MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           17.10.2017 08:10         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Kniha Jawa Californian | Dodatky knihy | Dodatek ke knize I | Dodatek ke knize II | Dodatek ke knize III | Dodatek ke knize IV | Dodatek ke knize V | Dodatek ke knize VI | Dodatek ke knize VII | Dodatek ke knize VIII | Dodatek ke knize IX | Dodatek ke knize X | Dodatek ke knize XI | Jawa Californian v transportním obalu | Oilmaster |
  Malý formát knihy Jawa Californian neumožnil patřičně zobrazit všchny detaily představovaných motocyklů. Jedním z motocyklů, které MotoMagazín může plnohodnotně představit, je renovovaná Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II.


Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II



  Představení motocyklu v renovovaném stavu

  Rok výroby 1967


  Provedení motocyklu s dopňky pro západní část USA


  Autor: Jiří Bartuš



  Motocykly Jawa označené obchodním názvem Californian byly vyvinuty jako reakce na zvýšený zájem o motocykly středních kubatur v USA

  První představení motocyklu Jawa Californian široké veřejnosti proběhlo na Mezinárodním veletrhu v Brně na podzim roku 1966. Vystavován zde byl motocykl Jawa 350 Californian II, který se od pozdější sériové produkce lišil zejména použitím předního blatníku z modelu předchozího a jednoduchým tvarem krytu vzduchového filtru.


  Motocykly Jawa Californian II svou konstrukcí přímo navazovaly na typ Californian I, který vycházel z typu Jawa Sport. Kompletní popis všech charakteristických dílů jednotlivých typů motocyklů naleznete v knize Jawa Californian.

Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II


  Představovaný motocykl byl prodán v USA roce 1969 zájemci ze státu Nové Mexico. Zde byl po 38 letech nalezen a následně odvezen zpět do České republiky, kde byl podroben kompletní renovaci. Ačkoli motocykl na první pohled nevypadal příliš zachovale, dle detailní prohlídky nevykazoval známky zásadního opotřebení. Optimisticky též vyhlížel údaj 2800 najetých mil na počítadle tachometru.
  Vzhledem k nálezovému stavu a vzácnosti motocyklu byla zvolena renovace s maximálním využitím originálních dílů, včetně zachování původního laku.

  Poškozené nebo chybějící díly byly nahrazeny použitými, nebo i novými shodnými díly z jiných typů motocyklů Jawa. Pouze v případě nesehnání dílů originální výroby bylo použito replik vyrobených v rámci dostupných možností dle originálu.

  Replikami byly nahrazeny řídítka a uložení zadní kyvné vidlice. Původní popraskané plastové znaky na bocích nádrže byly použity pouze za účelem focení. V provozu jsou nahrazovány soudobými, ne příliš vyvedenými, náhradami.

Dobový test v časopise CYCLE GUIDE 03/1968 Dobový test v časopise CYCLE GUIDE 03/1968 Dobový test v časopise CYCLE GUIDE 03/1968 Dobový test v časopise CYCLE GUIDE 03/1968
Motocykl zcela shodnéhého provedení, i barevného, byl podroben testu časopisu CYCLE GUIDE, který vyšel v březnu roku 1968.


  Na motocyklu lze nalézt mnoho zajímavých detailů charakteristických detailů

  Motocykl je vybaven pro trh USA homologovaným předním světlometem Bosch K 1040 a zadní sdruženou svítilnou Lucas typ L679. Zadní svítilny Lucas L679 byly z důvodu dodržení rozdílných homologačních předpisů použity na motocyklech určených pro západní části USA. Pro západní části USA byly použity standardní svítilny Jawa. 12V elektrické soustava je napájena pouze alternátorem MA 358 bez akumulátoru.
  Houkačka umístěná na levém boku přední vidlice je napájena přes selenový usměrňovač doplněný kondenzátorem a plný tón vydává od 2500 otáček motoru za minutu. Při zapnutí světlometu je houkačka vyřazena z činnosti, protože výkon alternátoru by na společnou funkci nestačil.
  Kontrolní světla světlometu Bosch měly být dle kalifornských dopravních předpisů CHP (Californian Highway Patrol) pro rok 1967 zapojeny tak, aby červené indikovalo funkci dálkového světla a zelené funkci zadní brzdy. Při ohledání motocyklu v nálezovém stavu před renovací bylo však zjištěno, že zapojení indikačních světel je opačné. Opačné zapojení ovšem odpovídá schématu zapojení uvedeném v dodatku k uživatelskému manuálu a katalogu náhradních dílů dodávaném spolu s motocyklem. Toto opačné zapojení odpovídalo starým dopravním předisům CHP, dle kterých bylo provedeno zapojení indikačních světel u motocyklu Californian I.
  Další zajímavostí zjištěnou při ohledání motocyklu v nálezovém stavu je chybné zapojení brzdového okruhu, společně s okruhem pro zapalování, na svorkovnici alternátoru, které ovšem též koresponduje se schématem zapojení uvedeném v dodatku k uživatelskému manuálu.

Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II


  Rok výroby, stejně jako na všech našich motocyklech určených na vývoz, nebyl na výrobním štítku vyražen (chybí koncová číslice roku). Přesný rok výroby motocyklu bylo možno určit pouze z podružných znaků. Rozhodujícím znakem je rok výroby magnetového alternátoru uvedený na jeho výrobním štítku. Roku výroby 1967 odpovídají i použité nové brzdové bubny, které byly v roce 1967 jednou ze zásadních inovací motocyklů Jawa.

  Vzduchový filtr FRAM typ CA-71 PL je shora zastřešen chromovaným krytem jako ochranou před tekoucí vodou.

  Tachometr je v mílích s maximální hodnotou 90 mil za hodinu.

  Matné středy ráfků jsou ohraničené zlatými linkami.

  Čistá registrační tabulka byla dávána na všechny vyvážené motocykly Jawa.

  Plochá podsedlová schránka na nářadí je opatřena velkým kruhovým otvorem pro šestihrannou část klíče na svíčku . Volně ložené nářadí je ze spodu a shora podloženo měkkou pryží.

  Zpětné zrcátko bylo dáváno v USA jako doplněk. Původní dochované zrcátko mělo velice krátkou stopku (zřejmě pro snadnější manipulaci v terénu) a bylo tedy nahrazeno zrcátkem s dlouhou stopkou. Tato zrcátka jsou dodnes vyráběna obdobnou technologií jako v 60. letech, avšak čiré sklo je nahrazeno sklem matným.

  Od výrobce byl motocykl vybaven pneumatikami Barum, původně určenými pro sportovní účely. Vpředu 3,00 / 19‘‘ dezén S15 a v zadu 3,25 / 19‘‘ dezén S20. Bohužel zadní originální pneumatika se nedochovala a přední, ač vzorek nebyl nijak dramaticky opotřeben, nebylo možno použít z důvodu degradace pryže. Pro zachování přiměřeně podobného vzhledu dezénu byla vpředu zvolen plášt Avon Speedmaster 3,00 / 19‘‘. Bohužel současnou analogii k dezénu Barum S20 se najít nepodařilo. Nyní je motocykl vzadu osazen pláštěm Heidenau 3,25 / 19’’ M/C 54H K34.


  Fotogalerie renovovaného motocyklu
  « Zobrazit fotografii v plném rozlišení »  



Náhledy fotografií
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii

  Nálezový stav

Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II
Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II


  Renovace

Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II





DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B
Čezeta Amerického Námořnictva
Barum Czech Rally Zlín 2017
Zatracené třicítky
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
46. Barum Czech Rally Zlín
300 zatáček Gustava Havla 2017

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Šolcovy zatáčky 2017
Czech Drive 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Setkání veteránů Holešov 2017
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2015
Kniha Jawa Californian
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla
300 zatáček Gustava Havla 2017
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Mopedy Stadion
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Classic Show 2015
Zlínská Historic Rally
Grand Prix Bugatti 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Oldtimer Festival 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Setkání veteránů Holešov 2016
Motosraz Křtiny 2015
Jarní MotorTechna 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš