Motory vozítek Velorex 16/350
Nedostatečný výkon motoru 250 cm3 donutil výrobce k instalaci složitějšího motoru 350 cm3. Byl použit přepracovaný motor JAWA 350 typ 534-03 doplněný axiálním ventilátorem a
dynamostartérem-typ 572-01. Postupem času došlo k inovaci tohoto motoru na typ 572-03.
Motor 572-01: |
Motor 572-03: |
|
|
Technická data motoru 572-01: |
Technická data motoru 572-03: |
|
|
Motor 572-01 konstrukčně vychází z
motoru JAWA 350 typ 354-03. Základní
provedené změny:
- Levý čep klikového hřídele je prodloužen
pro instalaci řemenice ventilátoru
- Klikový hřídel je osazen ložisky N305
- Pravý blok přepracován pro uložení
příruby pro upevnění dynamostartéru
-Levé víko motoru umožňuje průchod
prodlouženého klikového hřídele
- Primární převod je proveden řetězem
2x9,525x5,72
- V převodovce jsou prohozena kolečka
II. a III. rychlosti
- Řetězové kolečko 13 zubů pro řetěz
15.875x9.65
- Použit oddělený systém řazení a startování
- Použit karburátor JIKOV 2926 SD14b
- Instalace ventilátoru a dynamostartéru
- Upravené pravé víko motoru
Rok výroby: 1/2 1963-1968
|
Motor 572-03 konstrukčně vychází z motoru
572-01. Základní provedené změny:
- Nový odlitek pravého bloku motoru
(Integrovaná příruba dynamostartéru a
přidaný blok vypínání spojky)
- Zcela přepracovaná převodovka
(konstrukčně vychází z motocyklů JAWA
unifikované řady)
- Výstupní hřídel převodovky uchycen ve
dvou ložiskách
- Hydraulické vypínání spojky
Rok výroby: 1968-1971
|
Časté problémy při renovaci:
- Nelze sehnat originální guffero na utěsnění klikového hřídele: Použít ložiska NJ305, vynechat
mezikroužek a použít guffero do motoru JAWA 354- přímo na klikovou hřídel.
- Písty lze sehnat pouze průměrem pístního čepu 16mm místo původních 15mm. Zalisovat do
ojnice pozdro pro čep s průměrem 16mm.
Poznámka autora:
- Špatná kvalita odlitku pravého bloku motoru 570-03 a nesouosost ložisek výstupního hřídele převodovky často způsobily uvolnění ložiska výstupního hřídele v bloku-zde je každá rada dobrá
- Dle dokumentace patří k motoru 572-01 rozeta s 40. zuby a k motoru 572-03 rozeta s 37. zuby. V praxi jsem se však se 40. zubou rozetou nesetkal.
- během výroby mohlo dojít ke změnám na spojce (hnací a hnané lamely jsou prohozeny). Dále
pak mohlo dojít k použití hlav, válců i jiných komponentů z novějšího typu motoru JAWA 354-06. Pokud byly tyto změny realizovány, došlo tím i ke změnám výkonových parametrů.
- Hydraulické vypínání spojky je použito z automobilu Škoda řady MB.
|
|