MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           25.9.2017 06:20         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Japonské klasické motocykly | Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let | Honda CB 500 T | Yamaha XS 750 2D, deník | Renovační projekt Yamaha XS 750-2D | Kawasaki Z 1100 GP - B2 | Barber Vintage Motorsports museum | Motocykly ze západu v ČSSR? | Suzuki GSX 750 E | Honda CB 750 v ČSSR? | Kawasaki KZ 1300 A1 | Kawasaki GPZ 900 R | NIPPON RETRO | Suzuki GSX-R 1100 | Honda VFR 750 typ RC36 | Dovoz staršího motocyklu z EU | Moto muzeum Sezemice | Suzuki RF 900R | Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu | Suzuki TL 1000S | Honda CB750 F | Suzuki GSF 1200 Bandit | Kawasaki Z650 B | Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H |
Honda CB 750


          

Honda CB 750 v ČSSR?




  Autor: Jiří Bartuš

  Prodeji a provozu zahraničních motocyklů v ČSSR se věnuje samostatný článek zde.

  Představení motocyklu Honda CB 750 na Tokio Motor Show 28.10.1968 způsobilo světovou senzaci. Japonský výrobce si dovolil představit motocykl, který svými parametry předstihl většinu velkoobjemových motocyklů tradičních výrobců. První představení motocyklu na americkém trhu v Las Vegas roku 1970 skončilo pro Hondu obrovským úspěchem v podobě zisku nečekaného množství objednávek, které daly silný impuls celému světovému motocyklovému průmyslu.

  Zprávy ze zámoří pronikaly do Československa přes železnou oponu jen velmi sporadicky. Motoristický tisk, představovaný zejména týdenníkem Svět motorů, neměl zájem ani prostor detailně šířit informace o špičkových motocyklech, u kterých nebylo počítáno s prodejem v Československu. Informace i nich se ve Světě motorů objevila vždy jen v oddělení zajímavostí či v minisalónu na konci časopisu.

  V době, kdy se na trhu v USA a později i v Západní Evropě objevila Honda CB 750, zveřejnil Svět motorů několik článků, ve kterých byly tyto motocykly představeny. Číst tyto články bylo pro československé motocyklisty k zlosti. Tedy spíše pro ty, jenž nepodlehli demagogii, kterou redaktoři okolo kategorie silných motocyklů vytvářeli.

Svět motorů Svět motorů


Svět motorů


  Motocykly v normalizačním Československu

  Situace na trhu s motocykly byla v Československu od poloviny 60. let, kdy došlo k restrukturalizaci motocyklového průmyslu (viz. samostatný článek zde), velice špatná. Motocyklisté se mohli spokojit pouze se sliby, ve kterých jim byl po léta slibován vznik motocyklů nového typu, motocyklů takzvané unifikované řady. Jejich sériová výroba byla neustále odkládána a tak motocykly kubatur 250cm3 a 350 cm3 byly v prodejnách národního podniku Mototechna vzácností. Praxe byla dokonce taková, že pracovníci Mototechny nebyli schopni zájemcům sdělit ani kdy, kolik a jaké vlastně motocykly budou mít na prodej.

  Částečné uvolňování poměrů v totalitním Československu v druhé polivině 60. let se dalo vycítit i z článků v motoristických periodicích. Tíživá situace v nabídce motocyklů domácím zájemcům tak mohla proniknout i do článků motoristických časopisů. Otevřeně kritizováno bylo zejména chybné rozhodnutí z roku 1963 o restrukturalizaci motocyklového průmyslu, která ve svých důsledcích přinesla výrazné omezení kapacit národního podniku Jawa a tím do budoucna zásadně omezila dostupnost motocyklů kubatur 250 cm3 a 350cm3 na československém trhu.

Svět motorů Svět motorů Svět motorů

  V roce 1970 se paradoxně stalo, že se v některých prodejnách Mototechny nečekaně objevily motocykly Jawa Californian, z důvodu nerealizovaných objednávek ze zahraničí. Tato situace se však již vícekrát neopakovala a zájemci o motocykl kubatury nad 175 cm3 byly mototechnou odkazováni ke koupi Jawy 250 typ 592, která však byla neustále nedostatkovým zbožím.

  Motocykly unifikované řady, vyráběné sériově v letech 1970 - 1972 v modifikované podobě (UŘ SST – Bizon viz. samostatný článek zde), přinesly svými parametry motocyklistům spíše zklamání. Následný model, Jawa 350 typ 634, vyráběný bez podstatných změn až do konce století, již žádné ambice, stát se důstojným konkurentem motocyklů světových výrobců, neměl.


  Pro přiblížení situace tehdejších motocyklistů nelze nepřipomenout nařízení tehdejší vyhlášky č. 80 o provozu na pozemních komunikacích, která od roku 1967 omezovala rychlost jízdy motocyklů na maximálních 80 km/hod. V roce 1971 bylo motocyklům toto omezení zrušeno, ale jen na dálnicích, které však u nás čítaly několik kilometrů (úsek Praha - Mirošovice otevřený v roce 1971). V té době nebyla na dálnicích a silnicích mimo obec maximální rychlost vozidel do 3,5 tuny nijak omezena. Neomezenou rychlost na silnicích mimo obec získaly v roce 1976 i motocykly. Ne však na dlouho.
  Od roku 1979 došlo k omezení maximální rychlosti vozidel do 3,5 tuny na 90 km/hod. mimo obec a 110 km/hod. na dálnici (v roce 1980 byla dokončena stavba dálnice D1 mezi Prahou a Bratislavou). Motocyklům byla maximální rychlost stanovena opět na 80 km/hod. Osmdesátka zůstala motocyklům ve vyhlášce až do roku 1990, kdy byla zvýšena na 90 km/hod. Stejná maximální rychlost jako automobilům, byla motocyklům na dálnicích povolena až v roce 1997.

  Smutná realita motocyklového trhu ČSSR se projevovala i v oblasti nabídky doplňků pro motocyklisty. Zde byly motocyklisté opět odkázáni pouze na nákup doplňků zahraničních výrobců v obchodní síti Tuzex se všemi obtížemi, které nákupy v Tuzexu obnášely. Individuální dovoz ze západu si mohlo dovolit pouze pár jedinců.

  Osud dovezených motocyklů byl mnohdy velice smutný. Majitelé měli velice omezený, ba přímo nemožný, přístup k náhradním dílům. Některé základní spotřební díly bylo možné objednat přes Tuzex, ale o většinu bylo nutné psát zahraniční prodejcům. Na československém trhu nebyly běžně dostupné ani kvalitní oleje a o servisním zázemí se mohlo tehdejším motocyklistům jen zdát. Přitom u technicky složitých motocyklů, vyžadující pravidelný odborný servis, výrobci ani nepředpokládali, že by některé úkony údržby byly realizovány svépomocí. Majitelé byly tedy s údržbou a opravami odkázáni jen sami na sebe, případně na pomoc podobně postižených majitelů, kteří již nějakými zkušenostmi disponovali.

  Všechny tyto aspekty měly za následek časté střídání majitelů a některé motocykly šly takříkajíc z ruky do ruky. Jelikož však šlo o velice omezený počet, nebyl s jejich prodejem veliký problém. A to ani přes jejich značnou cenu, která činila i několik desítek násobku průměrné mzdy.


  Mohl se tehdy běžný občan Československa alespoň přímo setkat s motocyklem Honda CB 750? Mohl, ale jen sporadicky.

  Na konci 60. let začali navštěvovat Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně i vystavovatelé ze západu včetně výrobců z Japonska. V roce 1970 otevřela svůj stánek na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně i Honda, která zde, mimo své automobilové produkce, představila i motocykl Honda CB 750. Na podzim téhož roku představila své výrobky včetně modelu Honda CB 750 i na výstavě pořádané na pražském výstavišti, tehdejším PKOJF (Parku kultury a oddechu Julia Fučíka).
  Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně byly později vystavovány motocykly různých modelů a značek.
  Všechny vystavované motocykly bylo možno odkoupit, avšak taková koupě musela být domluvena ještě před začátkem výstav.

Honda CB 750 na výstavě pořádané na pražském výstavišti
Honda CB 750 na výstavě pořádané v roce 1970 na pražském výstavišti


Stánek Honda na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 1974 Stánek Honda na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 1974
Stánek firmy Honda na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 1974 Motocykl Honda CB 500 Four v obležení návštěvníků Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně


  Další možností k obdivování nedostupné techniky byla po dlouhou dobu parkoviště při konání mezinárodních motocyklových závodů, či setkání. Zájemci o západní techniku měly žně zejména na parkovišti návštěvníků při konání Velké ceny v Brně. Ostatně i samotný průjezd "zápaďáků" republikou do Brna byl obyvateli ČSSR pečlivě sledován.

  V omezené nabídce, čítající jen několik kusů, byly zřejmě motocykly Honda CB 750 nabídnuty v obchodní síti Tuzex. Je však jen otázkou, kdo si je tehdy vlastně zakoupil? Je třeba si uvědomit, že v počátcích výroby byly velmi drahé i pro běžného motoristu ze Západního Německa. Pomozte vypátrat osud těchto motocyklů.

  Ve zcela výjimečných případech se podařil i individuální dovoz do Československa z některé ze západních zemí.

  V roce 1974 se po československých silnicích proháněl jeden exemplář Hondy CB 750 K3 v rámci oficiálního redakčního testu časopisu Svět motorů. Téměř nový motocykl s najetými 2000 kilometry k testu poskytl tehdejší výhradní dovozce firmy Honda Motor Co.,Ltd. do ČSSR, firma Media. Výsledky testu spolu s obšírným popisem vlastností motocyklu byly čtenářům představeny v posledním čísle roku 1974. Objektivně napsaný text musel každého tehdejšího motocyklového fanouška chytit u srdce. V článku několikrát zmiňované nedostupnost motocyklu pro běžného občana ČSSR byla až příliš smutnou realitou té doby.

Svět motorů 52/1974 Svět motorů 52/1974 Svět motorů 52/1974
Svět motorů 52/1974 Svět motorů 52/1974 Svět motorů 52/1974
  Svět motorů číslo 52 rok 1974 - Redakční test motocyklu Honda CB 750 K3


  Máte pocit, že můžete k tématu něco přidat? Pište na adresu autora článku, nebo přímo použijte diskusi pod článkem.




Svět motorů 1969




DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (7/7): Strana 1 / 1
 Na fotce z veletrhu je fotka malého motocyklu Honda s motorem asi o objemu 70 ccm dnes tento motocykl vyrábí čínská firma Jincheng.Zajímaly by mě bližší informace o tomto motocyklu Honda    [Radomír Nečas]    (21. 08. 2012)
 V Praze, v Dittrichově ulici, byla za komunistů kancelář, kde bylo možné objednat díly na snad jakékoli k nám běžně nedovážené vozidlo. Bylo jen nutné prokázat jeho vlastnictví technickým průkazem. Málokdo o té možnosti věděl, ceny byly nízké - v sedmdesátých letech v přepočtu asi deset korun za marku, žádné clo...
Už si nepamatuji, jestli to patřilo pod Mototechnu, Motokov nebo kam.    [Honza Čejchan]    (16. 02. 2014)
 Jde o minimotocykl Honda DAX ST50.    [Jiří Bartuš]    (23. 08. 2012)
Přidat odpověď    (2)
 Krásný klasický motocykl, který se stal legendou.    [DRL]    (13. 04. 2011)
 Jeden z těchto Vincentů /vlastně jen motor/ byl letos na Classic Show.

Něco malinko z jeho historie vím,a je tam vše - láska, nenávist ,smrt...... dokonalý drama.

A po 40 letech znovuzrození.    [Monty]    (04. 08. 2011)
 Zajímavá informace. Osudy každé z nich by jistě vydaly za román.    [Jiří Bartuš]    (04. 08. 2011)
 Všech pět Vincentů, co se sem po válce dostaly, stále existuje, byť v různém stádiu rozebranosti. Nedávno přibyl šestý, z Anglie dovežený.    [dePorsche]    (28. 07. 2011)
 Jo a jeste me napadlo, ze F.Stastny mel soukromeho Vincenta HRD, ktereho koupil uz hluboko za bolsevika ....kde je mu ted asi konec?    [Jindra650]    (15. 05. 2011)
 Jj, to by sedelo podle toho co jsem si kdysi zjistoval, dokonce pry cena ojetych japonskych motorek i 10let starych byla v 80.tych letech rovna, nebo jeste vyssi nez v prepoctu novych. Dvougeneracni dum "benesovak" vysel v roce 1980 pri stavbe svepomoci na temer 150tis Kcs bez vybaveni.    [Jindra650]    (15. 05. 2011)
 Jen pro ilustraci - cena 39 000 bonu bylo cca 200 000 Kčs . Za to se daly koupil tři Škodovky 120, nebo krásný rodiný dům .    [Monty]    (14. 05. 2011)
 Treba uzivatel Stevan, ktery radil ohledne TX750, svuj kousek poridil jeste za "totace" a k nam ho individualne dovezl Hameršmíd. http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=42137
V pulce 80. let se na strojirensky veletrh dostaly GPZ900 a GSX1100, viz. clanek SM a nasledne byly po veletrhu odprodane soukromym zajemcum. Na motorkari.cz clovek pri pozornem hledani par totalitnich majitelu "supermotocyklu" zapadu najde, obcas jsou to zajimave historky.
http://www.motorkari.cz/uzivatel/?uid=120248
http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=6906
http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=42137
a nasli by se dalsi, skoda ze je podle smazane komunikace pres PM uz nedohledam. Nekdo sel cestou bonu pres Tuzex, nekdo koupil individualne dovezeny stroj za veskere penize, nekdo vymenil OHC za japonskou motorku pres kontakt v cizine. Cesty byly ruzne a nikdo z obdivovatelu komunismu mi nevymluvi, ze to bylo zlate a zapadni vyrobky nechybely.    [Jindra650]    (14. 05. 2011)
 Tuzex byl ochotný a schopný přivézt na objenávku prakticky cokoliv- takže klidně i CB 750.

Třeba František Štastný měl někdy v roce 1969 soukromou Hondu Monkey (a samozřejmě potom i závodní Yamahu)    [Monty]    (13. 04. 2011)
 Jistě se shodneme, že Honda CB 750 byla milníkem ve vývoji motocyklové konstrukce.
Já však stále řeším otázku, zda ji bylo možné v 70. letech u nás koupit. Údajně byla v nabídce Tuzexu, ale důkaz jaksi chybí. Před rokem 1989 se u nás několik silných japonských motocyklů prohánělo. A mě právě zajímají osudy těch, kterým se podařilo takový motocykl v té době získat.    [Jiří Bartuš]    (13. 04. 2011)
Přidat odpověď    (9)
 Když tady tak čtu o řídkém výskytu klasických japonských motocyklů v 70. a 80. letech v ČSSR, napadá mě v souvislosti se zmínkou o oficiální dovozu několika kusů Hondy CB 750 prostřednictvím Tuzexu, jak se vlastně v tehdejších podmínkách u těchto motocyklů řešila otázka servisu, či zásobování náhradními díly? Předpokládám, že i navzdory vynikající technické úrovni těchto strojů musela nastat situace, kdy bylo potřeba něco opravit, či vyměnit z důvodu provozního opotřebení.    [Wenda634]    (12. 05. 2011)
 Jeden známej měl taky 750 FOUR , a třeba olej řešil použitím Super Mogulu a výměnou po 1000 km. Lepší olej prostě nebyl.    [Monty]    (14. 05. 2011)
 Podle toho co mi jeden tehdejsi majitel rek se to resilo tak, ze se za usetrene penize kupovaly spotrebni dily od cizincu kteri prijeli na VC do Brna, nebo pres nejaky kontakt na cizince se posilaly primo k nam neoficialni cestou, oficialne to pry slo i pres Tuzex.    [Jindra650]    (14. 05. 2011)
Přidat odpověď    (2)
 Mam doma Svet motoru z konce 60tych let kde je hodne obsahly test Hondy CB 750.    [cafe racer]    (10. 04. 2011)
 Je možno nascanovat a poslat? Dík.    [Venca]    (05. 05. 2011)
Přidat odpověď    (1)
 Tehdy nova CB 750 ??? = absolutni predefinovani pojmu "MOTOCYKL"
http://www.youtube.com/watch?v=4-FstCKzbzQ    [Martin Samson]
    (11. 04. 2011)
 A tohle je dle meho nazoru nejpeknejsi a nejstrizlivejsi stavba Cafe Racera :

target=_blank>http://link.brightcove.com/services/player/bcpid29586068001?bctid=54291121001

Jak vzhledem , tak i zvukem , ktery je treba poslechnout kvalitne ve sluchatkach    [Martin Samson]    (24. 04. 2011)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B
Čezeta Amerického Námořnictva
Barum Czech Rally Zlín 2017
Zatracené třicítky
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
46. Barum Czech Rally Zlín
300 zatáček Gustava Havla 2017
M2T, olej s pošramocenou pověstí
NIPPON RETRO 2017
Suzuki GSF 1200 Bandit
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
Oldtimer Festival 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2016
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
Pérák 2017
NIPPON RETRO 2015
Setkání veteránů Holešov
Grand Prix Bugatti 2016
Česká Tourist Trophy — IRRC
Setkání veteránů Holešov 2016
Classic Show 2015
Motosraz Křtiny 2015
Jarní MotorTechna 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Zlínská Historic Rally
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
Podzimní MotorTechna Brno 2016
Kniha Jawa Californian
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš