MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           8.7.2020 07:04         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje | Pérák a dvojí řízení |


Barvy pro Péráka




  Autor: Jiří Bartuš


  K Jawě tradičně patří i její červená barva. Byly vyrobeny i motocykly Jawa 250 Pérák v jiné barvě než tradiční červené?

  K Jawě tradičně patří i její červená barva a nejinak tomu bylo i u motocyklu Jawa 250 Pérák. Běžně tomu tak bývá, že výjimka potvrzuje pravidlo, ale to neplatilo v případě velkosériové poválečné výroby. Zejména z důvodu technologického omezení opouštěly výrobní linku pouze motocykly opatřené červeným lakem.


  Otázka zda přeci jen nebyly vyrobeny některé motocykly Jawa 250 Pérák z jiná barvě než červené však stále zaměstnává nejednoho zájemce o motocyklovou historii. Občas se objeví zaručená informace od pamětníků, kteří viděli či vlastnili Péráka v té či oné barvě, což ale nijak nedokazuje, že odlišná barva byla na motocyklu z výroby. Taktéž nelze brát jako důkaz nalezení náhradního dílu v jiné barvě než červené, protože nelze spolehlivě prokázat, že byl opatřen barvou přímo výrobcem. Důkazy o odlišném barevném provedení nelze vyčíst ani z dobových fotografií, protože ty jsou pochopitelně jen v černobílém provedení.

  Byly tedy vyráběny i motocykly Jawa 250 Pérák z jiná barvě než červené? Byly, ale jen několik kusů. Zcela prokazatelně bylo vyrobeno několik motocyklů Jawa 250 Pérák opatřených jinými barvami než byla červená za účelem prezentace na Autosalonu v Praze roku 1947 (XXVIII. Mezinárodní výstava automobilů). Důkaz podávají články o Autosalonu zveřejněné v časopise Svět motorů číslo 20-21 roku 1947. V článcích se mimo jiné píše:

  ... zbylou část stánku motocyklů zaujímají výrobky Zbrojovky Brno – stroje Jawa 250 a Ogar 350 ccm.... Tentokrát je poprvé vidíme v různobarevném provedení a je na návštěvnících, aby rozhodli, zda se jim některá z barev líbí lépe, než tradiční jawská červeň ...
  - - - -
  ... Jawa 250 ccm jest zastoupena rovněž osmi exempláři v různých barvách s výjimkou černé ...

  Je zajímavé, že autor reportáže upozornil na fakt, že ani jeden Pérák nebyl v černé barvě laku. To zřejmě proto, že právě černé lakování se dalo nejspíše předpokládat.


  U třistapadesátky Péráka byla situace obdobná. První verze, Jawa 350 typ 12, prodávaná pod značkou Ogar, byla lakována barvou v odstínu holubí šeď. V tomto případě šlo zejména o snahu dát třistapadesátce výrazně odlišnou barvu. Inovovaná verze, Jawa 350 typ 18, nesla již logo Jawa a s ním též červené lakování.
  Výjimku v barevném provedení třistapadesátek opět tvořily výstavní kusy. První vzorkové výstavní kusy, vystavené na Autosalonu v Praze roku 1947, byly lakovány tmavě modrou barvou. Důkazem budiž opět články o Autosalonu zveřejněné v časopise Svět motorů číslo 20-21 roku 1947.

  Německá mutace propagačního letáku nabízela motocykly Jawa 350 Pérák v pěti barvách. Realizace objednávky v jiné barvě, než standardní červené, však není prokázána.


  Ve výčtu barev nelze opomenout tmavě zelenou barvu, kterou byly opatřeny armádní motocykly.


Červená barva k Jawě 250 Pérák neodmyslitelně patří.
Pravdou však je, že nejeden majitel by rád zvolil jiné barevné provedení,
kdyby se mu taková možnost naskytla.


K dispozici v pěti barvách - uváděla poznámka německého propagačního letáku.


Modrý lak použitý na prototypové třistapadesátce nelze z černobílé fotografie vyčíst.


Armádní provedení Péráků. Časopis Motocykl číslo 61 roku 1952






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/2): Strana 1 / 1
 Dovolil bych si upozornit na propagacni letak pro Nemecko, kde je uvedeno, ze min. vyobrazena Jawa 350 je dodavana v peti barvach: http://www.veteranforum.cz/photo.php?photo=photos/2013/0334666001410192151.jpg    [faux4]    (21. 01. 2016)
 V černé barvě lze s jistotou potvrdit pouze právě ty uloženkové kastlíky. O dalších dílech, zejména pak rámu, se ke mě informace nedonesly.
Bohužel tedy stále nemáme k dispozici přesvědčivý důkaz, a náhradní díl jako důkaz nestačí, abychom mohly existenci černého provedená jednoznačně potvrdit.    [Jiří Bartuš]    (18. 12. 2019)
 Pokud se pérák nevyráběl v černé barvě, proč se dnes běžně objevují nepoužité uloženkové kastlíky v původním černém vnějším lakování se zlatou linkou? Podle kvality provedení laku a relativně četnějšímu výskytu je téměř jisté, že je to původní fabrický výrobek, zřejmě prodávaný jako náhradní díl v Mototechně.    [Johnny]    (13. 12. 2019)
 Tak toto je dobrý postřeh. Článek bude o tento leták doplněn.    [Jiří Bartuš]    (24. 01. 2016)
Přidat odpověď    (3)
Nezodpovězená témata (1/2):
 Rozhodně se nechci hádat, ale nebylo přecijen tzv. lidové provedení s celošedou nádrží a červenými linkami? Jasně, i toto je klasická jawská červená, ale aspoň v jiném rozvržení.
[jiri_zak]      (14. 01. 2016)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2017
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Nepomucký trojúhelník 2018
Slovácký okruh 2018
Cena města Jičína 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Pérák 2015
NIPPON RETRO 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Sraz patinovek a bastlů
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
Slovácký okruh 2019
Mopedy Stadion
Setkání veteránů Holešov
Motocykly ČZ 125/150 c
Barum Czech Rally Zlín 2019
Poznatky z provozu návěsných vozíků PAv
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš