MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           13.5.2024 07:41         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Motory vozítek Velorex 16/350




  Nedostatečný výkon motoru 250 cm3 donutil výrobce k instalaci složitějšího motoru 350 cm3. Byl použit přepracovaný motor JAWA 350 typ 534-03 doplněný axiálním ventilátorem a dynamostartérem-typ 572-01. Postupem času došlo k inovaci tohoto motoru na typ 572-03.

Motor 572-01: Motor 572-03:
Motor 572-01 Motor 572-03
Technická data motoru 572-01: Technická data motoru 572-03:
Motor 572-01, pravý blok Motor 572-03, pravý blok
  Motor 572-01 konstrukčně vychází z motoru JAWA 350 typ 354-03. Základní provedené změny:

- Levý čep klikového hřídele je prodloužen pro instalaci řemenice ventilátoru
- Klikový hřídel je osazen ložisky N305
- Pravý blok přepracován pro uložení
příruby pro upevnění dynamostartéru
-Levé víko motoru umožňuje průchod prodlouženého klikového hřídele
- Primární převod je proveden řetězem 2x9,525x5,72
- V převodovce jsou prohozena kolečka II. a III. rychlosti
- Řetězové kolečko 13 zubů pro řetěz 15.875x9.65
- Použit oddělený systém řazení a startování
- Použit karburátor JIKOV 2926 SD14b
- Instalace ventilátoru a dynamostartéru
- Upravené pravé víko motoru


Rok výroby: 1/2 1963-1968
  Motor 572-03 konstrukčně vychází z motoru 572-01. Základní provedené změny:

- Nový odlitek pravého bloku motoru (Integrovaná příruba dynamostartéru a přidaný blok vypínání spojky)
- Zcela přepracovaná převodovka (konstrukčně vychází z motocyklů JAWA unifikované řady)
- Výstupní hřídel převodovky uchycen ve dvou ložiskách
- Hydraulické vypínání spojky

Výstupní hřídel převodovky motoru 572-03




Rok výroby: 1968-1971

Časté problémy při renovaci:
  - Nelze sehnat originální guffero na utěsnění klikového hřídele: Použít ložiska NJ305, vynechat mezikroužek a použít guffero do motoru JAWA 354- přímo na klikovou hřídel.
  - Písty lze sehnat pouze průměrem pístního čepu 16mm místo původních 15mm. Zalisovat do ojnice pozdro pro čep s průměrem 16mm.

Poznámka autora:
  - Špatná kvalita odlitku pravého bloku motoru 570-03 a nesouosost ložisek výstupního hřídele převodovky často způsobily uvolnění ložiska výstupního hřídele v bloku-zde je každá rada dobrá
  - Dle dokumentace patří k motoru 572-01 rozeta s 40. zuby a k motoru 572-03 rozeta s 37. zuby. V praxi jsem se však se 40. zubou rozetou nesetkal.
  - během výroby mohlo dojít ke změnám na spojce (hnací a hnané lamely jsou prohozeny). Dále pak mohlo dojít k použití hlav, válců i jiných komponentů z novějšího typu motoru JAWA 354-06. Pokud byly tyto změny realizovány, došlo tím i ke změnám výkonových parametrů.
  - Hydraulické vypínání spojky je použito z automobilu Škoda řady MB.


Jiří Bartuš      

Nové články
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Suzuki GSF 1200 Bandit
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Přívěsný vozík ČZ
Dodatek ke knize VI
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
NIPPON RETRO 2019
Jawa Pérák v domácí reklamě
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Suzuki GSX 1400
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
Dodatek ke knize VII
300 zatáček Gustava Havla
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Pérák 2015
Dodatek ke knize V
Kniha Jawa Californian
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Slovácký okruh 2019
III. Pohár motorových dvoukolek
Honda CB750 F
Classic Show 2015
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš