Přívěsný vozík ČZ
Výrobce: Česká Zbrojovka n.p. Strakonice, závod Blatná
Rok výroby: 1950
Autor: Jiří Bartuš
aktualizováno 16.8.2013
První hromadně vyráběný vozík za motocykl v Československu vznikl již koncem 40. let v národním podniku Česká zbrojovka Strakonice. Známý výrobce motocyklů tehdy reagoval na požadavek zvýšení užitné hodnoty motocyklů stran drobných živnostníků a podniků služeb. Dvoukolový přívěsný vozík ČZ robustní konstrukce vznikl v konstrukci strakonické ČZ pod vedením známého konstruktéra J. F. Kocha. První verze vozíku byla vystavena v roce 1948 na jarních Pražských vzorkových veletrzích a konečná podoba vozíku byla veřejnosti představena na jaře roku 1949.
|
Fotografii vozíku vystaveného na jarních Pražských vzorkových veletrzích s informacemi o probíhajícím vývoji vozíku přinesl časopis Svět motorů číslo 31 roku 1948 |
Vozík, který byl vystaven v roce 1948 na jarních Pražských vzorkových veletrzích, byl konstrukčně od sériové verze ještě velice vzdálen. Nicméně jasně naznačil směr, kterým se konstrukční tým J. F. kocha ubíral. Představení vozíku široké veřejnosti na masově navštěvované výstavě mělo tedy zjevně za cíl seznámit veřejnost s novým výrobkem a ověřit zájem o něj.
Během roku 1948 a 1949 byl vývoj vozíku dokončen, aby mu v roce 20.3.1950 mohlo být uděleno typové schválení ministerstvem dopravy. Číslo typového schválení 25/1949 bylo převzato i pro označení vozíku jako takového.
|
Vývojová verze vozíku ČZ ve spojení s Motocyklem ČZ 125 t na fotografii z archivu České zbrojovky |
|
Vývojová verze vozíku ČZ na fotografii z archivu České zbrojovky |
Oproti vývojové verzi vozíku, jehož fotografie se dochovaly v archivu strakonické ČZ, byly u sériových vozíků provedeny ještě drobné konstrukční změny. Ukončení oje vozíku bylo přemístěno na horní rámovou trubku a lité ráfky kol byly zaměněny za lisované. Zcela přepracováno bylo připojení vozíku k motocyklu.
|
Vozík v sériové podobě byl veřejnosti představen na jaře roku 1949 společně s nákladní a osobní rikšou ČZ. Fotografii se základními údaji přinesl časopis Motocykl číslo 3 roku 1949. |
Sériová výroba vozíků byla svěřena pobočnému závodu Česká zbrojovky v Blatné, který vznikl znárodněním firmy Velospol, vyrábějící součástky k jízdním kolům a ruční vozíky (káry) Vespo, kde vozíky ČZ, později též označované obchodním názvem Vespo, na krátký čas doplňovaly sortiment ručních vozíků zde vyráběných. Dle údajů z dosud nalezených vozíků lze usuzovat, že výrova vozíků ČZ probíhala jen během roku 1950.
Pobočný závod České zbrojovky Strakonice v Blatné vznikl v roce 1948 znárodněním rodinné firmy Velospol, která vyráběla součástky k jízdním kolům a též ruční dvoukolové vozíky (káry) pod obchodním názvem Vespo. Historie firmy sahá do roku 1936, kdy v bývalé elektrárně na rybníku Pustém založil Bohumil Hrubec strojírenskou dílnu pod názvem Velospol.
Od roku 1949 se stala hlavní náplní výroba dílů pro mateřský podnik ČZ ve Strakonicích. S postupným rozšiřováním výroby motocyklových dílů byla výroba ručních vozíků v Blatné ukončena a předána mělnickému výrobci kočárků Liberta n. p.
|
|
|
Sortiment vozíků Vespo na reklamním letáku národního podniku Mototechna |
|
|
Motocykl ČZ 125 t s vozíkem Vespo model ČZ - detail |
Motocykl ČZ 125 t s vozíkem Vespo model III - detail |
Základní technické údaje
Dvoukolový vozík robustní konstrukce, o hmotnosti 50 kg a užitečné hmotnosti 100 kg, měl rám svařovaný z trubek kruhového průřezu. Ložná plocha vozíku měla rozměr 820x820 mm a byla umístěna 280 mm nad zemí. Předpokládá se, že vozíky byly standardně vybaveny korbou sestavenou z dřevěných prken.
Kola vozíku, shodná s koly tříkolové rikši ČZ, byla zavěšena na výkyvných ramenech, tvořících pevnou nápravu, odpružených vinutými pružinami. Opatřena byla pneumatikami Baťa (Barum) Bantam o rozměru 16 x 4''. Kyvná ramena byla pevně spojena ocelovou kulatinou uloženou v trubce, která byla k rámu vozíku upevněna třmeny. Mazání vnitřního prostoru trubky bylo zajištěno dvěma tlakovými maznicemi.
Obě kola byla brzděna lanovým systémem s vyvažovací kladkou. Detailní způsob připojení lanka k brzdové soustavě motocyklu ČZ však dosud není znám.
Blatníky byly rozměrově shodné se zadními blatníky použitými u tříkolové rikši ČZ. Ze zadní strany opatřeny kruhovými odrazovými skly červené barvy o průměru 55 mm. Státní poznávací značka byla upevněna v zadní části vozíku. Nad státní poznávací značkou byla umístěna koncová svítilna sdružená s brzdovým světlem. Spínač brzdového světla se nacházel na oji za vyrovnávacím mechanismem lanové brzdy.
Vozíky byly lakovány černým lesklým lakem shodně jako motocykly ČZ. Navíc byly vozíky linkovány bílou linkou v horní části trubek vozíku a podél okraje blatníků.
|
|
|
Typové osvědčení vozíku ČZ |
Pneumatika Barum Bantam 16 x 4
Výrobce: Barum, n.p. Gottwaldov
Pneumatika Barum Bantam 16 x 4 byla původně vyvinuta firmou Baťa s určením pro provoz manipulační vozíky a speciální techniku. Při znárodňovacím procesu a sloučení gumárenských podniků Baťa, Rubena a Mitas dostala na dlouho dobu obchodní značku Barum.
Pneumatiky řady Bantam 16 x 4 byly běžně vyráběny ve dvou hmotnostních třídách daných počtem vrstev pláště (2 PLY, nebo 4 PLY). Jejich použití však bylo omezeno maximální přípustnou rychlostí 20 km/hod.
|
Připojení vozíku k motocyklu
Připojení vozíku k motocyklu bylo řešeno nasunutím pryžového silentbloku, umístěném v oku oje, na svislý trn připevněný k držáku tandemového sedla motocyklu. Pružný silentblok umožňoval částečně nezávislé výkyvy vozíku a tlumil rázy přenášené z vozíku na motocykl. Silentblok byl v trnu axiálně upevněn maticí jištěnou proti povolení závlačkou. Mazání spoje zajišťovala tlaková maznice v čele trnu.
Použitá literatura
Svět motorů č. 31, 1948
Motocykl č. 3, 1949
Archivní dokumenty Ministerstva dopravy české republiky
Archivní dokumenty České zbrojovky a.s.
Typové osvědčení vlečného vozu
Archiv MotoMagazínu |
Důsledná prověrka spojená s fotografickým zdokumentováním v tzv. nálezovém stavu pomůže zjistit skutečná provedení tak, jak sjely z výrobního pásu...
|
Vozík dochovaný ve vzácně původním stavu včetně všech detailů brzdového a přípojného systému podrobně zdokumentoval Pavel Štrunc.
Výrobní číslo: 599
Rok výroby: 1950
Hmotnost: 50 Kg
Užitečná hmotnost: 100 Kg
|
|
|
|
Vozík dochovaný ve vzácně původním stavu včetně všech detailů brzdového a přípojného systému podrobně zdokumentoval Jiří Pasler.
Výrobní číslo: 470
Rok výroby: 1950
Hmotnost: 50 Kg
Užitečná hmotnost: 100 Kg
Přívěsný vozík ČZ představený na 1.srazu PAvů a ostatních přívěsných vozíků ve Zruči nad Sázavou dne 21.5.2005.
Vozík je zachován ve velmi původním stavu. Nepůvodní je pouze dřevěná korba, zhotovená dle fotografické předlohy a přípojný kloub. Brzdný systém vozíku se bohužel nedochoval.
Tažným motocyklem je ČZ 150 c (lidová verze) r.v. 1952.
Vozík ČZ v nálezovém stavu nafotografoval a zdokumentoval David Vaněk.
Vozík ČZ v nálezovém stavu nafotografoval a zdokumentoval Jaromír Martinec.
Vozík ČZ v nálezovém stavu nafotografoval a zdokumentoval Jiří Pasler.
Vozík ČZ v nálezovém stavu nafotografoval a zdokumentoval Petr Brabec. Na konstrukci vozíku jsou stopy po černém laku a bílém linkování.
Výrobní číslo: 637
Rok výroby: 1950
Hmotnost: 50 Kg
Užitečná hmotnost: 100 Kg
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (7/13): |
Strana 1 / 1 |
| | všimnul jste si někdo že ten zelený vozík od pana Davida Vańka má jiné disky kol
než ostatní zde zveřejněné přijdou mi jako odlitky ze slitiny hliníku nebo
tak něco a jsou stejné jako ty na prospektu a všechny ostatní vozíky mají disky
kol lisované z plechu takže se v průběhu výroby dělali nějaké modernizace [pavel] (13. 10. 2013) | Lité disky kol byly starším provedením, od kterého se poměrně rychle upustilo z
důvodu výrobní ceny a přešlo se na lisovaná plechová kola pro stavební kolečka.
Tyto první vozíky mají mimo jiné i jiný (hranatý) tvar zadního nárazníčku/držáku
SPZ. [jawarmaniak] (14. 11. 2013) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den. Vážený pane Bartuši, u vozíku p. Jiřího Paslera uvádíte, že
"zjevně nepůvodní je osvětlení vozíku opatřené brzdovým světlem ovládaným
spínačem umístěným na oji vozíku". Mohu se zeptat, co Vás k tomuto vede?
Vždyť úplně stejné světlo je vidět i na vozíku od p. Petra Brabce. Navíc mají
všechny vozíky na zadní straně pro toto světlo navařený držák. Toto světlo je
patrné i na letáku firmy Vespo. Stejně tomu je i v případě brzdového spínače,
pro který je na oji navařený držák. To, že nejsou tyto detaily na černobílých
vyobrazeních ze Strakonic bych jako důkaz nebral v úvahu, protože je na nich
ještě i jiný systém závěsu na motocykl. Nejspíš se jedná ješté o vyobrazení
prototypu nebo předseriového modelu. Vozík nebyl určen vyloženě jen pro
Strakonické Čezety, takže zadní světlo a brzdový spínač chápu jako normální
výbavu univerzálního motocyklového návěsného vozíku. Shodou okolností mám doma
také jeden vozík ČZ a nese úplně stejné znaky, tj. držák světla a brzdového
spínače. [jawarmaniak] (02. 01. 2012) | Ano. Máte pravdu. Dle mých aktuálních poznatků je toto zadní světlo originální a
brzdový spínač také. O vozících ČZ tak již víme téměř vše.
Nezodpovězenou otázkou zůstává připojení brzdy k motocyklu, které se ani u
jednoho z mně známých vozíků nedochovalo. [Jiří Bartuš] (03. 01. 2012) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den. Také bych se připojil k prosbě k Vám všem, co tento vozík vlastníte,
či o něm vlastníte jakékoli materiály, jestli byste mi je prosím Vás mohli
zaslat na můj e-mail, nebo je uveřejnit zde...já jsem autorovi těchto stránek
posílal fotky svého vozíku cca před měsícem a ještě tu nejsou...svoje materiály
sem vložíte tak, že nahoře pod článkem kliknete na jméno Jiří Bartuš - to je
odkaz na jeho e-mail...popřípadě můj e-mail: Daviiido@seznam.cz [Daviiido] (07. 11. 2010) | Vážení příznivci vozíků. Právě zpracovávám všechny materiály, které se mi o
vozících ČZ nashromáždily a v dohledné době je snad budu moci zveřejnit. Bohužel
nestíhám vše v reálném čase zpracovávat a tak to prostě trvá. [Jiří Bartuš] (07. 11. 2010) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den.Chtěl bych poprosit všechny, kteří mají jakéko-li dokumenty,plány s
rozměry, nebo coko-li k vozíku čz a jsou ochotni to poskytnout,Nebo mi vozík
popřípadě oměřit,tak mi to můžou zaslat na uvedený email.Předem moc děkuji. [Honza] (14. 06. 2010) | Ten email je udelanej@seznam.cz ještě jednou moc děkuji [Honza] (14. 06. 2010) | Přidat odpověď (1) | | Před časem jsem psal, že tento vozík mám taky a že ošlu fotky. Mám jej nafocený
a mám taky nafocený technický průkaz, který k vozíku mám. Jak je možné sem fotky
vložit ? [Mira Martinec] (14. 04. 2010) | Už se na tom pracuje :) Míra [Mira Martinec] (15. 04. 2010) | Sem to nejde, ale jdi na veteránfórum (nahoře na stránce je odkaz) a tam to dej,
hodně lidí to bude zajímat ;-) [Meela] (15. 04. 2010) | Přidat odpověď (2) | | dobrý den vlastním výše uvedený vozík a momentálně ho renovuji, prozatím
pouze 3 fota vozíku najdete na mých stránkách www.autovrakovistejenikovice.cz a
co nejdříve dodám ještě další detailní - před "napadením" [Mašita Pavel] (27. 10. 2009) | dal bych fotky vozíku i sem ale nevím jak pozn.Mašita [Mašita Pavel] (27. 10. 2009) | Přidat odpověď (1) | | Tento vozík jsem nalezl v kovošrotu ve velmi špatném stavu,podle těchto
fotografií sem ho zrestauroval, chybí mi však zobrazení detailu připojení a brzd
potřebuji zadní lampu. Výrobní číslo je 453 rok výroby 1950 hmotnost 50 kg a
užitečná hmotnost 100 kg. Foto zašlu v nejbližší době s pozdravem Plicka Josef [Plicka Josef] (19. 12. 2005) | na iveteránu se tetka jeden vozýk prodával
http://www.i-veteran.cz/inzerce/_foto.php?m=0000153892 [pavel229] (17. 05. 2009) | Ahoj, mám 0gara 350, v TP zapsaný přívěsný vozík, hodnoty má jako ten čezeťácký,
ale vypadá ouplně jináč. Dnes už se taky někde válí, určitě i oko na uchycení je
"oflexované". No, tak k němu přišpendlím alespoň Pavíka, jestli
seženu. Hubert, Hradec Králové [h] (14. 03. 2006) | Jakákoli nová informace, samozřejmě i fotografie, bude na MotoMagazínu vítána. [Jiří Bartuš] (28. 12. 2005) | Přidat odpověď (3) | |
Nezodpovězená témata (6/13): | | Dobrý den, mám také torzo tohoto vozíku.Bohužel nemá originální oj.Nemohl by mi
někdo alespoň orientačně změřit jak vysoko je oko oje, když vozík stojí
vodorovně na kolech a jak je vzdálena např.od nápravy?Děkuji moc [Karel Jelínek] (17. 11. 2015) | | J. Bartuš: U těch reklamních prospektů Vespo máte prohozené popisky. Jinak
tento leták se ke mě taky dostal od původního majitele. Docela by mne zajímal
způsob odpérování. Při dostatečném nazoomování fotografie je patrný jakýsi
mechanismus u osy kola? [jawarmaniak] (18. 01. 2011) | | Zdravím všechny zde, mám taky tento vozík v předrenovačním stavu - bohužel bez
závěsu. Nafotím a pošlu sem obrázky [Mira Martinec] (10. 10. 2009) | | Vlastním zachovalý přívěsný vozík značky ČZ bohužel již bez oje a spojovacího
elementu k vozíku jsou nové originalní blatníky.Zachovalá rámová konstrukce a
náprava s brzdamy.Informace případná fotodokumentace na mailu. [Vladislav Kubeš] (28. 03. 2009) | | Majitelé těchto přívěsných vozíků spojme se.Taky jedem v horším stavu vlastním a
rád bych se dozvěděl co nejvíce.Budu rád,když někdo napíše a můžeme vyměnit
zkušenosti. [Speedluk] (04. 11. 2007) | | Dobrý den, prosím mohli byste mi sdělit detailní rozměry tohoto vozíku? Mám
čz-100 po amatérské renovaci a zároveň bych se vás chtěl zeptat, mohl by to v
originále tento motocykl tahat? Děkuji za každou odpověď s pozdravem Jan Karhan. [Jan Karhan] (04. 11. 2006) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|