Renovovat či restaurovat? Ještě před několika lety by si tuto otázku veteránisté vůbec nepokládali. Nový lak, nové chromy a hurá na výstavu. Kolik motocyklů takto navždy ztratilo svou historii? Dnešní veteránsté již naštěstí uvažují jinak. I když ne všichni. Ale otázku zda renovovat či restaurovat si, pevně věřím, kladou všichni.
ČZ 150 C v červeném provedení
Autor: Jiří Bartuš
Červené provedení poválečných motocyklů ČZ, tedy v barvě která je spjata s motocykly Jawa, je v našich končinách velmi ojedinělou variantou. Citlivě zrenovovaný motocykl ČZ 150 C v
červeném provedení bylo možno spatřit na srazu historické techniky v Holešově v roce 2017.
Motocykly ČZ byly charakteristické svým černým lakováním, které je jasně odlišovalo od motocyklů Jawa, jejich největšího konkurenta.
I v poválečné době, kdy začal být výroba motocyklů centrálně řízena si obě motocyklové značky svůj hlavní rozlišovací znak
zachovaly. To však nebylo vždy zcela výhodné. Snaha nabízet v zahraničí motocykly v ucelené řadě kubatur narážela na těžkosti v
nutnosti propagaci dvou odlišných značek, navíc jasně odlišených barevným provedením.
Je tedy logické, že někteří dealeři mohly požadovat barevné sjednocení motocyklů kvůli podpoře propagace ucelené řady
československých motocyklů, případně mohlo být červené provedení motocyklů ČZ nabízeno jako možná vylepšená varianta k jinak
obyčejné černé.
Na domácím trhu nebyly motocykly ČZ v červeném provedení vůbec nabízeny. Jelikož vývoz měl vždy absolutní přednost, byly do domácího
prodeje mnohdy dány motocykly s kosmetickou vadou, případně celé série osazené lakovanými díly místo chromovaných. I přes to vše se
několik ČZ v červeném provedení v prodejnách Mototechna objevilo. Zcela jistě šlo o vyrobené kusy z nezrealizovaných zahraničních
obchodů, které byly dány k domácímu prodeji. Je pochopitelné, že zřejmě ve všech případech šlo o motocykly kubatury 125 cm3, protože
v zahraničí nebyl o kubaturu 150 cm3, z daňových důvodů, zájem.
|