MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           20.10.2019 16:15         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Velorex 16/175, slepý vývojový druh




  Již od počátku vývoje a výroby vozítek Oskar byla volba vhodného motoru zásadním problémem. Každý z konstruktérů (bratři František a Mojmír Stránští) prosazoval jinou koncepci.
Starší František šel cestou jednoduchosti a spolehlivosti a tak prosazoval na motor Jawa 250, kdežto jeho mladší bratr Mojmír prosazoval motor Jawa 350 pro jeho kultivovanější chod a větší výkon. Nakonec, zejména pro potíže s chlazením třistapadesátky, byly Velorexy osazovány upravenými motory Jawa 250.

Výrobní linka motorů  Jawa 572_04   Výroba Velorexu (Oskar) s motory o zdvihovém objemu 250 cm3 dospěla v roce 1963 do svého logického konce. Jednoválcové motory Jawa 250 odvedly ve Velorexech svůj díl práce, avšak jejich přirozené nevýhody (ruční startování s možností nebezpečného zpětného rázu, nevhodně vyřešené chlazení či nedostatečný výkon dynama) nebylo možné donekonečna přehlížet. Bylo nutné použít motor jiný, který tyto nedostatky mít nebude. Jasná volba padla na motor Jawa 350 typ 354-03, který se však musel přepracovat pro osazení dynamostratérem 12V/150W a ventilátorem. Vznikl tak motor Jawa 350 typ 572-01. Problémy s jeho chlazením byly zcela vyřešeny a tak nic nebránilo od června 1963 začít dodávat Velorexy s motory Jawa 572-01 (Velorex typ 16/350).

  V přechodné době konce dvěstěpadesátek a nástupu třistapadesátek namontovali Solničtí do Velorexů také motory ČZ 175 typ 505 používané ve tříkolkách Čezeta typ 505 (motor ČZ typ 505 se od motoru ČZ 502, používaného ve skútrech Čezeta, liší odstupňováním převodovky). Výhodou těchto motorů bylo kvalitně vyřešené chlazení axiálním ventilátorem a přítomnost dynamostratéru s dostatečným výkonem 90W/12V. Motory šlo použít bez podstatných úprav. Nepřekonatelným problémem byl nízký výkon motoru, který dával Velorexu velmi špatné dynamické vlastnosti. S motorem ČZ 175 měl Velorex typové označení 16/175. Na některých dobových letácích jsou dokonce nabízeny dva typy Velorexů - 16/175 a 16/350.
Motorový prostor Velorexu 16/175 Motorový prostor Velorexu 16/175 Motorový prostor Velorexu 16/175 Motorový prostor Velorexu 16/175
Motorový prostor Velorexu 16/175 (oproti typu s motorem 350 cm3 je akumulátor uložen v motorovém prostoru)

  Výroba typu 16/175 trvala krátce, neboť nový motor Jawa 350 typ 573-01 se ukázal jako dostatečně spolehlivý a stopětasedmdesátku předčil nejen výkonově, ale mnohdy i spotřebou. Celkem bylo od ledna 1963 vyrobeno pouze asi 800 kusů typu 16/175 a tak se v dnešní době můžete setkat s typem 16/175 jen velmi zřídka.






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (7/7): Strana 1 / 1
 počet zubů na rozetě a hnacím kolečku?    [David]    (16. 10. 2010)
 A co si to najít v katalogu ND?    [monty]    (16. 10. 2010)
Přidat odpověď    (1)
 Mám Velorex 16/175 před dokončením celkové opravy. Scháním technické parametry. Hlavně orginální převody na řetěz, počet zubů na rozetě a malé řetězové kolo,rozměr řetězu.Díky.
Ján Žila, Nové Veselí 239.    [Ján Žila]
    (27. 07. 2004)
 Mohu nabídnout příručku 16/175, kde spousta dat je.    [Eiffel]    (09. 10. 2005)
Přidat odpověď    (1)
 Mám motor ČZ 175 typ 505 a používám ho ve vyrobeném malotraktoru.Bohužel nemohu zprovoznit dynamostarter.Pošlete mi někdo schéma zapojení.Předem děkuji    [Jirka]    (01. 03. 2006)
 Já Vás pane Jirko zdravím,schema tady nemám,mohu se pozeptat,mám jen nový dynamostartér a relé.Já se Vás chci prosím zeptat zda nevíte nebo nemáte prosím nějaké malý alternátorek 14V/12A,MAX 15-20A,NEBO DYNAMO 12V,100W,150W,200W,nebo nějaký podobný kolektorový motorek 12-24V,100,150,200W.Děkuji.I jakouko-liv informaci odměním,nutně potřebuji 1-3ks.Tel.607879460.S pozdravem se loučí Ivan.    [Ivan]    (31. 03. 2007)
 Pokud ještě nemáš to schema,napiš meil,někde to schema mám.    [Alty]    (03. 03. 2006)
Přidat odpověď    (2)
 Ja mam Oskara 16 a dovolim si tvrdit, ze se chladi mnohem lepe nez 350.    [Vlasta]    (24. 09. 2002)
Přidat odpověď    (0)
 měli 175 originalne vzadu dva tlumice (perovani)? A jdou tam prevody z neceho jinyho aby to bylo jako origo ? Nádrz byla 250 (pod plachtou) dekuju Zdenda    [Zdenda]    (19. 09. 2003)
 co je to za blbce ten Tamar Já vlastním 350tku z roku 1966 a do zadu jsem nechal přivařit druhý tlumič (kvůli jízdním vlastnostem) a vypadá to jako originál (Mistrovská práce). Možná to je váš [Filip] (19. 09. 2003)    [Filip]    (11. 02. 2004)
 Já vlastním 350tku z roku 1966 a do zadu jsem nechal přivařit druhý velorex (kvůli jízdním vlastnostem) a vypadá to jako originál (Mistrovská práce). Možná to je váš případ.    [Tamar]    (11. 02. 2004)
 Já vlastním 350tku z roku 1966 a do zadu jsem nechal přivařit druhý tlumič (kvůli jízdním vlastnostem) a vypadá to jako originál (Mistrovská práce). Možná to je váš případ.    [Filip]    (11. 02. 2004)
 Vzhledem k tomu, že 175 se vyráběly zároveň s prvními 350, tak bych soudil, že budou mít vzadu jen jeden tlumič.    [Jiří Bartuš]    (22. 09. 2003)
Přidat odpověď    (4)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki GSX-R 1100 M
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Slovácký okruh 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
III. Pohár motorových dvoukolek
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Česká Tourist Trophy 2016
300 zatáček Gustava Havla 2018
Pérák 2016
Evropský festival Route 66
Cena města Jičína 2018
NIPPON RETRO 2019
Pérák 2018
300 zatáček Gustava Havla
Star Rally 2017
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2015
NIPPON RETRO 2018
Jarní cena Brna 2018
Pérák 2017
Czech Drive 2018
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš