MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           19.5.2024 04:40         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |
  Při pátrání v minulých časech českého motorismu nelze opominout tříkolová vozítka HOBA pana Františka Honce z Bakova nad Jizerou vzniklé přestavbami Velorexů. Atraktivní design a velmi profesionální úroveň zpracování budily a dodnes budí zasloužený obdiv znalců i celé motoristické veřejnosti. Název HOBA vznikl spojením počátečních písmen slov Honc - Bakov.


HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů Františka Honce




  Autor: Jiří Bartuš


  Pan František Honc postupně vyrobil v průběhu 70. let minulého století celkem tři kusy vozítek HOBA. Základní nosné a pohonné části rámu Velorexu zachoval (s ohledem na tehdejší předpisy) a zbytek dotvořil pro instalaci laminátové karoserie. Karoserie je vyrobena technologií olaminování negativních otisků makety ze sádry a polystyrenu. Při výrobě karoserie uplatnil své dlouholeté znalosti z AZNP Mladá Boleslav, kde pracoval jako maketář.

HOBA I HOBA I

  První ze dvou starších vozítek, tzv. HOBA I , vzniklo kolem roku 1975 přestavbou Velorexe 16/250. Pan Honc si jej vyrobil proto, aby mohl pohodlně dojíždět do zaměstnání i v nepříznivém počasí. Druhé z vozítek vyrobil pan Honc pro jednoho pána z Brna, který mu přivezl k přestavbě Velorex 16/350. Společným základním znakem obou vozítek jsou sdružené zadní svítilny použité ze Škody Octavia, dělené přední sklo a laminátová karoserie je sestavena z několika kusů. Navzájem se liší pouze mírnými kosmetickými odlišnostmi.
  Kopyto potřebné k výrobě HOBY pan Honc prodal a bylo na něm vyrobeno ještě několik karoserií. Ty však nenesly takovou kvalitu práce, které dosáhl pan Honc. Jedno takto vzniklé vozítko nyní vlastní Ivo Fajman z Blanska.

HOBA I HOBA I
HOBA I



  Mladší z vozítek, tzv. HOBA II, vznikla kolem roku 1979 přestavbou Oskara 54. Základním znakem tohoto vozítka je laminátová karoserie vyrobená jako jeden kus a sdružené zadní svítilny použité ze Škody 100. Přední sklo je ploché z jednoho kusu. V přední masce jsou umístěna 4 kulatá světla. Přepínače blikačů a světel a stěrače jsou ze Škody 1000MB. Sedačky anatomického tvaru jsou jako jeden kus vyrobeny zcela nově.

HOBA II HOBA II
HOBA II HOBA II
HOBA II HOBA II
HOBA II HOBA II
HOBA II - pohled do interieru HOBA II - pohled do interieru


  Vozítka HOBA Františka Honce představují vrchol české amatérské automobilové konstrukce a designu. Jejich přínos je nutno posuzovat zejména z pohledu na dobu ve které konstruktér tvořil, protože 70. léta minulého století jsou jinak poznamenána morálním i duševním útlumem celé české společnosti.


Do dnešních dnů se dochovaly všechny tři vozítka HOBA a jsou výtaným zpestřením všech veteránských setkání.

První vozítko Hoba I vlastní Mirek Staník z Brna a druhé vozítko Hoba I Standa Swaczyna z Albrechtic u Ostravy.

HOBA I Jarní VeteranBazar Brno 2002 HOBA I Jarní VeteranBazar Brno 2002


  Hobu II vlastní Láďa Šustr z Prahy.
  Vozítko HOBA II má nyní motor JAWA 350 typ 633. Chlazení je zajišťováno elektrickým ventilátorem.

HOBA II - III. Jarní sraz Velorexů - Boskovice 1999


Děkuji Ivu Fajmanovi a Tomášovi Jaroňovi za doplňující informace.

Použitá literatura:

Motoristická současnost 1, 1982 str. 27Časopis Motoristická současnost, leden 1982 str. 27

Fotografie:
Z archivu Františka Honce. Zaslal Ing. Marcel Malypetr







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/3): Strana 1 / 1
 Vym kde je kopyto HOBA 2    [M.Holan]    (15. 03. 2015)
 Pokud existuje, dá se zachránit pro budoucí generace?    [Eiffel]    (17. 03. 2015)
 Kde?    [Tomáš]    (16. 03. 2015)
Přidat odpověď    (2)
Nezodpovězená témata (2/3):
 Dobrý večer, je to moc pěkně napsáno a zpracováno. jsem dojatá, protože František Honc byl můj děda a v autě Hoba II jsme s manželem jezdili asi 2 roky, přibližně.Zdravím a děkuji Andrea Bímová
[Andrea Bímová]      (23. 10. 2012)
 !Výtaným! zpestřením prosím o opravu!
[]      (29. 04. 2009)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
NIPPON RETRO 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Dodatek ke knize V
Branná 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
300 zatáček Gustava Havla 2019
Brno Revival 2019
Slovácký okruh 2019
Česká Tourist Trophy 2016
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Česká Tourist Trophy 2017
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2018
Setkání veteránů Holešov
NIPPON RETRO 2023
Grand Prix Bugatti 2019
300 zatáček Gustava Havla
Nepomucký trojúhelník 2018
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš