdci na těchto lehkých avšak velice dynamických motocyklech snadno dostaly. I v případě Suzuki šlo o motocykl, který dokázal nabídnout více než dokázal v tehdejší době kde jaký jezdec zvládnout.

  Zprávy, která se o TL 1000S ze všech šířily, však paradoxně způsobily, že se kolem motocyklu vytvořila jistá aura a motocykl se ihned stal kultem. Hodně jezdců si TL 1000S pořídilo právě pro pocit, že oni patří mezi skupinu jezdců, kteří mohou takový motocykl krotit a také upravovat a vylepšovat.

  Sehnat zachovalou Suzuki TL 1000S v původní stavu je v dnešní době problém. Projev motoru sváděl k blbnutí, což mnohdy vedlo k drsným pádům. Díky častému zvedání předního kola lze u mnoha TL nalézt trhliny v rámu blízko uložení krku řízení. Výjimkou nebývají ani trhliny v uložení zadního tlumiče. Avšak absence dvojice originálních výfukových koncovek nemusí být vždy znamením pádu, protože dvouválcový motor až příliš často sváděl majitele k instalaci alternativních výfukových systémů. Nejvýhodnější koupi představuje koupě posledního výrobního ročníku 2001, avšak ten se v inzerci vyskytuje nejméně. Vhodným adeptem na koupi je ročník 1998 a mladší, u kterého byly odstraněny základní konstrukční nedostatky. V nabídce inzercí však drtivě převažují motocykly ročníku 1997, u kterých byly nejzásadnější nedostatky odstraňovány během svolávacích akcí a je tedy nutné dávat pozor zda a jak byly provedeny.

Dobové reklamní prospekty.


  Nejstarším vyrobeným TL byly během garančních prohlídek měněny řídící jednotky s upravenou palivovou mapou. Stávalo se totiž, že příliš bohatá směs při studeném chodu pronikala do olejového systému motoru. Správný chod motoru je podmíněn seřízenou synchronizací škrtících klapek, jejichž rozsynchronizování se projevuje nemožností nastavení stabilních volnoběžných otáček. Nepravidelnost chodu motoru může též způsobit přisávání vzduchu přes některou z podtlakových hadiček. Motor je pro studený start vybaven páčkou, kterou se přes exentrický ovladač pootevřou škrtící klapky. Změna palivové mapy se studené na provozní dochází při teplotě 80°C a tato změna se projeví ustálením volnoběžných otáček. Motocykly ročníku 1997 mají čidlo teploty motoru netradičně na chladiči a chybí jim by-pass termostatu, což v praxi znamená, že teplota motoru a tím i přepínání studené a provozní palivové mapy neodpovídá skutečné teplotě motoru.

  Nejednoho neznalého pozorovatele může překvapit značný mechanický hluk motoru. Zahřátý motor téměř vždy vydává směsici pazvuků, patrných zejména při volnoběžných, které však zkušeného majitele TL nemohou nijak rozhodit. Hlavním zdrojem rachtání bývají volné dekompresní excentry, avšak tento zvuk nepředznamenává žádnou poruchu. Jak mnohdy majitelé TL vtipně poznamenávají, nejde o projev opotřebení, nýbrž o vlastnost motoru.

  Charakteru motoru odpovídá i odstupňování 6-ti stupňové převodovky. Zatímco výkonný V-twin motor umožňuje jízdu rychlým tempem zatáčkami bez nutnosti častého řazení, nalézt vhodný převod pro jízdu v obcích je až neřešitelným problémem. Ať se zařadí jakákoli rychlost, nikdy to není tak nějak ono. 6. rychlostní stupeň je zpřevodován natolik do rychla, že jej lze považovat spíše za rychloběh pro německé dálnice. Časté užívání některého převodového stupně (často třetího) bývá příčinou opotřebování převodových kol, které se většinou projevuje nepatřičnou zvukovou kulisou. Pro první tři rychlostní stupně má motor upravenou palivovou mapu tak, aby reakce na přidání plynu nebyla příliš razantní. Mnoho jezdců si toto omezení nechalo pomocí zařízení ATR deaktivovat.

  Ačkoli byly brzdy Tokico (čtyřpístkové) dobovými recenzenty hodnoceny kladně, nelze z dnešního pohledu neupozornit na fakt, že Nissiny používané třeba u Suzuki Bandit byly srovnatelně dobré avšak technologicky lépe zpracované. Pístky brzd Tokico nemají povrchovou ochranu a snadno tedy podléhají korozi.

Dobový reklamní prospekt českého prodejce.
V roce 1998 stála Suzuki TL 1000S 294900 Kč.


  Častou a nepříjemnou závadou bývá vrzající zadní tlumič. Vrzání bývá většinou způsobeno pnutím mezi tlumičem a upevňovacími šrouby a prakticky neexistuje způsob, jak se této závady natrvalo zbavit. Někdy se mohou nepříjemné zvuky ozývat i od pístnice pružiny, která je z důvodu šetření místem uložena vodorovně za motorem. Rotační tlumič a jeho uložení blízko zadního výfukového svodu byly častým terčem kritiky, protže se mělo za to, že teplota výfukového svodu může negativně ovlivnit funkci tlumiče. Dodnes mnoho majitelů mění rotační tlumič za konvenčně řešenou tlumící jednotku dodávanou mnoha alternativními výrobci.

  Neřešitelnou závadou se může zdát tekoucí tlumič řízení, protože axiální těsnící kroužky mají zcela atypický rozměr. V dnešní době ale není problém nechat za rozumné peníze vyrobit kroužky náhradní.

  To, že to u Suzuki myslí s litrovými V-twiny opravdu vážně potvrdili v roce 1998 představením modelu TL 1000 R. Ačkoli TL 1000 R přinesla zvýšení výkonu motoru, celokapotáž, kompletně přepracovaný rám a šestipístkové brzdy, kýžený úspěch pro Suzuki mezi elitou superbiků z mnoha důvodů nepřinesla. Nástupce TL, model SV 1000 byl již více příběhem o snižování nákladů než o technických inovacích.

  I s dvacetiletým odstupem platí Suzuki TL 1000S stále za motocykl pro jezdce, kteří vědí co chtějí a proč to chtějí. Pro mnohé jezdce, zhýčkané dnešními vychytanými motocykly, může být svezení na TL 1000S zajímavým připomenutím doby, kdy jezdec musel svou jízdu zcela přizpůsobit technice, kterou má pod sebou.


 
Fotogalerie: Suzuki TL 1000S, rok výroby 2001
  « Zobrazit fotografii v plném rozlišení »  



Náhledy fotografií
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii









DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki TL 1000S
Pneumatiky pro Péráka
Classic Show Brno 2017
Stále perspektivní MZ 251 ETZ?
Pérák a tajemné výstavy v New Yorku
Kubánec
Norton Commando 850
Pérák 350
Jawa 350 OHC
Jawa Californian v transportním obalu
Blesk Speciál
Bude zrušena dovozová STK?
Jawa Pérák v domácí premiéře
MAN MAN
Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu
300 zatáček Gustava Havla
Dodatek ke knize XI
Easy Rider v ČSSR

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Suzuki TL 1000S
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2015
Pérák 2016
Pérák 2015
Kniha Jawa Californian
III. Pohár motorových dvoukolek
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Česká Tourist Trophy 2016
Oldtimer Festival 2016
NIPPON RETRO 2015
Motocykly ČZ 125 A
Dodatky knihy
Classic Show 2015
300 zatáček Gustava Havla
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Mopedy Stadion
Motocyklové návěsné vozíky PAv
Hořice 2014
Dodatek ke knize V
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
Archiv fotografií MotoMagazínu
Motosraz Křtiny 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš