MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           25.6.2016 14:12         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |
Fotografie
MAGAZÍN - BLOG
novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží


Seznam článků


Retrotéka Brno 2016
Přijďte zažít jedinečnou atmosféru oživeného historického stadionu Za Lužánkami v srdci Brna. Můžete se těšit na celodenní výstavu historických vozidel a bohatý doprovodný program zaměřený na rodiny s dětmi.
Místa spjatá s výrobou motocyků značky Jawa
Poznejte místa spjatá s výrobou motocyků značky Jawa. Za pomoci dobových fotografíi a digitálních map navštivte místa kterými prošla historie.
Kývačka ve sportovním střihu
Jawa Kývačka, potažmo její vývojový druh, slangově zvaný Panelka, byly součástí výrobního programu Jawy po dlouhá léta, přičemž jejich charakteristický vzhled po celou dobu nedoznal zásadnějších změn. V roce 1967 se na sérii reklamních fotografií objevila Jawa 250 typ 559/04, která se v detailech přeci jen mírně odlišovala.
Kalendář MotoKenny 2016
Proč a jak vznikal originální kalendář pro rok 2016 od firmy MotoKenny se dozvíte z povídání autora kalendáře Petra Kenny Buriana.
Autoškola není motoškola
Tak nám opět změnili autoškolu. Respektive motoškolu. Stane se dvojí řízení motocyklů v autoškolách minulostí? A kdo vlastně vymyslek dvojí řízení motocyklu?
Trocha /ne/ekologie nikoho nezabije
Článek reagující na kauzu podvodného software v automobilech koncernu Volkswagen.
Výstava zemědělské techniky na Salaši Krajinka
Farma Krajinka nenabízí jen výborné sýry a tradiční slovenské pochutiny. Méně uspěchaným návštěvníkům nabízí k shlédnutí i pěknou sbírku historických zemědělských strojů a traktorů.
Motocyklové unikáty Pavla Malaníka
Motocyklové unikáty Pavla Malaníka. Laurin & Klement typ B, Laurin & Klement CCCC , Torpedo V4, NLG – JAP.
Motocykl Laurin & Klement, Slávia CCR. Originál nebo kopie?
Je motocykl Laurin & Klement, Slávia CCR, vystavený na Setkání veteránů v Holešově, originálem, nebo pouze zdařilou kopií?
Renovovat, nebo nechat renovovat?
Platí dnes ještě rčení - než to nechat zkazit někomu jinému, to si to radši zkazím sám? Polemika nad otázkou zda renovovat ve vlastní režii, nebo plně využít služeb odborných firem.
Czechoslovak Motor Review - časopis známý i neznámý
Časopis Czechoslovak Motor Review vydávaný pod taktovkou PZO Motokov a distribuovaný každý měsíc do mnoha zemí celého světa v několika jazykových mutacích měl nezanedbatelný podíl v šíření informacích o výrobcích československého motoristického průmyslu.
Muzeum motocyklů na hradě Kámen
Na hradě Kámen je od roku 1974 umístěna expozice historie jednostopých vozidel.
Replika = náhradní díl?
Slovo replika je mezi českými veteránisty velice frekventované, ne-li nejfrekventovanější. Co to vlastně ona replika je? Respektive čím by replika měla být?
Zaporožec ZAZ-968, automobil, který pomohl motorizovat Sovětský Svaz
Automobil, který pomohl motorizovat Sovětský Svaz je u nás téměř neznámý. Na první pohled je nápadně podobný automobilu NSU Prinz, jehož tvary se sovětští konstruktéři zjevně více než jen inspirovali.
Jawa to nevzdává
Výrobce se slavnou minulostí a nepříliš slavnou přítomností žije. A jak se zdá, nehodlá to vzdát.
Vyřazování do základního neutrálu - patent, který upadl v zapomnění
Řadit základní neutrál jedním pohybem řadicí páky byl nápad, kterému byl v Závodech 9. května (Jawě) přiznáván veliký potenciál. Spolu s patentem na sdružení řadicí a startovací páky měl přinést zásadní zjednodušení obsluhy motocyklu. Zatímco jednopáka se ujala na věčné časy, vyřazování zcela upadlo v zapomnění.
Jednopáka
Ovládání řazení a startování motoru jednou pákou bylo po dlouhá léta specialitou motocyklů Jawa a ČZ. Myšlenka sdružit řadicí a startovací páku do jedné nevznikla v konstrukční kanceláři Závodů 9. května (Jawa) náhodou. Prvotní impuls vešel z nutnosti obejít patentovou ochranu firmy DKW na území Západního Německa.
Velorexem na STK
Může tříkolový Velorex absolvovat STK vybavenou kamerovým systémem? Může, ale je to boj. Tříkolový Velorex totiž z principu nemůže najet na montážní jámu a tím pádem nemůže kamera sejmout jeho registrační značku.
Tajemství monopostů Auto Union
Ještě dlouho po skončení války se věřilo, že všechny závodní automobily Auto Union, které se po skončení války staly sovětskou válečnou kořistí, nenávratně zmizely v Sovětském Svazu. Na počátku 70. let se však jeden z monopostů Auto Union objevuje na prodej v Československu.
Pětistovka
Napsat článek o filmu Pětistovka jen jako prostou pozvánku do kina, bylo by zde na MotoMagazínu příliš laciným počinem. Vždyť už ve své době vyvolal tento film poměrně rozporuplné reakce.
Dieselová Čechie
Motocykl se vznětovým motorem není díky firmě Royal Enfield žádnou velikou raritou. Málo kdo však ví, že již v předválečném Československu bylo možno vídat minimálně jeden dieselový motocykl. Byla jím upravená Čechie - Böhmerland.
Ztracené Mercedesy
V rámci ochrany před spojeneckými nálety se několik legendárních závodních automobilů Mercedes-Benz ocitlo i na našem území. Některé z nich se podařilo zachránit, ale ostatní jsou však zřejmě navždy ztraceny na území vývalého Sovětského Svazu.
Formule 1 v Soči, podruhé
Před lety jsem se zde pozastavoval nad rozhodnutím o pořádání závodů Formule 1 v ruském Soči. To, co se tehdy jevilo jako špatný vtip, se právě nyní stává realitou.
1952
Ze všech mnoha ročníků časopisu Svět motorů, od roku 1947, kdy vyšlo první číslo, vyčnívá ročník 1952. Vyčnívá tím, že se v něm téměř nic zajímavého nedozvíte.
Motoristická a technická muzea v Čechách
Pátrání po motoristických a technických muzeích v Čechách bylo završeno vznikem databáze, která našla své místo v kalendáři akcí www.veterankalendar.cz.
Závodní Jawa 175 OHV zpět na domácí půdě
Motocykl Jawa 175 OHV představuje vrcholnou předválečnou konstrukci Zbrojovky Ing. Janeček. Motor motocyklu je zajímavý konstrukcí ovládacích tyček rozvodu OHV, které jsou vzájemně překříženy, čímž na boku válce tvoří charakteristické X.
Zachráněný monopost
Vzácný monopost Mercedes-Benz W154 se do sbírek Národního technického muzea dostal náhodou. Jaké byly osudy tohoto výjimečného vozu? Proč nebyl vyvezen do zahraničí jako spousta jiných vzácných vozidel? Jak to vlastně bylo s vývozem veteránů do zahraničí?
Jak to bylo s vývozem historických vozidel do zahraničí?
Vývoz historických vozidel do zahraničí byl v minulosti státem podporovanou disciplínou. Během uplynulých padesáti let bylo z naší země vyvezeno tisíce historických vozidel. Řídili se vývozci alespoň nějakými pravidly? Kdo vývoz organizoval a kdo vlastně rozhodoval, které vozidlo smí či nesmí býti vyvezeno?
Vrací se éra přeplňovaných motorů motocyklů?
Ač to Kawasaki stále tají, je téměř jisté, že novou Ninju H2 bude pohánět přeplňovaný motor. Bude tedy nová Kawasaki předzvěstí další éry přeplňovaných motorů v motocyklech? Ta minulá, na počátku 80. let minulého století, skončila ve slepé uličce. Jaká byla nejznámější představitelka přeplňované éry, Kawasaki GPz 750 Turbo?
Legendární Karel Březina vydal knihu a dostal zlatý pohár
Během slavnostního zahájení závodů České Tourist Trophy v Hořicích dne 10.8.2014 byl hořickými pořadateli obdarován zlatým pohárem známý motoristický novinář a komentátor Karel Březina.
Ach ti naši silničáři
Závody na dymokurském okruhu byly zrušeny pro nezpůsobilost povrchu trati. Ona nezpůsobilost byla způsobena našimi silničáři, kteří těsně před loňskou obnovenou premiérou provedli opravu povrchu dle českých standardů. Tedy štěrkem a asfaltem.
Miliontý československý motocykl
Píše se rok 1958. Československo zažívá fenomenální úspěch na Světové výstavě EXPO 1958 a v pátek 6. června 1958 z výrobní linky Českých závodů motocyklových ve Strakonicích sjíždí milióntý československý motocykl, zlatá Jawa-ČZ 175.
Změna technologie výroby motocyklových lanek v roce 1953
Renovátoři motocyklů vyrobených na počátku 50. let minulého století často řeší otázku, jaký druh bowdenu je ten správný pro jejich motocykl. Některé motocykly byly osazeny bowdeny opatřenými lakovanou přízí a některé plastovým obalem.
Jak přišla firma Jawa k názvu Závody 9. Května?
Při pohledu do technického průkazu, nebo na výrobní štítek motocyklů Jawa vyrobených v 50. a 60. letech minulého století může kdekoho zarazit název výrobce. Jsou jím Závody 9. května, n. p. Co však má společného tradiční česká značka Jawa s 9. květnem?
Aukro poškozuje trh s historickými vozidly
Bývalo zvykem, že jsem se zde na stránkách MotoMagazínu zamýšlel nad trendy a stavem cen vybraných historických vozidel. Již v minulých letech jsem upozorňoval na rostoucí vliv aukčního serveru Aukro na tvorbu cen. To, co jsem považoval za přínosné, se bohužel, díky politice, jakou tento monopolní server v České republice uplatňuje, změnilo na destrukci trhu.
Kauza Manet
Manet 90 plnil na přelomu 40. a 50. let minulého století stránky motoristických časopisů. Nešlo však jen o reklamu lákající ke koupi nejlevnějšího motorového prostředku v Československu. Ve většině případů šlo o polemiku nad technickými nedostatky a problémy, se kterými se majitelé Manetů museli potýkat.
První motocykl Jamese Deana
Víte, že prvním motocyklem Jamese Deana, idola tenagerů 50. let minulého století, byl motocykl ČZ 125 A z roku 1947? Československý motocykl dostal Dean v patnácti letech.
Honda CB1100
Retro edice motocyklů jsou dnes na celém světě velice populární. Bylo jen otázkou, kdy i největší světový výrobce motocyklů vsadí na retro vlnu. Stalo se tak v roce 2007, kdy byl představen motocykl Honda CB 1100 retro.
Povrchová úprava motorů Jawa
Jak vlastně byly motory Jawa povrchově upravovány? Plně složené motory byly opatřovány stříbrným barevným nástřikem přes úchyt motoru k výrobní lince.
Kampaň Stop zbytečným renovacím
Stop zbytečným renovacím. MotoMagazín podpořil kampaň za zachovávání historických vozidel v nálezovém stavu.
Jawa 250 Flat Tracker
Motocykl je příkladnou ukázkou účelně provedené stavby motocyklu pro specifickou motoristickou disciplínu Flat Track.
Jawa Land Patrol
Motocykl ČZ vytvořený pro potřeby farmářů, zemědělců a pastevců v Austrálii a na Novém Zélandu.
Motocykly ČZ 175 s elektrickým startérem
Rozhodnutí strakonické ČZ, implantovat do motocyklů motor s dynamostartérem, původně určeným pro skútry Čezeta, dalo vzniknout jedné z nejpozoruhodnějších verzí motocyklů našich výrobců.
Minimotocykl BLW
Design amatérského minimotocyklu BLW z 50. let minulého století působí velice uceleným dojmem a svědčí o estetickém cítění konstruktéra.
Formule 1 v Soči!
Kam se to řítí svět Formule 1? Toho, kdo pravidelně sleduje svět formule 1, dnešní zpráva o chystané velké ceně Ruska 2014 v Soči, nemohla překvapit.
Boxer už ne, prosím!
Když jsem se v posledních Českých motocyklových novinách dočetl o aktuálních novinkách z motocyklové firmy Jawa, nestačil jsem se divit. Jawa testuje nový velkoobjemový motocykl takových kvalit, jež zaručí, že už značka Jawa dále nemá být spojována s levným zbožím.
Elekrická Škoda Octavia
Na pařížském autosalónu byl s velikou pompou vystaven elektromobil Škoda Octavia a jsou ho plná média. Co demonstruje Škoda Octavia elektro v roce 2010 se svými 315 kilogramovými akumulátory, dojezdem 140 kilometrů a dobou nabíjení 4 hodiny?
Kam kráčí prodej historických vozidel a dílů?
eny opět a stále rostou. Ano, to zní velice logicky a nemá smysl se hluboce pídit po příčinách. Ty nejsou ani tak v otevření se světu vstupem do Evropské unie, ale spíše ve faktorech jako jsou rostoucí životní úroveň a vzdalující se zajímavá minulost.
Lloyd Arabella
Typ Arabella je labutí písní tradiční německé automobilky Lloyd, jejíž automobily byly atraktivní alternativou k masově vyráběným lidovým vozům.
Jawa 250 speciál, nálezový stav
V rámci edice Pohled do našich stodol a garáží přinášíme v prvním příspěvku detailní fotografie jednoho vzácně dochovaného exempláře motocyklu Jawa 250 Speciál.
Microcar Bonny 50
Zajímavé vozítko s motorem o zdvihovém objemu 49 cm3.
PF 2007
Vážení čtenáři. Rád bych se s Vámi na konci roku podělil o jeden nahořklý zážitek, který mě tak trochu donutil k zamyšlení. Mám za to, že Veteranforum a MotoMagazín čte zájmová obec sběratelů a milovníků technických starožitností.
1956 Norton Dominator
Deník o Dominatoru Jima Algara. Převzato z www.realclassic.co.uk.
1956 Norton Dominator, deník, kapitola první
Deník o Dominatoru Jima Algara, kapitola první. Převzato z www.realclassic.co.uk.
Škoda 765 combi speciál
Specifika československého prostředí mnohdy způsobují jinde zcela nevídané možnosti. Tak se také mohlo stát, že se jinde přísně střežený prototyp dostal do soukromých rukou. Dalším specifikem je i to, že ač prototyp obsahuje mnoho homologovaných dílů jako například světelné ukazatele či skla, mohl být přihlášen do běžného provozu.
Moped Jawa Supreme 3
Stálý severoamerický dopisovatel MotoMagazínu Martin Samson opět přispěl s jednou motoristickou lahůdkou. Jde o moped JAWA Supreme 3, tedy o vývozní variantu jednorychlostní Babetty typ 207.
Naše malá Švédská anabáze
Díky dennímu kontaktu při řešení pracovních problémů jsem se stihl ve Švédsku spřátelit s jedním podobně vyšinutým chapíkem. Slovo dalo slovo a najednou se u něj v garáži objevila Jawa 250 typ 579/03.
Vintage Car Museum, Nový Zéland
Tento nešťastný obrázek se mi naskytnul, po odbočení z hlavní silnice podle šipky Vintage Car Museum kousek od Národního parku Tongariro uprostřed Severního ostrova. Na několika loukách v okolí velké stodoly se nacházelo více než 3500 vraků různých vozidel.
Drezína Warszawa 223
Ještě v časech nedávno minulých sloužily u ČSD ke kontrolám drážního svršku a inspekčním cestám po československých drahách motorové drezíny postavené na bázi osobních automobilů.
Zákony a majitelé historických vozidel
Dne 1.1.1956 - v Pražském kraji již 1.4.1955 - nabyl účinnosti výnos ministerstva dopravy o odrušení motorových vozidel.
Kam jsme to dopracovali?
Naše republika, i když je početně teritoriálně malá, řadí se mezi prvních deset nejprůmyslovějších států světa. Jsme na to hrdi, ale zároveň chápeme, že máme tím větší úkol pomáhat všem druhým, aby také oni mohli...
Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu
Nejeden motocyklista jistě rád vzpomíná na své motoristické začátky zakončené legalizováním svého umění absolvováním kurzu v autoškole. Překotný vývoj techniky neminul ani toto odvětví motorismu a tak dnes jen málo kde narazíme na autenticky dochované motocykly či automobily s namontovanou úpravou pro provoz v autoškole.
Co Sběrný dvůr schvátí, to již nikdy nenavrátí
Sběrný dvůr je pro většinu obyvatel měst místem, kde se lze s čistým svědomím zbavit přebytečného odpadu. Taktéž i já se snažím udělat nějaké to minimum pro přírodu tím, že se pokouším třídit odpad. Když už takto vytříděný odpad vezu do sběrného dvora nedá mi, abych nenakouknul do tajemného kontejneru v rohu.
Palivový ventil aneb není malých součástek
Není malých rolí, říkají herci. My motoristé bychom mohli toto rčení pozměnit na není malých součástek. Tak toto přirovnání mě napadlo při pohledu na reklamní leták firmy Motor Jikov.
Ekologický poplatek za převod vozidla
Dědictví, které nám zanechalo krátké působení Strany zelených ve vládě a sněmovně, bude trápit obyvatele této země po mnoho dalších let.
Motocykl NSU 251 OSL upravený majitelem
Tento motocykl je tak trochu opakem většiny tehdejších přestaveb. Porouchaný motor, jako nejsložitější část motocyklu, nebylo možno bez originálních náhradních dílů opravit a tak byl často nahrazován motorem jawským.
Pátrání v historii lidového vozítka Motorex
- Motorex - Jawamobil - Couvátko - všechny tyto názvy byly určeny jedinému vozítku, které se nikdy nedočkalo sériové výroby.
Jawa 250 typ 590 Sport - popis, renovace, zkušenosti
Popis restaurování motocyklu Jawa 250 typ 590 Sport v zajímavém barevném provedení.




DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Navzdory Gestapu!
NIPPON RETRO 2016
Retrotéka Brno 2016
Suzuki RF 900R
Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946
Dodatek ke knize IX
Jak udržovat CZ 150 C
Pérák a přední vidlice
Sjednejte si povinné ručení pro veterány
Pérák a rybiny
Barvy pro Péráka
Grand Prix Bugatti 2015
Místa spjatá s Jawou
Jawa Pérák na Sněžce
Z Čech do Austrálie na ČZ 150 c
ČZ kolem světa
Zrod legendy
Jawa Socovel

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Klasické motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Motocykly ČZ 125 A
Pérák 2015
Motosraz Křtiny 2015
Classic Show 2015
Setkání veteránů Holešov
NIPPON RETRO 2015
Česká Tourist Trophy — IRRC
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
Podzimní MotorTechna 2015
Zlínská Historic Rally
Jarní MotorTechna 2015
Dodatek ke knize VI
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
NIPPON RETRO 2016
Mopedy Stadion
Archiv fotografií MotoMagazínu
Motocykly ČZ 125/150 c
Motocykly ČZ 125 t
Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží
Reportáže
Motocyklové návěsné vozíky PAv
Motocykly ČZ 125 b, t v nálezovém stavu
Kniha Jawa Californian
Dovoz staršího motocyklu z EU
Miss československa 1967, Alžbeta Štrkulová
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš