|
Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy
Autor: Jiří Bartuš
Výrobce: Orthopedia, národní podnik, Praha - Bubeneč
Rok výroby: 40. - 50. léta 20. století
Díly motocyklů ČZ 125/150 a později i motocyklů Jawa-ČZ sloužily jako základ pro výrobu invalidních tříkolových vozítek výrobního družstva Orthopedia.
|
|
Historie výrobce vozítek Orthopedia
Autor: Jiří Carmine
Dovolte, abych se pokusil přispět alespoň zprostředkovanou informací o původu invalidních vozítek značky Orthopedia v intencích mně známých skutečností. Předesílám, že jsem ročník narození 1955, tudíž moje informace ani nemohou být jiné, než zprostředkované. Zde se tedy pokusím nastínit alespoň určitou posloupnost co se týče výrobce samotného.
Za první republiky bylo v Praze - Bubenči na Uralském náměstí takovým - jakýmsi tehdejším svazem invalidů (patrně z 1. světové války) založeno družstvo pro výrobu ortopedických pomůcek, převážně protéz, pod obchodním názvem ODIP. Toto výrobní družstvo se po druhé světové válce přejmenovalo na družstvo Orthopedia a ke konci 40. a v počátku 50. let se přestěhovalo do prostor bývalé Mautnerovy továrny (za první republiky koželužna, za války zde byly sklady) v Praze - Bubenči do dnešní Papírenské ulice č.3. Zde byla výroba rozšířena z výroby protéz i na výrobu dalších potřeb pro invalidy, tzn. vznikla zde i dílna (provoz) pro výrobu invalidních vozíků, kdy kromě dnes známých vozíků - křesel se zde vyráběly i vozíky na ruční klikový pohon. Od těchto vozíků již nebylo koncepčně (nikoliv konstrukčně) daleko pokusit se o výrobu vozíku, který by nebyl poháněn silou paží, ale spalovacím motorem.
Tuto informaci Vám mohu poskytnout z toho důvodu, že jsem v této továrně pracoval cca 20 let, a to od r. 1976 do r. 1996 a měl jsem možnost se v té době setkat s některými staršími kolegy - pamětníky, kteří vzpomínali na doby, kdy se zde vyráběly tzv. motoráky. Z jejich informací jsem pochopil, že se nejednalo o nějaké závratné série, ale o počty zhruba okolo 10 - 20 ks / čtvrtletí, a to po dobu tak maximálně dvou až tří let - tuto informaci o vyrobených kusech berte však prosím se značnou rezervou.
Pro upřesnění dodávám, že na počátku 60. let se družstvo Orthopedia změnilo na ERGON, n. p., ten pak na ERGON, s. p., a dále pak na ERGON, a. s., která sídlí na uvedené adrese dodnes, avšak výroba všech ortopedických odvětví byla utlumena, prostory tohoto podniku jsou dnes již pouze komerčně pronajímány a pokud vím, v současné době byste zde již marně hledali kohokoliv, kdo by byl přímým pamětníkem výroby těchto užitečných vozítek. Přímými pamětníky by mohli být tak dnešní minimálně pětasedmdesátníci a starší.
|
Konstrukce vozítek vycházela z požadavků plného ručního ovládání jednou invalidní osobou. Vzhledem k neustálému vývoji motocyklů, ze kterých byla použita valná většina dílů, docházelo i k změnám v konstrukci vozítek.
První vozítka využívající komponenty motocyklů ČZ 152b,t a později typu 125/150 c byla určena pro přepravu jedné invalidní osoby a na přídavném sedátku vzadu možného doprovodu. Vozítko bylo zcela uzpůsobeno ručnímu ovládání invalidní osobou.
pMotor se startoval ručně prodlouženou startovací pákou. Řazení převodových stupňů bylo taktéž ruční prodlouženou řadící pákou.
Ruční páčky spojky a přední brzdy byly umístěny na rozdvojeném konci dlouhé řídící tyče.
Plynová otočná rukojeť byla umístěna na samostatné páce, která sloužila též k ovládání táhel zadních brzd.
Základ vozítka tvořil trubkový rám s rozměrným sedadlem, na který byla vpředu připevněna otočná odpružená přední vidlice doplněná dlouhou řídící tyčí. Přední vidlice byla zhotovena ohnutím jednoho kusu trubky, ve které jsou na obou koncích suvně uloženy odpružené kluzáky nesoucí přední kolo.Tento druh přední vidlice byl u některých vozítek nahrazen vidlicí ze sériových motocyklů. Příčné listové pero neslo celou rámovou konstrukci vozítka na pomocném rámu, ke kterému byl upevněn motor se zadními koly a blatníky. Svislý posuv rámu byl veden třmeny suvně po svislých trubkách rámu zadních kol.
Zajímavostí u některých vozítek byla zadní část rámu za sedadlem, která dle dostupných informací, mohla sloužit pro uchycení sedadla doprovodu.
Vzhledem k charakteru použití, malosériové výrobě a neustálému vývoji závislém na vývoji použitých dílů sériových motocyklů, se konstrukce jednotlivých vozítek mohla zásadně lišit.
Typové osvědční motorového vozidla
Invalidní motorová tříkolka Orthopedia rok výroby 1954 výrobního čísla 2446
Vozítko Orthopedia rok výroby 1955 v.č. 341
Vozítko je zajímavé tím, že zadní kola jsou uložena pevně k rámu a vozítko tedy není nijak odpruženo. Od ostatních vozítek Orthopedia se též liší použitými řídítky. Z dosud získaných informací tedy plyne, že vozítka Orthopedia prošla zcela zásadními konstrukčními změnami a tedy se jednotlivé kusy mohou zcela zásadně lišit.
Konec výroby motocyklů ČZ 125/150 c a nástup výroby motocyklů JAWA-ČZ 125/150 typ 351/352 si vynutily i změnu konstrukce invalidního vozítka.
Koncepce trubkového rámu s rozměrným sedadlem a využitím celé přední části motocyklu s dlouhou řídící tyčí a motorem na levé straně vozítka zůstala nezměměna. Pouze byla přizpůsobena odličným motocyklovým komponentům. Zadní kola byla nově uložena na kyvných ramenech odpružených teleskopickými tlumiči.
Vozítka ve své době pomohla mnoha invalidním občanům zapojit se do běžného života. Bohužel jejich značná specifičnost zapříčinila dochování jen mála informací o jejich vývoji, výrobě, prodeji a použití. Pomozte i vy svými informacemi a materiály poodhalit roušku tajemsví těchto zajímavých svědků minulosti.
Invalidní vozítko Orthopedia můžete spatřit ve filmu Perličky na dně. Hraje důležitou úlohu v povídce Smrt pana Baltazara režiséra Jiřího Menzla na motivy povídek Bohumila Hrabala.
Představení motocyklu ve stavu po renovaci doplněné objektivním posouzením stavu může ostatním renovátorům ukázat směr. Vše ostatní jej již jen otázkou možností a svědomí renovátora.
|
Orthopedia JAWA-ČZ 150
(stav po rekonovaci a nálezový stav)
Vozítko vlastní Petr Bartoníček
|
Orthopedia JAWA-ČZ 150
( nálezový stav, Jarní MotorTechna Brno 2004)
Vozítlo bylo nabízeno na burze během Jarní MotorTechny 10.4.2004.
|
Orthopedia JAWA-ČZ 150
( nálezový stav, Oldtimer festival 2003)
Vozítlo bylo nabízeno na burze během Oldtimer festivalu ve Slavkově u Brna 28.6.2003.
|
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (3/9): |
Strana 1 / 1 |
| | JSEM ROČNÍL 1964. S TÍMTO VOZÍTKEM JSEM SE PRAVDĚPODOBNĚ SETKAL V ROCE 1971 V
LIBIŠI OKRES MĚLNÍK. VŠIML JSEM SI, ŽE ŘIDIČ NEMĚL NOHY. ÚDAJNĚ ŠLO O BÝVALÉHO
KOČÍHO, KTERÉMU SE SPLAŠILI KONĚ A O OBĚ NOHY PŘIŠEL. OSOBNĚ SI MYSLÍM ŽE TOMUTO
VOZÍTKU CHYBÍ DINAMOSTARTÉR. SOUČASNĚ BY MĚ ZAJÍMALO, JAK MOHL PARAPLEGIK ZÍSKAT
ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ PRO SKUPINU A, TOTO SE MI ZDÁ TECHNICKY NEMOŽNÉ, NEBO DĚLALI
ZKOUŠKY NA TĚCHTO TŘÍKOLKÁCH? [VÍT DVOŘÁK] (31. 03. 2014) | Nevím jak to bylo s Řp tehdy ale dnes s řidičákem skupiny B je možné řídit toto: motorová vozidla zařazená do skupiny AM - motorová vozidla zařazená do skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidel zařazených do skupiny B1 - po dosažení věku 21 let-tříkolová vozidla zařazených do skupiny A [Antonín] (14. 02. 2021) | Přidat odpověď (1) | | Ahoj.Nemá někdo ještě další podklady na Ortopedii,co jsou na ni použity
kývačkový komponenty?Přemýšlím,že bych si postavil repliku do mé sbírky
kývaček,protože nepředpokládám že bych ji sehnal pro mě cenově dostupnou.Díky za
pomoc. [Veteranista] (20. 09. 2007) | Ahojte . Náhodou so ntrafil na tému čz ortopédia . Môj dedu ju vlastnil nemal
nohu . Vozil ma ako maleho sediac na doske pod nohami . Je mi to lúto že som ju
nezchoval . Vtedy sa moco tom nerozmýšlalo že to raz bude rarita veterán [rudo ] (05. 07. 2018) | po com asi idu orthopedie?viem o kivackovej ta sa mi tak az nepaci a chcel za nu
35 zdalo sa mi hodne.dik za info!! [had] (06. 11. 2007) | Přidat odpověď (2) | | Dobrý den. Dostal jsem od kamaráda docela dobrý základ na renovaci Ortopedie,
ale nemá žádnou dokumentaci a já také ne. Prosím někoho kdo by mne poradil. Chci
jí zrenovovat. Moc děkuji za pomoc. Jirka B [jiří berg] (02. 06. 2009) | zdravím,máte ji komplet sestavenou? [švec] (13. 08. 2009) | dobrý den zašlete mi laskavě detailní foto orthopedie nemám se čeho chytit dík [jiří švec] (13. 07. 2009) | Mám taky rozebranou ortopedii,mohl byste mi zaslat pár fotek i detailních,řazení
brzdy,startování atd.Předem dík. [jiří švec] (13. 07. 2009) | Dobrý den, jsem majitelem orthopedie na kývačkovém základu.Pojízdná na SPZ - viz
foto "okolo Elišky".Jsem z jablonecka.Jarda L. [laskovsky] (10. 06. 2009) | Přidat odpověď (4) | |
Nezodpovězená témata (6/9): | | Dobrý den, prosím, nejsem velký znalec, z jakého typu motocyklu je u nově
přidaného stroje přední světlo? má pouze přepínač světel, je bez otvoru pro
tachometr a oproti světlu z ČZ 125, 150 se mi zdá nějak delší. Moc děkuji [LB] (08. 07. 2009) | | Dobrý den,prosím majitele a příznivce vozítek Orthopedia o zaslání podrobné
dokumentace i fotogafií,začal jsem s renovací Orthopedie a rád bych se něčeho
chytil předem dík. [Jiří Švec] (07. 06. 2009) | | Jsem majitelem černé Ortopedie (první foto v článku).Hledám kontakt na další
majitele . www.veteran-calounictvi.cz [Miroslav Rek] (12. 05. 2009) | | zdravím poskytne mi někdo rozměry na start páku a řadící páku na ortopedii
kyvačku-. koupil jsem ji bez motoru [marek] (04. 11. 2008) | | poradil by mi niekdo kdo ma skusenosti a motociklom ortopedia snazim sa ho
zrekonstruovat dakujem .misov@zoznam.sk.0903271094 slovenso [michal] (11. 05. 2008) | | Zravim ví nékdo jaká je realní cena ortopedie kyvačka?dík [karol kratky] (19. 03. 2008) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|