Po Péráku přišla Kývačka
Autor: Jiří Bartuš
Export motocyklů Jawa a Pérák, ačkoli byl neustále v reklamních letácích oslavován, nepřinášel takové výsledky, jak by bylo žádoucí.
V poválečném období, kdy byl exportní potenciál Jawy Pérák veliký, se nepodařilo včas rozjet sériovou výrobu v dostatečném objemu.
Navíc jakýkoli možný rozmach exportu byl značně přibrzděn ochranářskou politikou vyspělých zemí, které nedovolili import motocyklů
ve snaze podpořit vlastní motocyklové výrobce. Ani snaha prorazit na trhu v USA se po mnoha peripetiích nepřetavila v něco co by
bylo možno nazvat úspěchem. Počátkem 50. let, kdy byly konečně dobudovány dostatečné výrobní kapacity a Péráci mohly být vyráběny ve
skutečně velkém množství, přestal export, byť bylo vyváženo v podstatě do všech zemí světa, tvořit dominantní složku odběratelů. Tou
začal být, i přes tragickou měnovou reformou v roce 1953, vnitřní československý trh.
Jakkoli se může zdát, že ještě na počátku 50. let patřil Pérák mezi světovou motocyklovou elitu, tak pravdivý pohled by spíše
charakterizovalo něco jako rychle upadající sláva. Ono něco jiného je věřit pohádce vyprávěné prostřednictvím oslavných reklamních
letáků uveřejňovaných v časopisech určených pro domácí publikum a něco jiného je vidět realitu skrze zahraniční motoristické
časopisy, kde se naše pohádka střetávala s tvrdou realitou.
|
Počátkem 50. let, kdy byly konečně dobudovány dostatečné výrobní kapacity a Péráci mohly být vyráběny ve
skutečně velkém množství, přestal export, byť bylo vyváženo v podstatě do všech zemí světa, tvořit dominantní složku odběratelů. Tou
začal být, i přes tragickou měnovou reformou v roce 1953, vnitřní československý trh. |
Snahy o provedení zásadnějších změn Péráků nebyly nikdy realizovány. Naopak na počátku 50. let bylo učiněno rozhodnutí o vývoji jednotné
tzv. národní řady motocyklů pod taktovkou konstrukce Jawy, kdy výrobou v malých kubaturách bude pověřena strakonická ČZ a výroba větších
kubatur bude přidělena Jawě. Konstruktérský tým pod vedením Josefa Josífa přišel se zcela nově řešeným provedením motocyklů, které
se vyznačovaly v té době netypicky malými koly, které byly plně odpruženy teleskopickými elementy. Pohonné jednotky však byly
použity se stávající produkce. V případě Jawy 250 a 350 nebyl důvod motory z Péráků nevyužít, avšak strakonické ČZ 125 a 150 již
byly použity vyloženě z nouze. Náběh nové řady motocyklů nesoucí jednotné označení JAWA-ČZ, probíhal postupně od konce roku 1953. Na
konci roku byly oficiálně představeny motocykly Jawa-Čz 125 a 150 a v průběhu roku 1954 došlo na představení motocyklů Jawa-Čz 250 a
350. Dle odpružené zadní kyvné vidlice získaly tyto motocykly od veřejnosti příznačnou přezdívku Kývačka.
Motocykly Jawa-ČZ vyráběných ve strakonické ČZ se zabývá samostatný oddíl Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/35
Zcela první výrobní série motocyklů Jawa-Čz vyráběných v Jawě se vyznačovali velikou unifikací s tehdy ještě souběžně vyráběnými
Péráky. Motory byly převzaty takřka beze změn. K výrobě kývaček ve velikých počtech došlo až ke konce roku 1954, tedy po ukončení
výroby Pérákú 250. Kývačky pro modelový rok 1955 dostaly, mimo mnoha drobných zlepšení, standardně jednopáku, tedy společné ovládání
řazení a startování, které bylo zkonstruováno původně pro Jawy exportované do Západního Německa. Zajímavostí těchto prvních kývaček
bylo použití půlbubnových brzd, které v té době byly již dávno za svým zenitem. Brzdy celonábojové byly zásadní novinkou u motocyklů
modelového roku 1956.
Historii jednopákového ovládání motorů Jawa naleznete v samostatném článku Jednopáka
|
|
Fotografie z propagačních letáků ukazují kývačky z předsériové produkce na konci roku 1953. |
Jak vypadala kývačka modelového roku 1955? Nejlépe ji představit na motocyklu v nálezovém stavu bez rušivých zásahů
předchozích majitelů. Jeden takový zdokumentoval Marián Zobina.
Rok výroby: 1955
Výrobní číslo (rám i motor) motoru: 006120
Zdvihový objem válců: 344 ccm
Motor: jednopákový
Max. výkon: 12 k
Max. rychlost: 115 km/h
Průměr brzd přední/zadní: 160 mm / 160 mm
Červeně lakované díly:
přední blatník, zadní blatník, nádrž, kastlíky, maska, kryty předních kluzáků, nosník zadní brzdy, podsedlové plechy, nosník sedla, rám, spodek zadních tlumičů, zadní světlo, zadní kyvná vidlice
Stříbrně lakované díly:
přední kolo + zadní kolo (včetně bubnů), poklička zadního kola, prostřední díl podsedlových plechů, boky nádrže, krycí plech rozety
Chromované díly:
kolena výfuků, výfuky, přední kluzáky, horní + dolní krytka zadních tlumičů, pedál zadní brzdy, napínáky, hřídel předního + zadního kola, rámeček předního světla, krytka klaksonu (růžice), řidítka, páčka přední brzdy + spojky (obě lisované - pérácké, řadící páka, boční madlo, zadní madlo, brzdové klíče obou brzd, táhlo zadní brzdy, víčko nádrže, přepínač světel, rámeček tachometru
Linkování:
zlaté linky: přední blatník, zadní blatník, nádrže (přechod červená barva - stříbrná barva, kastlíky - vodorovné prolisy + kruhové prolisy, kryt zadního světla (vodorovná linka), vrchní část masky po obvodu
Tachometr: bílý podklad s černou stupnicí do 140 km/h
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|