MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           21.11.2017 11:11         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Japonské klasické motocykly | Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let | Honda CB 500 T | Yamaha XS 750 2D, deník | Renovační projekt Yamaha XS 750-2D | Kawasaki Z 1100 GP - B2 | Barber Vintage Motorsports museum | Motocykly ze západu v ČSSR? | Suzuki GSX 750 E | Honda CB 750 v ČSSR? | Kawasaki KZ 1300 A1 | Kawasaki GPZ 900 R | NIPPON RETRO | Suzuki GSX-R 1100 | Honda VFR 750 typ RC36 | Dovoz staršího motocyklu z EU | Moto muzeum Sezemice | Suzuki RF 900R | Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu | Suzuki TL 1000S | Honda CB750 F | Suzuki GSF 1200 Bandit | Kawasaki Z650 B | Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H | Kawasaki ZZ-R 1100 |
Suzuki GSX 750 E


          

Renovace motocyklu Suzuki GSX 750 E




rok výroby:  1980

  Autor: Zdeněk Bařinka

  Motocykl Suzuki GSX 750 E je zástupce designové moderny začátku 80. let, která znamenala odklon od klasických oblých křivek, vyplétaných kol, kulatých světel a dalších prvků typických pro 70. léta.

  Historie

  Řada GSX-E (v USA se dále používalo označení po předchozí řadě, tedy GS-E) spatřila světlo světa v roce 1980. Konstrukce vycházela z předchozí řady GS, ovšem hodně věcí bylo změněno, vylepšeno nebo nově vyvinuto. Poprvé zde Suzuki použila 16-ti ventilovou konstrukci hlavy motoru a také byl nově představen tvar spalovacícho prostoru známý pod zkratkou TSCC (Twin Swirl Combustion Chamber), který se používá dodnes. Typ GSX750 se vyráběl pouhé tři roky, proto je poměrně vzácný, ale tomuto faktu navzdory se dá pořídit za relativně nízkou cenu. Můj motocykl designově spadá do období 1980-81, pro rok 1982 byl představen mírně změněný model, který měl kulaté světlo a blinkry, jiný tvar přístrojové desky a co se techniky týká, přibyl systém Anti-Dive na předních tlumičích.

Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E
Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E
Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E


  Označení GSX-E bylo ve své době synonymem pro sportovní stoje a přesně tak byla tato řada prezentována i v dobových prospektech. Použití 16-ti ventilové techniky konstruktérům umožnilo dosáhnout vyššího výkonu a výrazně lepšího průběhu zejména v pásmu vysokých otáček. Poprvé byly taky použity CV (podtlakové) karburátory, díky kterým se Suzuki povedlo i přes vysokou hmotnost motocyklu dosáhnout velice příznivé spotřeby. Brzdy nesou rovněž znaky vývoje a modernizace, proti modelům řady GS jsou použity odlehčené kotouče kvůli zlepšení účinku a chlazení. Samozřejmostí byl v této době ukazatel zařazeného rychlostního stupně. Pětistupňová převodovka je konstruována velice bytelně, stejně jako celá skříň motoru. V modelu 750 měla premiéru taky kliková hřídel kovaná z jednoho kusu a bylo použito kluzné uložení v šálcích místo dřívějších valivých ložisek a hřídele, která byla slisovaná z jednotlivých segmentů. Tato modifikace však byla spíše krokem ke zjednodušení výroby a snížení nákladů. Staré provedení lisované klikové hřídele na valivých ložiskách bylo označováno jako nezničitelné, což se o novém provedení rozhodně tvrdit nedá, přesto se tato technologie se rovněž používá do současnosti. Pokrok je vidět i v oblasti zapalování, kde byla stará konstrukce s mechanickým přerušovačem nahrazena elektronickým zapalováním kde místo kladívek už najdeme indukční snímače, ovšem regulace předstihu zůstala ještě mechanická.

  Renovace

Motocykl jsem přivezl od svého známého ve svém malém třídveřovém autě, v rozloženém a nekompletním stavu. Škoda že z toho dne nemám žádnou foto. Byla původně přivezena z Německa, kde byla některým z předchozích majitelů upravena pro turistické využití přidáním obří kapotáže se dvěma kulatými světlomety a párem postranních kufrů. Bohužel po několikaletém užívání tady v Čechách se zadřela jedna z ojnic, což se podepsalo i na destrukci pístu který díky vůli v ojničním oku narážel do hlavy a stejně tak došlo zřejmě kvůli selhání regulátoru napětí ke shoření vinutí alternátoru.

Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E


  Po úvodním zmapování stavu motocyklu byl výchozí stav následující: chybělo přední světlo s kapličkou a držáky, řidítka a zpětná zrcátka, přední blinkry a některé malé díly jako šroubky apod. Nepoužitelná byla klikovka a jeden píst, bylo třeba opravit spálené vinutí alternátoru a sehnat použitelný regulátor. Práce začaly od motoru, přes karburátory až po podvozek. Shánění chybějících dílů nakonec proběhlo nad očekávání dobře, kdy se většina věcí povedla sehnat u jednoho pana veteránisty ve Vracově a to včetně celého motoru, ze kterého se ale nakonec použily jen výfukové ventily a jeden píst. Klika kvůli které se motor kupoval měla už broušené všechny ojniční čepy a ojniční oka a po tomto nemilém zjištění putovala rovnou do šrotu. Zdravou klikovku se nakonec povedlo sehnat téměř nejetou za neskutečných 100,- euro v Německu a chybějící plastové díly pod sedlo se povedlo koupit nové přímo od Suzuki. Motor byl komplet rozebrán, vyčištěn, zničené díly jako klika a píst se vyměnily, udělala se repase hlavy a dal jsem i nový rozvodový řetěz včetně vodících lišt. Kroužky jsem ponechal původní, protože nebyly nijak zásadně opotřebené,což bylo z dnešního pohledu chybné rozhodnutí, ale není to věc která by se nedala napravit. Dále bylo nutné vyměnit pryžové díly, jako příruby mezi karburátory a motorem a airboxem a veškeré o-kroužky co se nacházejí v motoru, gufera byla vyměněna jen z preventivních důvodů.

Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E


  Karburátory prošly důkladnou očistou, dal jsem nové ventily plováků, opět o-kroužky a těsnění plovákových komor.
  Rám přišel opískovat a po odfláknuté práci jednoho lakýry jsem jej nakonec nastříkal doma na dvoře. Výměnu potřebovala i ložiska řízení a později došlo i na uložení kyvné vidlice. Zajímavá etapa byla konverze řetězové sady z velikosti 630 na 530, hlavně díky zjišťování vhodné velikosti kolečka a rozety při snaze o co nejpřesnější zachování původního převodového poměru. Na kolečko bylo nutno vysoustružit podložku a v rámci testování jsem vybral řetěz značky ČZ. Pozornosti neunikly ani brzdy, třmeny byly rozebrány a vyčištěny, na všechny jsem dal nové destičky od výrobce SBS a staré pryžové hadičky byly nahrazeny pancéřovanými. Tlumiče výfuků jsou jedna z mála nepůvodních věcí, protože originály byly naskrz prorezavěné a tento problém se nakonec vyřešil pomocí replik od italského výrobce Marving. Jako poslední věc proběhla revize elektrické soustavy, která utrpěla pár neodborných zásahů. Alternátor byl komplet převinut, regulátor jsem použil z Yamahy FZS 1000 a indukční cívky dostaly nové koncovky NGK. Při prvním startu jsem z velkým zklamáním zjistil, že nádrž je na několika místech prorezlá a místo první vyjížďky se rozjela pátrací akce po nádrži jiné. Tu se nakonec povedlo sehnat v Německu, dokonce ve stejné barvě a docela přijatelném stavu. Jedná věc, která zatím není vyřešena je nový lak.

Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E
Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E


  Postřehy ze života

Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E


  Motocykl jsem původně renovoval pro kamarádku a po dvou letech se mi vrátila zpátky, protože přece jen pro řidičku něžného pohlaví byla tato Suzučí dáma poněkud korpulentního charakteru. O GSX 750 E se s trochou ironie říká, že je téměř ve všem stejná, jako její větší sestra GSX 1100 E, hlavně co do hmotnosti a díky tomu se varianta 750cc tak trochu minula účinkem. Zkušenosti po asi 4.000km soužití zatím předčily všechna očekávání. Motocykl jako celek funguje skvěle, je stabilní, nechá si líbit i velké náklony do kterých se ochotně nechá vést, odpružení je velmi komfortní, jako ušité na míru tomu, co tady nazýváme silnice. Byl jsem velice mile překvapen, jak může stará motorka precizně fungovat. V porovnání s dnešními moderními stroji samozřejmě neobstojí, hlavně co se týká dynamiky motoru a brzd, ovšem ve své době to musela být špička. Trochu zvláštní je poloha stupaček, které jsou vysoko a dost ve předu což nutí řidiče zaujmout zajímavou a ne zrovna pohodlnou polohu, ale je to hlavně otázka zvyku. Při razantním brzdění je významným pomocníkem dostatečně dimenzovaná zadní brzda, naopak přední brzda není podle dnešních měřítek moc účinná, ale krásně se nechá ovládat jen dvěma prsty. Motor má nad 5tis. otáček znatelné vibrace, které ale nejsou nijak zvlášť nepříjemné, záběr je díky velkým rotujícím hmotám motoru plynulý od volnoběžných otáček a roztočit tuhle starší dámu nad 6 tisíc je silný emocionální zážitek, ostatně jako každá vyjížďka s tímto zajímavým strojem.

Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E
Suzuki GSX 750 E Suzuki GSX 750 E


  Poděkování
Richard Wirtgen - W.I.D. Moto - pomoc se sháněním orig. dílů a dokumentace Martin Flíček - Iron Moto - oprava alternátoru Pavel "Zderi" - zajištění chromování Honza "Mavanz" z UH - precizní asistence při instalaci motoru Bára - za dvouleté starostlivé opatrování stroje




Suzuki GSX 750 E



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (5/5): Strana 1 / 1
 Moc pekne a dobra prace    [Martin Samson]    (14. 01. 2011)
 Perfektní práce, hodná hluboké poklony a zároveň díků, za prezentaci nádherného stroje z minulého století.
Přeji mnoho úspěchů v další práci.    [motodědek]    (21. 01. 2013)
 Díky za hezké hodnocení a podporu vám všem, vážení přátelé. A nebojte se napsat i něco o svých strojích, pokud něco zajímavého máte doma v garáži, daleko raději čtu články jiných než píšu ty vlastní :-)
@ MMT-Art-Airbrush: GS750E jsem chvíli doma měl, ale nakonec šla z domu kvůli jiné krásce z konce 70.let, na které se pozvolna pracuje. Tuto GS má v současnosti můj dobrý známý a až bude mít hotovo slibuji, že jej dokopu k nějakému literárnímu výtvoru, který si tady budeme moci přečíst.    [Zdenál B.]    (07. 03. 2011)
 Zdarec Zdeňku,
nevěděl jsem že jsi taky novinář :) Až tu svoji, o rok mladší než máš Ty letos dodělám, tak uděláme výstavu. Už mám domluvenej termýn v tom učilišti. Hold nejsem soběstačnej.
Hezky jsi to napsal, tak ať se Ti točí kola.
Jinak doplním pro ostatní čtenáře:
z 0 na 100 km/h za 4,4 s., max. 202 km/h, 5 kvalt, točí až 11.000 otáček a na jedničku jede 90 km/h.    [Šmoula Mrzout]    (04. 03. 2011)
 Moc pěkně napsané a krásně znovuoživený stroj ;o)
Mám doma předchůdce: GS750 8mi ventil, kickstart,kladívka... a jízda na těchto mašinách je fantastická :o)    [MM-art-airbrush]    (12. 02. 2011)
 Pěkný článek, oceňuji každého, kdo se potýká s renovacemi těchto krásných youngtimerů! V dnešní "plastové" produkci působí tyto nádherné stroje jako živá voda.    [Marek]    (28. 01. 2011)
 Pekný článok, dobré čítanie gratulujem    [Dušan]    (14. 01. 2011)
Přidat odpověď    (6)
 Nádherná, poklona.    [Katana]    (13. 02. 2011)
 Díky za hodnocení, snaha byla urputná, ale kvality renovace tvé Z1100Gp jsem zatím trochu dalek. Nicméně budu se snažit to do budoucna napravit, pokud zdraví a politická mafie dovolí :-)    [Zdenál B.]    (07. 03. 2011)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2015
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
III. Pohár motorových dvoukolek
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Motosraz Křtiny 2017
Jawa 624, 634
Pérák 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Setkání veteránů Holešov 2017
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Czech Drive 2017
Mopedy Stadion
Jarní MotorTechna 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš