|
Renovace sidecaru Velorex typ 560, vozíku PAv40 a motocyklu Jawa 250 typ 559
Autor: Jiří Čihák
U nás doma vždy motorky byly, můj vztah k ním je velmi kladný již od devíti let kdy jsem začal jezdit na pařezu. Pak to šlo rychle, Mustang, Simson, MZ… Kolem 17. roku života mě však uchvátila 4 kola a s motorkami byl konec. Jak se ale časem ukázalo, nebylo to na dlouho. Tři roky poté ke mně přijel bratranec s 350 – 354 se side Velorex 560 a v těch bobech letících pár centimetrů nad zemí mě povozil a v té chvíli bylo jasno. Tu absolutně neovladatelnou tříkolku musím mít!!!
A tak to začalo inzeráty,noviny.. Internet jsem tehdy neměl a proto inzerát v ČMN kde stálo JAWU 350 SE SAJDOU ROK 56 CENA 6000 KČ byl to pravé. Volal jsem tam hned ráno po noční v 6:00, nikdo to nebral.. (že by ještě spal?). V poledne mě vzbudil telefon, jestli prý ji ještě chci, že už volalo sto lidí ale já byl první. Vzal jsem vlek, peněženku, přítelkyni jako závozníka a vyrazil jsem!! Na pána jsem chvíli čekal v Benešově a pak jsme vyrazili na jeho několik kilometrů vzdálenou chalupu, kde se ovšem mé touhy zcela nevyplnily. Z jawy 350 zůstal rám s vidlicí, maskou a tachometrem a krabička se zbytkem motoru. Sajda už vypadala lepší stála, nebo spíše ležela na zahradě pod trešní, Bez plexíku, držáků a sedla, v půlce zlomená a stála v ní voda. Stav napovídal tomu, že pod tou třešní ležela už když jsem se narodil. Ovšem korunu tomu nasadila přítelkyně, která každý krásný stroj, který si přivezu domů pojmenuje starým krámem. Ta totiž na sajdu koukla a prohlásila čekala jsem to horší. Prodávající se usmál a mé plány na smlouvání o ceně byly ty tam… Nicméně vrak jsem koupil a začal k němu shánět tažný motocykl.
Bylo léto 2005. V srpnu jsem vyrazil na burzu do Chotusic a i když nejsem zbohatlík abych si mohl dovolit kupovat motorky na burzách, nějakou korunu jsem si s sebou vzal. A skutečně, byla tam! Jawa 250 – 559 a dokonce i s kompletní sajdou a s doklady. Byla funkční a nebyla to žádná složenina jen na prodej. Pán za ni chtěl 15 000,-. Po chvíli přemýšlení mi to nedalo, půjčil jsem si ještě pár korun od táty a už jsem ji tlačil směr parkoviště.
Doma začalo oživování, které netrvalo dlouho. Ještě to odpoledne jsem se chystal na první jízdu. Nikdy před tím jsem však takovou soupravu neřídil. Jízda proběhla následovně: Vyjíždím ze vrat, chci odbočit doprava avšak jedu rovně, spíše trochu doleva, místo na silnici do areálu bývalého družstva, kde se však nedaří udržet rovný směr, stále jedu doleva, opět křižuji silnici a svou cestu končím na poli kousek od vrat ze kterých jsem vyjížděl. Táta z toho měl obrovskou srandu, která trvala jen do okamžiku, než za řidítka usedl on. Situace se takřka opakovala… Motorka neměla tlumič řízení a nebyla seřízeny sbíhavost, dnes už vím že je to pro jízdu se sajdou dost podstatná věc. Pán vyřídil převod a doklady mi poslal. Poslal je ovšem na dobírku a výše dobírky nebyla zcela směšná… Co se dalo dělat,nechtěl jsem přijít o origo doklady, tak jsem zaplatil.
Do podzimu jsem jezdil a na zimu začala renovace. Vše jsem rozebral, nechal opískovat za litr rumu a začal vyvařovat, tmelit brousit… To probíhalo v garáži. Během toho v dílně jsem částečně rozebral motor, vyměnil ložiska, spojku,primární řetěz hřídel našlapování a motor očistil a přetěsnil. Během toho jsem navštívil pár burz a utratil nechutné peníze za chromy, kola, gumové díly atd…
O renovaci motorky se rozepisovat nebudu, kývačky a panelky dnes renovuje kde kdo a tak ví, co to obnáší. Snad jen že při jízdě se sajdou se některé díly unavují více, například rozeta, celkově větší opotřebení brzd a možné deformace rámů…
Mezi tím jsem z Třeboně přivezl PAva za 3000 Kč. Tažné a kryt řetězu od kolegy z práce.
Nějaké díly od bratrance a zbytek z domácích zásob. Co se týče replik, zejména pak těch tureckých, také jsem nějaké koupil. Výfuky a sedla byli vcelku v pořádku, výfuky sice potřebovali trochu dopasovat ale budiž. Horší to bylo s rámečkem předního světla, do kterého nepasuje žádná parabola a navíc seřizovací šroub nahoře a upevňovací dole nejsou v jedné ose!! Dále pak víčko nádrže,které je moc vysoké a při zavírání odře nádrž. Tyto velice zdařilé repliky mám nyní v šuplíku na půdě.
Co se týče renovace sajdy a páva je dobré když jsou tyto věci kompletní u sajdy jsem repasoval tlumič, obrousil a připravil pod lak, částečně zalaminoval a dokitoval blatník a opravil a zavařil hrnečky světýlek a nechal pozinkovat některé držáky, společně s některými díly na motorku a páva. Lišty mi vyleštil bratranec, byl to tzv. úplatek protislužbou.
Všeobecně jakou problém bych viděl shánění různého spojovacího materiálu. U pávíka to bylo o trochu horší. Měl mít víko nasouvací, ale někdo ho vylepšil pantem z králíkárny a kolem dokola v něm bylo v součtu asi 40 děr. To jsem zavařil, tyhle práce mě baví, horší už to je s následným tmelením a broušením, to už mě tolik nebaví… Celou soupravu jsem sám kompletně připravoval pod lak a následně stříkal a následně opět celou obrousil z důvodu nespokojenosti s výsledkem a nechal fouknout od kamaráda včetně linek provedených metodou airbrush.
Během renovace jsem se snažil dodržet více či méně originalitu, nutno však říci, že jsem to dělal pro svou zábavu a radost a proto samozřejmě jsou nějaké nedostatky v podobě například šroubů, třeba M8 mám pokovené na 13 klíč s vyznačenou pevností. Mě to nevadí a jestli někomu tak je to jeho problém. Píšu o tom jen proto že často pročítám články veteranfóra a takovéhle problémy se tam řeší často. Pro mě je spojovací materiál prvek téměř bezpečnostní a myslím že prasklý šroub a následné poškození jakékoliv části motocyklu je mnohem horší než mít na šroubu, který drží tlumič, nebo stahuje vidlici vyznačenou pevnost. Jak říkám je to věc názoru a jelikož naše republika je prý demokratická, tak ať si renovuje každý jak chce.
Moje renovace proběhla z největší možné části v domácích podmínkách. Údaje o částce na ní vynaložené jsem si nevedl. Možná ze strachu že by onu částku někdo spatřil a způsobilo mu to psychickou újmu. Ale myslím nebo spíše vím že celková cena byla nad 50000 Kč a řekl bych že dost vysoko. Renovace mi trvala asi dva a půl roku. Ne, že byla tak náročná, ale měl jsem několik i několikaměsíčních přestávek na jiné činnosti. Dalo by se říci že práce probíhali spíše v zimním období. Na technické jsem byl asi před dvěmi týdny a motorka se moc líbila.
Od složení mám najeto asi 300 km a k mé spokojenosti zatím vše funguje jak má. Pouze tachometr po 150 km vypověděl činnost a tak má nyní vyměněný strojek.
Tak to je asi vše, takhle napsané to vypadá zrovna tak jednoduché a rychlé jak jsem si to představoval, ale ve skutečnosti to bylo o něco náročnější. Je jaro takže hurá na silnice a doufám že se někde potkáme, všem jawičkářům zdar a hlavně hodně úspěchů při renovaci Vašich strojů.
V Kolišově 12.4.2008
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (7/11): |
Strana 1 / 1 |
| | Dobrý den, znáte někdo jinédržáky na plexi než máte všichni na fotkáách? jsou
podle otisku na laminátu menší a špičatější a jen na jednom šroubu. díky za
odpověď Petr [Petr Ouška] (20. 09. 2015) | Původní držák byl jednodílný , pravděpodobně byl na plechových prototypech a
prvních laminátových loďkách. Plexisklo je k němu připevněno spodní hranou a
vlastní rámeček je k loďce připevněn pomocí 3 šroubů. Je málokdy vidět a
pravděpodobně ho nikdo nevyrábí ani v replice. [Petr] (20. 09. 2015) | Přidat odpověď (1) | | Ahoj mám jawu 25O typ 353 kývačku a připojil jsem k ní sidecar 560.Dal jsem tam
16-ti zubé kolečko a musím jet na plný plyn abych jel 70 km/hod.Chci se zeptat
mán tam dat 17-ti zubé.Díky Jirka [ jJiří Tvrz] (05. 08. 2012) | no 17 zube ja bych ho tam dal pak by to jelo líp ja vo motorkach vim vsechno
mame z bratrancem moto servis [filip] (22. 09. 2012) | Přidat odpověď (1) | | Zdravim moc pěkná renovace mám dotaz sháním na sajdu 560 přední a zadní světla a
nemohu je sehnat tak pokud víte byl bych vám moc vděčnej naschle Libor [Libor] (23. 01. 2011) | pokud Vám stačí replika, tak tady je
http://www.montyjawa.cz/index.php?page=shop.product_details&manufacturer_id=
0&category_id=39&flypage=shop.flypage&product_id=498&option=com_
virtuemart&Itemid=26 Máme i bílou a červenou verzi, cena je
stejná, nebo samostatný sklíčka za 120,- / kus. [Monty] (23. 01. 2011) | Přidat odpověď (1) | | ještě jednouz pochvala a dotaz jako bonus :-) Je to jawa 250, 559 panel,
jo? Kolik s ní uděláš? Já se přes 70 - 75 km/h nedostal. No, není to stíhačka, i
to mně udělá radost. Ale pro srovnání, jestli nemám laborovat s karburací a
tlakem pneu či něčím dalším. [Hobo] (04. 07. 2008) | Myslím že je to akorát, já mám teď 15-ti zubé kolečko a podle radaru je cestovní
rychlost kolem 60 až 70 a max někde u 80 až 85, přičemž v takovéto rychlosti je
na tachometru okolo 120 a motor by se rozskočil... Když tam bylo kolečko větší,
tak jízda ve dvou a s pávem probíhala takřka jen na trojku a bylo to pouze
trápení pro motor a pro mě také:-) Samozřejmě, že se nedá srovnávat motorka
sólo a se side... Jirka [JC] (20. 07. 2008) | Zdravím, tak to asi nebude něco v pořádku, já mam rovněž 559 a tak nějak 100
udělá..tacho má ovšem pěkný rozkmit, tak přesně nevím :-) [Marek] (20. 07. 2008) | Přidat odpověď (2) | | Mám dotaz: kde Ti tak úpěkně galvanovali spojovací materiál? Je to jako nové,
což je důležité :-) Dík, Hobo [Hubert Pospíchal] (13. 06. 2008) | šrouby a matky jsou nové, ostatní jako závitové tyče na přijení side, klíče brzd
atd... jsou bílý zinek z galvanovny pana Chmely z Písku, ovšem broušeno to bylo
doma. [Jirka] (15. 06. 2008) | Přidat odpověď (1) | | ahoj, gratuluji! moc pěkná práce. myslíš, že bys mně mohl dát tip na kamaráda či
prostě toho mistra, který mně také udělá tyhle epesní linky érbrušem :-) ? Ď,
Hobo [Hobo] (26. 05. 2008) | Čau! Linky dělali v art studiu v Bechyni. Mají i web : www.vontroba.cz. Jirka [JC] (27. 05. 2008) | Přidat odpověď (1) | | zdravím,mam prosbičku-renovuji saidu 560..kdo poradí kde sehnat (originál asi
těžko)zdařilou repliku držáku plexi a závitových tyčí?ty by mohli pasovat z
novějších modelu saidy..díky za odpovědi.Martin [martin] (25. 05. 2008) | Držáky prodává tuším Monty (www.montyjawa.cz) nebo tady každou chvíli v inzerci
p. Jakubík. Ale myslím, že na burze se dají sehnat ještě originály. Jinak
závitové tyče pasují z novějšího v pohodě, jen je třeba vědět přesnou délku a
pak se jen vydat do Žamberku do Velorexportu, kde by měly být v pohodě k
dostání. [Martin] (26. 05. 2008) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (4/11): | | Přeji krásný den! Já bych jen rád poděkoval autorovi článku za jeho
návod a hlavně FOTKY! Právě taky repasuji sajdu a moc mi pomohli!
(Já se s tím tak nemazlím jako autor - když mi došlo, že doma perfektní lak
nestříknu, tak jsem zbaběle stříknul strukturu pomeranče... Jo a taky mám
některé šroubky nekošer na kříž. šroubovák a rám jsme natřeli štětcem... :D No
a? Důležitá je podle mne ta radost z výsledku - na netu je spousta rádoby repasů
s přestříkanými lištami a podobnými zvěrstvy!) [Swist] (24. 07. 2014) | | Ahoj, zrovna renovuji v té samé škále co ty a zajímá mne jak vyleštit hliníkové
lišty na side? Díky Martin [Martin] (20. 04. 2012) | | já jsem měl 559 se sajdou a při měření vedle jedoucím autem jela 100 km hod.je
pravda že měla najeto jen 32000km byla od mého dědy a v super stavu.pak jsem ale
přešel na olej denicol pro dvoutakty v poměru 1:33 a motor jsem zadřel takovým
způsobem že nešel sundat válec.proto jsem ji blbec prodal a dnes bych to rád
vrátil zpět protože to byla úžasná souprava [Patrik Matějka] (19. 07. 2010) | | Ahoj, máš to moc pěkné, ale chtěl bych se zeptat, kde si sehnal tu gumovou
hadici na tykadla PAva?? Díky Lukáš [Lukáš] (24. 06. 2008) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|