Miliontý československý motocykl byl po 55 letech opět představen široké veřejnosti.
Zlatá Jawa-ČZ 175 typ 356 z roku 1958, vyrobená 6. června 1958, byla po 55 letech veřejnosti znovu představena 19.10.2013 na brněnské Motortechně v pavilonu Z na stánku časopisu MotorJournal.
Motocykly s příběhem. Toto trefné pojmenování používá současný majitel milióntého motocyklu Mirek Toušek, pro motocykly, které mají něčím zajímavou minulost. Stará věc nemusí být drahá, ani technicky dokonalá, na to, aby byla zajímavá. Mnohdy stačí, když s sebou nese silný příběh, který je odkazem doby, ve které vznikla a byl používána.
Milióntý motocykl není jen netradičně zlatá Jawa-Čz s výrobním číslem 1000000. Je to motocykl, který byl aktivně zapojen do propagace motocyklové výroby v době, kdy u nás zažívala největší rozmach. Je to motocykl s příběhem.
Výsledek renovace milióntého motocyklu, která byla svěřena brněnské firmě Motokenny, byl veřejnosti oficiálně představen na brněnské MotorTechně 19. října roku 2013. Představení motocyklu veřejnosti bylo pojato s patřičnou vážností, jakou si milióntý československý motocykl zaslouží.
Každý návštěvník MotorTechny obdržel spolu se vstupenkou i pozvánku na slavnostní představení ve formě pohlednice. Již od časných ranních hodin mohli návštěvníci pavilonu Z pozorovat přípravy, během kterých byl Motocykl byl skryt pod zlatou plachtou. Úderem desáté hodiny se před davem přihlížejících ujal slova majitel motocyklu pan Mirek Toušek. Stručně představil historii milióntého motocyklu a poté sňal zlatou plachtu. Před diváky se v záři reflektorů objevil motocykl, jehož zlatý metalický lak ani po 55 letech neztratil patřičný lesk. Motocykl byl, shodně jako při oslavách před 55 lety, dekorován zlatým věncem vítězství, opatřeným stuhou s nápisem 1,000.000 a sličná hosteska pokřtila motocykl šampaňským.
Po slavnostním aktu dostal slovo renovátor motocyklu Petr Burian z firmy MotoKenny Design, který přítomným představil zajímavé detaily milióntého motocyklu a seznámil s je průběhem renovačních prací. Slavnostní akt byl zakončen spuštěním propagačního filmové smyčky, nově sestříhané z dobových němých filmových záběrů, doplněných současným komentářem.
Všechny fotografie naleznete v archivu MotoMagazínu motomagazin.rajce.idnes.cz
Představení milióntého motocyklu bylo onou pověstnou třešničkou na dortu brněnské Motortechny, která se tímto posunula o další stupínek výš. Oslava znovuzrození milióntého motocyklu budiž vzorem i pro ostatní renovátory, jejichž stroje by si také zasloužili bližší představení širokému veteránskému publiku.
Jiří Bartuš
Miliontý československý motocykl
Autor: Jiří Bartuš
aktualizováno 14.12.2013
Píše se rok 1958. Československo zažívá mimořádný úspěch na Světové výstavě EXPO 1958 a v pátek 6. června 1958 v dopoledních hodinách sjíždí z výrobní linky Českých závodů motocyklových (ČZM) ve Strakonicích milióntý československý motocykl, zlatá Jawa-ČZ 175.
K motocyklu, postaveném na konci výrobní linky, přichází ředitel ČZM soudruh Kraus, který za pomoci dvou sličných modelek, motocykl slavnostně křtí šampaňským. Motocykl dostává zlatý věnec vítězství a cedulku opatřenou prostým nápisem 1000000. Po nezbytném společném fotografování snímá motocykl z výrobní linky osobně vedoucí výroby soudruh Štěpán. Celý slavnostní akt opuštění výrobní linky sleduje v montážní hale zástup strakonických pracovníků a pozvaných hostí.
Poté se zlatého motocyklu ujímá zasloužilý mistr sportu Jaroslav Pudil, který ji vyváží skrze vrata montážní haly. Poté na ní osobně vyjíždí, v čele padesátičlenného průvodu nově vyrobených motocyklů Jawa-ČZ, stejné výrobní série, na cestu továrnou, skrze zástupy mávajících pracujících. Následně celý průvod motocyklů přijíždí před řečnickou tribunu, ozdobenou rozměrným nápisem ZDRAVÍME XI. SJEZD KSČ MILIÓNTÝM MOTOCYKLEM, kde oslavy pokračují slavnostními projevy. Zlatá Jawa-ČZ 175 je vystavena na vyvýšené rampě přímo před tribunou.
 |
 |
 |
Z celého průběhu oslav byl pořízen unikátní, na tehdejší poměry ne zcela běžný, barevný dokumentární filmový záznam. |
Oslavy vyrobení milióntého motocyklu byly pojaty velkolepě. Do Strakonic bylo pozváno mnoho významných představitelů průmyslu, veřejného života a hostů ze zahraničí. Nechyběl zástupce sovětské obchodní delegace, zástupci NDR, Polska, Bulharska a přijeli i zástupci a propagátoři našich motocyklů z Holandska a Francie. Hledisko výběru hostí vycházelo z tehdejší reality, kdy NDR a Polsko byly tehdy největšími odběrateli československých motocyklů a SSSR připravoval nabídku na nákup velkého množství motocyklů. Holandsko a Francie byly největšími západními odběrateli.
Hosté mohli zhlédnout výrobu milióntého motocyklu společně s ostatními motocykly. Motocykl se široké veřejnosti představil nejprve ve výrobní hale a poté v čele průvodu motocyklů a před řečnickou tribunou, na vyvýšené rampě.
Oslavy pokračovaly na prostranství před výrobní halou, kde byla instalována malá výstavka motocyklů vyrobených ve Strakonické ČZ od roku 1932 do roku 1958.
V závěru oslav byla hostům předvedena praktická ukázka motocyklů na silnici i v terénu.
 |
Oslavy vyrobení milióntého motocyklu fotografovalo hned několik fotografů. Jedním z nich byl i fotograf českých závodů motocyklových pan Hurych, který pořídil pěkný záběr slavnostního křtu motocyklu ve výrobní hale. |
 |
Fotografie z oslav na úvodní straně časopisu Svět motorů číslo 4 roku 1958 |
Po skončení oslav byl milióntý motocykl odeslán do Bruselu na světovou výstavu Expo 58. Poté absolvoval ještě několik dalších výstav a v červnu roku 1961 byl dán do běžného prodeje.
 |
Milióntý motocykl na výstavě v Bruselu u firmy Bevelux, belgického prodejce motocyklů Jawa-ČZ. Fotografii zveřejnil časopis Czechoslovak Motor Review |
 |
Nezanedbatelný podíl v šíření informacích o výrobcích
československého motoristického průmyslu nesl od
roku 1955 též informační časopis Czechoslovak Motor
Review vydávaný pod taktovkou PZO Motokov a dis-
tribuovaný každý měsíc do mnoha zemí celého světa
v několika jazykových mutacích. Vydání se navzájem
lišila nejen použitým jazykem (časopis vycházel v ang-
ličtině, francouzštině, němčině, ruštině španělštině nebo
srbochorvatštině), ale i obsahem, jenž se vždy vztaho-
val ke konkrétnímu teritoriu, pro který byl určen. Infor-
mace v časopise obsažené byly určeny pouze čtenářům
v zahraničí a nebyly tedy spolu s celým časopisem běž-
nému domácímu zájemci přístupné. Až od roku 1969
bylo československými orgány umožněno vydávat jej
i v české verzi pod názvem Československá motor revue.
I tak se ale ke všem zájemcům časopis nedostal z důvodu
nedostatku papíru pro tisk. Zřejmě pro příliš objektivní
přístup k předávání informací nemělo vydávání české
verze dlouhého trvání a na základě rozhodnutí vlády
ČSSR ze dne 3. února 1971 bylo v polovině roku 1971
zastaveno.
|
|
Fotografii pořízenou v rámci oslav vyrobení milióntého motocyklu představil ve 12. čísle roku 1958 na úvodní stránce časopis Czechoslovak Motor Review |
Není dosud zcela jasné, kdo určil, že milióntým motocyklem bude zrovna stopětasedmdesátka ze Strakonic. Strakoničtí měli zřejmě větší vliv na ministerstvu průmyslu. Výroba milióntého motocyklu byla načasována na šedesátileté výročí výroby prvního motocyklu v českých zemích, kterým byl v roce 1898 motocykl Laurin & Klement.
Jaká vlastně byla ona milióntá Jawa-ČZ? Díky ochotě dnešního majitele, firmy www.etovar.cz, můžeme konstatovat, že mimo výrazné zlatého lakování a plně chromovaného spojovacího materiálu, se nijak nelišila od ostatních motocyklů stejné řady. Ostatně ani první majitel, který ji koupil v obchodě národního podniku Mototechna, za ni nezaplatil ani o korunu více.
Motocykl však na první pohled upoutá výrazným zlatým lakováním, které je doplněno červenými linkami. Barevné provedení je tedy opakem tehdy standardně užívané kombinace červeného laku se zlatými linkami. Boční kryty schránek jsou po obvodu chromovány. Dalšími odlišnými detaily jsou plně chromovaný spojovací materiál a sedlo potažené červeným potahem.
Jawa-ČZ 175 typ 356
Výrobní číslo: 1000000
Den výroby: 6. června 1958
 |
 |
Výrobní štítek milióntého motocyklu, nálezový stav |
Detail motocyklu v nálezovém stavu |
Motocykly Jawa-ČZ 175 typ 356 byly vyráběny v letech 1956 - 1960. Patří mezi představitele tzv. národní řady motocyklů zavedené v roce 1953. Od svého předchůdce Jawa-ČZ 150 typ 352 se liší zejména zcela novým motorem, který konstrukčně vychází z motorů Jawa.
|
Milióntý motocykl pohledem renovátora.
Jak jsme již psali, citlivá renovace byla zadána firmě MotoKenny z Brna. O tom, jak bylo při renovaci postupováno a že ne vše šlo jako po drátku, nechme vyprávět samého renovátora Petra Buriana.
Jednou mi takhle zvoní telefon, klasika, před burzou to zvoní i dvacetkrát za hodinu. Volá mi Mirek Toušek, jistě ho znáte, je to ten borec, co ho proslavilo (mimo jiné) servisní nářadí JAWA a ČZ (www.Etovar.cz). Bleskne mi hlavou, že chce dovést nějaké barvy na burzu... "Mám miliontý motocykl" říká. Chvíli nechápu, gratuluju mu a tiše závidím. Ptá se mě"Nevíš o někom, kdo by to dovedl jemně zrenovovat?" Hned mě napadají asi 3 nebo 4 lidi, kteří by to pěkně udělali. Dostanu to já. Mám radost za svěřenou důvěru a tuto luxusní zakázku beru s velkou ctí a respektem.
A tak jedno krásné jarní odpoledne po burze v Chotusicích si vyzvedávám motorku u Mirka doma. Motocykl je opravdu miliontý kousek, pozná se to podle výrobního čísla na rámu i štítku, dokonce i v platném technickém průkazu. Motocykl byl vyroben6.6. 1958 a jakožto výroční a propagační kousek dostal zlatý nátěr a červené linkování. Oproti originálu se liší také zabroušenými sváry na spodní části předních vidlic a pedálu zadní brzdy. Veškerý spojovací materiál je chromovaný, červené koženkové sedlo - stejný vzor jako na soutěžácích. Na motoru jsou známky po broušení, avšak leštěné šípy na víkách už dávno zašly oxidací. Za pomoci skvělého fotografa Petra Sapíka děláme první fotky milionté a dlouho do noci vymýšlíme co se jak udělá, kdy to bude, atd...
Motorka je doma. Pracovní název: Meloun. Dochovaný stav je velmi překvapivý. Zadání mám takové, abych co nejvíce zachoval původní stav, nejlépe aby motocykl vypadal jako 10 let používaný, řekněme vyzdvihnout patinu a ponechat historickou hodnotu původního stavu. Většinou mi na dílnu přijdou slepeniny ze 6ti motorek nebo originály zakonzervovaný pod štětkolakem. Meloun je jiný. Dochoval se v původním zlatém nástřiku, bohužel byl účastníkem nehody, nebo pádu, který se podepsal tak, že přední blatník chybí, je nahrazen novějším z panelky. Kryty tlumičů a spodek masky je neodborně překitován a nastříkán sprejem, který potom smývám acetonem dolů a nedochovala se ani horní část masky s tachometrem. Nynější je do 140km/h a správně má být ciferník pouze do 120km/h. Zbytek motocyklu je klasicky ošoupaný a používaný. Kdybych psal inzerát, napíši, že stav odpovídá stáří.
Vše rozebráno do šroubku, za pomoci jemné chemie jsme díly pečlivě vyčistili a odmastili ve společnosti RC autokosmetika (díky Rosťo!)
Motorka prokoukla a už bylo z čeho stavět. Jenže bylo potřeba srovnat rám, který byl silně nabouraný - ohnutý v krku asi o 4 mm! Dlouho jsem hledal někoho, kdo mi to pomůže srovnat, avšak bez poškození laku švajcem. Tady děkuji p. Babušíkovi ze společnosti MOTORENO. Rám se povedlo srovnat o 3,5mm, víc to nešlo, protože se pak už deformovaly samotné trubky rámu.
Pak už to šlo jedno za druhým. původní vzhled zůstával, ale funkční věci jsme měnili. Takže: nový řetěz, gumičky zadních tlumičů a olej, silentbloky zadních tlumičů... Motor běžel pěkně již před rozděláním, takže ten se pouze očistil, přetěsnil, nastavil předstih a odtrh a samozřejmě nový olej a nová stará svíčka PAL. Bakelitová cívka pod nádrží zůstala původní. Sedadlo jsme pouze impregnovali a ponechali, byť natržené, ale původní. Výfuky ukázaly krásný chrom, pouze kolena jsme sháněli snad 2 měsíce - ani nové ani staré – prostě akorát. Zadní plastová Panelková lampička se vyměnila za kývačkovou chromovanou. Stávající trialové pneumatiky si zabavil Mirek a já motorku obul do původních pneumatik - ve skladu jsem našel lehce jeté Barumky 6 x 3,00 dopředu a 16 x 3,25 dozadu. Duše samozřejmě nové. Plyn, rychlopal, jsem vyměnil za krutiruk, dokonce, nevím jak, se mi podařilo sundat z jiné motorky soudečkovou rukojeť a nalisovat ji místo stávající panelkové. Červené stupačky letěly do koše a opět jsem ve skladu hledal ošlapané kulaté stupačky... našel a namontoval.
Dostal jsem se do stádia, kdy byl konec motorky složen, ale jak jsem již psal, předek byl bouraný. Vidlice byly nečekaně rovný, tak se pouze přetěsnily a taky nový hydraulický olej. Chybějící přední blatník Mirek ulovil na burze v Kladně a já se pustil do lakování celého předku. Pískování a příprava byla pohodička. Ale pak přišlo peklo při vymýšlení zlatého odstínu s vyšisováním po 55 letech. Přes14 dní jsme stříkali vzorky, přikládali, domíchávali, zkoušeli rozpouštět i linkovací barvu.... Pořád nic nesedělo. Buď to byl o moc hrubý zrno nebo moc domodra nebo moc do červena. Když už to sedělo, tak se to celé zkrabatělo po přelakování bezbarvým lakem.... Chtěl jsem se na to vykašlat a vzdát to. Až svitla naděje, kdy kamarád někde vyštrachal plechovku zlatého pigmentu asi 25 let starou akrylátovou barvu.... Zrnitost seděla, tak se pak jedno odpoledne ladil odstín a voala, dílo bylo dokonáno. K přelakování jsem zvolil mix matného a lesklého čirého akrylátového laku, aby výsledek nebyl ani moc lesklý ale ani moc matný. A to se povedlo. Oddechl jsem si.
Doskládání, zapojení původní elektriky a první nastartování na sebe nenechalo dlouho čekat. Trochu jsme oživili zašlé logo na nádrži a leštěné šípy na motoru. Pár dní před burzou v Brně, kde měl být motocykl slavnostně odhalen, mi Mirek poslal Vídeňské vápno... Říkám si, blbost, prášek přece nemůže… No ty krávo, to jsem neviděl, co to dovede. Všechny chromy ožily asi o 100%, okamžitě jsem vyhodil všechny leštěnky na chrom do koše. Původní lakované díly jsme rozleštili pastou RIWAX a to konkrétně č. 1, 4, 6 a vše zakonzervovali voskem Turtle WAX s teflonovou ochranou.
Na odhalení Mirek sehnal a sestříhal barevný autentický záběr, jak je Miliontý motocykl sejmut z výrobní linky. Také mimo jiné dovezl i zlatý věnec s číslem1.000.000, abychom se i při odhalování drželi historie. Co mě dostalo, bylo logo ČZ na takovém bílém skoro plastu. To taky Mirek dovezl pár dní před odhalením, že už to asi 15 let doma pořád někde skladuje. A když se zadíváte na video i fotografie z prvního odhalování, tak stejné logo ČZ je i na řečnickém pultíku.. náhoda? Každopádně i to logo patří k milionté jako věnec i krásná slečna.
Děkuji Mirku Touškovi za svěřenou důvěru.
Děkuji všem svým kolegům za spolupráci na tomto úžasném projektu.
Děkuji kamarádům za podporu a svojí manželce za notnou dávku tolerance a podpory.
PetrKenny Burian
Miliónové počty motocyklů Jawa
Kouzelné číslo milión bylo vždy patřičně marketingově využíváno. Z běžně dostupných materiálů plyne, že v roce 1955 byl vyroben půlmilióntý poválečný motocykl značky Jawa. Před válkou bylo Jaw vyrobeno 52000 kusů. V roce 1964 byl vyroben milióntý motocykl značky JAWA. Další milión Jawa přidala v roce 1976 a třetí milión v roce 1987.
Zamyslíme-li se nad těmito letopočty tak zjistíme, že národní podnik Jawa pracoval, od restrukturalizace motocyklového průmyslu v roce 1963, 25 let na hranici svých kapacitních možností, které činily necelých 100000 motocyklů za 10 let, tedy přibližně 85000 motocyklů za rok. Když k tomuto údaji přidáme fakt, že 8. června 1976 byl vyroben milióntý motocykl pro SSSR tak zjistíme, že do roku 1976 odešla polovina všech kdy vyrobených motocyklů značky Jawa do SSSR. A to vývoz do SSSR začal růst až ve druhé polovině 60. let minulého století.
|
Použité materiály a literatura
Czechoslovak Motor Review číslo 12 roku 1958
Svět motorů číslo 4 a 13 roku 1958
Naše noviny 14. 6. 1958
Archiv www.etovar.cz
Archiv MotoMagazínu
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (3/3): |
Strana 1 / 1 |
| | Pěkný článek o tomto motocyklu vyšel v sobotu 14.června 1958 v Našich Novinách
(vydávaných v ČZM). [Honza Vošalík] (15. 09. 2013) | Tak ČT mi zistila,že bude v Kolíne a pán majitel ju rád predvedie návštevníkom a
záujemcom o vzhliadnutie.Ako som si všimol,od doby znovupredstavenia sa na
motorke trochu popracovalo a moje postrehy sa uplatnili :-),ešte pneu so
štvorcovým dezénom,a určite sa niekedy zastavím. [tibisz] (06. 12. 2013) | Vidíte. Všude se o milióntém motocyklu píše. Je vidět, že vyrobit milióntý
motocykl byl dobrý tah. Motocykl upoutal veřejnost před 55 lety stejně jako
dnes. I přes to, že dnes je to vše jen jedna veliká nostalgie. Myslím si,
že takto pojaté představení dokáže vytvořit v lidech pozitivní emoce, což je
všeobecně prospěšná záležitost. Navíc se u neznalého publika propaguje naše
bohatá historie a veteránisté se takto také prezentují v pozitivním světle. Z
mnohých veteránských setkání, též bohatě propagovaných, si neznalí lidé mohou
odnést spíše více negativních emocí než pozitivních. [Jiří Bartuš] (08. 11. 2013) | Osobně mně to přijde celé takové strašně nafouklé a nabubřelé.Kam se podívám,tam
se něco píše o milióntém motocyklu.Laik už může mít pocit,že jeho vznik je to
nejvýznamnější,co kdy náš motocyklový průmysl dokázal,jeho renovace je vrcholem
veteránského hnutí od jeho počátků u nás a že ho současný majitel zachránil na
poslední chvíli skokem do tavicí pece.Ale možná,že to jen patří k době,kdy je
nutno vše prezentovat s náležitou pompou.Třeba to přiláká nové zájemce o
veterány.Je pravdou,že ji chtělo koupit Technické muzeum? [J.K.] (08. 11. 2013) | Manet pre Gotwalda - informácia o renovácii je z časopisu Svět motoru 24/76 -
cit.Pred dvoma rokmi ho v Povážskych strojárňach zre...- teda v r.74. [tibisz] (07. 11. 2013) | A za představení veřejnosti zase tomu současnému. Mezi lidmi je mnoho zajímavých
motocyklů, ale jen málo kdo má chuť je představit širší veřejnosti. V lepším
případě jsou součástí ukázky nějakého muzea, kde ovšem zapadnou mezi ostatní
exponáty. Tento druh prezentace považuji za jednoznačně nejlepší. Že se tím
zároveň prezentují i firmy je v podstatě další plus. [Jiří Bartuš] (07. 11. 2013) | S panem Bartušem musím zcela souhlasit.I když asi v dnešní době(když už se
dochovala) by nehrozilo,že by to někdo opískoval a natřel na červeno,případně
přestavěl na malotraktor.Že neskončila ve šrotě,za to bychom měli poděkovat
hlavně původním majitelům. [J.K.] (07. 11. 2013) | Kdyby každý motocykl mohl vyprávět. To by bylo zajímavých příběhů. Souhlasím, že
každý motocykl v sobě nosí příběh. Bohužel však většina příběhů zůstane navždy
neodhalena. Mnohdy jsou tyto příběhy pouze násilně smazány renovací, která je
odsoudí k věčnému zapomnění. A mnohdy jejich majitelé vytváří prapodivnými
renovacemi příběhy falešné. Milióntý motocykl to měl v tomto směru lehčí,
než běžné motocykly. Ale jak z praxe víme, mohl klidně také dopadnout jako
většina běžných motocyklů. To, že se tak nestalo, je v našich podmínkách malý
zázrak. Proto je třeba první řadě všem zainteresovaným v poděkovat. Pokud
má někdo pocit, že by osudy jeho motocyklu byly pro ostatní zajímavé, určitě je
rád na MotoMagazínu zveřejním. Mnohdy je běžné svědectví o době vzácnější, než
sama věc, která o ni vypovídá. Obávám se však, že většina motocyklů u nás nemá v
tomto příliš štěstí na své majitele. [Jiří Bartuš] (06. 11. 2013) | Co se týče Maneta pro Gottwalda, tak o tom píši v zdejším článku Kauza Manet.
Existuje i krásná fotka z této výstavy jako důkaz. Bohužel jsem taktéž
potvrzené informace o renovaci nezjistil a tak jsem se o tom v článku
nezmiňoval. [Jiří Bartuš] (06. 11. 2013) | Ak by to mal Stalin,tak to by bol príbeh príbehov :-),ale jeden príbeh by možno
porozprával Manet 90,ktorý pracujúci ľud odovzdal ako dar vďaky s. Gottwaldovi
pri príležitosti jeho zvolenia za prezidenta republiky.Údajne ho v r.1974
zrenovovali -ten musel byť zodratý- a umiestnili na hrade Kámen.Chcel som zistiť
výr.číslo,ale nik sa mi z Kameňa neozval. [tibisz] (06. 11. 2013) | Kdyby ji stihli vyrobit o pár let dříve,dostal by ji darem Stalin.Pak by to byla
ještě více motorka s příběhem.Ten název motorka s příběhem je asi to,co mně na
tom vadí.Příběh má přece každá stará věc,protože prožívá příběhy svých majitelů
a později pak třeba i renovátorů.Některé motocykly jsou technicky vyjímečné,jiné
třeba o něco cenější ať už z hlediska finančního nebo historického.Tahle toho
asi taky prožila mnoho zajímavého se svými majiteli,ale to už není tak mediálně
zajímavé a nelze to ani použít pro prezentaci vlastní osoby. [J.K.] (05. 11. 2013) | Či už je to tak alebo to bolo ináč,zaujímave je to číslo,fakt že na Jawu
dokázali nastriekať inú farbu ako červenú a hlavne,že neskončila v šrote.Nemáte
video aj z tohto nového predstavenia,alebo ktorý časopis o tom priniesol
reportáž,bude sa niekde dať na ňu pozrieť,ak by som mal cestu okolo? [tibisz] (02. 11. 2013) | Koukám,že jsem pana Touška omylem přejmenoval na Chotouška.Pardon. [J.K.] (01. 11. 2013) | A co když soudruzi udělali někde chybu a zapomněli při tom počítání na nějakého
JACe nebo přičetli nějakého Oriona omylem dvakrát?Jasné,že to nikdo
nepočítal.Soudruzi oslavili sjezd KSČ a vznikla motorka,která má o něco vyšší
hodnotu,než ta červená(jinak by se s ní ten pan Chotoušek ani nezabýval).
Doufám,že teď nezačnou vznikat stejně hromadně,jako ČZ 500 Vatikán. [J.K.] (01. 11. 2013) | Ďakujem za vysvetlenie,takže to číslo 1000 000 je fakticky súčet
lauriniek,esiek,pragoviek...motoriek všetkých malých výrobcov...manetov,čz a jaw
vyrobených na území kvázi československa od r.1898 - cc kto toto dokázal
spočítať,takže vlastne 356ka vyrobená pár minút pred touto má nejaké podstatne
odlišné číslo ako 999 999. [tibisz] (30. 10. 2013) | Milióntá Jawa byla vyrobena v roce 1964, půlmilióntá v roce 1955. V roce 1958 se
slavil milióntý československý motocykl. [Jiří Bartuš] (29. 10. 2013) | Ale vloudila sa ďalšia chybička - milionta JAWA bola v 1958,alebo 1964?:-) [tibisz] (29. 10. 2013) | Chybička se vloudila. V předválečném období bylo vyrobeno 52000 kusů Jaw. Nyní
je již článek opraven. [Jiří Bartuš] (28. 10. 2013) | Nějak mi přijde, že ta čísla nesedí. Píšete - cituji: "...v roce 1955 byl
vyroben půlmilióntý poválečný motocykl značky Jawa. Před válkou bylo Jaw
vyrobeno 520000." Pokud bylo před válkou vyrobeno 520 000 (tedy
více jak půl milionu) a v roce 1955 další půl milion poválečných Jaw, tak by už
v roce 1955 bylo vyrobeno milion Jaw, ne? Nemáte tam někde překlep? Zároveň se
mi nezdá, že by Jawa v předválečné produkci vyrobila více jak 10x tolik co ČZ. [Honza Vošalík] (28. 10. 2013) | Teraz,keď som videl to video - slušné spracovanie,tak sa musím opraviť,nestačilo
benzínový kohút otočiť,ale trebalo ho vymeniť za iný typ. [tibisz] (25. 10. 2013) | Slečně to moc slušelo.Pan majitel stroje by nemusel být tak arogantní na
zvědavce,kteří mu tam koukali ještě před odhalením motocyklu.Chtělo by to
doplnit aspoň levou zátku řídítek.Osobně mne mnohem více zaujal skromně
vystavený motocykl Jaguar a pár dalších veteránů,ale to už je věc vkusu každého
návštěvníka. [J. K.] (25. 10. 2013) | Tie pneumatiky s rovnakým dezénom myslím ako vtedy,v 5osmom.Nedávno som objavil
ČZ 125-453 s papiermi,ktorú ako novú v 63.kúpil môj otec,o rok ju predal a teraz
ju kúpil od druhého majiteľa mladý kývačkový veteránista a nechce mi ju
predať.Ale asi ho zlomím,keď mu ponúknem na výmenu péraka :-). [tibisz] (21. 10. 2013) | To je tá paráda,ktorá by si zaslúžila miesto v NM,nie nejaké nepodložené
prototypy.Pán majiteľ mal dobrý nos,trochu to porenovoval,ale predsa len to
potrebovalo trochu viac prečítať dobové foto - nájazdová rampa mohla byť úplne
rovnaká ako v 58.,trochu doleštiť motor a stredy kolies,diera ľavého heftu nič
moc,otočiť držiak húkačky aby bola vyššie,otočiť benzínový kohút,nakopovačku o
jeden zub hore a hlavne pneumatiky s rovnakým dezénom a dodať foto aj z pravej
strany :-).Nekritizujem,to sa dá všetko spraviť za hodinu :-). [tibisz] (21. 10. 2013) | Barevný filmový záznam má každý, kdo se účastnil v roce 2009 výročního setkání
motocyklů ČZ pořádaných továrnou ČZ. V sadě upomínkových předmětů obdržel každý
účastník i CD se zajímavými dobovými dokumenty, včetně tohoto barevného němého
filmu. [Michal14] (16. 10. 2013) | Strakonické Naše Noviny vycházely ve velkém nákladu a tak není až tak veliký
problém je nalézt u sběratelů. Ostatně i já jsem z nich čerpal. Mimo
Czechoslovak Motor Review se o miliontém motocyklu dozvíte například ve Světě
motorů č. 4 rok 1958, ale to si chystám do pokračování tohoto článku. Z
oslav ještě existuje barevný filmový záznam, který bude možno spatřit spolu s
motocyklem na podzimní MotorTechně. [Jiří Bartuš] (19. 09. 2013) | Dobrá info, zdalipak mají toto číslo ve Strako-knihovně ?-.) Archív ČZMS,
o tom ani neuvažuju (ten jistě přišel do stoupy, pokud né do městského můzea) -
tak jak se na liquidaci slavné ČZ dohodli západní motoráři a Gaživa tuto
špinavou práci provedla. [hobo] (19. 09. 2013) | Přidat odpověď (25) | | Pokud vím, tak věc v originále má větší cenu, než renovované pozlátko... Proč ji
nenechaji v dobrém původním stavu? [Jarda] (26. 10. 2013) | jarda: tak si to znova přečti a koukni na video, naprostá většina dílů je
ponechána v původním stavu [meela] (30. 10. 2013) | Protože se ve velmi pěkném původním stavu nedochovala. Snahou majitele bylo
představit motocykl ve stavu, v jakém byl vyroben, avšak s přihlédnutím k jeho
věku. [Jiří Bartuš] (29. 10. 2013) | Přidat odpověď (2) | | Abych řekl pravdu, tak jsem se s nimi u žádného sběratele nesetkal, asi jsem jen
neměl štěstí na ty správné sběratele. [Honza Vošalík] (19. 09. 2013) | Ach jo, nějak jsem to popletl a místo odpovědi k předchozímu tématu založil nové
:/ [Honza Vošalík] (20. 09. 2013) | Přidat odpověď (1) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|