MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           10.10.2024 21:29         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action | Kývačka s motorem DKW | Kývačka |


Z druhé ruky: Jawa Pérák in action




  Autor: Petr Dolin Doležal



  Historie

  Poslední léta hodně čtu o retrovlně, oldschoolovému vzhledu nových motorek, návratu ke kořenům a podobně. Mnoho výrobců cílevědomě respektuje tento směr a v portfoliu má takové motorky, mnohdy jako tahouny značky či konkrétní třídy. Patří sem i naše česká Jawa. Samozřejmě mírně jinak. Těžíme z minulosti. Daleké minulosti. Web Týnecké továrny i v roce 2021 uvádí u třistapadesátky řady 640 větu…Pro tuzemské motoristy jsme připraveni tento motocykl dodat v kompletní sestavě jako sadu dílů.. Pojďme se dnes od tohoto ožehavého tématu našeho stále ještě největšího výrobce přesunout do let, kdy značka Jawa znamenala opravdu ikonu a budila respekt. Mnoho z Vás, Vašich otců či jinak motoristicky aktivních předků začínala, případně v průběhu let používala, motocykly Jawa typ 11 a typ 12 či 18, lidově označované Pérák. Dnes je Pérák opravdovým kultem a jeho vzhled budí zasloužené emoce. Začněme ale od začátku. O samotné historii vzniku Péráka je relativně zbytečné psát, jen bych se opakoval. Několika kliky myší lze snadno dohledat kapitoly a historii těžkých a životu nebezpečných situací kolem vzniku typu v průběhu okupace, jízdy s poznávací značkou SS, následně radost z rychlého uvedení v době složité poválečné produkce, pozdvižení na Pařížské premiéře, situace se složitým prodejem, kulhající výrobou, problémy s exportem a jinými pikantnostmi v hvězdou, srpem a kladivem řízeném komunistickém Československu.



  Jak Pérák vypadá?

  To co si přivezete domů, co budete renovovat, na čem budete jezdit, či jen se kochat záleží jen a jen na Vás. V případě výběru motocyklu Jawa Pérák je u většiny veteránistů preferována shodnost s originálem a existují na to i kluby, směrnice, fóra, nařízení, FIVA a spousta hádajících se lidí, zákonodárců a politiků. Základní dělení pérácké řady je na FJ (Janeček), Z (Zbrojovka) a O (Komunista). Tomu dopovídají loga (nádrž, rám štítek) a mírně se lišící detaily jednotlivých menších dílů. Podstatnější je to už u technologických a technických celků jednotlivých částí konstrukce. Zaměnitelné jsou ve většině případů asi všechny od roku 1946 o konce výroby, tudíž Vám bude pasovat FJ motor rok 1946 s přefuky s příčkou do rámu roku 1954, stejně tak jako celek vyměníte tachometr, nádrž s ampérmetrem, sedlo, blatníky, schránky a podobně. Bohužel je to věc, na kterou se hledí s až psychedelicky nezdravou soustředěností. Tomuto se lze s úsměvem a obloukem vyhnout tím, že provozujete tzv. nálezovku, tedy konkrétně dobově upravený stroj ve stavu v jakém se vytáhl ze stodoly. Dobré je být odolný a nečekat totiž jen vavříny a ocenění na veřejných fórech a v diskusích. Nejdůležitějším prvkem při pořízení a prvotním ohledání Péráka je kompletnost! Čím větší je počet chybějících dílů tím složitější je tyto dokupovat a shánět! Jistě za peníze se dá sehnat všechno. Ale i poštovné je dnes už nezanedbatelná položka a v případě, že kupujete větší množství dílů, leze i do tisíců korun. A ceny? V tabulce jsou uvedeny běžné orientační ceny 2020-2021 (vybrané díly) pro nálezový stav dílů před jejich renovací!!

Tachometr 5.000,-
Blatník přední 3.000 až 4.000,-
Blatník zadní 4.000 až 6.000,-
Sedlo 3.000,-
Držák sedla s pružinou 2.000,-
Přední světlo se sklem a parabolou 3.000 – 5.000,-
Rám 15.000,-
Spínací skříňka FJ 6.000 – 8.000,-
Spínací skříňka bakelitová 2.500 – 4.000,-
Brzdová páka 1.200 - 1.500,-
Štít předního kola komunista 1.200 - 1.500,-
Nosič 2.000,-
Držák řídítek 1.700 – 2.200,-
Páčka ocelová kus 400 - 600,-




  Už proto je dobré si nastudovat, jak by měl který ročník Péráka vypadat. Obecně to lze zvědět dotazem na patřičných serverech veteránistického zaměření, případně i zde v diskusi. Důležitá je prostě co největší kompletnost motorky! Pamatujte, že díl nepasující rokem či typem na Váš motocykl lze jednoduše vyměnit s někým jiným, kdo má podobný problém. Ještě zmíním repliky. I renovované, funkční a na první pohled pěkné stroje jsou mnohdy seskládány z replik. Zde je nutné vědět! Lze dosti těžko poznat repliku rámu na zmíněný první pohled (má jiný tvar průřezu použitého jeklu), který se dnes prodává jako novovýroba. Replika krytu řetězu je také s úplně jiným zaoblením zadní (viditelné!) části, sedlo nemá tak dokonale tvarovaný nosný plech a turecká (levná) výplň má jiný tvar. Pružina sedla se velmi ráda vytahuje po několika zhoupnutích, tachometr má jiný úhel vývodu náhonu a nenapojíte jej bez nutnosti vrtání další díru v masce a podobně. Opatrně s brzdami! Replikové táhlo, které jsem měl z e-shopu mělo průměr 5mm namísto 6mm a v zadní části to způsobovalo potíže. Stejně tak brzdové klíče z druhovýroby – stalo se několik případů protočení na zubech tisícihranu!

  Kupujeme Péráka

  Zapomeňte na nadpis z druhé ruky. Pérák je dnes minimálně tak ze třetího kolena, případně ze zcela jiného orgánu. Nález motorky u původního majitele se dnes rovná možnosti vidět Zemana se Schwarzenbergem ve finále StarDance. V první řadě záleží na tom, jak chcete po nákupu motocyklu Jawa 250 typ 11/12/18 postupovat. V zásadě jsou jen dvě cesty. Cesta bojovníka, nebo cesta spotřebitele. Pokud zvolíte tu druhou je kratší. Ceny u obou se víceméně budou rovnat, ale o tom později. V tomto případě se jedná o klasický nákup motocyklu. Pokud má jen stát v obývacím pokoji, muzeu, ve výkladu, či jinde, není nutné přemýšlet nad funkčností. Dokonce je z praxe známo, že někteří zákazníci při renovaci požadují jen vzhled a je podružné jak funguje převodovka a motor. Pokud má jezdit, a bylo to proklamováno v inzerci, dejte dobrý pozor na jakoukoliv technickou mušku. Zde je dobré prověřit pomocí někoho znalého, jak se motocykl chová. Což je klasický bazarový postup. Většina návodů týkajících se získání a rad ojetých motorek kopíruje snahu o získání vysněného ojetého stroje v co nejlepším stavu. Je to logické, servis je drahý. Základem či jistým minimem by měl být třeba návod zde: https://www.motorka...ojetinu--20914.html. Kolegové, majitelé renomovaných renovačních firem již několikrát v průběhu letošního i minulého roku upozorňovali na nový trend tzv. renovace renovovaného! Ano jde většinou o modelovou situaci napálený důvěřivý zákazník. Rám Jawa 500 OHC z rámu Jawa 250 Pérák? Není problém. Po renovaci nejede moc motor? No on není udělaný výbrus, ani základní přetěsnění a o vymezení převodovky si lze nechat jen zdát? Nevadí, no hlavně, že je do kulolesku naleštěné víko.



Pokud se vydáte cestou drsňáka, bojovníka, který hodlá rozrazit vrata každé stodoly a ve finále si nakonec v záři majáku hlídky zaklekávající otce bez roušky odvážet pavučinami opředenou legendu k domovu lze Vás jen obdivovat! Jdete cestou vlastní renovace! Musíte se obrnit trpělivostí. Zapomeňte třeba na většinu pouček o tom, jak se motocykl nakupuje. Prostě berte! Opět platí výše uvedené, hezčí, kompletnější a funkční stroj má přednost. S jistým smutkem v oku musím poznamenat, bohužel už začínají Péráky nebýt. Jistě, stále není problém jej koupit, není to ale již běžný stroj. Vývoj cen je asi následovný. V roce 2008 jsem si chtěl koupit aukčním portálem inzerovaný motocykl Pérák 250 v bednách (kompletní), dvě aukce od jednoho majitele šli za 8.700,-každá. Kolega koupil za 11.000,- kompletního v roce 2010. Průměrná cena předrenovačního stroje se v roce 2020-2021 pohybuje 50-60.000,- když máte štěstí, bydlíte blízko a jedete si pro něj ihned, po 90.000,-. Samozřejmě bez platného TP. Stroje po renovaci jsou většinou 100.000,- až….. Ale to lze kontrolovat v nabídkách inzertních serverů a aukčních portálů. Doporučuji licitovat u poškozených věcí. Ano nádrž je dobrá jako kus. Ale 15 důlků a kilo mosazi zespoda nevěší nic jiného jako dalších 3.000,- za práci klempíře! Rozbité sklíčko tachometru a ulomená ručička – 1.500,- oprava. Prasknuté a vylomené kartery? Ceník hodiny svářeče si dokážete dohledat.

  Co dál? Renovace!

  Ač se to může zdát neuctivé, z mé strany tady rady nečekejte. Pokud chcete renovovat, máte to předem zcela jistě rozmyšleno, časově, finančně, možnostmi prostorovými i technikou. Určitě víte, co umíte vlastníma rukama (šetříte) a co ne (výdaje). Poukazuju na zdravý selský rozum. Nalakovat motocykl umí poměrně hodně firem a případně i chlapi v okolí, a nemusí o stát desetitisíce. Jen se ptejte. Dobré je ovšem nebrat odstíny RAL, to totiž není ČSN a jedná se o úplně jinou řadu odstínů, které jsou původní ČSN 8850 jen podobné. Ale jen podobné je v reálu zcela úplně mimo! Dnes už se dají barvy namíchat, nebo i koupit hotové. V celkové ceně renovace je to zanedbatelná položka, ovšem s obrovským vizuálním dopadem!!! Mějte na paměti, že jo zgenerálkuju Ti motor na třipade za desítku….nemusí znamenat, nebo spíše neznamená, celkovou cenu, ale jen základní materiál (klika, výbrus, ložiska, spojka)!! A k tomu se přičte cena práce a toho co nebylo zřejmě, jako může být třeba převodovka! Pokud je tomu obráceně, nelze se u generální opravy spolehnout na kvalitu. Celkově se dá ušetřit na vzhledu Péráka, tedy laku. U lidové verze (to znamená motorka s menším množstvím chromovaných dílů) a celozelené vojenské budou náklady na chrom nízké, a nebude se na dodání z chromovny tak dlouho čekat! Například chromované středy kol, dnes viděné na většině strojů, byly v době vzniku relativně vzácné. I z dobových fotografií lze vyčíst, že většina Péráků měla středy v laku (stříbrnou). I nádrž lze udělat v několika provedeních – celostříbrná s červenými linkami, červená se stříbrnými či bílými boky, v případě vojenské verze celozelenou.



  Provoz a jízda.

  Můj Pérák 250 typ 11 je skládačka z dílů nalezených u kamarádů, po obci, u mě doma a částečně z nákupů z burzy. Nestydím se za to. Vůbec. Neměl jsem tehdy peníze a seskládat jej umím. Ceny byly příznivé a použity jsou pouze originální původní díly. Podoba je komunista se vším všudy. Rok 1951 odpovídá prvnímu roku produkce Péráka komunisty. A rok jsem opsal z motoru. Pravděpodobně by se dle videa, která je na YT mělo jednat o mix dílů, ale zatím jsem nebyl schopen stoprocentně rozklíčit ultimátní vizi vzhledu. Jede? Jede! Pérák je nízká motorka, nízké je těžiště, posez i provozní náklady. Pro bezpečnou jízdu doporučuji minimálně pneumatiky Barum, lépe asi Heidenau. Já prvních 10000km najezdil na laciné čínské Hong Fortune či jak se to píše…z toho posledních 1200km s nejetýma poserproužkama a úplně zhoblovaným středem. Co psát více. Recenze, ve kterých si autor stýská nad nečitelností LCD, jen šesti palivovými mapami, neintuitivním ovládání menu nastavení elektroniky, setinové nepřesnosti řazení a tím, že o 5kilo těžší model 2022 má už úplně neschopných 160koní výkonu,….. vzbudí v tomto případě jen úsměv. Ohledně elektroniky. Mám pro jízdu VAPE. VAPE je boží! Jen jednou mě donutilo sundat na kopci u Karlína víko, z řetězu se škvírkou dostal na rotor šušeň a bojkotoval snímač otáček. A pod sedlem mám zkratový vypínač okruhu. To by asi bylo k elektronice. Jo, zapomněl bych. Jednou jsem měnil svíčku. A asi 6x žárovku. Spoiler: nekupujte čínské! Uklepe se skleněná baňka, no a to je věc, kterou oceníte až za temné noci v dešti, cca 30km od baráku s vybitým telefonem. To bylo testů kontaktů v zapojení světla a kostry! Ale ten pocit, když sem je následně všechny rozšlapal.



  Pro provoz jednoznačně doporučuji si i v případě patinového nálezového stroje nechat za cca 500,- nově hliníkem napařit parabolu. Spolu s 40W žárovkou (její výkon dovoluje 100W VAPE) je to ve výsledku velmi dobrá investice. Ohledně osvětlení, tachometr je osvětlován odrazem zbytkového světla od paraboly. Tedy přes den to nijak nezaznamenáte a v noci vidíte na stupnici něco od 40km po asi 80km…pod a přes nic jiného nevidíte, nebo spíše tušíte. Kontrolka neutrálu je na spínací skříňce a dobíjení vidíte na ampérmetru. Tolik k instalovanému softwaru. Ukazatel zařazených stupňů musíte mít implantovaný ve Vaší hlavě. Přesnost řazení závisí na tom, kolik jste investovali do převodovky peněz (kontrola poškození a výměna hřídelí a koleček, stav řadících vidliček) a času při vymezení. Tím se zamezí hučení, zkrátí se řazení rychlostí a nevypadávají rychlosti. Často to dělá právě třetí rychlostní stupeň. Jistotu provozu exponencionálně navýší vylití nádrže kaučukovou hmotou a instalace palivového filtru na hadičku. Zamezíte tím vlivu benzínu na rezavění nádrže a zanesení palivové soustavy zbytky tohoto procesu. Z praxe ještě doporučuji, nechat na renovovaných nově vypletených kolech po 2000km přecentrovat a dotáhnout dráty (špice). Samotná jízda má úskalí jen pro vysoké jezdce. Posez není nějak extra ukázkově pohodlný. Někdy se stává, že se podvědomě snažíte na sedadle posunout směrem dozadu, což si uvědomíte při zhoupnutí na terénní nerovnosti. Následuje totiž dloubnutí držáku tandemu do Vašich zad. Poloha (její název viz níže) s nohama hodně vzadu je spolu s pokrčenými koleny náročná na zvyk a vyžaduje určitou míru sebemrskačství. Já měřím 181cm a někdy je opravdu nutné už zastavit a nohy narovnat. Velmi pomůžou revmaplechy! Omezí se průvan a jeho působení na extrémně ohnutá kolena. Montáž tohoto doplňku se opravdu vyplatí. Na 350/18 jsem absolvoval 70km v dešti a od kolenou dolů jsem měl nohy suché! Celkově je jízda jednoduchá, příjemná a mírně adrenalinová.



  Co získáte?

  Získáte zajímavý stroj. Kus historie, nostalgii. Je to motocykl, který vybudoval a určil směr poválečného vývoje masové Československé konstrukční školy, která s jistou nadsázkou, přežila dodnes. Je to motocykl, za kterým se ohlédne každá žena, se stejným ročníkem narození jako ten Pérák :D. Získáte pokývání od většiny kolegů z motocyklové branže. Jestli za to, že máte odvahu na tom jezdit, nebo za to, že jste hrábl hluboko do rodinných úspor….. Získáte možnost trpět dlouhé cesty jako řidič v poloze kocůr se.e do plev, možnost se vyprdnout na jakoukoliv záludnost moderní elektroniky a plně se soustředit na nekonečné záludnosi té původní a podobně. Od závistivých internetových hrdinů a těch, kteří sice tento typ nemají, ale hodně tomu rýlydosthodně(!) rozumí, se s jistotou komunisty zaklínajícího se otčenášem na nedělní mši dozvíte, kde máte jaký šroubek špatně, že to tak vlastně nebylo, že on by to udělal levněji, lépe, rychleji a rozhodně dvakrát pěkněji. Je to dobrá proces vstupu do témat zenových postupů směřování diskuse a eristické dialektiky!




  Článek naleznete též na serveru  motorkari.cz






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
300 zatáček Gustava Havla 2019
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Brno Revival 2019
Branná 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
NIPPON RETRO 2024
Kopčany 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
NIPPON RETRO 2022
NIPPON RETRO 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Kniha Jawa Californian
Grand Prix Bugatti 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš