MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           23.5.2022 12:55         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Japonské klasické motocykly | Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let | Honda CB 500 T | Yamaha XS 750 2D, deník | Renovační projekt Yamaha XS 750-2D | Kawasaki Z 1100 GP - B2 | Barber Vintage Motorsports museum | Motocykly ze západu v ČSSR? | Suzuki GSX 750 E | Honda CB 750 v ČSSR? | Kawasaki KZ 1300 A1 | Kawasaki GPZ 900 R | NIPPON RETRO | Suzuki GSX-R 1100 | Honda VFR 750 typ RC36 | Dovoz staršího motocyklu z EU | Moto muzeum Sezemice | Suzuki RF 900R | Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu | Suzuki TL 1000S | Honda CB750 F | Suzuki GSF 1200 Bandit | Kawasaki Z650 B | Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H | Kawasaki ZZ-R 1100 | Honda CBR 900 RR Fireblade | Kawasaki ZX-12R | Japonské klasické motocykly a peníze | Suzuki GSX 1400 | Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR? | Suzuki GSX-R 1100 M | Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR | Rakouské superbiky na brněnském Automotodromu | Koupí to teprve začíná | Motorkářská doba temna | Je třeba bát se dovozové STK? | Pneumatiky pro klasické motocykly | Velká kniha o motocyklech | Oleje pro klasické motocykly | Yamaha FZ 750 | Suzuki TC200 | Duel naháčů | Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E | Mad Max Style… | Suzuki GS 1000 E | Kouzlo japonských motocyklových přístrojů | Technická lahůdka ze země úsměvů | Představení Hondy CBX 1000 | Yamaha FZR 600 | Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník? | Yamaha XJ 600 |



          

Yamaha FZR 600, r.v. 1989




  Autor: Pavel Janda



  Asi před dvěma lety jsem začal prohlížet inzeráty a hledat starší japonskou sportovní motorku v původním stavu a barvách. Vlastním naháče Suzuki SV 650 s kterým cestuji po vlastech Českých a zatoužil jsem po nějaké kapotované krásce, kterou bych proháněl okolo komína. A pokud bude mít nějakou cenu až skončí moje kariera motorkáře, budu mít přilepšení k důchodu. Pokud ne, úplně postačí ty krásné pocity, které prožívám při jízdě na motorce.
  Vytipované jsem měl Hondu CBR 600, Yamahu FZR 600, Yamahu FZ 750 a Hondu VFR 750. Poprvé jsem se jel podívat na Hondu CBR 600, bylo to poměrně daleko a motorka byla v žalostném stavu. Zjistil jsem, že na fotkách vypadají všechny dobře a pokud je motorka při focení mokrá, tak tam ani nejezdit. Následovala Honda VFR 750, ta novější s letmo uloženým kolem. Na ní jsem se svezl, ale moc se mě nelíbila a několikáté zlevňování mě odradilo. Potom starší Honda VFR 750. Když jsem přijel na místo, majitel měl rozdělané karburátory, protože dlouho stála a začal z nich téct benzin. A také neměla originální barvy, měl jsem podezření již před cestou a na místě se to potvrdilo. Na podzim roku 2020 jsem ještě zajel na Yamahu FZ 750. Docela se mě líbila, měla jen popraskané plasty mezi kapotáží a nádrží ( tenkrát jsem ještě nevěděl, že jsou machři, kteří umějí udělat přesné kopie).Majitel měl víc motorek, ale nemohl najít nějakou provozuschopnou baterii. Až po nějaké době se nám podařilo motorku natočít, ale za chvíli začat téct benzin z karburátorů. Projížďka nepřipadala v úvahu, celkově mě to naštvalo. Bydlím v Liberci a všechny motorky na kterých jsem byl, byli dost daleko.

  Přes zimu jsem vychladl a v březnu 2021 jsem vyrazil až k Vimperku na Yamahu FZR 600 rok výroby 1989. Po ní jsem pokukoval již delší dobu, ale vzdálenost mě odrazovala. Nebyla tak supr jako na fotkách, ale ve slušném stavu. Plasty trochu popraskané dole pod motorem, polepy původní, pouze měla nepůvodní výfuk. Po krátkém váhání a malé slevě jsme si s majitelem pláci a motorku jsem si odvezl.

Dokument


  S nadšením jsem na ní začal pracovat. Nejdřív jsem v práci vyrobil kolébku na zadní kolo, aby motorka stála rovně. Při nasazování kolébky jsem motorku držel levou rukou, ale nebylo pořádně za co. Proto jsem vyrobil v práci držák, který se přidělá na kulatinu, která je pod zadním sedlem a motorku pohodlně podržím, než nasadím kolébku. Vyměnil jsem olej s filtrem, chladící kapalinu, vzduchový filtr, svíčky a brzdovou kapalinu. Kotouče a destičky byli v dobrém stavu. Na E-bay jsem koupil originální výfuk a pravý podsedlový plast, který byl naprasklý a já jsem ho dorazil. Čepy, které se zatlačují do gumových objímek mají ostré hrany. Stačilo čepy trochu opilovat a gumy namazat vazelinou. Také jsem koupil novou baterii. Byli potřeba nové pneumatiky. V německém techničáku jsou připsány větší, 120 vepředu a 150 vzadu. Na kolébce ale nejde sundat ani jedno kolo. Motorka nemá centrální stojan, protože pod motorem jsou svody výfuku. Hledal jsem nějaký nápad na internetu a našel. Koupil jsem za pár korun nůžkový zvedák a nechal ho přivařit na desku. Na vršek zvedáku přivařit účko a na něj dvě posuvná a na čepu otočná lůžka. Lůžka se nasadí zespodu po stranách pod rám. Zvedák se dobře osvědčil, fotky přiložím. Protože jsem chtěl nechat zavařit kapotáž, začal jsem hledat někoho kdo to umí. Dostal jsem tip na Laminoservis v Dolní Řasnici. Mistr to měl zavařeno za pár vteřin a nabídl mě, že chybějící kousky dovaří do příštího dne. S výsledkem jsem byl velmi spokojen. Lak se dal opravit, protože to byli drobnosti, které nezasahovali do polepů. Ješte jsem si nechal vyrobit z plastu nástavce zrcátek, protože jsem v nich viděl jen svoje ramena.

Dokument


  Motorka byla připravena a já jsem vyrazil německým techničákem na STK, zeptat se co budu potřebovat k přihlášení. Technik ho prostudoval a prohlásil, že v něm chybí údaje o zatížení na jednotlivé nápravy. Něco jsem si o tom přečetl na internetu, údajně některé STK v republice to nepožadují, ale technik mě ujistil, že Liberecký regist vozidel to bez nich nepřihlásí. O tyto údaje je možné požádat Dekru za 2500,- Kč, nebo požádat oficálního dovozce Yamaha pro Českou Republiku. Napsal jsem na Yamahu a za 2170,- Kč mě chybějící údaje poslali. Když to dovolilo počasí vyrazil jsem na STK na dovozovou prohlídku. Samotná prohlídka byla rychlá, jen jsem musel počkat na vyplnění papírů. Při odjezdu z STK byl docela hustý provoz a před kruháčem jsem několikrát musel zastavit. Projel jsem kruháč a při průjezdu další světelné křižovatky (naštěstí byla zelená) motorka už skoro nejela. Za křižovatkou zhasla a zastavila, bylo zablokované přední kolo. Páčka přední brzdy se nedala zmáčknout. Bylo to vedle servisu Škoda, kde mě půjčili klíč, abych mohl odšroubovat brzdové třmeny. Třmeny jsem srazil z kotoučů a motorku odtlačil do firmy kde pracuji, která byla nedaleko. Tam jsem vyndal destičky, třmeny opět přišrouboval a na zadní brzdu dojel do garáže. Na internetu jsem se dočetl, že by to mohly dělat staré brzdové hadičky. Našel jsem inzerát na starší panceřové hadičky z rozebrané motorky a ješte jsem koupil nové gumičky do hlavní brzdové pumpy. Vše jsem vyměníl a odvzdušnil. Odvzdušňování šlo velmi pomalu, zjistil jsem, že pokud je v nádržce brzdové pumpy ten slabý plíšek, který tam je vmáčknut, nejde to prakticky odvzdušnit. Odvzdušnil jsem to, až když jsem ho vyndal. Dal jsem ho zpátky, ale nevíte někdo na co tam je? Hledal jsem to na internetu, ale nic jsem nenašel. Stále jsem si nebyl jistý, že tím je problém odstraněn, proto jsem zavolal svému servisákovi. Upozornil mě, abych měl mezi páčkou a válečkem brzdové pumpy vůli. Bylo to bez vůle, váleček se nevracel až na konec a to byl celý problém.

Dokument Dokument


  Motorka byla přihlášená, pojízdná a i počasí se zlepšilo. Vyrazil jsem na první vyjížďku a byl jsem nadšen. Motor jde krásně za plynem, výkon pro mě dostatečný a ten nádherný zvuk. Přes léto jsem ji nadšeně proháněl a v září jsem se domluvil s mým servisákem, aby mě zkontroloval vůli ventilů a vyměnil olej a kroužky v předních vidlicích. V den kdy jsem měl motorku odvézt do servizu, nešla nastartovat. Když jsem to vdal a motorku odtlačil do garáže, zkusil jsem to ještě jednou a motorka chytla. Se servisákem jsem se domluvil, že se podívá také na karburátory. Druhý den měl volal, že je potřeba vyměnit příruby karburátorů a bylo by dobré dát všechna těsnění nová. Řekl jsem mu, ať vymění vše co je potřeba. Celkem jsem zaplatil necelých 15 tisíc. 10 tisíc za material a zbytek za práci. Doma jsem začal počítat a zjistil jsem, že už mě stála 40 tisíc bez kupní ceny. Ale kdo chce opičku musí mít na banány.

  V říjnu na další projížďce nešla motorka nastartovat, jako by byla vybitá baterie. Roztlačil jsem ji, ale asi po dvou kilometrech zhasla a konec. Byla prasklá jen 10 Amperová pojistka, ale baterie byla teplá a pod motorkou z hadičky, kterou jsem prozřetelně před tím nasadil na baterii kapal elektrolit. Protože jsem se při sjednávání Povinného ručení nechal přemluvit a zaplatil asistenci (odtah) za 300 Kč, volal jsem asistenční službu. Neustále se ozývalo – Nezavěšujte, jste v pořadí, všichni operátoři hovoří. Vzdal jsem to asi po dvaceti minutách. Povinné ručení jsem měl u Kooperativy a minulý týden jsem dostal výzvu k zaplacení na další rok. Zdražili a za asistenci chtějí 500 Kč. Již mám smlouvu s jinou pojišťovnou. Byl pátek navečer, doba, kdy můj kamarád odchází na pivo, ale naštěstí byl ještě doma. Dojel k nám do práce, kde si půjčil dodávku a tou jsme motorku odvezli do garáže. Vše nasvěčovalo tomu, že odešel regulátor dobíjení.

Dokument Dokument Dokument Dokument


  Uvažoval jsem, že dám motorku do servisu, ale protože v zimě na ní bude dost času, rozhodl jsem se,že se ji pokusím opravit sám. Objednal jsem novou baterii, protože byla nafouklá a začal jsem vybírat regulátor dobíjení. Dá se sehnat za 300 Kč a také originál za 5000 Kč. Vybral jsem Tourmax, který byl zrovna v jednom eshopu ve slevě za 1700 Kč. Po namontování nové baterie a regulátoru jsem se snažil motorku nastartovat. Po nějaké době naskočila, ale běžela jen na nízké otáčky. Šlo tam málo benzinu a také jsem při zapnutí klíčku neslyšel čerpadlo. Ale vypadalo to, že řídící jednotka přežila. Vyndal jsem palivové čerpadlo a rozmontoval ho, kontakty byli spečeny. Na E-bay jsem koupil jiné, to jsem ještě nevěděl, že se dají koupit samotné kontakty. S novým čerpadlem motorka již běžela dobře, ale nešel otáčkoměr a podsvícení budíků. A také byli spáleny všechny žárovky, které při poruše svítili. Opět na E-bay jsem koupil budíky a za celkových 6 tisíc je motorka vpořádku. Na zimu jsem ješte vypustil benzin z karburátoru a do nádže nalil aditiv VIF.

  Mám z ní radost i přes to co jsem s ní zažil, krásně se na ní jezdí. A montování mě baví, je to ostatně moje zaměstnání. Již se těším na jaro, až ji budu moci prohnat.







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600
ČZ 150 C v lidovém provedení
ČZ 150 C v červeném provedení
Představení Hondy CBX 1000
Technická lahůdka ze země úsměvů
Kouzlo japonských motocyklových přístrojů
10. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Brno Revival 2019
NIPPON RETRO 2021
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy 2017
Kniha Jawa Californian
III. Pohár motorových dvoukolek
Suzuki GSF 1200 Bandit
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
Classic Show 2015
Setkání veteránů Holešov 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Slovácký okruh 2018
Setkání veteránů Holešov
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Cena města Jičína 2018
Oldtimer Festival 2016
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
300 zatáček Gustava Havla 2018
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš