MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           22.11.2019 19:15         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení |
  Dvojí řízení motocyklu je českým vynálezem a ve světě platilo a platí za velikou raritu. S tímto způsobem výuky jízdy na motocyklu přišla Zbrojovka Ing. F. Janeček (Jawa) v roce 1938, přičemž systém dvojího řízení poprvé představila novinářům 10. března 1938 před budovou Autoklubu v Praze. Široká veřejnost se s tímto vynálezem mohla seznámit na jarním veletrhu od 13. března roku 1938.


Pérák a dvojí řízení




  Autor: Jiří Bartuš


  Postupný rozvoj motocyklové výroby na konci 40. let minulého století, a tím i dostupnost motocyklů pro široké vrstvy obyvatel, přinesly s sebou požadavky na dostupnost výuky jízdy na motocyklu. Stejně jako v době předválečné se pro výuku řízení osvědčila instalace dvojího řízení na výukové motocykly, které ve většině případů představovaly až do poloviny 50. let motocykly Jawa 250 Pérák. Chytré a nikterak mechanicky složité provedení umožňovalo současné ovládání plynu, spojky a brzdy motocyklu současně žákem i instruktorem.

Časopis Jawa doma přinesl informaci o vynálezu dvojího řízení motocyklu   Dvojí řízení

  Dvojí řízení motocyklu je českým vynálezem a ve světě platilo a platí za velikou raritu. S tímto způsobem výuky jízdy na motocyklu přišla Zbrojovka Ing. F. Janeček (Jawa) v roce 1938, přičemž systém dvojího řízení poprvé představila novinářům 10. března 1938 před budovou Autoklubu v Praze. Široká veřejnost se s tímto vynálezem mohla seznámit na jarním veletrhu od 13. března roku 1938.

  Informaci o vynálezu dvojího řízení motocyklu přinesl časopis Jawa v dubnu roku 1938.

  Dvojí řízení bylo v modifikované podobě montováno po válce na motocykly Jawa Pérák a postupem času i na ostatní motocykly československé produkce. Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu


  Mechanické provedení a příklady použití dvojího řízení lze nejlépe vypozorovat z dobového tisku. Tyto informace přinesl v roce 1953 časopis Svět motorů.

Motocykl Jawa 250 Pérák s dvojím řízením Motocykl Jawa 250 Pérák s dvojím řízením


  Možnosti připojit dvojí řízení k motocyklům Jawa Pérák využívaly prodejní firmy v reklamních kampaních v USA, kde byla snaha tyto motocykly prodávat. Dochovaná originální tabulka s označením JAWA DUAL - CONTROL TRAINER je nejen vzácnou raritou, ale zejména důkazem, že dvojí řízení bylo v USA k motocyklům Jawa Pérák skutečně nabízeno.

Motocykl Jawa 250 Pérák s dvojím řízením Motocykl Jawa 250 Pérák s dvojím řízením
Motocykl Jawa 250 Pérák s dvojím řízením Motocykl Jawa 250 Pérák s dvojím řízením


  Dvojí řízení vydrželo v českých autoškolách v různých podobách a na různých typech motocyklů až do roku 2017, kdy ze zcela zásadně změnila metodika výuky.




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (2/2): Strana 1 / 1

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Zlínská Historic Rally 2019
Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR
Šolcovy zatáčky 2019
Slovácký okruh 2019
Motosraz Křtiny 2019
Pérák 2019
Pérák a dvojí řízení
Suzuki GSX-R 1100 M
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
Nepomucký trojúhelník 2018
Technická dokumentace motocyklů ČZ 125/150 c
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Šolcovy zatáčky 2019
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2015
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2017
300 zatáček Gustava Havla 2017
Pérák 2018
Slovácký okruh 2019
300 zatáček Gustava Havla
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Pérák 2019
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Kniha Jawa Californian
Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš