MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           25.9.2017 06:18         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Japonské klasické motocykly | Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let | Honda CB 500 T | Yamaha XS 750 2D, deník | Renovační projekt Yamaha XS 750-2D | Kawasaki Z 1100 GP - B2 | Barber Vintage Motorsports museum | Motocykly ze západu v ČSSR? | Suzuki GSX 750 E | Honda CB 750 v ČSSR? | Kawasaki KZ 1300 A1 | Kawasaki GPZ 900 R | NIPPON RETRO | Suzuki GSX-R 1100 | Honda VFR 750 typ RC36 | Dovoz staršího motocyklu z EU | Moto muzeum Sezemice | Suzuki RF 900R | Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu | Suzuki TL 1000S | Honda CB750 F | Suzuki GSF 1200 Bandit | Kawasaki Z650 B | Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H |


    

Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let





          Autor: Jiří Bartuš

  Rozhodujete se koupit motocykl pro pohodové víkendové vyjížďky a nechcete se stát součástí masy jezdců sedlajících motocykly československé výroby? A přitom ještě chcete motocykl více leštit než se v něm hrabat? Potom by váš zrak měl spočinout na technicky dokonalé motocykly výrobců z dálného východu. Pokud budeme při nákupu zohledňovat cenu v poměru s užitnou hodnotou spojenou s perspektivou zhodnocení investice, dospějeme k závěru, že v současné době tato pravidla nejlépe splňují právě japonské motocykly ze 70. let minulého století.

  Díky aktuálně platnému kodexu FIVA jsou všechny motocykly vyrobené v 70. letech minulého století veterány a tak dle současně platných předpisů je lze registrovat a provozovat dle pravidel pro historická vozidla.

Honda CB750, reklamní leták   70. léta minulého století přinesla díky mohutnému nástupu japonských výrobců zcela nový pohled na konstrukci a užití motocyklu. V 60. letech se vliv japonské techniky odehrával spíše na závodních tratích než na poli obchodním. Japonští výrobci postupně hledali své místo na trhu a hlavní částí jejich nabídky byly masově vyráběné motocykly nižších objemových kategorií, ve kterých začali jasně dominovat. V kategorii velkých objemů se postupně technicky dotáhli na dosud dominující britské výrobce a bylo jen otázkou času, kdy to přijde. Ano. Rozhodující zlom nastal v roce 1968, kdy byla představena Honda CB750. Honda svým novým typem zcela změnila pohled na konstrukci výkonného motocyklu. Na svou dobu zcela nekompromisní motocykl byl kategorií sám pro sebe a svou konkurenci zcela deklasoval. Honda svým typem CB750 se čtyřválcovým motorem, přední hydraulicky ovládanou kotoučovou brzdou a uživatelským komfortem ukázala směr, který v motocyklové konstrukci přetrvává do dnešních dnů. Konkurence však dlouho nespala a tak se záhy tvrdý konkurenční boj přesunul i do nové kategorie zvané superbike.

  Na jaké konkrétní motocykly bychom se mohli při koupi zaměřit? Jelikož japonští výrobci chrlili neuvěřitelné množství koncepčně zcela odlišných typů a kategorií, nemůže být náš výběr úplný. Berte jej tedy pouze jako vodítko pro vstup do světa japonské motocyklové techniky.

  Jelikož tvorba ceny se odvíjí od mnoha proměnných parametrů, nebudeme její rozpětí uvádět. Obecně platí, že čím je motocykl starší, tím rapidně roste jeho cena. Obdobná úměra platí i pro stav motocyklu. Motocykly v udržovaném stavu s málo najetými kilometry jsou ceněny několikanásobně více než oježděné nekompletní. Cenově výhodněji samozřejmě vyjdou motocykly menších objemů a vyráběné ve velikých sériích. S objemem a atraktivitou roste cena, až na výjimky, velice rapidně.


  Ceny složitých a namáhaných dílů, jako jsou zejména výfuky a jejich svody, díly do motoru a elektronické komponenty, totiž mohou případnou renovaci velice prodražit. Mnoho, zejména spotřebních dílů, lze zakoupit jako nové u mnoha prodejců původních originálních dílů. Jejich ceny jsou však na podstatně vyšší úrovni. V angličtině jsou nové nepoužité díly označeny zkratkou NOS (New old stock).

  Svou roli při rozhodování o koupi může sehrát i snadnost údržby. V dnešní době internetu není problém, při trošce trpělivosti, získat jakékoli informace o daném typu motocyklu. Pro téměř každý typ byly též vydány knihy údržby a oprav od nakladatelství Haynes a Clymer.

  Neméně zásadní otázkou je, kde se po motocyklu poohlédnout. To je díky mnoha specializovaným inzertním serverům a celosvětové aukční síni eBay je velice snadné. Největší nabídka motocyklů je jednoznačně za oceánem v USA. Ačkoli se dovozem zboží z USA zabývá mnoho firem, není nákup konkrétního motocyklu snadný. Veliké omezení způsobuje velikost území a tak jednotliví dovozci operují pouze v určité části USA. Na první pohled velmi dobrá koupě se tak může velice prodražit. Nákup navíc ještě prodraží nákladný dovoz přes oceán a vyřízení potřebných formalit jako je clo a DPH. Přihlášení takto dovezeného motocyklu na běžné registrační značky je velice problematická záležitost. S obdobnými procedurami je třeba počítat i při dovozu ze Švýcarska. Vstupem do Evropské unie se naopak velice usnadnil dovoz z členských zemí unie. Jistě nejméně starostí s přihlášením do provozu bude s motocyklem koupeným u nás a k tomu provozovaným na normálních registračních značkách. Nabídka v našich končinách je však velice omezená a taktéž stav motocyklů nebývá nejlepší. V drtivé většině jsou i u nás nabízené motocykly čerstvě dovezené ze zahraničí.

  Napište nám o vašich zkušenostech s nákupem motocyklů v jednotlivých zemích.

  Jsme připraveni tento článek neustále aktualizovat na základě připomínek a poznatků. Nejprve probereme motocykly největšího japonského výrobce Honda.


  Honda

Jako jediný z japonských výrobců nabízela motocykly vybavené pouze čtyřdobými motory. Téměř všechny motocykly Honda byly vyráběny ve velikých sériích a není tedy veliký problém sehnat jakýkoli použitý náhradní díl. Stále je však i mnoho prodejců původních originálních běžných dílů.

Honda CB750   CB750

  Motocykly CB750 odstartovaly vznik nové kategorie silných motocyklů. S každoročními minimálními změnami byly ve verzích K0-K7 vyráběny až do roku 1977. Ač byly záhy výkonově konkurencí překonány, mohly díky svému nadčasovému pojetí, pověstné kvalitě a nesmírné výdrži, zůstat ve výrobě dlouhou dobu. Dnes díky jejich veliké rozšířenosti není problém o motocyklu nalézt jakékoli potřebné informace. Velikému zájmu však odpovídá i cena, za kterou se dnes prodávají.

  V roce 1975 přišla na trh odvozená verze CB750F supersport osazená zadní kotoučovou brzdou a výfuky svedenými do jednoho tlumiče. V roce 1977 došlo k asi největší modernizaci typu CB. Typ CB750F2 supersport dostal nový druh dvojité přední kotoučové brzdy a kola z lehké slitiny typu Comstar. V roce 1979 byly motocykly CB vybavené jednovačkovými motory SOHC (CB750K8, CB750F3) nahrazeny po všech stránkách modernizovaným typem CB750F DOHC. Mezi veterány lze zařadit pouze motocykly z raných dob jejich výroby. Obdobné je to i s dalším úspěšným typem CX500.

Honda CB 500 Four   CB350, CB400, CB500, CB550 Four

  Řada objemově odlišných motocyklů, koncepčně navazuje na typ CB750. Koupě některého z těchto motocyklů může být dnes vhodnou levnější variantou k legendární CB750. Ten kdo nemá dostatek investic na nákup zachovalé CB750 může za stejný obnos zakoupit CB menšího objemu v lepším stavu případně staršího ročníku.

Honda CB 500 T   CB450, 500T

  Motocykly CB450 zahájily v roce 1965 éru nástupu japonských velkoobjemových motocyklů na severoamerický trh. Výkonné, spolehlivé a technicky zajímavé motocykly jsou ve všech provedeních (K0-K4) mezi sběrateli poměrně ceněny. Nástupný typ CB500T již takové popularity nedosahuje, avšak právě on může být vhodnou levnou alternativou pro nákup motocyklu této koncepce. Obecně lze říci, že motocykly CB500T lze snáze nalézt v dobrém stavu a málo najetými mílemi než starší typ CB450. Malá rozšířenost typu CB500T však může způsobit problém se sháněním použitých náhradních dílů. Více informací naleznete v samostatném článku: Honda CB 500 T

  CB250, CB350

  Řada motocyklů koncepčně navazující na typ CB450 osazená dvouválcovými jednovačkovými motory. Taktéž nákup některého z těchto motocyklů může být dnes vhodnou levnější variantou k ceněnému typu CB450.

  GL1000

  Vlajková loď Hondy z poloviny 70. let. Litrový čtyřválcový boxer pohání motocykl osazený všemi vymoženostmi, které byly v roce 1974 myslitelné. Z mnoha verzí, kterých se Goldwing za dosavadních 35 let výroby dočkal, je z hlediska vetránského zajímavá i druhá verze v pořadí, která přišla na trh v roce1978.

  Motocykl svou komplikovaností odrazuje mnohé případné zájemce a to se plně odrazuje v jeho ceně. A to i přes prokazatelnou dlouhodobou výdrž, prověřenou nejedním spokojeným majitelem. 50000 najetých mil by nemělo odradit, avšak je třeba si uvědomit, že úměrně najetým mílím budou opotřebovány o ostatní prvky motocyklu.

  CBX1000

   Supersportovní motocykl v pojetí Hondy na konci 70. let. U tohoto motocyklu se vše točí kolem jeho řadového šestiválce DOHC, který jako první dosáhl u sériového motocyklu hranice 100 koní. Mezi veterány spadá zatím jen první verze, která, ač jí byly vytýkány horší jízdní vlastnosti, je mezi sběrateli podstatně více oblíbena. Tento výjimečný motocykl vždy bývá patřičně cenově oceněn a svou výjimečnou cenu si drží již hodně dlouho. Drahý a jezdecky náročný motocykl si nemohl pořídit jen tak někdo a tak prodávané motocykly bývají zachovány ve velmi dobrém stavu.

Motoristická současnost 12/1979 str. 46 Motoristická současnost 12/1979 str. 47 Motoristická současnost 12/1979 str. 48 Motoristická současnost číslo 12 rok 1979

  Test Hondy CBX 1000 v podání Theodora Pištěka, známého výtvarníka, pozdějšího držitele filmového Oskara a velikého příznivce motorismu v jedné osobě, byl reakcí redakce na nepříznivý ohlas čtenářů k předchozímu článku.


Svět motorů 52/1974 Svět motorů 52/1974 Svět motorů 52/1974
Svět motorů 52/1974 Svět motorů 52/1974 Svět motorů 52/1974
  Svět motorů číslo 52 rok 1974 - Redakční test motocyklu Honda CB 750 K3



Fotografie




DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (6/6): Strana 1 / 1
 Dobrý den,
takový rok neznám (19879) - kéž bych se dožil....ale to už zase nebudou Hondy....    [Janca]
    (11. 02. 2013)
 Třeba budou, co Ty víš... :-D    [Wenda634]    (20. 04. 2013)
Přidat odpověď    (1)
 dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli by jste dokázali sehnat válec s pístem na Honda Xl 500?¨Děkuji    [David Ryšavý]    (05. 10. 2012)
 Zdravím, jaký máte rok výroby?    [skalda]    (28. 10. 2012)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B
Čezeta Amerického Námořnictva
Barum Czech Rally Zlín 2017
Zatracené třicítky
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
46. Barum Czech Rally Zlín
300 zatáček Gustava Havla 2017
M2T, olej s pošramocenou pověstí
NIPPON RETRO 2017
Suzuki GSF 1200 Bandit
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
Oldtimer Festival 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2016
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
Pérák 2017
NIPPON RETRO 2015
Setkání veteránů Holešov
Grand Prix Bugatti 2016
Česká Tourist Trophy — IRRC
Setkání veteránů Holešov 2016
Classic Show 2015
Motosraz Křtiny 2015
Jarní MotorTechna 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Zlínská Historic Rally
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
Podzimní MotorTechna Brno 2016
Kniha Jawa Californian
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš