MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           10.12.2023 09:20         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Lidová vozítka | Vozítko Super laminát | Velorex 1960 | Výstava lidových vozítek | Lidové vozítko v nálezovém stavu | První soutěž lidových vozítek a scooterů | Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů | Pátrání v historii lidového vozítka Motorex |
 Téma lidových vozítek rezonovalo mezi československou motorismu chtivou veřejností po dlouhá léta. Laická, ale i odborná, veřejnost ještě dlouho po skončení druhé světové války považovala výrobu lidových vozítek, myšleno jednoduchých dopravních prostředků nahrazující nedostatkové a výrobně náročné automobily, za cestu k masivní motorizaci společnosti. V Československu, které bylo zastiženo změnou politické orientace a ještě dlouho po válce sužováno nedostatkem pohonných hmot a základních surovin, se pro drtivou většinu obyvatel stalo vlastnictví osobního automobilu nedostižným snem.


Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů




14. května 1951


  Autor: Jiří Bartuš



  V roce 1951 se Autoklubu republiky československé (AKRČs) podařilo uspořádat druhou soutěž lidových vozítek a scooterů. Tato soutěž již proběhla bez větší publicity, avšak, jak je patrné z dobových fotografií, na nezájmem veřejnosti ani soutěžících si ani tentokrát nemohl nikdo stěžovat. Soutěž byla uspořádána 14. května 1951 opět na trase v okolí Prahy. Vlastní soutěž doprovázela od pátku do pondělí výstava všech zúčastněných vozidel na zimním stadionu v Praze Na Štvanici.


  V roce 1952 byl AKRČs nuceně transformován na Dobrovolný svaz lidového motorismu (DSLM), aby byl ještě téhož roku převeden, po sovětském vzoru, pod armádní vedení kde se jeho členové stali součástí nově vzniklé organizace SVAZARM (Svaz pro spolupráci s armádou). Ve SVAZARMu bylo prioritou podporovat zejména branou složku národa a z lidových vozítek se rázem stala okrajová záležitost. V dobovém tisku se o jich dozvídáme pouze v případě, že se zúčastnila některé z mnoha tehdy preferovaných branných soutěží.

  Rok 1952 byl zřejmě nejobtížnějším v poválečných dějinách československého motorismu - více v samostatném článku.

  Touto soutěží skončila snaha o podporu amatérských staveb lidových vozíků v Československu. Oživení zájmu o lidová vozítka nastalo v polovině 50. let, kdy proběhla vlna zájmu o výrobu lidových vozítek na tovární úrovni.

Fotografie z výstavy na zimním stadionu v Praze Na Štvanici dokazuje jakému zájmu veřejnosti se soutěž těšila.


Jedno ze tří vozítek Os-kar týmu Autoklubu Česká Třebová.



  Kdo chce opravdu pochopit, jak byla pro motoristy a motorismu chtivé obyvatele poválečného Československa obtížná doba, musí chtě nechtě sáhnout po dobové literatuře a ponořit se do témat, která tou dobou rezonovala. Jak tedy výstavu lidových vozítek hodnotil časopis Svět motorů a jeho čtenáři? Mnoho pozitivního se zde najít nedá. Očekávání a potřeby běžného člověka se prostě s myšlenkou lidových vozítek v zásadních parametrech zcela rozcházely.

  O druhé soutěži lidových vozítek a scooterů informoval v čísle 48 časopis Motocykl.



  Informaci o soutěži přinesl v čísle 40 též časopis Mladý technik.








Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600
ČZ 150 C v lidovém provedení

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Honda CB750 F
Grand Prix Bugatti 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
Branná 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Honda CBR 900 RR Fireblade
Suzuki GSF 1200 Bandit
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla
Dodatek ke knize VI
Brno Revival 2019
Dodatky knihy
Suzuki GSX-R 1100 M
Kawasaki ZX-12R
Kniha Jawa Californian
Velorex 1960
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Česká Tourist Trophy 2018
Setkání veteránů Holešov
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš