MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           24.8.2019 02:10         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Dobová replika prototypu vozítka Os-kar




 Sraz majitelů vozítek VELOREX k 80. narozeninám Mojmíra Stránského v České Třebové nabídl účastníkům, mimo bohatého programu, možnost seznámit se s patrně nejstarším dochovalým vozítkem vyrobeným dle podkladů bratrů Stránských.

První vozítko vyrobené bratry Františkem a Mojmírem Stránskými  První vozítko vyrobené bratry Františkem a Mojmírem Stránskými z České Třebové se zalíbilo místnímu čalouníkovi, který přesvědčíl bratry k výrobě vozítka druhého. Tak vzniklo vozítko, které dle popisu pana Stránského a dle dochovaných fotografií z archivu Ivo Fajmana, již obsahuje všechny základní prvky pozdějších sériových strojů (3 kola, motor - stabilní JIKOV - v zadní části, přední - později patentovaná - vidlice, koženkový potah).

Os-kar, vozítko pro čalouníka Os-kar, vozítko pro čalouníka Os-kar, vozítko pro čalouníka
Dobové fotografie z archivu Ivo Fajmana   

 Dnes již víme téměř jistě, že vozítko vystavené na Třebovském srazu je dobovou kopií vozítka bratří Stránských vyrobeného pro čalouníka. Vozítko nese většinu shodných rysů, ale dle dochovaných fotografií se v několika podstatných detailech liší. Pokud odmyslíme zjevně nepůvodní díly jako jsou kola z poválečných ČZ řady 125/150 či světla z MANETu 90, neshoduje se tvar přední části vozítka, krytu řízení a zejména umístění stěrače čelního skla není shodné. Některé konstrukční skupiny (přední kyvná vidlice s vyraženým číslem patentu) jsou zjevně vyrobeny bratry Stránskými avšak jako celek (zejména dle nepříliš řemeslně provedených ohybů rámových trubek) nelze vozítko Stránským přisoudit.
 U vozítka taktéž nelze přesně určit datum výroby. Umístění volantu vpravo nemusí nutně ukazovat na rojk výroby před rok 1942.
   (aktualizováno 1.11.2006)

 Vozítko je vzorným příkladem zodpovědného přístupu majitele k veteránům. V současné době je provedena restaurace (konzervace současného stavu) rámu náprav a kol, renovace motoru a převodovky. Na restaurování ještě čekají zejména ovládací prvky vozítka.

Česká Třebová  27.-29.8.2004
Jiří Bartuš

Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie
Fotografie




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (3/3): Strana 1 / 1

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Evropský festival Route 66
Cena města Jičína 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2016
NIPPON RETRO 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Reportáže
Slovácký okruh 2018
Pérák 2015
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2017
Barum Czech Rally Zlín 2017
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš