MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.11.2017 02:04         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Motocykly Jawa Bizon | Jawa 624, 634 | Unifikovaná řada | Motocykly Jawa Bizon v nálezovém stavu | Renovace Jawy 350 typ 633/02 r.v. 1971 | Poznatky z konstrukce a renovace | Galerie motocyklů Jawa Bizon |
Detail z dobového prospektu

  Motocykly Jawa Bizon svou konstrukcí a vzhledem budily ve své době rozporuplné reakce stejně, jako je budí i dnes.

Motocykly Jawa Bizon

  Autor: Jiří Bartuš

   aktualizováno 24.10.2017

Výrobce: JAWA národní podnik Týnec nad Sázavou
Rok výroby: 03/1970 - 04/1972


  Unifikovaná řada motocyklů Jawa

  Počátkem 60. let 20. století se Jawa nacházela na rozcestí. Vyráběné motocykly, jejichž koncepce vznikla na počátku 50. let, byly i přes postupný vývoj čím dál tím méně konkurenceschopné. Z mnoha úvah, jakým směrem by se měla dále vyvíjet konstrukce motocyklů, se jevila nejperspektivnější takzvaná unifikovaná řada motocyklů. Jednalo se o myšlenku vyrábět motocykly různých kubatur (125, 175, 250, 350 cm3) jednotného designu s maximální unifikací dílů. Unifikovaná řada dostala zelenou během rozhodování o restrukturalizaci motocyklového průmyslu, o které bylo rozhodnuto vládními orgány po celosvětovém poklesu výroby motocyklů na počátku 60. let.

  V rámci restrukturalizace musela Jawa opustit tradiční výrobní prostory v Praze na Pankráci, které převzala ČKD Praha, která je měla využít k rychlému zavedení perspektivní výroby polovodičů. Výroba z Prahy byla přesunuta do Týnce nad Sázavou, kde však byla značně omezena nedostatkem prostoru k rozvoji a významným nedostatkem pracovních sil. Mnoho výrobních operací bylo tedy nutno svěřit mnoha kooperujícím podnikům, včetně tehdy moderně zařízené výroby motorů, která byla přidělena ČZM Strakonice.
  Více informací naleznete v samostatném článku zde

  Oproti původním předpokladům k poklesu zájmu o motocykly ve světě nedošlo, neboť leadera světového motocyklového obchodu převzaly USA, jejichž trh se zdál být nenasytný. Na změnu situace reagovali v Jawě úpravami motocyklů stávající produkce, které vyvrcholily vznikem modelu Californian. Plánované rychlé zavedení výroby motocyklů unifikované řady nebylo v té době reálné zejména pro to, že týnecká výroba jen stěží zvládala každoročně se navyšující objem vývozu motocyklů do sovětského Svazu.

Jawa 350 Unifikovaná řada   Motocykly Unifikované řady představil časopis Svět motorů číslo 18 roku 1967. |více|
Jawa 350 UŘ, Muzeum motocyklů Konopiště Jawa 350 UŘ, Muzeum motocyklů Konopiště Jawa 350 UŘ, Muzeum motocyklů Konopiště

Reklamní fotografie Reklamní fotografie
Reklamní fotografie motocyklu Jawa UŘ národního podniku Mototechna z roku 1968

  Přes všechny zmíněné nepříznivé faktory byl v roce 1967 projekt unifikované řady dotažen do konce. V roce 1968 byla vyrobena první omezená série čítající přibližně 120 motocyklů kubatury 250 cm3 a 350 cm3, avšak k jejich sériové výrobě již nedošlo, protože byly obchodníky shledány jako morálně zastaralé a neperspektivní. O motocykly neprojevil zájem zejména tehdejší největší odběratel motocyklů Jawa, Sovětský svaz, pro jehož podmínky nebyly motocykly vhodné.

Dobová fotografie



Jawa 350 typ 633 UŘ, nálezový stav Jawa 350 typ 633 UŘ, nálezový stav

Rok výroby 1968

  Motocyklů Jawa řady UŘ bylo v jednotlivých verzích vyrobeno vždy jen několik kusů. Získat alespoň fotografie fotografie jakéhokoli dochovaného kusu je velikou vzácností.

  Na MotoMagazínu přinášíme fotografie motocyklu Jawa 350 typ 633 UŘ ve zcela původním nálezovém stavu. Motocykl se dochoval ve zcela autentickém stavu bez rušivých zásahů jeho majitelů. |více|


  Za neúspěchem unifikované řady stálo mnoho dalších faktorů, které vycházely z jeho podstaty. Zásadním nepříznivým faktorem byla myšlenka použití jednotného rámu pro všechny kubatury. Motocykl vyšel pro malé kubatury příliš těžký a naopak pro velké kubatury byl málo tuhý. Zejména však, těžkopádně vypadající, kapotami obtěžkaný motocykl, již zdaleka neodpovídal požadavkům tehdejších motoristů.

Motocykl Jawa Unifikované řady na dobové fotografii
Motocykl Jawa Unifikované řady na dobové fotografii


  Hledání nového designu motocyklu

Motocykly Unifikované řady spolu s prototypem 624 (634) na motoristické výstavě   Snaha nepromarnit léta vývoje vedla k požadavku na přepracování designu motocyklů tak, aby odpovídal požadavkům doby, která si žádala motocykl lehký a sportovně vypadající. Konstruktérům tedy připadl náročný úkol provést rychle zásadní designové změny s maximálním využitím existujících dílů, protože k provedení zásadních změn nebyly k dispozici patřičné finanční prostředky. Výsledkem snah konstruktérů byl vznik několika designově upravených motocyklů, z nichž některé byly dokonce prezentovány širší veřejnosti u příležitosti motoristických výstav. Do sériové výroby se však ani jeden z nich nedostal.


Jawa 250 prototyp 1969 Jawa 250 prototyp 1969   Jawa 624, 634 prototyp

Rok výroby 1968 - 1969

  Designově i konstrukčně nadějným vzorkem byly prototypy označované jako typ 624 (250 cm3) a 634 (350 cm3). Ty vznikly vzájemným zkombinováním osvědčených dílů z motocyklů sériové produkce se základem tvořeným díly unifikované řady.

  Oficiálně byly představeny v roce 1968 v Časopise Czechoslovak motor review a na několika motoristických výstavách včetne Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně roku 1969. Zde již byly prezentovány jako cestovní varianta k nově představenému sportovnímu Bizonovi. Tím však jejich úloha v dějinách skončila.

  Výsledky pátrání po prototypových variantách, předcházejících vzniku motocyklu Jawa Bizon, naleznete v samostatném článku. |více|

Detail z dobového prospektu



  Soutěžní speciály

Jawa Banán   Novou koncepci motocyklů Unifikované řady s kolébkovým rámem se zavěšeným motorem bylo třeba s předstihem prověřit a představit veřejnosti účastí v motocyklových závodech.
  Již v roce 1963 vznikl na základě hlavních prvků motocyklů chystané Unifikované řady motokrosový speciál 250cm3. V různých kubaturách a soutěžních i enduro úpravách byly tyto terénní motocykly, pro svůj charakteristický vzhled nazývané Banán, vyráběny až do roku 1970.

Archiv motocyklů Jawa Bizon   Teréní motocykly byly od počátku amatérsky upravovány i pro závody silniční. Až roce 1967 vznikl ve Výzkumném a vývojovém závodě n. p. Jawa Praha-Strašnice, tovární silniční motocykl, určený především pro juniorské závodníky třídy 250 a 350 cm3.
  O vzniku motocyklu motocyklu Jawa 250 Junior informoval časopis Svět motorů číslo 2 roku 1967. |více|


  Jawa Bizon

  Rozhodující pro uvedení projektu unifikované řady do sériové výroby se stala spolupráce Jawy s průmyslovým designérem arch. Janem Tatoušekem. Tomu se, za cenu minimálního zásahu do základní konstrukce, podařilo vetnout motocyklu nezaměnitelný agresivní vzhled.

  Nové motocykly byly oficiálně představeny v roce 1969 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně pod obchodním označením UŘ SST (Super Sport Tatoušek). Vzhled motocyklů však byl natolik výrazný, že záhy je nikdo nenazval jinak než Bizon.

Detail z dobového prospektu
Detail z dobového prospektu Detail z dobového prospektu



Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení
Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení
  V časopise Czechoslovak Motor Review číslo 9 roku 1969 byl představen nový motocykl Jawa pod označením SST. Časopis Czechoslovak Motor Review vždy s předstihem informoval zahraniční čtenáře o novinkách našeho motoristického průmyslu a zde představený motocykl je zajímavý tím, že je jako předsériový kus vybaven několika díly, které během příprav sériové výroby doznaly změn, případně byly zcela vypuštěny.

  Lze si povšimnout zajímavě tvarované plastové rukojeti, která byla u sériových motocyklů nahrazena kovovým madlem. Nalévací hrdlo olejové nádržky s plastovou zátkou bylo nahrazeno zapuštěným otvorem se šroubovací zátkou. Kryt řetězu, jenž zcela zakrýval sekundární řetězový převod, byl pro sériovou výrobu nahrazen krytem jednoduchým. Dobové tovární fotografie dokazují, že prototypový kryt řetězu existoval v nejméně dojím provedení.

Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení
Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení na továrních fotografiích z roku 1969


Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení
Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení
Předsériový motocykl Jawa Bizon mírně odlišného provedení na továrních fotografiích z roku 1969

Motocykl Jawa Bizon v předsériovém provedení na reklamním plakátu
Předsériový motocykl Jawa Bizon na dobovém plakátu z roku 1969


  Sériová výroba

  Po vyrobení několika předsériových vzorků, určených zejména ke zkušebním a propagačním účelům, byla na jaře roku 1970 započata sériová výroba. Motocykly byly vyráběny v malé sérii mimo hlavní výrobní linku a veškerá vyrobená produkce byla určena pouze pro československý trh. Sériová výroba však trvala jen krátce. V období od března 1970 do dubna 1972 bylo celkem vyrobeno 2416 dvěstěpadesátek a 2175 třistapadesátek.
  Jawa Bizon 250 byla prodávána v síti prodejen národního podniku Mototechna za 10500 Kčs a Jawa Bizon 350 za 10600 Kčs. Zájemci o oddělené mazání Oilmaster si museli u obou verzí připlatit 600 Kčs.

  Motocykly Jawa Bizon byly na počátku 70. let jediným dostupným motocyklem v ČSSR v kubatuře 350 cm3. Jawy 350 staré koncepce se přestaly vyrábět, a kdo náhodou neměl to štěstí získat Jawu 350 typ 362 Oilmaster, ten si mohl o větší kubatuře nechat zdát. On byl v té době problém i se sháněním nové dvěstěpadesátky. Ty se sice ještě vyráběly (od roku 1969 model Jawa 250 typ 592), ale díky omezeným kapacitním možnostem výrobního podniku v Týnci nad Sázavou, který musel přednostně plnit závazky nasmlouvané se zahraničními zákazníky, byly v prodejnách národního podniku Mototechna k sehnání jen zcela výjimečně.

  Dobové zprávy o příčinách nedostatečné výrobní kapacity týneckého závodu mohou dnes vyznít směšně, ale tehdejší realita rozhodně směšná nebyla. Pětipatrová tovární budova v Brodcích u Týnce nad Sázavou nebyla vhodná pro velkosériovou motocyklovou výrobu. K tomu týnecký region, díky své poloze nedaleko Prahy, trpěl nedostatkem pracovních sil, díky němuž nemohla výroba rozjet třetí směnu. Zprávy o socialistickém závazku pracovníků na odpracování několika směn ročně navíc nemohly motocyklu lačnou veřejnost nijak povzbudit. Zvláště, když se běžně veřejně hovořilo o přednostní úloze exportu do Sovětského Svazu před domácím prodejem.

  S odstupem času můžeme konstatovat, že myšlenka unifikované řady završená sérovou výrobou Bizonů byla pro Jawu krokem mimo. Nástup nového modelu byl konzervativní českou motoristickou veřejností přijat velice chladně, a ač na tehdejším československém trh neměl konkurenci, prodejním šlágrem se nestal. Nijak to však nesnižuje fakt, že jde o technicky zajímavý motocykl, který způsobil oživení našeho trhu s motocykly v době jeho hluboké stagnace.
  Mezi poválečnou produkcí značky Jawa vyčnívají motocykly Jawa Bizon nejen svým neortodoxním konstrukčním řešením, ale též svou svěží reklamní prezentací

  Zřejmě po vzoru britské motocyklové reklamy se i na reklamních materiálech motocyklů Jawa objevilo několik fešných modelek. Jedna dokonce v lehké erotické póze, což činí tuto reklamu zcela výjimečnou. Modelky byly součástí prezentace československých motocyklů běžně. Na reklamních letácích Jawa Bizon vystupují ve zcela jiných pózách dávajících reklamě zcela jinou atmosféru.

Detail z dobového prospektu
Motocykl Jawa Bizon v sériovém provedení - typ 01 - se systémem odděleného mazání Oilmaster


Technický popis

  Jawa Bizon byl designově upravený motocykl takzvané Unifikované řady. Maska předního světlometu, společně s vysokou nádrží dávaly motocyklu charakteristický vzhled, díky němuž získal motocykl přezdívku Bizon.

  Na motocyklu bylo použito několik tehdy velice progresivních prvků. Poprvé bylo ve větší míře využito plastu, ze kterého byla přední maska světlometu a podsedlový prostor. Přední světlomet měl netypický konkávní tvar skla. Ve své době šlo o progresivní prvek, jenž měl za úkol vířit vzduch před světlometem a tím zamezit usazování hmyzu na skle. Řídítka byla uchycena za svislé nosníky, což umožňovalo jejich výškové nastavení. Část vyrobených motocyklů bylo vybaveno systémem odděleného mazání Oilmaster.

  Hlavním konstrukčním rysem motocyklu byl kolébkový rám, ve kterém byl zavěšen motor. Použití kolébkového rámu však přineslo řadu omezení. Nezvyklý tvar rámu umožnil zdvih zadní vidlice pouhých 90 mm. Trubky přední vidlice byly letmo uchyceny v mohutných okách pod úrovní nádrže, čímž byl omezen zdvih kluzáků na 125mm. Široké rámové bočnice znesnadňovaly přístup ke karburátoru, čímž se jeho přeplavování a zejména seřizování stalo velice obtížné.

  Původním záměrem bylo vyrábět motocykly v atraktivních metalických barvách, které měly opticky vyvážit menší podíl chromovaných dílů. Z důvodu snížení výrobních nákladů byly všechny sériové motocykly vyrobeny v dominantní červené, nebo žluté barvě.

Jawa 250, 350 typ 623, 633 Bizon
Detail z dobového prospektu
Motor Jawa 250, 350 typ 623, 633 Bizon
  Použité motory, 350 cm3 typ 633 a 250 cm3 typ 623, byly dvouválcové dvoutakty koncepčně vycházející z motorů Jawa 350 typ 362. Mimo tvaru bloků se lišily zejména větším sklonem válců - 25°. Mnohé sériové stroje byly vybaveny motory typového označení 624 (634), které se lišily uložením pístního čepu v jehličkovém ložisku. Výkon třistapadesátky 15,5 kW při 5000 ot./min. umožnil dosáhnout maximální rychlosti 130 km/hod. Dvěstěpadesátka s výkonem 12 kW při 5250 ot./min. dosahovala maximální rychlosti 120 km/hod.

Přehled vyráběných typů
    Detail z dobového prospektu
  • 623/01  250 cm³  Oilmaster
  • 633/01  350 cm³  Oilmaster
  • 623/02  250 cm³
  • 633/02  350 cm³


  Technické parametry a popis motocyklu jsou podrobně popsány v Návodu k obsluze na stranách 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16.

  Neortodoxní konstrukce motocyklu spolu s malým počtem vyrobených kusů s sebou nesou problémy s údržbou, opravami či případnou renovací...  více |

  Některé reklamní prospekty nabízely i zajímavou výbavu na přání zákazníků:

  • Dvouhlasná houkačka
  • Ukazatele směru
  • Zpětné zrcátko montované do koncovky levé rukojeti
  • Odstředivá spojka
  • Nosič zavazadel

      Dle informací v dobovém tisku byly ukazatele směru a zpětné zrcátko instalovány na všechny sériově vyrobené motocykly. Naopak případná instalace ostatních položek není doposud žádným dokumentem potvrzena.


    Záruční list

    Návod na montáž závěsného zařízení PAV 41 pro motocykly JAWA 250/623 a JAWA 350/633   K motocyklu bylo možno připojit návěsný vozík PAv. Naopak díky málo dimenzované přední vidlici nebylo k motocyklu možno připojit sidecar.




    Návod na montáž závěsného zařízení PAV 41 pro motocykly JAWA 250/623 a JAWA 350/633


  • Detail z dobového prospektu
    Dobové reklamní materiály

      Je paradoxem, že i v době, kdy již byl osud motocyklů Jawa Bizon zpečetěn, vznikaly nové reklamní materiály reagující na aktuální úspěchy československých soutěžních motocyklů.

    Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt) Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt) Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt)
    Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt) Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt) Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt)
    Reklamní prospekt Reklamní prospekt
    Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt) Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt) Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt) Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt)
    Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt) Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt) Jawa 623, 633 - Bizon (prospekt)
    Jawa UŘ SST - Bizon (prospekt, přední strana) Jawa UŘ SST - Bizon (prospekt, zadní strana)


      Dobové články a fotografie z časopisů naleznete v Archivu dobových článků


      Návod k obsluze a katalog náhradních dílů naleznete v Archivu dokumentů



    Zcela nečekaně se Jawa Bizon objevila i na známce středoafrické země Burkina Faso
    Zcela nečekaně se Jawa Bizon objevila i na známce středoafrické země Burkina Faso



    Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


    DISKUSE K ČLÁNKU
    Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
    Zodpovězená témata (71/73): Strana 1 / 5 Starší témata    
     Ahoj,sehnal jsem Bizona a při rozdělávání jsem zjistil, přední vidlice zřejmě neviděla olej tak 20 let.po rozebrání se vysypala pouze hromádka prachu a rzi.Šavle jsou totálně napadeny hloubkovou korozí. Má někdo podobnou zkušenost? Dají se šavle sehnat? Nebo vyrobit? /Mirek/    [Miroslav Blažek]    (20. 02. 2014)
     Díky,vidlici už jsem sehnal jinou a velmi dobrou,takže dotaz by se mohl smazat.Nevím, ale jak. Mirek    [Miroslav Blažek]    (12. 07. 2014)
    Přidat odpověď    (1)
     Vlastním Bizona 250, 623 rok výroby 1971 + originál pávika /vajíčko/ je v dobrém stavu, pojízdná chtěl bych prodat prosím o radu jakou za cenu mohu nabídnout.    [Štefan Farkaš]    (13. 06. 2013)
     mám originál nový karburátor, žádná replika. nabídněte zdenovlk@seznam.cz    [Vlk]    (23. 04. 2014)
     Více se snaž. Ještě potřebuješ nějakou radu?    [Chytrák]    (15. 10. 2013)
     těžce sháním 633 oilm. Poraďte dík    [Milan Kybic]    (15. 10. 2013)
     Kontakt pavelb@o2active.cz    [Pavel B]    (21. 07. 2013)
     Měl bych važný zájem o 633. Kdysi před 25+ léty jsem měl jak 623, tak 633 a rád bych si dal jeden kousek do kupy z nostalgie.    [Pavel B]    (21. 07. 2013)
     jak je to s barvou ???? je originální , ???? tak 25 t. jinak asi míň.    [miju]    (03. 07. 2013)
     dám 23000 kč . jak to máš s papírama ??? nemáš to na veteránských ???    [boro]    (02. 07. 2013)
     myslím tak 25 tisíc a musí být vše origo.....
    350 jsou žádanější . mám zdroj z Ruska a vozím je za 10 až 15 tisíc bez pava. Jirka    [prostyly]    (02. 07. 2013)
    Přidat odpověď    (8)
     Dobrý den.Netušíte někdo kolik bylo vyrobeno kusů 250 bizona-oilmaster    [filip]    (28. 12. 2007)
     Rok výroby 1977 ???
    To je nesmysl, spíš 1971.    [Wenda634]    (16. 07. 2013)
     těch bylo asi vic ja mam bizona vyroben roku 1977    [Jakub Vosáhlo]    (08. 08. 2010)
     Od března 1970 do dubna 1972 bylo vyrobeno 2416 ks "250/623" a 2175 ks "350/633" , ale neuvádí se kolik bylo s odděleným mazáním. Snad to časem zjistím.    [Miloš]    (06. 01. 2008)
     Bizonů 250 se udělalo cca 2500 kusů    [Miloš]    (06. 01. 2008)
    Přidat odpověď    (4)
     Zhanam Bizona nevie tu niekto o dakom aj vrak.Miro Pecko    [Miro Pecko]    (05. 01. 2009)
     my mame bizona 350 typ 633/02 a neniii to vrak...je to kus.:D a prave ho chceme predavat.    [lenka]    (27. 02. 2012)
     pokud je top origo stav tak třeba i 40 000 má cenu pak už jde přesně o stav a cena jde dolů    [wolf]    (09. 05. 2011)
     Odpověď typu mám ale neprodám je pěkně debilní.    [Krahul]    (31. 03. 2010)
     Věc : dotaz
    Bizona 350 mám schovanýho, originálního ale neprodán jej. Jaké se pohybuje nyní cenové rozmezí, za kolik se dá sehnat, máte zkušenost. Al. Vágner
    Jedovnice    [Alois Vágner]    (28. 08. 2009)
    Přidat odpověď    (4)
     Sehnal sem motor z Bizona-250. Mohl by Mě prosím někdo poradit,kdy byl vyroben? Číslo motoru je 624-0-000634. Děkuji všem za odpověď.    [Rudolf Jungman]    (05. 07. 2011)
     napište na mail MONTYJAWA@SEZNAM.CZ - něco se v regálu válí,mrknu na stav a přesný typ -ale až po víkendu.    [Monty]    (27. 01. 2012)
     Zdravim,nevite nekdo o motoru na 250 bizona??koupil jsem v super puvodnim stavu a schazi mu motor.diky za odpovedi    [Bezda]    (27. 01. 2012)
     Ahoj Rudo 624 - xyzxyz
    je prtotypova rada motoru. Mam taky na svem bizonu.kde byl vyroben, nevim.    [Petr]    (03. 11. 2011)
    Přidat odpověď    (3)
     Zdravím všechny Bizony.Nevíte prosím někdo jestli vyráběly Bizony se zvednutými výfuky.    [thomas]    (14. 05. 2006)
     Jo já mám 250 a 350 bizona jezdím i na jinejch Jawách ale Bizon je nej prostě    [Evžen]    (05. 07. 2011)
     Najezdil jsem na Bizonu 350 cca 15tisíc km. Při jízdě v přímém směru je kombinace široké zadní vidlice a 18" kol nepřekonatelná, jede jak po kolejích. Zatáčky taky nejsou problém, musíš s ním prostě praštit a pak zvednout plynem. Nesmíš se bát, Bizon to zvládne. Problém jsou brzdy, hlavně při jízdě se spolujezdcem. Často mě překvapilo, jak rychle dokážu podřazovat :-)    [MaSna]    (25. 12. 2010)
     jo jezdím občas na bizonu a není žádnej problém sedí lépe než 634 na které taky jezdím    [wolf]    (25. 12. 2010)
     Nejlepší? A už jste se někdy na Bizonovi svezl? Podle mně to je naopak nejhorší konstrukce od války. Hlavně vidlice je zoufalost sama.

    Ale design je boží, ten předběhnul svět o 10 let.    [monty]    (16. 10. 2010)
     No, mh - a teď už to tak je ;-)
    To Erik: můžeš prosím někam umístit foto svého Bizouna? Děkují zájemci o úpravy (dědův pérák v pouštní pískové barvě mně je milejší než stovky stejno - rudochů z repliko dílů, co dnes všude vidím, sorry ;-( Taky se divím, že nikoho nenapadlo vyměnit tu obludnou nádrž za cokoli, co by KORESPONDOVALO s tím povedeným rámem - ten patří, spolu s přední vidlicí, k tomu nejlepšímu, co kdy odborníci na Jawě udělali. Podle mýho ... Souhlasit nemusíte, ale reagovat byste mohli, přátelé splašených trubek ;-)    [Hobo]    (16. 10. 2010)
     ja měl bizona s výfuky z californian 350/362 ty přizvednute    [Jakub Vosáhlo]    (08. 08. 2010)
     Zdrawim. Já ale taky mam Bizouna se zvedlýma vejfukama. Ten od koho jsme ho koupili je prostě říznul a zvednul je na horu a zavařil. Ale chci nový do budoucna od pana Hadrávka z Horusic už jsem s nim hovořil o nich a do 6000 Kč bych se měl vejít, zatim nejsou ale kačky na ně. Ale zase na druhou stranu to nevypadá tak špatně s těma zvednutýma vejfukama nahoru.    [Erik]    (15. 10. 2007)
     Ale fuj,BIZON se zvedlýma výfukama,jen to ne.Nikdy to tak nebylo !    [MH]    (20. 11. 2006)
    Přidat odpověď    (8)
     Zdravim.Mám Bizona 350 oilmaster a potřeboval bych udělat předstih. Mám 3 knížky a v každy je napsanej jinej.Poradí mi někdo prosím. Děkuji za odpovědi.    [Jan Hrb]    (04. 02. 2011)
     Zdarec. Omlovám se že to není k tématu ale nemáte prosím někdo rozměry mosaznevch futer do kyvky na bizona???? Dík Márty    [Márty]    (12. 06. 2011)
     Jawa 350/633 2,8 mm před HÚ, Jawa 250/623 2,5mm před HÚ    [Jura-Bizon]    (02. 06. 2011)
    Přidat odpověď    (2)
     cau chlapi mam bizona 633-350 a potreboval bych sehnat masku i se svetlem a jeste mi chybi predni blatnik takze se po pripade se nekdo ozvete kdybiste neco meli chlapi cauves    [petan petrovic]    (24. 08. 2010)
     masku a světlo máme repliky, na blatník zatím jen chromovaný vzpěry

    WWW.MONTYJAWA.CZ    [monty]    (25. 08. 2010)
    Přidat odpověď    (1)
     Zdravím, chtěl bych se zeptat na následující. Koupil jsem péráka a původní majitel do něj později dal motor z kejvyčky, která má výr. číslo * N353-012313 *. Co známená to N??? Díky za odpověď. Foto mohu zaslat na mail.    [vrac]    (10. 04. 2007)
     N znamená, že byl zakoupen v Mototechně jako NÁHRADNÍ DÍL.    [vwkafer]    (19. 08. 2010)
     ja mel N 18 a cislo dal pokracovalo a byl to motor z péráka, nějaké provedení. Známej co je odborník na mě ten karter moc chtěl.. . Mam pocit , že říkal, že je to poslední pérák a první 350/354 model    [Jarda]    (14. 03. 2009)
     no ja sem mel taky takovej motor a kdyz sem se ptal v diskusi tak sem se dozvedel ze to N znamena jako nahradni dil nebo aspon nekolik lidi me to reklo    [Játro]    (23. 10. 2007)
    Přidat odpověď    (3)
     nemáte zkušenosti s623 převrtanou na 633    [petr]    (15. 04. 2009)
     Dal jsem odborníkům na výbrus válce z 250ccm a ti blbci mi na tom udělali přesných 58mm. Takže mám čtvercový motor, který je krásně funguje v nízkých otáčkách. Jinak je to úprava na pytel. Netěsní hlavy, ve vyšší otáčkách už motor nejde atd. Jinak rozdíly v 250 a 350 ccm jsou tři, vložky válců, hlavy válců a jinak postavené ojniční čepy od osy hřídele. Jinak je vše absolutně stejné, vždyť mělo jít o unifikovanou řadu.    [Jura-Bizon]    (19. 08. 2010)
     Motor 623 má původně vrtání 52mm a zdvih 58mm, převrtání válců na písty z 633 o průměru 58mm tedy zvýší objem na nějakých 305ccm a není to to samé jako výměna válců za třistapadesátkové. Motor 623 s válci z 633 by fungoval správně pouze kdyby se vyměnila i klika (633 má zdvih 65mm), Pak už by to ale skutečně byla normální třistapadesátka.    [jiirgen]    (04. 08. 2009)
     Mám Jawu 623 a při go motoru se válce přebrousily na obsah motoru 350,klikovka je na jehlových ložiskách a písty také.Jezdí bezvadně.Válce 250 ccm mají silnější stěny,chlazení je horší,lehce se přidřou písty.    [Franta]    (14. 05. 2009)
     Co to je převrtaná?Jako výmněněné válce z 350!    [karas josef]    (29. 04. 2009)
    Přidat odpověď    (4)
     Zdravím,vlastním Bizona s neoriginál světlem i kapličkou,nevíte někdo o celém světle nebo jetli někdo vyrábí repliku. Díky za jakékoli nasměrování.    [Vašek.]    (12. 08. 2010)
     Vyrábíme repliky vlastního světla(parabola+sklo), rámeček a plastovou kapličku.

    Zatím chybí zadní velký plech,,ale konečně jsem našel výrobce, a na podzimní Brno snad bude.

    www.montyjawa.cz    [Monty]    (12. 08. 2010)
    Přidat odpověď    (1)
     VRATKÝ BIZON
    obdržel jsem Bizona 250 a po opravě dříve nepojízdného motoru jsem zjistil, že má při jízdě snahu vybočovat z přímého směru kamkoliv jinam, navíc se mi zdá vratký (já vím, je to motorka a ne Hadrák) - no je to docela dřina s tím jet. nevíte, co s tím může být? Díky za radu - Mirek    [Mirek]
        (17. 11. 2007)
     Kdysi jsem s Bizonem najel na křižovatce zezadu do MBéčka. Promáčkl jsem mu zadek až na trubku za motorem a já jsem si ohnul řídící tyč těsně nad vidlicemi. Blatník jsem měl promáčklý od motoru. Také to bylo vratké, jezdil jsem s tím přes půl roku a zvykl jsem si. Podívejte se ze strany, jestli je řídící tyč rovnoběžná s vidlicemi. Tenkrát jsem to nerovnal, ale na pojistku koupil nové vidlice.    [Milan]    (15. 11. 2009)
     Jestli nemáš moc dotažený přední vidlice,je to taky o hubu.    [Pikqet]    (06. 03. 2009)
     U mě to vyřesilo výměna předních ložisek v kole a ta vule byla znatelná rukou. tak to skus    [beat 10]    (19. 01. 2009)
     vidlice se zdá bez vůle, garáž mi vyplavila velká voda, takže jsem okamžitě vystřízlivěl - nepomohlo to, ale dodatečně jsem zjistil, že bizonek utrpěl náraz typu "berany-duc" s nějakou dřevinou. Mohou tu vratkost zapříčinit ohnuté "brejle", co drží přední tlumiče? jak to mám zjistit - nemáte někdo náhradní?
    Díky M.    [Mirek]    (09. 12. 2007)
     Pozri sa na zadnú kyvnú vidlicu, nie je - vymlátená - a behá do strán?    [Mirek]    (28. 11. 2007)
     Jestli si nedáváš do trumpety!!!    [Trondik]    (24. 11. 2007)
    Přidat odpověď    (6)
     predam bizon 633 de luxe    [stando]    (08. 05. 2009)
     zdar co s tim bizonem maš to ještě sem zběratel chtěl bych to vidět co ty na to?    [jura barták]    (12. 08. 2009)
    Přidat odpověď    (1)
     Bizonisti,sháním blatníky na bizona,nebo poraďte.Dík    [Franta]    (25. 11. 2007)
     Ahoj Franta nepredavas nahodou Bizona kupim aj bez SPZ a TP. Miro    [Miro Pecko]    (05. 01. 2009)
    Přidat odpověď    (1)
     Ahoj bizoňáci, nemáte někdo nákres plechu pod SPZ na Bizona 350?Když už ho budu dělat,ať je co nejvíc podobný origu.Nebo ten plech někdo máte doma navíc ? Díky Arnošt(arex@wo.cz)    [arnošt]    (12. 04. 2008)
     Pokud sháníš plech pod SPZ na bizona, kontaktuj tel. 775/640494. Jedná se o přesnou repliku. Dělá i pás přes nádrž. Přední blatníky californian/trial a jiné ND.    [Jarek]    (14. 04. 2008)
    Přidat odpověď    (1)
    Nezodpovězená témata (2/73):
     Ahoj, mám otázku k papírům k Bizonovi 623. Koupil jsem Bizona ze Slovenska, papíry má včetně velkého, malého techničáku a původní SPZ, ale údajně jsou na SK neplatné z toho důvodu, že tam hromadně probíhala výměna SPZ a kdo si staré SPZ nevyměnil tak se mu zrušil automaticky TP. Ale ve velkém TP není žádná zmínka o zrušení na posledního majitele. Je nějaká možnost jak to legálně v ČR přihlásit na malé SPZ? Děkuji moc za rady.
    [Tom]      (08. 09. 2017)
     Sraz motocyklů Jawa Bizon???
    Zdravím všechny bizonisty a chtěl bych se zeptat, co je pravdy na tom, že v sobotu 29. července 2017 by se měl konat sraz Bizonů?
    Doneslo se to ke mě přes dva lidi, navíc jsem na netu ani tady v sekci o srazech nic takového nenašel, tak mě zajímá, jestli to není jenom nějaká kachna.
    [Robert Sýkora]      (21. 07. 2017)

    NOVÉ TÉMA
    Pouze pro založení nového diskusního tématu
    Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
     Jméno:     
     E-mail:     
    Nutno vyplnit text a jméno
    Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

    Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
    Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

    VeteránKalendář
    Nové články
    Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
    Pérák a únik oleje
    Zlínská Historic Rally 2017
    Kawasaki ZZ-R 1100
    Jawa Pérák v domácí reklamě
    200000 kilometrů na Pionýru?
    Šolcovy zatáčky 2017
    Setkání veteránů Holešov 2017
    Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
    Czech Drive 2017
    Motosraz Křtiny 2017
    Setkání motocyklů u Balcarky
    Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
    XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
    Pérák a Turbo
    Pérák 2017
    Česká Tourist Trophy 2017
    Kawasaki Z650 B

    PODPOŘTE NÁS
    SDÍLENÍM ČLÁNKU

    MotoMagazín na facebooku


    Témata
    INZERCE     Nový inzerát
    Japonské motocykly
    Poválečné motocykly ČZ
    Jawa Pérák
    Motocykly JAWA 500 OHC
    Motocykly JAWA Bizon
    Vozítka Velorex
    Manet 90
    Kniha vozítka Velorex
    Motocyklové vozíky
    Vozíky PAv 40 (41)
    Mopedy Stadion
    Sidecary VELOREX
    Videoarchiv
    Francouzské motocykly
    Literatura
    OILMASTER
    MotoMagazín na Youtube
    MotoMagazín na Rajčeti
    Jawa Californian - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
      Dodatky knihy
      Fan club Velorex
    Vrchní, zdrhni!
    www.jawadily.cz
    Žebříček článků
    8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
    Honda VFR 750 typ RC36
    III. Pohár motorových dvoukolek
    Pérák 2017
    Česká Tourist Trophy 2017
    7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
    XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
    Kniha Jawa Californian
    Česká Tourist Trophy 2016
    Pérák 2016
    Jawa 624, 634
    Pérák 2015
    Zlínská Historic Rally 2017
    Setkání veteránů Holešov
    300 zatáček Gustava Havla 2015
    300 zatáček Gustava Havla
    Mopedy Stadion
    Oldtimer Festival 2016
    Grand Prix Bugatti 2016
    Česká Tourist Trophy — IRRC
    XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
    Classic Show 2015
    Motosraz Křtiny 2017
    Veteráni Moravským Slováckem 2016
    Motocyklové návěsné vozíky PAv
       Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš