Motocykl Jawa Pérák ve vylepšeném provedení zvedal emoce již v době svého vzniku.
Záhadný Pérák
Autor: Jiří Bartuš
Každé zveřejnění dobové fotografie vozidla v jiném než běžném provedení, vyvolá mezi veteránisty živou diskusi na téma existence nestandardní výrobní série zhotovené pro toho či onoho zákazníka.
Záhadné, vylepšené, provedení motocyklu Jawa Pérák je v různých publikacích a časopisech předkládáno po dlouhá léta, vždy však bez patřičného vysvětlujícího popisu. Pro objasnění původu vylepšeného Péráka bylo nutno řádně zapátrat v dobové literatuře. A výsledek se dostavil.
Jde o motocykl Jawa 350 Pérák dodaný jako jubilejní pětitisíctý motocykl vyvezený do Holandska.
O existenci vylepšeného jubilejního Péráka informoval v roce 1950 časopis Motocykl číslo 29 v článku Speciální Jawa v Holandsku. Článek vznikl jako reakce na zveřejnění fotografií jubilejní Jawy Pérák v několika zahraničních časopisech, což redaktoři Motocyklu považovali za vážný signál. V článku se podivují, proč bylo nutné vyrobit „vylepšenou verzi“, když byla-li původní Jawa 250 (a téměř totožná třistapadesátka) na svou dobu skvělým řešením po všech stránkách, pak není možno udělat „speciální“ nebo „jubilejní“ stroj, který normální Jawu může v očích kritického publika zdiskreditovat.
Nutno dodat, že článek není doplněn fotografií, avšak z uveřejněného popisu je zcela zřejmé, že tento článek pojednává právě o tomto motocyklu.
K jubilejnímu Pérákovi se časopis motocykl ještě vrátil. V čísle 32 roku 1950 byla zveřejněna jeho fotografie a popis pod ní je již jen informativní. Motocykl na této fotografii má navíc připevněn před motorem ochranný rám.
Jubilejní Jawa Pérák představená na blíže neupřesněné výstavě v Holandsku byla označena jako DE-LUXE verze. Je zajímavé, že se v detailech od jubilejního Péráku z továrních fotografií liší.
Je až s podivem, že nikoho nenapadlo vyrobit „repliku“ jubilejního Péráka. Nicméně to je jen a jen dobře.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/3): |
Strana 1 / 1 |
| | Z Holandska mám nějaké staré propagační fotografie, jsou na nich záběry takto
vylepšené 250tky i 350tky. [Honza Vošalík] (23. 12. 2014) | Přivítám jakékoli materiály, které mohou pomoci tento článek doplnit [Jiří Bartuš] (23. 12. 2014) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (2/3): | | A ještě dodatek - v nějakém Světu motorů je obrázek zaškolování holandských
mechaniků a tam je takový Pérák také. [Honza Vošalík] (23. 12. 2014) | | Tak mně to už dávno napadlo, postavit repliku. Jen to je moc práce,moc dalších
nápadů na blbiny, a málo času. Nevidím ale žádný důvod repliku
nepostavit. Pokud to bude PŘIZNANÁ replika,s radostí na ní budu
jezdit,vystavovat ji, a všem vyprávět tento příběh- a třeba v Holandsku půjde
zjistit i víc informací. A například v depositáři NTM stojí motorka, která
má některé prvky shodné s tímto jubilejním kusem. [Monty] (19. 12. 2014) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|