MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           31.1.2023 17:29         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení | Pérák ze stodoly | Z druhé ruky: Jawa Pérák in action | Kývačka s motorem DKW | Kývačka |


Navzdory Gestapu!



In Spite of the Gestapo!    The Motor Cycle, 1.12.1945


  Autor: Jiří Bartuš


  Článek In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu!) vydaný v prosinci roku 1945 v časopise The Motor Cycle byl první vlaštovkou k postupné systematické propagaci československých motocyklů ve Velké Británii vyvrcholené úspěšným představením Jawy Pérák na první britské poválečné motocyklové výstavě London Motorcycle Show v roce 1948.


  Britský časopis The Motor Cycle vydal v prosincovém čísle roku 1945 článek pod názvem In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu). Článek přibližuje britským čtenářům nový motocykl Jawa 250 na pozadí příběhu jeho vzniku za okupace. Ačkoli časopis neudává autora článku, je zřejmé, že podnět nevznikl nikde jinde než u Dr. Jaroslava Freie, který je v článku jmenován jakožto hlavní postava oblafnutí německé správy.



  Motocykl Jawa 250 je v článku uveden jako atraktivní lehká Jawa vytvořená během války nacistům pod nosem. Pro západní trhy spadaly Jawy 250 do kategorie Ligthweight, tedy lehkých motocyklů, osazených povětšinou dvoudobými motory. Popisky k fotografiím, známým i z našeho tisku, vyzdvihují zajímavá novátorská řešení, kterými se nová Jawa 250 odlišovala od konvenčně pojatých konkurenčních motocyklů.

Čistá linie a úplná absence ovládacích kabelů a viditelných výčnělků charakterizují novou dvoudobou dvěstěpadesátku Jawu, která má teleskopické odpružení vpředu a vzadu, a nastavitelné konzolové sedlo.

Detail motoru a zadní části. Všimněte si úhledného krytu karburátoru uloženého v bloku motoru, nenápadného umístění pumpičky a důkladného zakrytí zadního řetězu.


  Článek dokazuje zjevnou snahu Dr. Frei o včasnou propagaci motocyklu Jawa Pérák ve světě s předstihem, tedy to v době, kdy ještě nemohla být rozjeta sériová výroba. Dr. Frei byl přesvědčen o velikém obchodním potenciálu motocyklů Jawa Pérák a ihned jak to bylo možné započal s prošlapáváním cesty na obchodní trhy po celém světě. Také ve Velké Británii, motocyklové velmoci, jejíž výrobci představovali tehdejší světovou motocyklovou špičku a společně vyráběli nejvíc motocyklů na světě. Prosadit se však zde bylo velice obtížné a to i proto, že britští výrobci si velice účinně chránili domácí trh před dovozem motocyklů ze zahraničí.

  Na reklamách ze shodného čísla časopisu The Motor Cycle lze nejlépe ukázat, v jaké společnosti se povídání o motocyklo Jawa Pérák objevilo.




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600
ČZ 150 C v lidovém provedení

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Jarní cena Brna 2018
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Pérák 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2022
Brno Revival 2019
Pérák 2016
Kopčany 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Česká Tourist Trophy 2017
Branná 2018
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš