MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.1.2020 06:35         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení |
  Mnohé přezdívky motocyklů, jaké se dnes běžně používají, nevznikly ihned při uvedení motocyklu na trh. Některé vznikly dříve po uvedení, některé v pozdější době a některé byly vymyšleny zcela nedávno. Jak to však bylo s Jawou Pérák?


Pátrání po legendě




  Obracíme se na čtenáře MotoMagazínu s prosbou o pomoc s nalezením prvního písemného a prvního zvukového uvedení slova Pérák ve spojitosti s motocyklem Jawa.


  Autor: Jiří Bartuš

   aktualizováno


  Je nepochybné, že přezdívka Pérák vznikla spontánně, protože oficiální písemné zdroje se o přezdívce Pérák z počátku výroby nikde nezmiňují. Je též pravděpodobné, že svou přezdívku získala nová Jawa 250 již v počátcích výroby, ale nepodařilo se mi nikde o tom nalézt jedinou písemnou zmínku.



  Přezdívka Pérák se používá pouze v souvislosti s motocykly Jawa 250 typ 11 a Jawa 350 typ 12 (18).

  Je velice pravděpodobné, že přezdívka Pérák má kořeny v protektorátní legendě o hrdinném Pérákovi, který s pružinami na nohách dokázal neohroženě bojovat proti nacistům, kdy pružiny hrdiny Péráka evokují celoodpružený motocykl, případně legenda o Pérákovi sama může vyznít obdobně jako legendami opředený tajný vývoj motocyklu v protektorátním období. Legenda o hrdinovi Pérákovi byla ústně šířena v Praze během nacistické okupace, přičemž není dosud zcela jasné, kdo stál za jejím zrodem. Až po válce, v roce 1946, se legenda o Pérákovi dostala na filmové plátno v animovaném filmu Pérák a SS režiséra Jiřího Trnky a scénáristy Jiřího Brdečky a poté se Pérák několikrát objevil v kreslených komixech.


  Slovo "pérák" bylo ve spojitosti s československými motocykly použito v prvním čísle časopisu Motocykl v únoru 1949.

Jasné označení "pérák" použil pro označení motocyklu Jawa 250 Dr. Jaroslav Frei v článku přibližujícím vývoj motocyklů a automobilů Jawa za protektorátu, který vyšel v časopise Motocykl číslo 3 v roce 1949


  Slovo "pérák" zcela jistě použil pro Jawu 250 Adolf Tůma v knize Motocykl a jeho obsluha vydané v roce 1953.

  Na počátku 50. let minulého století se označení "pérák" pro Jawy 250 objevuje v tisku poměrně často, ale většinou jen v případě textů převzatých z dopisů čtenářů motoristických časopisů.

  V knize Motocykly Jawa 250, 350, 500 autorů Josefa Jozífa a Adolfa Tůmy vydané v roce 1955 není o Péráku ani zmínka. Je zřejmé, že Josef Jozíf, jakožto hlavní konstruktér motocyklu a pozdější šéfkonstruktér, se tomuto termínu vyhýbal. Totéž platí i pro jeho článek v časopise Svět motorů v roce 1955, ve kterém informuje o poválečném vývoji a výrobě motocyklů.

  Jiří Dočkal, autor populární knihy Seřizování a opravy motocyklů Jawa jejíž první vydání vyšlo v roce 1967, spojení Jawy 250 s přezdívkou Pérák v knize naopak použil.


  Zřejmě světově nejznámější přezdívkou je Brouk. Přezdívku Beetle (Brouk) u lidového automobilu KdF poprvé použily New York Times v roce 1938. V článku, který o automobilu informoval, byla přezdívka myšlena posměšně, ale jelikož byla pro charakterizování automobilu natolik výstižná, ihned se mezi lidmi ujala.









Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna
Koupí to teprve začíná
Barum Czech Rally Zlín 2019
Grand Prix Bugatti 2019
Jawa z Indie
300 zatáček Gustava Havla 2019
Rakouské superbiky na brněnském Automotodromu
Zlínská Historic Rally 2019
Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR
Šolcovy zatáčky 2019
Slovácký okruh 2019
Motosraz Křtiny 2019
Pérák 2019
Pérák a dvojí řízení
Suzuki GSX-R 1100 M

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
Nepomucký trojúhelník 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2018
NIPPON RETRO 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
300 zatáček Gustava Havla 2018
Pérák 2015
Jarní cena Brna 2018
Cena města Jičína 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Slovácký okruh 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
Oldtimer Festival 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla
Pérák 2017
NIPPON RETRO 2019
Setkání veteránů Holešov
Barum Czech Rally Zlín 2017
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš