Při pátrání v minulých časech českého motorismu nelze opominout tříkolová vozítka HOBA pana Františka Honce z Bakova nad Jizerou vzniklé přestavbami Velorexů. Atraktivní design a velmi profesionální úroveň zpracování budily a dodnes budí zasloužený obdiv znalců i celé motoristické veřejnosti. Název HOBA vznikl spojením počátečních písmen slov Honc - Bakov.
HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů Františka Honce
Autor: Jiří Bartuš
Pan František Honc postupně vyrobil v průběhu 70. let minulého století celkem tři kusy vozítek HOBA. Základní nosné a pohonné části rámu Velorexu zachoval (s ohledem na tehdejší předpisy) a zbytek dotvořil pro instalaci laminátové karoserie. Karoserie je vyrobena technologií olaminování negativních otisků makety ze sádry a polystyrenu. Při výrobě karoserie uplatnil své dlouholeté znalosti z AZNP Mladá Boleslav, kde pracoval jako maketář.
První ze dvou starších vozítek, tzv. HOBA I , vzniklo kolem roku 1975 přestavbou Velorexe 16/250. Pan Honc si jej vyrobil proto, aby mohl pohodlně dojíždět do zaměstnání i v nepříznivém počasí. Druhé z vozítek vyrobil pan Honc pro jednoho pána z Brna, který mu přivezl k přestavbě Velorex 16/350. Společným základním znakem obou vozítek jsou sdružené zadní svítilny použité ze Škody Octavia, dělené přední sklo a laminátová karoserie je sestavena z několika kusů. Navzájem se liší pouze mírnými kosmetickými odlišnostmi.
Kopyto potřebné k výrobě HOBY pan Honc prodal a bylo na něm vyrobeno ještě několik karoserií. Ty však nenesly takovou kvalitu práce, které dosáhl pan Honc. Jedno takto vzniklé vozítko nyní vlastní Ivo Fajman z Blanska.
Mladší z vozítek, tzv. HOBA II, vznikla kolem roku 1979 přestavbou Oskara 54. Základním znakem tohoto vozítka je laminátová karoserie vyrobená jako jeden kus a sdružené zadní svítilny použité ze Škody 100. Přední sklo je ploché z jednoho kusu. V přední masce jsou umístěna 4 kulatá světla. Přepínače blikačů a světel a stěrače jsou ze Škody 1000MB. Sedačky anatomického tvaru jsou jako jeden kus vyrobeny zcela nově.
Vozítka HOBA Františka Honce představují vrchol české amatérské automobilové konstrukce a designu. Jejich přínos je nutno posuzovat zejména z pohledu na dobu ve které konstruktér tvořil, protože 70. léta minulého století jsou jinak poznamenána morálním i duševním útlumem celé české společnosti.
Do dnešních dnů se dochovaly všechny tři vozítka HOBA a jsou výtaným zpestřením všech veteránských setkání.
První vozítko Hoba I vlastní Mirek Staník z Brna a druhé vozítko Hoba I Standa Swaczyna z Albrechtic u Ostravy.
Hobu II vlastní Láďa Šustr z Prahy.
Vozítko HOBA II má nyní motor JAWA 350 typ 633. Chlazení je zajišťováno elektrickým ventilátorem.
Děkuji Ivu Fajmanovi a Tomášovi Jaroňovi za doplňující informace.
Použitá literatura:
Časopis Motoristická současnost, leden 1982 str. 27
Fotografie:
Z archivu Františka Honce. Zaslal Ing. Marcel Malypetr
|