Lidová vozítka
Téma lidových vozítek rezonovalo mezi československou motorismu chtivou veřejností po dlouhá léta. Laická, ale i odborná, veřejnost ještě dlouho po skončení druhé světové války považovala výrobu lidových vozítek, myšleno jednoduchých dopravních prostředků nahrazující nedostatkové a výrobně náročné automobily, za cestu k masivní motorizaci společnosti. V Československu, které bylo zastiženo změnou politické orientace a ještě dlouho po válce sužováno nedostatkem pohonných hmot a základních surovin, se pro drtivou většinu obyvatel stalo vlastnictví osobního automobilu nedostižným snem.
Lidé museli vzít za vděk masově vyráběným motocyklům a nebo alespoň automobilům z předválečných časů. Vždyť v padesátých letech minulého století bylo období, kdy se za celý rok prodalo v celé zemi do osobního vlastnictví jen několik desítek automobilů. Až v polovině 60. let, kdy prakticky celá země jezdila na motocyklech a jen pád vyvolených si mohlo koupit nový automobil Škoda Octavia se začala situace pozvolna měnit. Do hry vstoupila masové výroba automobilu Škoda 1000 MB.
Po celé toto těžké období našich motoristických dějin vznikaly snahy o sériově vyráběné lidové vozítko. Někdy šlo o individuální počiny jednotlivců, jindy o seriózní projekty výrobních družtev či podniků. Jen opravu málo projektů se dočkalo opakované výroby a prakticky jen jeden výroby sériové. Tím bylo vozítko bratrů Stránských Os-kar, později vyráběné pod značkou Velorex. V článcích tohoto oddílu Motomagazínu se zaměříme na vozítka, která takové štěstí, jako vozítka Velorex, neměla.
Seznam článků
| Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů 1951 V roce 1951 se Autoklubu republiky československé podařilo uspořádat druhou soutěž lidových vozítek a scooterů. | | | | První soutěž lidových vozítek a scooterů 1950 První soutěž lidových vozítek a scooterů 1950 navázala na výstavu lidových vozítek uspořádanou v roce 1948. | | | | Výstava lidových vozítek v roce 1948 Výstava lidových vozítek vyhlášená v roce 1948 Autoklubem Republiky Československé měla za cíl nalézt řešení lidového vozítka pro široký okruh motoristů. | | | | Lidové vozítko v nálezovém stavu Zajímavé lidové vozítko bylo představeno k prodeji v roce 2011 na podzimní MotorTechně v brně. | | | | Vozítko Velorex 1960 Stojaté vody výroby československých automobilů doslova rozbouřilo v roce 1959 představení vozítka Velorex 1960 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. | | | | Vozítko Super laminát Mojmír Stránský, duchovní otec Velorexu, po odchodu z Velodružstva nezahálel. Mimo vývoje ručního ovládání automobilů a laminátových kapotáží na motocykly pracoval na vývoji zcela nového vozítka, jehož karoserie byla celá ze skelného laminátu, který se v té době jevil jako velice progresivní materiál. | | | | Pátrání v historii lidového vozítka Motorex - Motorex - Jawamobil - Couvátko - všechny tyto názvy byly určeny jedinému vozítku, které se nikdy nedočkalo sériové výroby. | | |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (1/1): | | Krásná doba motorismu a tvořivosti. Dnes nám ty hovada nedovolí ani vyměnit zrcátko. Pamatuji si ale přesně že asi v roce 81 jsme s kamaradem v našich 12 letech objevily dva klasické Velorexy. Jeden byl za 1500,- a druhý za 2700 v slušným stavu. Tehdy táta bral plat v továrně asi 1800,- Takže pro nás děti nereálná koupě. [Vlastislav Vojtíšek] (03. 03. 2023) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|