MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           29.7.2015 11:42         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Motocyklové návěsné vozíky PAv | Poznatky z provozu návěsných vozíků PAv | Vozíky PAv v nálezovém stavu | Generální oprava vozíku PAv 40 | Generální oprava vozíku PAv 40 | Renovace přívěsného vozíku PAv 40 | PAv 100 |
  Našim spotřebitelům – motoristům, majitelům motocyklů a skůtrů je určen nový výrobek, přívěsný vozík PAv 40. Svým provedením, rozměry a vahou, Vám má umožnit bezpečnou, pohodlnou a příjemnou jízdu, ať už při provozování mototuristiky, při jízdě na chatu, za koupáním při povolání apod. Všude tam, kde chcete přepravit různé předměty s sebou. Jeho upevnění, obsluha a údržba nevyžadují mimořádných nároků.

Úvodní slova výrobce v návodu k vozíku PAv 40 zcela vystihují příčiny mimořádné obliby, které se návěsné vozíky PAv dočkaly již od několika generací motocyklistů.


Motocyklové návěsné vozíky PAv




  1960 - 1963  AVIA, Závody J. Dimitrova národní podnik Letňany
  1964 - 1973  Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily - závod Roztoky u Jilemnice


  Autor: Jiří Bartuš



Fotografie
Vozík PAv 40 vyráběný v letech 1964-1968 je nejčastějším představitelem vozíků PAv na našich cestách. Většina těchto vozíků byla vyrobena v červené barvě Jawa, méně již v barvě černé a jen několik málo kusů bylo vyrobeno jako tento v barvě světle modré.



Přívěsný, nebo návěsný vozík?
Návod k obsluze vozíku z roku 1960 i typový listy prvních vyrobených sérií vozíků PAv představují vozík jako přívěsný. Naopak veškeré dokumenty k vozíkům pozdějších konstrukcí již uvádějí vozík jako návěsný. Za tímto obratem lze hledat upřesněnou úřední terminologii. Přívěsným vozíkům byla udělována samostatná registrační značka na základě technického schválení k provozu tzv. otypování, kdežto návěsné vozíky byly chápány jako příslušenství motocyklu připojené k schválenému závěsnému zařízení zapsaném v technickém průkazu.



Motocyklové návěsné vozíky v Československu


  V 50. letech minulého století bylo v Československu na motocykl pohlíženo zejména jako na dopravní prostředek umožňující pracujícím cestovat za prací. Obrat ve vnímání využití motocyklu nastal na přelomu 50. a 60. let, která jsou v naší zemi spjata s masivním rozvojem mototuristiky. Cestování na motocyklu, tehdy jediném běžně dostupném dopravním prostředku, přineslo s sebou požadavek na přepravu objemnějšího nákladu, než bylo možné realizovat za pomoci běžných doplňků, kterými tehdy byly brašny a nosiče zavazadel.

Motocyklové návěsné vozíky VÁBL   A tehdy se na našich silnicích objevilo několik zajímavých konstrukcí přívěsných vozíků za motocykl vyrobených nadšenci v soukromých podmínkách. O některých z těchto vozíků informoval i motoristický tisk, zejména tehdy dominantní motoristický časopis Svět motorů. Například jednokolové návěsné vozíky VÁBL Václava Bláhy a vozík ing. Karla Černého byly v článcích tohoto časopisu hodnoceny velice příznivě, neboť se konstruktérů podařilo, za cenu minimální materiálové náročnosti, docílit velikého úložného prostoru za cenu minimálního zhoršení jízdních vlastností motocyklu. Opakované výroby, kterou si tehdy mnoho motocyklistů přálo, se však tyto vozíky nedočkaly. Články však podnítily mnoho amatérských konstruktérů k vytváření dalších původních konstrukcí.

  Myšlenka připojení vozíku za motocykl nebyla nijak nová. Již v období mezi válkami připojovali mnozí jezdci k motocyklům upravené ruční vozíky, obdobně jak tomu bylo běžné u cyklistů, když bicykl využívali za účelem rozvozu zboží. Po druhé světové válce se myšlenka přívěsných vozíků za motocykl stala aktuální v mnoha evropských zemích. Informaci o využívání přívěsných vozíků ve Francii otiskl opakovaně československý časopis Motocykl se zjevnou snahou motivovat domácí výrobce. Francouzské vozíky zobrazené na kresbách u zmíněných článků byly jednokolové, spojené s motocyklem křížovým kloubem.

Přívěsný vozík ČZ Přívěsný vozík ČZ
První hromadně vyráběný vozík za motocykl v Československu vznikl již koncem 40. let v národním podniku Česká zbrojovka Strakonice. Známý výrobce motocyklů tehdy reagoval na požadavek zvýšení užitné hodnoty motocyklů stran drobných živnostníků a podniků služeb. Dvoukolový přívěsný vozík robustní konstrukce vznikl v konstrukci strakonické ČZ pod vedením známého konstruktéra J. F. Kocha. První verze vozíku byla vystavena v roce 1948 na jarních Pražských vzorkových veletrzích. V konečné podobě byl vozík veřejnosti představen na jaře roku 1949. Sériová výroba vozíků byla svěřena pobočnému závodu Česká zbrojovky v Blatné, který vznikl znárodněním firmy Velospol, vyrábějící součástky k jízdním kolům a ruční vozíky (káry) Vespo. Vozíky ČZ, později na reklamních materiálech též označované obchodním názvem Vespo, na krátký čas vhodně doplňovaly výrobní sortiment blatenského podniku. Pro svou těžkopádnost, jež způsobovala značné zhoršení jízdních vlastností motocyklu, nedoznal vozík ČZ většího rozšíření. Vozík byl svou konstrukcí předurčen spíše k přepravě těžkých nákladů na malé vzdálenosti a tak své uplatnění nalezl zejména jako přepravní vozík v podnicích s rozlehlou infrastrukturou.
Úlohu přepravy nákladů za motocyklem převzaly na dlouhou dobu ruční dvoukolové vozíky (káry) Vespo. Nejvíce jich bylo možno spatřit na našich vesnicích, kde jejich využití nebylo omezováno požadavky dopravních předpisů.

Motocyklové návěsné vozíky Okresního kovopodniku m.p. České Budějovice   Prvním výrobcem, který reagoval na vzniklou poptávku po vozících za motocykl, byl v roce 1959 Okresní kovopodnik České Budějovice. Jednokolové vozíky robustní konstrukce se dočkaly opakované výroby, která se však rozběhla až v roce 1961 a čítala pouze několik málo kusů.

Motocyklové návěsné vozíky Motex   Na konci roku 1959 se podařilo rozjet sériovou výrobu dvoukolového vozíku za motocykl lidovému výrobnímu družstvu Motex. Robustní konstrukce rámu s centrální nosnou trubkou, tvořící zároveň oj vozíku, byla odpružena pevnou nápravou na kyvných ramenech odpružených pryžovými bloky. Objemná korba vozíku byla opatřena víkem, případně plachtou připevněnou otočnými turnikety.
  Předností vozíku bylo, že umožňoval vozit poměrně rozměrný náklad až do hmotnosti 50 kg. Ač bylo již od počátku zřejmé, že dvoukolový vozík není pro připojení za motocykl dobrým řešením, zejména proto, že přináší značné zhoršení jízdních vlastností motocyklu, byl vozík výrobním družstvem Motex vyráběn s mírnými změnami až do roku 1966. Poté převzalo jeho výrobu slovenské výrobní družstvo Kovohron Zvolen, kde byl ještě nějaký čas vyráběn pod obchodní značkou Kovohron.

Také v zahraničí, zejména v zemích kde byl poválečný vývod v mnohém podobný tomu u nás, vzniklo několik zajímavých konstrukcí vozíků, kterým se dostalo opakované výroby. Východoněmecký výrobce VEB Industriewerke Ludwigsfelde nabízel na počátku 60. let jednokolový vozík Campi ke svým skútrům IWL, jako doplněk pro zájemce o kempování. V Maďarsku byly v druhé polovině 60. let vyráběny jednokolové vozíky Motorkuli a Pille, nabízené zejména k tehdy v Maďarsku vyráběným motocyklům Pannonia 250. Na počátku 70. let vyráběl jednokolový vozík za motocykl i známý polský výrobce přívěsných vozíků a karavanů Niewiadów.



Zrození vozíků PAv a jejich výroba v letňanské Avii


  Dalším výrobcem, který koncem 50. let zareagoval na vlnu zájmu o návěsné vozíky, byly Závody J. Dimitrova národní podnik Letňany (Avia). Zdejší konstruktéři využili bohatých zkušeností z letecké výroby a vyvinuli lehký jednokolový návěsný vozík s korbou z duralového plechu.

  Rám tvořila páteřní trubka z ocelové bezešvé kulatiny doplněná bočními ochrannými oblouky, na jejichž koncích byla umístěna kulatá odrazová skla. Korba byla složená z pěti dílců lisovaných z duralového plechu. Taktéž uzamykatelné víko korby a blatník tvořily výlisky z duralového plechu. Vozík byl opatřen krátkou kyvnou vidlicí, lisovanou z ocelového plechu, odpruženou dvěmi tlačnými pružinami s nastavitelným přepětím. Pro bezpečné použití vozíku za moderními motocykly byla použita letecká pneumatika Barum AERO 260 x 85. O vzniku nového vozíku se mohla motoristická veřejnost poprvé dozvědět díky článku v časopise Svět motorů číslo 2 roku 1960.

Zavazadlový přívěs za motocykl, Svět motorů 2/1960
První informaci o vývoji vozíku PAv přinesl časopis Svět motorů číslo 2 v roce 1960

  V průběhu zkoušek prototypových vozíků došlo k několika drobným konstrukčním změnám. Úpravami, majícími za cíl zvýšit tuhost, prošla zejména kyvná vidlice. Jednoduchá konstrukce a malá hmotnost vozíku ve spojitosti s připojením k motocyklu křížovým kloubem a vhodně dimenzovanou pneumatikou prokazovaly vozíku dobré jízdní vlastnosti i při vyšších jízdních rychlostech.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Detaily dochovaných vozíků PAv 40 první výrobní série s duralovou korbou


Fotografie Pneumatika Barum AERO 260 x 85
Výrobce: Barum, n.p. Gottwaldov
První řada vozíků PAv vyráběná v Avii byla osazena pneumatikami Barum AERO 260 x 85, která byla vyvinuta pro ostruhová kola lehkých letounů. Tyto pneumatiky svými parametry dalece přesahovaly požadavky provozu přívěsných vozíků. Jejich použití bylo vynuceno nedostatkem vhodné pneumatiky na trhu. Jednokolový vozík vyžadoval homologaci pro provoz ve vyšších rychlostech než 20 km/hod, na kterou byly konstruovány běžně dostupné pneumatiky malých rozměrů používané v zemědělských strojích. Při výběru vhodné pneumatiky tak byli konstruktéři nuceni sáhnout mezi díly určenými pro letecký provoz.

  Technická způsobilost byla vozíku udělena dne 28.3.1960. Vozíku byl povolen pro provoz za motocykly o zdvihovém objemu minimálně 175 cm3, s maximální rychlostí 70 km/h a nosností 30 kg. Vozíky první malé výrobní série byly dány v roce 1960 k volnému prodeji v síti národního podniku Mototechna pod obchodním názvem PAv 40. Název lze chápat jako zkratku slov Přívěsný Avia vozík, případně Přívěs Avia, a číslice 40 odkazující na čtyřicet kilogramů celkové hmotnosti vozíku.

Fotografie
Vozík PAv 40 první výrobní série s duralovou korbou ve vzácně původním stavu lze spatřit v 1. Českém muzeum motocyklů a veteransalonu v Lesné u Znojma

  Pro sériovou výrobu, započatou v roce 1961, dostal vozík, mimo několika dílčích konstrukčních změn, korbu svařovanou z výlisků ocelového plechu tloušťky 1 mm. Víko korby a blatník byly nově taktéž lisovány z 1 mm tlustého ocelového plechu. Těmito zásahy sice mírně narostla jeho jinak velice příznivá hmotnost, avšak nebyly nijak narušeny dobré jízdní vlastnosti.

Fotografie Fotografie

  Praktický vozík si ihned nalezl široký okruh zájemců. Motocykl v té době sloužil v mnoha rodinách jako jediný dopravní prostředek a připojením vozíku podstatně narostla jeho užitná hodnota. V období let 1961 a 1962 vyrobily v Letňanech na 2000 kusů vozíků. Toto množství však rozhodně nestačilo uspokojit všechny zájemce a tak se vozíky PAv rychle staly nedostatkovým zbožím.

Správnost zvolených rozměrů vozíku nejlépe dokumentuje fakt, že úložný prostor bez problému pojme přepravku na 20 pivních lahví, tak zvanou basu.


Fotografie
Vozík PAv 40 rok výroby 1961

  V letňanské Avii tvořily vozíky PAv pouze zanedbatelnou a okrajovou část výroby a pro Mototechnou požadované množství vozíků neměl podnik volné výrobní kapacity. V tehdejším centrálně plánovaném hospodářství tedy nikoho nepřekvapilo rozhodnutí, předat výrobu vozíků jinému podniku. Vybrány byly Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily - závod Roztoky u Jilemnice, kde výroby převzali počátkem roku 1964, tedy až po roční odstávce výroby.

Vozíky za motocykl amatérských a neznámých výrobců Vozíky za motocykl amatérských a neznámých výrobců
Nedostatek vozíků na trhu byl podnětem pro stavbu vozíků v amatérských podmínkách. V garážích a dílnách motoristů tak vznikl nespočet vozíků, jejichž konstrukce byla inspirována tvary a koncepcí vozíků PAv 40. Někteří amatérští konstruktéři šli při tvorbě vozíku vlastní cestou, avšak jejich konstrukce byly mnohdy limitovány nedostupností vhodných materiálů a patřičné technologie výroby. Na příkladu konstrukcí amatérských stavitelů vozíků lze nejlépe dokázat kreativitu československých motoristů, se kterou se dokázali vyrovnat s nedostatky socialistického hospodářství.



Výroba vozíků PAv v Kovozávodech v Roztokách u Jilemnice



Fotografie
Elegantní a nadčasové linie vozíku PAv 40

  K obnovení sériové výroby inovovaného vozíku PAv 40 v Kovozávodech v Roztokách u Jilemnice došlo v polovině roku 1964, po udělení technické způsobilosti dne 14.5.1964. Ještě téhož roku bylo vyrobeno na 1100 kusů. Vozík od počátku doznal podstatných změn v konstrukci podvozku. Pneumatiku Barum AERO 260 x 85 nahradila pneumatika Barum Bantam 12 x 4, 4 PLY, homologovaná pro max. rychlost 70km/h. Větší rozměr pneumatiky si vynutil změnu rozměrů kyvné vidlice, která byla navíc konstrukčně změněna tak, aby se zvýšila její tuhost. Tvar blatníku byl změněn tak, aby odpovídal většímu rozměru pneumatiky. Změnou prošlo i elektrické připojení vozíku k motocyklu novým typem třípólového konektoru. Snížení minimálního potřebného zdvihového objemu motocyklu ze 170 cm3 na 120 cm3 umožnilo připojení vozíků i ke stopětadvacítkám Jawa-ČZ a ČZ. Celkem bylo v Roztokách u Jilemnice do konce roku 1968 vyrobeno přes 8000 kusů vozíku PAv 40.

Fotografie Pneumatika Barum Bantam 12 x 4
Výrobce: Barum, n.p. Gottwaldov
Pneumatika Barum Bantam 12 x 4 byla původně vyvinuta firmou Baťa s určením pro provoz manipulační vozíky a speciální techniku. Při znárodňovacím procesu a sloučení gumárenských podniků Baťa, Rubena a Mitas dostala na dlouho dobu obchodní značku Barum.

Pneumatika BAŤA 12x4


Pneumatiky řady Bantam 12 x 4 byly běžně vyráběny ve dvou hmotnostních třídách daných počtem vrstev pláště (2 PLY, nebo 4 PLY). Jejich použití však bylo omezeno maximální přípustnou rychlostí 20 km/hod. Až na základě požadavku náhrady letecké pneumatiky vozíků PAv byly provedeny homologační zkoušky pneumatik Bantam 12 x 4 pro rychlost do 70 km/hod.
Pro pneumatiky Bantam 12 x 4, homologované na maximální rychlost 70 km/h, byla používána pouze technologie čtyř vrstev (4 PLY). Dezén pláště nesl označení B1. Dokladem o vysokorychlostním určení pláště byl vždy vylisovaný nápis MAX 70 KM/HOD na boku pláště.
Pneumatika BARUM 12x4 Pneumatika BARUM 12x4 Pneumatika BARUM 12x4
Schválená max. rychlost
"MAX 70 KM/HOD"
Typ dezénu "B1",
rozměr "12x4"
Výrobce "BARUM",
typ "BANTAM"
Po rozpadu národního podniku Barum po roce 1989 převzala výrobu motocyklových plášťů a plášťů pro speciální techniku firma Mitas a.s. Ta nyní pokračuje i s výrobou pneumatik řady Bantam 12 x 4 pro vozíky za motocykly a leteckou techniku pod označením MITAS AERO 12 x 4, jež jsou homologovány na max. rychlost 100 km/hod. Mezi produkty Mitas a.s. lze nalézt i nástupce pneumatiky Barum AERO 260 x 85 pod názvem Mitas Antishimmy 260 x 85.


Fotografie Fotografie

  Již od počátku výroby vozíků PAv si majitelé vozíků stěžovali na praskání páteřní trubky podvozku, zejména v nejvíce namáhaném místě předního nosníku korby. Dle vyjádření výrobce, bylo praskání způsobeno přetěžováním, překračováním maximální povolené rychlosti a zejména nevhodným seřízením přepětí pružin pérování. Na nutnost správného seřízení odpružení kyvné vidlice byli majitelé vozíků upozorněni v roce 1965 článkem v časopise Svět motorů. Upozornění bylo též přidáno do nově vydaných návodů k obsluze.

Fotografie Fotografie
Odpružení vozíku PAv 40 dvěmi tlačnými pružinami

Dle vyjádření výrobce bylo pérování vozíků správně nastaveno již z výroby. Pro dosažení dlouhé životnosti a dobrých jízdních vlastností, bylo provozovatelům vozíků doporučeno, mimo pravidelného mazání kluzných částí, dotahování otočných čepů křížového kloubu a kyvné vidlice pro zamezení nepatřičných vůlí vznikajících během provozu. V doplněném návodu k obsluze bylo doporučováno provádět občasnou kontrolu odpružení s ohledem na možný vznik škodlivé vůle mezi hlavami kluzných čepů a dosedací plochou kyvné vidlice při nadlehčení vozíku. Správné seřízení odpružení se mělo provádět seřízením předpětí tlačných pružin tak, aby se tlačná plocha kyvné vidlice, při úplném zvednutí vozíku, zlehka dotýkala hlav kluzných čepů

Fotografie


  Nutnost seřizování odpružení vozíku a množství poruch vozíků souvisejících s odpružením vedly výrobce k překonstruování odpružení. Soustava dvou tlačných pružin byla nahrazena odpružením pomocí dvou pryžových bloků, nevyžadujících žádnou údržbu ani seřizování. Nový systém odpružení přinesl podstatné zjednodušení, a tím i zlevnění, výroby. Inovovaný vozík, označený PAv40/b, se do sériové výroby dostal na konci roku 1968. Současně se změnou odpružení byla též realizována změna upevnění víka ke korbě pomocí otočných pantů. Je pravděpodobné, že víkem uchyceným v pantech byly vybaveny i některé vozíky předešlého typu. Vozíku PAv40/b bylo do roku 1971 bylo vyrobeno na 6000 kusů.

Fotografie Fotografie
Vozík PAv 40/b Odpružení vozíku PAv 40/b dvěmi tlačnými pryžovými bloky

  Poslední výraznou inovací prošel vozík PAv v roce 1971, kdy došlo ke změně koncového světla na nový typ Pal 08-9442.21 z důvodu ukončení výroby světla starého provedení. Větší rozměr světlometu si vynutil změnu tvaru výlisku zadní části korby. Novou součástí vozíku se stala zavazadlová zahrádka připevněná k víku korby. Pro tuto verzi bylo počítáno se změnou označení na PAv 40/c avšak vozíky pod tímto značením nikdy vyráběny nebyly. Inovovaný vozík dostal nakonec označení PAv 41 a označení PAV40/c se objevilo jen na několika listech nových návodů k použití. Vozíků PAv 41 bylo, již bez dalších změn, do ukončení výroby v roce 1973, vyrobeno necelých 5000 kusů.

Fotografie Fotografie
Vozík PAv 41


Vozíky PAv v provozu


  Barevná provedení vozíků byla zcela poplatná tehdy dostupnému motocyklovému parku. Zcela dominovala červená barva v odstínu Jawa. Méně již byly vozíky v černém provedení a úplnou výjimku tvořily vozíky ve světle modré barvě. Dosud se nepodařilo potvrdit realizaci výrobcem slibovaných vozíků v barvách petrolové a korálově červené. Jednotná barva všech dílů vozíku byla doplněna zlatým linkováním. Vnitřní prostor korby včetně víka byl opatřen šedou barvou. Prostor v zadní části vozíku pod koncovým světlem byl vyznačen bílou barvou jako podklad pro nakreslení čísel SPZ.

  Po celou dobu výroby byly vozíky prodávány výhradně v síti prodejen národního podniku Mototechna. V roce 1965 byl vozík PAv 40 prodáván za cenu 750 Kčs a v roce 1969 typ PAv 40/b za 850 Kčs. Vozík PAv 41 byl v roce 1973 prodáván za cenu 990 Kčs. Veškerou distribuci náhradních dílů zajišťovala Mototechna skrze svou pobočku v Žamberku, později v Chrudimi.

Fotografie Fotografie Fotografie
Prodejní doklad n. p. Mototechna Záruční list n. p. Mototechna Typový průkaz vozíku PAv 41

  K vozíkům výrobce dodával závěsná zařízení pro konkrétní typy motocyklů nabízených v dané době na našem trhu. Závěsná zařízení byla zhotovena z tenkostěnných bezešvých trubek kruhového průřezu, zakončených oky pro uchycení k rámu motocyklu. Za úchytné body byl použit horní úchyt zadního tlumiče motocyklu a část rámu sloužící k připevnění stupaček spolujezdce. Nebylo tedy třeba nijak zasahovat do konstrukce motocyklu. Tvar závěsného zařízení byl volen tak, aby po odpojení vozíku byla čitelná státní poznávací značka a nebylo tedy nutné závěsné zařízení z motocyklu odmontovávat. Pro možnost odpojení vozíku bylo nutné opatřit motocykl přídavným odrazovým sklem, neboť vodorovná část závěsného zařízení zakrývala stávající odrazové sklo motocyklu.
  Závěsné zařízení pro skútry Čezeta bylo zhotoveno ze svařovaných ocelových výlisků. Montáž tohoto závěsného zařízení byla složitější, neboť se upevňovalo k zadní části karosérie skútru pomocí čtyř šroubů, pro které bylo nutno nejprve v karosérii vyvrtat otvory.
  Součástí všech typů závěsných zařízení byl konektor s elektrickým svazkem pro elektrické připojení vozíku k motocyklu.

Fotografie Fotografie
Detail připojení vozíku PAv 40/b k motocyklu ČZ 175 typ 470 Sport Detail připojení vozíku PAv 40 ke skútru Čezata

  Provoz vozíků PAv na dopravních komunikacích byl legislativně ošetřen v průkazu způsobilosti vydaným Ministerstvem dopravy jako doklad o schválení technické způsobilosti. Tam bylo mimo jiné určeno, že vozíky nebudou brány do evidence vozidel a nebude jim tedy přidělována samostatná registrační značka. Majitel vozíku byl povinen napsat černou barvou státní poznávací značku tažného motocyklu na bílou zadní plochu vozíku.
  Každý vozík musel být označen výrobním číslem a opatřen typovým štítkem. Výrobce vozíku vystavil každému vozíku typový list, který musel řidič vozit s sebou. Připojení vozíku k motocyklu bylo nutné legalizovat zápisem do technického průkazu tažného motocyklu na základě dokladu k závěsnému zařízení.¨

Fotografie Fotografie
Majitel vozíku byl povinen napsat černou barvou státní poznávací značku tažného motocyklu na bílou zadní plochu vozíku

Ani dle současných legislativních podmínek není legalizace připojení vozíku PAv k tažnému motocyklu nijak náročná. Vozíky PAv nadále nepodléhají registraci a nemají tedy vydanou samostatnou registrační značku. Na zadním čele vozíku musí být napsána SPZ motocyklu, za který je zapojen. Každý vozík byl opatřen výrobním číslem, typovým štítkem a ke každému vozíku byl při prodeji vystaven typový list, který musí řidič vozit s sebou. V technickém průkazu tažného motocyklu musí být proveden zápis o připojení vozíku PAv. Způsobilost motocyklu k připojení vozíku určuje výrobce motocyklu dle seznamu schválených originálních závěsných zařízení. Motocykl musí být vybaven originálním závěsným zařízením dodávaným výrobcem vozíku k danému typu motocyklu. V případě absolvování technické prohlídky ve stanicích technické kontroly, je kontrolována souprava motocyklu s vozíkem jako jeden celek.



Zrození legendy


  V polovině 70. let výroba vozíků PAv, pro malý zájem, končí. Rozvoj automobilového průmyslu dosáhl takové hodnoty, že i v Československu přestal být motocykl vnímán jako hlavní dopravní prostředek. K opětovnému zájmu o návěsné vozíky dochází až od počátku 90. let, s rozvojem cestování na motocyklech a taktéž s retro vlnou zájmu o československé motocykly z 60. a 70. let minulého století, kterým byly vozíky PAv určeny.

Fotografie Fotografie
Vozíky PAv jsou vítaným doplňkem i dnešních motocyklistů. Zvýšený všeobecný zájem o používání vozíků za motocyklem přivedl Marcela Malypetra na nápad uspořádat v roce 2005 1. sraz PAvů a ostatních přívěsných vozílků. V dřívějších dobách se příliš často technika nefotografovala. Získat pěknou dobovou fotografii tedy není nijak snadné. Tato fotografie vozíků PAv 40 a motocyklů ČZ 175 typ 450.05 De Luxe je vzácnou výjimkou.

  Na rostoucí zájem o návěsné vozíky za osobní automobily mezi českou motoristickou veřejností, reagovali koncem 60. let minulého století i Kovozávody Semily, kde od počátku 70. let vyráběli, spolu s motocyklovými vozíky, jednokolový přívěsný vozík za osobní automobil PAv 100.

  Do dnešních dnů se vozíků PAv dochovalo poměrně veliké množství, avšak poptávka po nich toto množství mnohonásobně převyšuje. Vlna zájmu o vozíky se přímou úměrou projevila v jejich rostoucí ceně. Na druhou stranu však podnítila i výrobce replik k výrobě nejvíce žádaných náhradních dílů. Díly z ocelového plechu, které jsou u dochovaných vozíků velmi často napadeny korozí, lze dnes spolehlivě nahradit laminátovými replikami.

  Kompletní výkresová dokumentace vozíku PAv byla v roce 2009 prodána přes německou pobočku aukčního serveru eBay za něco málo přes 1000 Euro. Je smutné, že technické dědictví naší země je takto vytrženo z kontextu a jen tak se toulá mezi anonymními soukromými osobami. To ovšem není jen případ návěsných vozíků PAv.

  V současné době se po celém světě neustále objevují nové pokusy o malosériovou výrobu přívěsných vozíků za motocykl. Jejich většímu rozšíření dnes brání zejména složité legislativní předpisy. Popularita vozíků PAv tak zřejmě nebude nikdy nepřekonána.


Konstrukční modifikace motocyklových vozíků PAv


  Vozík Pav je jednokolový návěsný vozík určený k provozu za motocyklem. Rám vozíku tvoří páteřní ocelová bezešvá trubka a příčné nosníky, na kterých je připevněna korba opatřená zamykatelným víkem. Odpružení vozíku je řešeno pomocí krátké kyvné vidlice. Připojení k motocyklu je realizováno skrze závěsné zařízení spojené s vozíkem křížovým kloubem. Ten zajišťuje naklánění vozíku společně s motocyklem a zároveň umožňuje nezávislé zatáčení a pružení vozíku.


Fotografie
Vozík PAv 40 vyráběný v letech 1964-1968 je nejčastějším představitelem vozíků PAv na našich cestách. Většina těchto vozíků byla vyrobena v červené barvě Jawa, méně již v barvě černé a jen několik málo kusů bylo vyrobeno jako tento v barvě světle modré.


PAv 40 (prototypová série)

Výrobce: AVIA, Závody J. Dimitrova národní podnik Letňany
Rok výroby: 1960

Fotografie
Vozík PAv 40 první výrobní série s duralovou korbou ve vzácně původním stavu lze spatřit v 1. Českém muzeum motocyklů a veteransalonu v Lesné u Znojma

  Prvních několik vyrobených prototypových vozíků mělo za cíl ověřit výrobní a konstrukční možnosti vozíku v praxi a umožnit schválení vozíků do provozu. Postupný vývoj přinesl změny zejména do konstrukce odpružení vozíku. Nejprve bylo zkoušeno odpružení vozíku pomocí dvou pryžových svazků o průměru 12 mm, o kterém informoval časopis Svět motorů číslo 2 roku 1960. Konečná verze vozíku však dostala odpružení pomocí dvou tlačných pružin s nastavitelným přepětím. Po schválení technické způsobilosti dne 28.3.1960 byla první malá výrobní série vozíků dána k volnému prodeji v síti národního podniku Mototechna.

  Konstrukce vozíku a použité materiály vycházely z tehdejších možností výrobního podniku Avia Letňany ovlivněných bývalou leteckou výrobou. Vozíky již nesly většinu znaků pozdějších sériových vozíků, od kterých se lišily zejména konstrukcí korby a barevným provedením.

Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Vozíky první výrobní série se většinou nedochovaly v původním stavu. I tak lze z nich jednotlivá konstrukční provedení vyčíst

  Odlišného provedení oproti sériovému byly mechanismy pro stavitelné odpružení vozíku i kyvná vidlice, kterou tvořil jednoduchý výlisek z ocelového plechu svařený s tělem kloubu a tlačnou plochu. První z vozíků měly vidlici bez podélného tvarového vyztužení, které bylo nahrazeno podélně navařeným ocelovým páskem. Hřídel kola prvních vozíků měla průměr 17 mm. Na ochranné oblouky byly na koncích nasunuty držáky odrazových skel šestihranného tvaru vyrobených obrobením šestihranné tyče z hliníkové slitiny. Korba se skládala z pěti výlisků duralového plechu 0,8 a 1,5 mm navzájem spojených bodovým svářením. Jednotlivé části korby byly, pro zvýšení tuhosti, opatřeny prolisy. Přední část korby byla opatřena potahem z drážkované pryže. Uzamykatelné víko korby, taktéž lisované z duralového plechu, se na korbu zpředu nasouvalo pomocí dvou jazýčků. Pryžové těsnění kruhového průřezu, vsazené kolem okrajů víka, zajišťovalo vodotěsné uzavření korby. Blatník jednoduchého tvaru bez výztužných prolisů byl taktéž zhotoven z duralového plechu.
  Elektrický svazek vedl po vnější části páteřní trubky a do korby vozíku vstupoval v přední části skrz pryžovou průchodku.
Vozíky první výrobní série měly korbu lakovanou dvojbarevně. Mimo základ, tvořený červenou barvou, byla korba v přední části, společně se středy bočnic ohraničenými prolisy, lakována barvou béžovou. Linkování vozíků bylo shodné s pozdější sériovou produkcí.

Technické parametry
Pohotovostní hmotnost: 13 Kg
Užitečná hmotnost: 30 Kg
Max. rychlost: 70 Km/h
Pneumatika Barum AERO 260 x 85



PAv 40

Výrobce: AVIA, Závody J. Dimitrova národní podnik Letňany
Rok výroby: 1961-1962

Fotografie Fotografie
Vozík PAv 40 rok výroby 1961

  Sériová verze vozíku vycházela konstrukčně z vyrobených prototypů. Základ rámu shodně tvořila ocelová bezešvá trubka o25/2 mm a nosníky korby profilu U z ocelového plechu tloušťky 1,5 mm, navařené na páteřní trubku. K rámu byly zboku navařeny ochranné oblouky zhotovené z trubky o22/1,5 mm, nesoucí nyní již hliníkové odlitky držáků kruhových odrazových skel. Odrazová skla o průměru 55 mm měla ocelové tělo a hliníkový rámeček. Dle platných předpisů byla vpředu použita odrazová skla bílá a vzadu červená. Ochranné oblouky byly proti otěru chráněny nasunutými pryžovými ochrannými hadicemi o průměru 25 mm.

Dle poznatků ověřených na množství vozíků v původním nálezovém stavu, se pryžové ochranné hadice nasunuté na boční ochranné oblouky mohly vyskytovat jak v černém, tak i červeném provedení. V obou případech byla hadice z vnější strany opatřena jemným podélným drážkováním. V několika případech byla použita i hadice světle modrá s hladkým povrchem.

  Zadní část rámu byla zakončena vodorovnou částí čepu kyvné vidlice a dvěmi mechanismy pro stavitelné odpružení vozíku. Ty se skládaly z dvou tlačných pružin, kluzných čepů, dorazů a nastavovacích šroubů s čtyřhrannou hlavou aretovaných maticemi M8. V ose čepu kyvné vidlice o průměru 10 mm byl vyvrtán mazací otvor zakončený maznicí. Kyvnou vidlici tvořil jednoduchý ocelový výlisek svařený s pouzdrem kyvného čepu a tlačnou ploškou. Blatník kola, lisovaný z ocelového plechu, byl k vidlici připevněn z boku vidlice šrouby se zápustnou hlavou a dále pomocí vzpěr nasunutých na hřídeli kola. Tvar blatníku kopírující obvod kola byl v zadní části mírně odtažen a zesílen třemi prolisy.

  K přední části rámu byla navařena pevná svislá část křížového kloubu zabezpečujícího připojení vozíku k motocyklu. Vlastní křížový kloub byl svařen z ocelových výlisků a kulatin tvořících pouzdra čepů kloubu. Čepy kloubu byly zhotoveny z ocelové kulatiny o průměru 10 mm. V ose čepů byl vyvrtán mazací otvor zakončený maznicí. Čepy se stahovaly korunovou maticí M6 zajištěnou závlačkou. Dotažením matice bylo možno vymezit případnou vůli vzniklou během provozu vozíku za motocyklem.
  Kolo vozíku se skládalo s ocelového disku sestaveného ze dvou ocelových výlisků spojených čtyřmi šrouby M6, které byly zakryty hliníkovými poklicemi zajištěnými pryžovými kroužky. Kolo bylo uloženo na hřídeli o průměru 15 mm ve dvou ložiscích 6002. Vozíky byly opatřeny pneumatikou Barum AERO 260 x 85. Typový štítek byl přichycen čtyřmi nýty zespodu pravého předního nosníku korby. Výrobní číslo bylo vyraženo na nosníku vpravo vedle typového štítku.
  Pro ochranu vozíku proti odření při jeho uložení mimo motocykl, byly na prodloužených šroubech M6 připevňujících korbu k přednímu nosníku nasazeny pryžové bloky.

Fotografie Fotografie
Vozíky vyrobené v Avii lze na první pohled rozeznat dle zadní vidlice a kola opatřeného pneumatikou Barum AERO 260 x 85. Spojení s motocyklem obstarával dvoupólový plastový konektor, tehdy běžně používaný pro připojení přijímačů 100 V hudebního rozvodu, např. rozhlasu po drátě.

  Korba vozíku, o objemu ložného prostoru 103,6 dm3, byla bodově svařena z výlisků ocelového plechu tloušťky 1 mm. Pro zvýšení tuhosti byly všechny části korby opatřeny prolisy, odlišného tvaru jako u prototypových vozíků. Uzamykatelné víko, lisované taktéž z ocelového z plechu tloušťky 1 mm, opatřené pryžovým těsněním kruhového průřezu o průměru 10 mm, bylo snímatelné a jeho aretování vpředu zajišťovaly dva plechové jazýčky zapadající pod lem korby. Uvnitř korby se nacházel stahovací popruh pro uchycení přepravovaného nákladu. Zamykání víka bylo řešeno zámkem FAB, který byl v horní části uložen v pouzdru kapkovitého tvaru z hliníkové slitiny, jehož horní část byla leštěna. Korba byla k nosníkům rámu přichycena čtyřmi šrouby M6. Mezi ocelovými nosníky rámu a korbou byly vloženy pryžové pásky tloušťky 4,5 mm.

  Pro signální osvětlení vozíku byla použita zadní sdružená svítilna ČZ 501-68-060, používaná na motocyklech ČZ. Dle tehdy platných předpisů, měla horní, tedy brzdová část, oranžovou barvu. Ve svítilně byly použity žárovky 6V/5W pro světlo obrysové a 6V/15W pro světlo brzdové. Vozíku byla udělena výjimka na umístění svítilny pod normou vyžadovaných 400 mm nad vozovkou.
  Elektrický svazek, čítající dva vodiče uložené v izolační hadici, byl protažen páteřní trubkou a vnitřkem korby. Přechod svazku do vnitřní části korby byl chráněn pryžovou průchodkou. Spojení s motocyklem obstarával dvoupólový plastový konektor, tehdy běžně používaný pro připojení přijímačů 100 V hudebního rozvodu, např. rozhlasu po drátě. Zástrčka byla proti vysunutí jištěna třmenem z ocelového drátu. Správná pozice zapojení, jinak symetrické zástrčky a zásuvky, byla značena malými důlky.

  Dvoubarevné barevné schéma použité na vozících první výrobní série bylo nahrazeno jednobarevným. Drtivá většina vozíků byla vyrobena v červené barvě, odstín Jawa. Již méně vozíků bylo možné spatřit v barvě černé. Vnitřní prostor korby a víka korby byly opatřeny základní šedou barvou. Prostor v zadní části korby, určený pro zakreslení poznávací značky motocyklu, byl opatřen bílou barvou. Linkování vozíků všech barevných provedení bylo provedeno zlatou linkou o šířce 2,5 mm. Linky na korbě byly umístěny v bočních vodorovných prolisech, podél bočních prohnutých prolisů tak, že se sbíhaly v rozích plochy pro zakreslení poznávací značky. Linky byly též kresleny uvnitř prolisů víka. Blatník byl linkován podél okrajů. Povrchová ochrana dílů, mimo lakovaných, byla provedena zinkováním. Zinkovány byly čepy křížového kloubu, kyvné vidlice, osa kola, díly tvořící mechanismus odpružení a taktéž byl zinkován veškerý spojovací materiál.

Technické parametry
Délka: 910 mm
Šířka: 620 mm
Výška: 570 mm
Objem ložného prostoru: 103,6 dm3
Vzdálenost osy kola od osy kola motocyklu: 1350 mm
Pohotovostní hmotnost: 19 Kg
Užitečná hmotnost: 30 Kg
Max. rychlost: 70 Km/h
Pneumatika Barum AERO 260 x 85
Doporučený tlak v pneumatice 1,0 – 1,2 Bar



PAv 40

Výrobce: Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily - závod Roztoky u Jilemnice
Rok výroby: 1964-1968

  Změna výrobce a reakce na výrobní a provozní zkušenosti přinesla v konstrukci vozíku několik podstatných změn.

Fotografie Fotografie
Vozík PAv 40 vyráběný v letech 1964-1968 je nejčastějším představitelem vozíků PAv na našich cestách. Většina těchto vozíků byla vyrobena v červené barvě Jawa, méně již v barvě černé a jen několik málo kusů bylo vyrobeno jako tento v barvě světle modré.

  Pneumatika Barum AERO 260 x 85 byla nahrazena pneumatikou Barum 12 x 4 PLY 4 homologovanou pro max. rychlost 70km/h. Kyvná vidlice byla konstrukčně zcela přepracována s ohledem na zvýšení tuhosti a změnu typu pneumatiky. Pozměněn byl tvar disku kola a zmenšeny byly jeho hliníkové boční kryty. Většímu rozměru pneumatiky a jinému tvaru vidlice byl též tvarově a konstrukčně přizpůsoben blatník a jeho uchycení. Linkování blatníku bylo již jen na jeho svislých propisech v zadní části.

  Elektrická instalace byla změněna na třívodičovou, kdy nově bylo vedeno i ukostření vozíku, neboť spojení kostry vozíku s motocyklem přes křížový kloub se neukázalo jako spolehlivé. Zcela nový byl typ třípólového konektoru pro spojení vozíku a motocyklu, který byl tehdy používán pro spojování audio soustav. Spojení obou částí konektoru bylo jištěno převlečnou maticí integrovanou v části konektoru upevněné k závěsnému zařízení motocyklu.

Fotografie Fotografie
Detail kyvné vidlice a odpružení Odnímatelné víko, jímž byly vybaveny vozíky PAv 40, se v praxi ukázalo jako nepraktické

Fotografie Fotografie
Pohled na spodní část vozíku Pro uchycení nákladu v korbě, byl vozík opatřen stahovacím popruhem

Fotografie Fotografie
Nový typ třípólového konektoru pro spojení vozíku a motocyklu,
který byl původně určen pro spojování audio soustav
Umístění typového štítku

  Znak PAv 40 umístěný v zadní části vozíku měl změněn umístění příchytných nýtů. Kruhová odrazová skla s ocelovým tělem a hliníkovým rámečkem byly v průběhu výroby nahrazeny novým typem s odrazovými skly uloženými v plastovém loži bílé barvy.

  Vozíky byly mimo standardní barvy červené Jawa dodávány taktéž v barvě černé a v od roku 1965 i v barvě světle modré. Dle článku v časopise Svět motorů číslo 8 roku 1965 se měla v druhém pololetí roku 1965 rozšířit barevná paleta vozíků o dosud nepotvrzené barvy petrolové a korálově červené.

Fotografie Fotografie
Víko vozíku bylo uzamykatelné zámkem FAB. Kryt zámku byl leštěn Zadní partie vozíku PAv40 opatřená zadní sdruženou svítilnou ČZ 501-68-060, používanou na motocyklech ČZ

Fotografie Fotografie
Starší typ odrazových skel s hliníkovým rámečkem Novější typ odrazových skel s plastovým

Technické parametry
Délka: 910 mm
Šířka: 620 mm
Výška: 570 mm
Objem ložného prostoru: 103,6 dm3
Vzdálenost osy kola od osy kola motocyklu: 1350 mm
Pohotovostní hmotnost: 20 Kg
Užitečná hmotnost: 30 Kg
Max. rychlost: 70 Km/h
Pneumatika: Barum Bantam 12 x 4 max. 70 km/hod
Doporučený tlak v pneumatice: 0,6 – 0,8 Bar



PAv 40/b

Výrobce: Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily - závod Roztoky u Jilemnice
Rok výroby: 1968-1971

  V roce 1968 byla do výroby zavedena změna odpružení vozíku. Soustava dvou tlačných pružin byla nahrazena odpružením pomocí dvou tlačných pryžových kuželových bloků užívaných jako dorazy přední nápravy vozidel Škoda. Uložení pryžových kuželů si vynutilo prodloužení hlavní rámové trubky. Přepracování se nevyhnula ani kyvná vidlice, u které byla upravena tlačná plocha tak, aby svým tvarem a polohou doléhala k tlačným kuželům.

Fotografie Fotografie

  Společně se změnou odpružení bylo zavedeno upevnění víka ke korbě pomocí pevných otočných kloubů. Víko bylo v otevřené poloze zajišťováno provázkem upevněným v ocích z ocelového drátu navařených na víko a tělo korby. Tato varianta víka byla též nabízena jako výměnný náhradní díl pro majitele vozíků opatřených odnímatelným víkem.

Fotografie Fotografie
Vozík PAv 40/b charakterizuje odpružení pryžovými bloky a vyklápěcí víko korby Detail kyvné vidlice a odpružení dvěmi pryžovými kužely

Technické parametry
Délka: 944 mm
Šířka: 620 mm
Výška: 570 mm
Objem ložného prostoru: 103,6 dm3
Vzdálenost osy kola od osy kola motocyklu: 1410 mm
Pohotovostní hmotnost: 20 Kg
Užitečná hmotnost: 30 Kg
Max. rychlost: 70 Km/h
Pneumatika: Barum Bantam 12 x 4 max. 70 km/hod
Doporučený tlak v pneumatice: 0,6 – 0,8 Bar



PAv 41

Výrobce: Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily - závod Roztoky u Jilemnice
Rok výroby: 1971-1973

Fotografie Fotografie
Vozík PAv 41

  U posledního modelu vozíků PAv bylo zásadní změnou použití nového koncové svítilny PAL 08-9442.21, používané po roce 1968 na motocyklech Jawa a ČZ. Větší rozměr svítilny si vynutil změnu tvaru výlisku zadní části korby. Novou trvalou součástí vozíku byla zavazadlová zahrádka o užitné ploše 13,7 dm2 svařená z ocelové kulatiny, připevněná skrze ocelové a pryžové podložky maticemi M6 k víku korby. Zahrádka byla povrchově ošetřena stříbrnou barvou. Korba byla v zadní části označena přinýtovaným nápisem PAv 41 vylisovaným z hliníkového plechu.

Fotografie Fotografie
Charakteristická zadní partie vozíku PAv41 opatřená zadní sdruženou svítilnou PAL 08-9442.21, používanou po roce 1968 na motocyklech Jawa a ČZ Víko vozíku PAv 41 bylo opatřeno zavazadlovou zahrádkou. Zahrádku bylo možno dokoupit a použít i na starší modely vozíků.

Fotografie
Víko uložené v otočných pantech bylo v otevřené poloze zajištěno provazem

Technické parametry
Délka: 944 mm
Šířka: 620 mm
Výška: 645 mm
Objem ložného prostoru: 103,6 dm3
Vzdálenost osy kola od osy kola motocyklu: 1410
Pohotovostní hmotnost: 21 kg
Užitečná hmotnost: 30 kg
Max. nosnost zahrádky: 10 kg
Max. rychlost: 70 Km/h
Pneumatika: Barum Bantam 12 x 4 max. 70 km/hod
Doporučený tlak v pneumatice: 0,6 – 0,8 Bar



Přehled všech schválených typů závěsných zařízení

M - standardní typy motocyklů (motocykly JAWA-ČZ, JAWA, ČZ s 16'' koly)
MS - motocykly typu Sport (motocykly JAWA, ČZ s 19'' koly)
UJ - motocykly JAWA 250/350 typ 623/633
UZ - motocykly ČZ 125/175 typ 476/477
Skútr ČZ 501, 502


Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie
Závěsné zařízení M na motocyklu Jawa 250 typ 559 Závěsné zařízení MS na motocyklu ČZ 175 typ 470 Závěsné zařízení UJ na motocyklu jawa 250 typ 623 Závěsné zařízení pro skútr Čezeta

  Paleta závěsných zařízení se rozšiřovala postupně s měnícím se sortimentem typů vyráběných motocyklů. Závěsné zařízení bylo dodáváno současně s vozíkem dle požadavků zákazníka. Závěsná zařízení určená pro skútry ČZ byla později dodávána pouze jako náhradní díl a od roku 1971 je výrobce již nenabízel.
  Úchyt elektrické zásuvky se změnil současně se změnou typu zásuvky. Zásuvka staršího typu byla umístěna kolmo k ose motocyklu, nová rovnoběžně.

Logo

Použitá literatura
I. M. Jedlička, Na mopedu k Bedujínům, 1964
Adam Słodowy, Budujemy przyczepki campingowe, 1964
V. Chlad, Jednostopá vozidla v datech a číslech, 1967
ing. Milan Jozíf, Jezdím na motocyklu a skútru, 1971
T-magazín č.5, 1962
Časopisy Svět motorů a Czechoslovak Motor Review
Návěsný vozík pro motocykly a skútry PAv40 – návod k obsluze, Automobilové závody n. p. Letňany
Návěsný vozík pro motocykly a skútry PAv40 – návod k obsluze, Kovozávody Semily, podnik místního průmyslu
Návěsný vozík pro motocykly a skútry PAv41 – návod k obsluze, Kovozávody Semily, podnik místního průmyslu
Návod na montáž závěsného zařízení PAv41 pro motocykly Jawa 250/623, 350/633
Dochované záruční listy, záruční podmínky a faktury vozíků PAv, typové štítky a typové listy vozíků PAv
Protokoly o typovém schválení jednotlivých modelů vozíků PAv
Katalog pneumatik Barum 1968/1969



Jednokolové vozíky za automobil - PAv100    PAv100

  Podnik Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily vyráběl i návěsné jednokolové vozíky za osobní automobil, pod označením PAv100.  více |

Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily




DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (188/188): Strana 1 / 13 Starší témata    
 Zdravím, hrozně by mne zajímalo jaký je nejmladší přívěsný vozík PAv, který se dochoval (samozřejmě i nejstarší).Pokud máte PAva, tak sem napište rok výroby a výrobní číslo.Bude zajímavé, k čemu se dopátráme.    [Karel]    (14. 02. 2007)
 Pav 40 r.v.1961,č.v.1922 Letňany    [Mirek]    (31. 05. 2015)
 PAV 40 r.v.1967,v.č. 5928 Kovozávody Semily    [Pavel-Vysočina]    (13. 05. 2015)
 PAV 40 r.v. 1965, v.č. 1858 Kovozavody Semily    [Miro Nitra SVK]    (26. 02. 2015)
 Pav 40 r.v. 1970, v.č. 4022    [Pavel z Brna]    (13. 02. 2015)
 PAv 40, rok 1965,v. číslo 1494    [kyslik]    (16. 07. 2014)
 PAv 40, rok 1966 v.číslo 3611    [pavel]    (04. 06. 2014)
 PAV-40, r.v.1965, v.č.3136, Kovozávody Semily    [snehulak73]    (29. 11. 2013)
 PAV 40{b rok výroby 1968 výr. číslo 302 Semily    [Václav Beránek]    (25. 10. 2013)
 PAv 40/b v.č. 3600 4.5.1970, Pelhřimov    [Martin T]    (05. 07. 2013)
 Pav-40 číslo 7320 rok vyroby 1968    [Vrana]    (16. 06. 2013)
 Pav 40/b číslo 4598 r.v. 1970.    [ondra]    (31. 03. 2013)
 PŘÁTELÉ A VYZNAVAČI PAVIKŮ,7.ČERVENCE 2012 JE VE LHOTCE U MĚLNÍKA VELKÝ SRAZ TĚCHTO KRÁSNÝCH VOZÍKŮ.PŘIJEDTE SE POBAVIT A POKLÁBOSIT S DALŠIMI PÁVIKAŘI.S POZDRAVEM JIRKA ALIAS MEKANYK    [MEKANYK]    (29. 06. 2012)
 pav 40/b r.v.1970 v.č.4491 Kovozávody Semily    [fikuscz]    (25. 06. 2012)
 pav 40 r.v.1968 vyr.c.8088    [repa]    (25. 12. 2011)
 PAv 40,Rok výroby:1961,Výrob.číslo:1720,Závody J.Dimitrova Letňany    [ogar]    (09. 10. 2011)
 Připojte se k velkému sčítání PAViků
http://jawarmaniak.wz.cz/technika/pavy.html    [jawarmaniak]    (26. 04. 2011)
 PAv-40/B v.č.2975 r.v.1965    [Fanuna]    (10. 03. 2011)
 PAv-40/B v.č.4468 r.v.1970    [Fanuna]    (10. 03. 2011)
 Pav 40/B r.v.1970,v.č.4003 Kovozávody Semily    [Milan]    (01. 03. 2011)
 PAv-40/B r.v. 1969, v.č. 1633, Kovozávody Semily    [čuřil]    (31. 01. 2011)
 PAV-40,r.v.1965, v.č.1195    [jarda]    (03. 01. 2011)
 PAV-40, r.v.1967, v.č.6174, Kovozávody Semily    [Ladan]    (28. 10. 2010)
 PAV-40 r.v.1967 v.č.7237    [(Luděk)]    (26. 10. 2010)
 PAV-40 r.v. 1961 v.č. 1060    [Luis]    (05. 10. 2010)
 PAV-40 r.v.1965 v.č.2519 Kovozávody Semily    [JIRKA-MEKANYK]    (21. 08. 2010)
 17.CERVENCE JE VE LHOTCE U MELNIKA SRAZ PAVIKU.TAK SE TAM
UKAZTE. JIRKA    [JIRKA]    (01. 07. 2010)
 PAv-41, v.č. 3297, r.v. 1973    [Maros]    (20. 06. 2010)
 PAv-40 výr.č. 8087, r.v. 1968, Kovozávody Semily    [Luděk]    (06. 05. 2010)
 Zdravím, mám u Velorexu zapsanýho PAVa a tento, který má typový průkaz, má údaje:
PAv-40,výr.č. 4871,r.v. 1966, Kovozávody Semily, závod 16 Roztoky    [Brťka]    (06. 05. 2010)
 PAv-41 výr.č. 3953, r.v. 1966 Kovozávody Semily    [karelF]    (05. 05. 2010)
 PAv-41 výr.č. 2680 z roku 1972    [Jiri72]    (28. 04. 2010)
 PAv 40 v.c.4267,r.v. 1966, Kovozávody Semily    [elstrem]    (06. 04. 2010)
 Pav 40b, v.č. 664, r.v. 1968, Kovozávody Semily    [Láďa Šustr]    (28. 02. 2010)
 PAv-40/b ,v.č.:1064,r.v.:1969-Kovozávody Semily    [Jirka]    (16. 02. 2010)
 PAv 40 v.c. 00724 r.v. 1961 ZAVODY J. DIMITROVA NARODNI PODNIK LETNANY / avia    [Libor]    (07. 02. 2010)
 PAv 40/B v.č. 4732 r.v. 17.Zari 1970 KOVOZAVODY SEMILY podnik MP zavod 16 ROZTOKY U JILEMNICE    [Libor]    (30. 01. 2010)
 PAv 40B v.c. 1416 r.v. 1969 Kovozavody Semily    [Leo]    (24. 01. 2010)
 PAV 40 v.c. 7571 r.v.1968 Kovozavody Semily    [Leo]    (24. 01. 2010)
 Pav-40 r.v.1964 v.c.0921,Kovozavody Semily    [jirka]    (23. 01. 2010)
 Pav-40 r.v.1964 v.č.0013, Kovozávody Semily    [Jirka]    (08. 12. 2009)
 Pav 40/b r.v.1971 v.č.5955,Kovozávody Semily (PAVEL) (25.11.2009)    [pavel]    (25. 11. 2009)
 Ahoj mám PAv-41 r.v.:1974,v.č.:3983,výrobce Kovozávody Semily.Aleš    [Aleš Hadrbolec]    (24. 11. 2009)
 PAv-41, v.č.4090, r.v.1974, Kovozávody Semily    [karel]    (22. 11. 2009)
 r.v.1966 Kovozávody Semily    [Honza]    (11. 10. 2009)
 Pav-41, v.č.1963, rok výroby 1972, Kovozávody Semily, Slovensko    [Jano]    (27. 09. 2009)
 Potřeboval bych znát přesný rozměr Typového Průkazu pro Pav.Děkuji za odpověď.    [Hery]    (25. 09. 2009)
 Pav-40,rok 1967,v.č.7237,Kovozávody Semily    [Lu děk]    (25. 09. 2009)
 PAv-40, rok 1962, v.č.0513, Kovozavody Semily    [Tomáš]    (18. 08. 2009)
 pav40,rok1966 cislo3720.slovensko    [milan]    (15. 08. 2009)
 Pav 41 v.č.2968,r.v.1972 Kovozavody Semily    [jodo]    (03. 08. 2009)
 PAv 40 v.č.1414,r.v.1961,AVIA Letňany    [Willi109]    (26. 07. 2009)
 Kdo další ještě pomůže zmapovat počty vyrobených kusů pro zcela nové povídání o vozících PAv? Pomozte mi lépe zmapovat jednotlivé vyrobené kusy dle výrobních čísel a roku či data výroby.
Dále by mi velice pomohly materiály dodávané k vozíkům. Taktéž jakákoli informace o prototypech z Avie může v souvislostech zcela zásadně ovlivnit pohled na historii výroby těchto vozíků. Děkuji.    [Jiří Bartuš]    (26. 05. 2009)
 PAv 40 r.v 1965 kovozávody Semily    [zozo]    (22. 05. 2009)
 Pav 40 r.v.1964 v.č.0323 KZ Semily    [Petr]    (20. 03. 2009)
 PAV 40 v.č. 4596, r.v. 1966 (nečitelný), Kovozávody Semily    [Ferdinandinho]    (11. 03. 2009)
 PAv 41 v.č. 1265, r.v. 1971 Kovozávody Semily    [Thomas]    (09. 03. 2009)
 zdravim, mam na prodej nějake typove průkazy na Pav40,41 kdyby ste někdo měl zájem tak se ozvěte na email matikjar@seznam.cz. diky    [matík]    (23. 02. 2009)
 PAv 41 v.č. 3479, r.v. 1973 Kovozávody Semily    [Miki]    (20. 02. 2009)
 Pav 41 v.č.4030 r.v.1973 Kovozávody Semily.    [olivoj]    (28. 01. 2009)
 Pav 40 výr.č. 1097,r.v.1961,výroba AVIA Závod J.Dimitrova Letňany.    [Martin]    (26. 01. 2009)
 PAv 40 výr.č.6827,r.v.1967,Kovozávody Semily    [Dejva]    (25. 01. 2009)
 pav 41 výr.č.3963,r.v.1972 a dle razítka 22.10.1973 semily    [prachyn]    (17. 01. 2009)
 PAv 41 výr.č. 1972, r.v. 1972 Semily    [Jirka59]    (11. 01. 2009)
 PAv 40/B výr.č. 2192, r.v.1969    [Jirka59]    (11. 01. 2009)
 PAv 40/B, výr. č. 5818, r.v. 1971, Kovozávody Semily.    [dodo3]    (06. 12. 2008)
 PAv 41, výr. číslo 4232, r.v. 12/ 1973, Kovozávody Semily    [Pavel]    (21. 11. 2008)
 Pav 40/b, výr. číslo 3271 r.v. 18.1.1970 kovoz. Semily    [Miloš]    (18. 11. 2008)
 Pav 40/b číslo 4674 r.v. 1970.    [bohumil]    (26. 09. 2008)
 mam PAV 40 číslo 5286 r.v. 1966,kovozavody semily.    [martin]    (24. 09. 2008)
 Mám závěstný vozík PAV 40 není zapsán v TP , nechtějí mi ho zaregistrovat nemám originál typový průkaz
Jak na to, sdělte adresu na původního ev. nástupnického výrobce podle Vašeh typového průkazu, je někdo ochotný mi typ. průkaz zaslat
Radek    [Radek]    (14. 08. 2008)
 mám páva 40/B r.v.1971.v.č.5597    [Pajin309]    (07. 08. 2008)
 mám pava výr.č. 0018    [pacovský]    (27. 07. 2008)
 Pav 40 rok výroby 1961, výr.č.0089    [Docent Karlos]    (14. 07. 2008)
 Pav - 40 r.v. 1969 výrobní číslo 2507    [wendys]    (26. 05. 2008)
 Zdravím, vlastním pneu 260x85 na vozík PAV 40, v případě zájmu na telefonu 606352437.Jedná se o nejetou originální pneumatiku.    [Jan Říha]    (24. 03. 2008)
 Já mám Pav 40 rok výr. 1961 výrobní číslo 234 vyrobeno: Avia Letňany a sháním pneu 260x85 - Josef    [Josef Panáček]    (16. 03. 2008)
 Pav-40 číslo 7322 rok vyroby 1968    [Jirka]    (12. 03. 2008)
 PAV 40 výr. číslo 0039 r.v.1961    [danny]    (20. 01. 2008)
 PAV 40 výr. číslo 00319 r.v. 1961    [danny]    (20. 01. 2008)
 zdar pavisti prosim nekoho kdo by byl ochotny mi poslat typovy prukaz na pav 41 mockrat dekuji muj meil je prskovrah@seznam.cz    [martin]    (17. 01. 2008)
 PAv 40 r.v. 1965 v.č. 2003 původně modrý.    [Martin]    (14. 01. 2008)
 mam pava 41 a ma uz take vekke svetlo ako bolo cz 175 487 ci ake cislo mala a ta cz sa vyrabala86 roku    [had]    (25. 10. 2007)
 pav 40-v.č. 0619, rok 1964 Semily    [Mirek]    (10. 10. 2007)
 Zdeňku,já mám stejného PAva jako ty (40/B, 1968)s výr. číslem 016, takže to chyba určitě není. Mám k němu i originál doklady. Z toho samého roku mám i PAva s číslem 7791. Nevím, jak to číslovali. Podle výrobních čísel se to asi nezjistí.    [Marcel]    (10. 10. 2007)
 PAv 40/B-v.č 011.r.v.1968.Kovozávody Semily
Není mi jasné jak může mít tak nízké výrobní číslo.    [Zdeněk]    (06. 10. 2007)
 PAv 40- v.č.7169, r.v. 1967. kovozávody Semily.    [marián]    (04. 10. 2007)
 PAV 40 - v.č.0298, r.v.1964 - KOVOZÁVODY    [Jarda]    (19. 09. 2007)
 PAv 41 - v.č. 3383 z roku 1973    [Fero]    (07. 08. 2007)
 PAV 40 v.č.0091 rok výroby 28.4.1961
výroba AVIA Závod J.Dimitrova Letňany    [Jaroš]    (06. 07. 2007)
 PAV 40 v.č. 369, výroba AVIA Letňany, r.v. 1961    [gulich]    (06. 05. 2007)
 PAv 40 00475 r.v.9.6.1961 Závody J.Dimitrova Letnany,N.P.    [Dan]    (01. 05. 2007)
 PAv-40 v.č. 00210,r.v.1961.
Bohužel už mám pouze štítek.    [Jakub]    (25. 04. 2007)
 PAv-40 výr.č. 0926, rok výr. 1964    [bohous]    (25. 04. 2007)
 PAv-41 výr.č. 2726 z roku 1972    [Duke23]    (24. 04. 2007)
Přidat odpověď    (94)
 Ahoj mam yamahu wildstar pujde pav40 i za ni???? nevim zda to jde a tak se zatim jen pidim uz jsem to na netu videl taky ani nevim jak na stk atd a taky co zaves na motorce asi nepasuje z jawasaki :-)))))dik za jake koliv informace    [pelouch]    (16. 10. 2010)
 Zdravim , možete my poslat kontakt kde ste si dali robit tažne na pava pre Yamahu drag star, mam 1100 clasic. Dakujem.    [ Laci Maci]    (25. 03. 2015)
 Franto,píšeš,že PAV může být zapojen pouze na motocyklu,do 350cm3.Podle mě je to hloupost,jelikož dost chlapů,kteří mají J 500 ohc,za ní mají taky přidělanýho PAVa a to bezproblémů!    [Jára]    (12. 08. 2013)
 Pohrobci v Jawa Týnci posuzují, zd apůjde PAv, který navíc ani nevyráběli, zapřahat za Japonce? Tak to je konec, to už na STKách (jinak co tu vidím - vnímaných jako pohrobky sociálismu s bezlidskou tváří) neví, co roupama dělat. V Třebíči kdysi bez problému vzali všechno. No jak dnes nevím, už tam dlouho nejsem.    [Hobo]    (10. 03. 2011)
 Zdravím všechny .Já jsem si chtěl dát PAva za Yamahu DragStar Clasic a neuspěl jsem.Vozík jde připojit bez problémů pouze za motocykl Jawa.I když doženeš vyjádření z Jawy zda si ho můžeš za Yamahu zapřáhnout,tak opět na úřadě narazíš.Protože vozík PAv se smí připojit za motocykl o obsahu 120-350    [František Hutník]    (10. 03. 2011)
 Zdravím mám yamahu dragstar clasik a jsem na tom podobně, ale tažné jsem si nechal dělat na zakázku a samotného pava renovuji.Jenom též nevím jak je to s přihlášením. Další věc je, že jsem si nechal poslat typový průkaz, ale není na něm výrobní číslo, které musím dopsat. Samozřejmě pav byl bez typového štítku.kdyby s tím měl někdo zkušenosti byl bych rád za radu. děkuji    [Slava]    (06. 12. 2010)
Přidat odpověď    (5)
 Zdravím.
Nikde sa nemôžem dopátrať čo skratka(označenie) PAv znamená.Má to nejaké vysvetlenie?Dík    [robo]
    (17. 12. 2013)
 Přívěsný Avia Vozík    [jawarmaniak]    (09. 02. 2014)
Přidat odpověď    (1)
 Výrobní číslo PAV 40

Zdravím,
nevím, jestli se nebudu opakovat, ale zakoupil jsem PAV 40 s namalovanou SPZ. Dle registru vozidel, motocykl k němuž r.z. patří, již není v evidenci. Nenašel jsem na rámu štítek ani vyražené výrobní číslo. Prosím o radu, kde by se vyražené výrobní číslo mohlo nacházet a zda tam vůbec je. Děkuji kubislav.mamut    [kubislav.mamut]
    (29. 01. 2013)
 Výrobní číslo na pavu je vyraženo na rámu v blízkosti štítku (pod nebo nad ním to si teď nepamatuju), alespoň já to na dvou pávech mám ale jsou to jedny z prvních, ještě s úzkou kyvnou vidlicí.    [Láďa]    (25. 02. 2013)
 jj, to vím, ale zjišťuji, jestli tam vůbec je to číslo na rámu vyražený, jako je třeba u rámu side Velorex.    [kubislav.mamut]    (01. 02. 2013)
 výrobní číslo je na štítku, který je přinýtován na rámu tak, že je vidět, když se pav sklopí na bok    [komaxit]    (01. 02. 2013)
Přidat odpověď    (3)
 Zdravim.... Tak jsem se po roce shánění stal majitelem PAv 40 z roku 63(musim se pochlubit ...za 1000Kč) s tažnym zařízenim na Jawa 350/360, neni potlučenej a je kompletní. Proč sem ale píšu. Potřeboval bych radu ohledně odpružení. Mám tam nějaké pružiny, ale nevim, jak to má vypadat v originále(ty šrouby tam se mi nějak nezdaj) Dále řešim problém, jestli maj mít všechny výstuhu na blatníku já jí tam nemam a nejde vidět, že by jí měkdo uříznul. Můžete mi prosím někdo udělat detailní fotky, ať vim, jak to má vypadat?? hajecekjirka@seznam.cz    [Jiří Hájek]    (27. 01. 2009)
 Zdravím, já mám novější provedení pérování, na "silentblok"; ale jesi někeho trápí provedení pružinové, třeba se domluvíme a vyměníme. Trabanťácké nebo škodovácké gumy tam sedět jistě budou (provedení silentblock).    [Hobo]    (01. 02. 2013)
  http://www.jawamarkt.cz/cz/vozik-pav/dorazy-pruzin-tlumice-pav

tady jsou ty soustružený díly, mají i pružiny, ale ty se dají použít z předku Pionýra    [Monty]    (02. 10. 2011)
 zdravym mam stejny problem jako ty take me napadlo to tam nabastlit z nečeho takovyho nahodou siase ješte nedobral nekde orygynalu dík jirka    [kocka jirka]    (02. 10. 2011)
 Zdravím taky,mím podobnej problém, za púodobnou cenu jsem koupil PAvíka a má vybraný vnitřek odpružení,nevím,jestli je někdo nevyrábí,ale napadlo mě, nešlo-li by to (alespoň provizorně) nabastlit podobně jako u odpružení gumou u novějších dorazem z přední nápravy Š 1000-130, nemáte někdo zkušenost?    [kkarel]    (10. 02. 2010)
Přidat odpověď    (4)
 Pav 40, r.v. 1968, v.č. 8058. Vzhledem k roku výroby černá barva.    [Franta]    (05. 01. 2013)
 dobrý den,mám zájem o Vašeho PAv,udejte cenu.Jsem z Opavy,přijedu.    [Andy]    (19. 01. 2013)
Přidat odpověď    (1)
 AHOJ,nikde jsem nezaznamenal zmínku o podstatném problému týkajícího se PAv 40.V prvních seriích se projevovala výrobní vada u vidlic-praskaly.Vidlice měly jednoduchý oblý tvar.V tisku a myslím i ve Světě motorů ale mezi paváckou veřejností bylo rozšířeno upozornění na bezplatnou výměnu-prováděl závod Semily.Původní oblý tvar vidlice byl nahrazen prolisem -jak je vidět na obrázcích výše.Zanedbání varování se mi vymstilo v r. 1964 v Jugoslavii,kdy v plné jízdě s JAWOU-ČZ 175 vidlice praskla. V servisu mi ochotně navařili výstuže a dojel jsem.Ze Semil mně pak zdarma poslali inovovanou vidlici.    [Ivan K.]    (13. 01. 2012)
 Aktuální článek je již v mnohém zastaralý. Pracuji na jeho aktualizaci, ale to ještě nějaký čas potrvá.
Vidlicí k vozíkům byly v podstatě 4 druhy. Z toho u vozíků vyrobených v Avii to byly dva. U úplně prvních kusů byla vidlice bez prolisu s podélně navařenou výztuhou ramen. Další série měly vidlici s podélným oblým prolisem ramen. Ač jsem prošel všechny světy motorů, na upozornění na bezplatnou výměnu jsem nenarazil. Muselo by to být někdy v letech 1961 až 1964. Co vím, tak Svět motorů upozorňoval na praskání rámů u vozíků z Kovozávodů, ale to bylo díky špatně nastavenému odpružení vozíku.
Mohl byste se mi ozvat na mail? Sháním totiž majitele prvních typů vozíků s praktickými zkušenostmi. Děkuji.    [Jiří Bartuš]    (16. 01. 2012)
Přidat odpověď    (1)
 Zdravim vsechny majitele Pavku.
Chtel jsem se zepat.Koupil jsem zavesne zarizeni na Jawu
s 16ckama kolama.Ale nejak nepasuje.Kdyz bych ho trochu roztahl tak by pasoval na horni a dolni sroub zadniho tlumice.
Domnivam se,ze to musi byt dole pripevneno ke sroubu stupacky.
Mateli nekdo foto uvitam.
dekuji a zdravi
Olda    [Oldrich Kratochvil]
    (06. 11. 2011)
 Tažné je přišroubované na horním šroubu tlumiče a vrchním šroubu stupačky, šroubovat to na horní a dolní šrouby tlumiče je nesmysl i když jsem to několikrát vyděl...    [max]    (23. 12. 2011)
Přidat odpověď    (1)
 zdravim vse pavisti nasel jsem ve stodole pava ale nekej vetsi nez klasickej?ma jawackou barvu prolisi svetlo kejvacky ale to stare.viko neni na panty ale sundavaci na dva zamecky?klasickej zaves pasuje mi na panelku.nevim co je to zac?pokud by nekdo mel zajem poslu foto a po dohode prodam.    [petr vlček]    (10. 01. 2011)
 Zdravím, mám zájem o Váš přívěsný vozík za motocykl, který asi není PAv, což je paráda! Prosím fotky vnitřek, spodek, předek, záď, boky... a Vaši cenovou představu.
Děkuji, hubert.libra@seznam.cz    [Hobo]    (10. 03. 2011)
 Zdravim, mel bych zajem o vaseho vavika. Zda je stale aktualní, zaslete mi prosim foto na muj mail ales.svada@seznam.cz. Predem dekuji, mejte se.    [Svadik]    (31. 01. 2011)
Přidat odpověď    (2)
 Zdravim timto vsechny priznivce voziku PAV 40.Poradite nekdo kde sehnat lacine dily na renovaci meho PAVIKA?    [milan]    (31. 12. 2010)
 Ahoj.Veškeré díly scháním na burzách.Na internetu jsou dosti drahý.Co všechno scháníš?    [Fanuna]    (10. 03. 2011)
Přidat odpověď    (1)
 DObrý den, jsem začátečník takhle v motorkách a zrenovoval sem si kývačku a tetka koupil i starý pav a chybí mi oje k motorce.Nemáte někdo na prodej oje za matorku k pavu?? děkuji    [Karel]    (06. 09. 2010)
 Mám je skladem, i v červené barvě.Cena je 1200,-    [monty]    (18. 09. 2010)
 Jestli myslíte tažné zařízení,tak ho maji na burze v Chotusicích ve stánku kluci z Ustí Nad Labem ze Staré pérovny.
Stačí ho jen dát do barvy. S pozdravem MEKANYK    [JIRKA]    (18. 09. 2010)
Přidat odpověď    (2)
 dobrý den,koupil jsem pava 40 za 6 000. chci ho dát za jawu 250,ve velkém techničáku jsem měl nejprve zapsání pava a po pár letech zrušení,potřebuji poradit jak postupovat dál,jestli se musí s motorkou a vozíkem na tk,nebo jak,...navíc je špatné,že nemám k pavíku typový list ani štítek,prosím o radu,děkuju    [marek]    (07. 08. 2010)
 zdravím,já jsem si už nechal zapsat druhého pávika a stačila
mi evidenční kontrola,typový průkaz a slušné jednání.Žádne
vyjádření od Jawy po mě nikdo nechtěl.PÁVIKŮM ZDAR,MEKANYK    [JIRKA]    (18. 09. 2010)
 zdravim, co se týče typového průkazu, tak nejednoduší na http://www.jawamania.info/technika/detail.aspx?techid=144&nodeid=161705 ,štítek na páva na Bazoš.cz a do vyhledaveče zadáš štítek, zapsání páva záleží na koho narazíš na DI, někde stačí typ. průkaz a někde chtějí ještě vyjádření od JAWY, že 250tka může tahat páva, což je jasné už z typ. průkazu k PAv. Oficiálně má být PAv zapsán a máš s ním jezdit na STK. Jinak já jezdím s PAvem 41 za jawou 250/353, mám jen typ. průkaz a při kontrole nikdy nebyl problém, ve velkém TP ho zapsaného nemám, na technickou jezdím bez páva a nikdy ho vidět nechtěli, ač mám závěs na motorce. PAva jsem chtěl zapsat, ale na DI mě honily od čerta k ďáblu, nikdo nevěděl co s tim, takže jsem to neřešil. Přeju mnoho najetých kilometrů s pavikem!    [František]    (24. 08. 2010)
Přidat odpověď    (2)
 ZDAREC PAVISTI,CO UDĚLAT SRAZ PAVIKŮ.JEDEN JE VŽDY V SRPNU VE
LHOTCE U MĚLNÍKA.ALE TO JE MÁLO JEDEN SRAZ.DEJTE NĚJAKÉ NÁVRHY
A POKUSME SE TO REALIZOVAT.MUJ TEL.604 970 088 NEBO MEKANYK@seznam.cz    [MEKANYK]
    (01. 09. 2010)
 omlouvam se v červenci    [JIRKA]    (03. 09. 2010)
Přidat odpověď    (1)
 zdravím, kde najdu výrobní štítek na pav typ 41,. prosim o foto originalu. dekuji    [perak]    (07. 06. 2010)
 Štítek je na chassi zespoda,na jedné příčce,přinejtovaný 4 nýty
Jesli ho tam nemáš,dá se koupit na jakékoliv burze,třeba v
Chotusicích.MEKANYK    [JIRKA]    (02. 09. 2010)
Přidat odpověď    (1)
 Dobry den vsem pavistum. Shanim dorazové gumy na odpruzení pavika pro zacatek by mi stacila jedna nebo rada kde je poridit delam renovaci a tohle jediny mi chybi za odpovedi moc dekuju    [Novotný]    (15. 03. 2010)
 Není to stejný,jen podobný.Ale použitelný.    [Monty]    (14. 08. 2010)
 dojdi na vrakáč,..jestli tam najdeš jakoukoliv škodovku(100,105,120 matd) vyndej si vepředu dorazový gumy,..je to stejný:-)    [marek]    (14. 08. 2010)
 Koupíte je tady :
http://www.montyjawa.cz/components/com_virtuemart/shop_image/product/041941c4805 27430a84ec003714338cf.jpg    [Monty]    (16. 03. 2010)
Přidat odpověď    (3)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
Renovovat, nebo nechat renovovat?
Czechoslovak Motor Review
Zlínská Historic Rally
Setkání veteránů Holešov
Muzeum motocyklů na hradě Kámen
Pérák 2015
Motosraz Křtiny 2015
Dovoz staršího motocyklu z EU
56. Jarní auto-moto-burza v Březolupech
NIPPON RETRO 2015
300 zatáček Gustava Havla 2015
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Jarní MotorTechna 2015
Replika = náhradní díl?
Classic Show 2015
Honda VFR 750 typ RC36
Poznatky z provozu návěsných vozíků PAv
Zaporožec ZAZ-968
... sdílejte článek

MotoMagazín na facebooku

... sdílejte článek

Témata
INZERCE     Nový inzerát
Klasické motocykly
Motocykly ČZ (1945-1956)
Motocykly ČZ 125 B, t
Motocykly ČZ 125/150 c
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Motocykly JAWA-ČZ
Vozítka Velorex
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv MotoMagazínu
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
Libor Marčík, Naše motocykly - V.díl / Období let 1918 - 1953 / M-O
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Novinky
  Dodatek I
  Dodatek II
  Dodatek III
  Dodatek IV
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2015
Setkání veteránů Holešov
Zlínská Historic Rally
300 zatáček Gustava Havla 2015
Jarní MotorTechna 2015
Motosraz Křtiny 2015
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Classic Show 2015
Kniha Jawa Californian
NIPPON RETRO 2015
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
Motocykly ČZ 125/150 c
Motocyklové návěsné vozíky PAv
Renovovat, nebo nechat renovovat?
Mopedy Stadion
Yamaha XS 750 2D, deník
Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží
Motocykly Jawa Bizon
Motocykly ČZ 125 B, t
Poválečné motocykly ČZ 125/150
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš