MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           25.5.2020 13:48         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |



Péče o pneumatiky pro veterány: aby vám dlouho vydržely





Jak dlouho máte na svém ceněném veteránovi pneumatiky? Myslíte si, že je třeba jim věnovat v porovnání s moderními dezény nějakou větší nebo menší pozornost? Skladování pneumatik má zásadní vliv na jejich životnost a my vám v následujícím textu prozradíme několik tipů a rad, jak ji maximálně prodloužit.


Ať už deset, dvacet nebo padesát let staré auto, vždy potřebuje pneumatiky. A jako se staráte o plechového miláčka, měli byste alespoň část pozornosti věnovat i gumám. Vždyť právě ty jsou v přímém kontaktu s vozovkou, navíc jen na ploše velikosti lidské dlaně. A to samé platí samozřejmě i pro pneumatiky na motorku.

Čeští řidiči stále „bazírují“ na co nejnovějším DOT kódu, resp. datu výroby. Přitom jde o neustále omílaný a především vyvrácený mýtus. Pokud je pneumatika skladovaná v suchu a ve tmě, její vlastnosti se v čase prakticky nemění. Platí úměra, že 1 rok skladování odpovídá 3 týdnům užívání. A pneumatika se po dobu 5 let může označovat za novou.

  • Na životnost pneumatik má největší vliv UV záření – i proto by měly být pneumatiky uskladněné ve tmě. Ideálně v krabici nebo v nějakém vaku.

  • Důležité je také sucho. A tady se nebavíme jen o vodě, ale také o různých chemikáliích, kterých může být v dílně nebo v garáži poměrně velké množství.

  • Ideálně by měla v místnosti panovat stálá teplota. Nicméně to už je detail – zásadní jsou výše uvedené podmínky.

    Uskladnění pneumatik se zároveň liší v okamžiku, kdy máte dvě kompletní sady i s disky nebo měníte letní a zimní pneumatiky na jedněch ráfcích.

  • Pneumatiky na ráfku můžete buď zavěsit na lana neb háky na zdi. Případně je můžete složit do komínku. Avšak v žádném případě je nestavte na zem „ve stoje“. Mohlo by dojít k deformacím. Zároveň byste je měli nahustit na běžný provozní tlak.

  • Pneumatiky bez ráfku je naopak ideální postavit vedle sebe a jednou za čas je pootočit. Když je položíte na sebe nebo zavěsíte, rozhodně jim nepomůžete.

    Pokud se nebudete těmito pravidly řídit, výrazně zkrátíte provozní životnost pneumatik. Ta je u nových gum na úrovni šesti let, ale nešetrným skladováním ji můžete snížit i na polovinu. A nikomu se nechce utrácet zbytečně peníze jen proto, že nechal pneumatiky mrznout na sluníčku. Vždyť nová sada vás může v závislosti na průměru přijít od 5 000 Kč výše. To se samozřejmě týká i moto pneu, jakkoliv motorkáři jsou na své stroje opatrnější a vyjíždí na nich většinou jenom v létě.


    pneumatiky pro veterány


  • VeteránKalendář
    Nové články
    Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
    Velorex 1960
    Vozítko Super laminát
    Lidová vozítka
    Branná 2018
    Oleje pro klasické motocykly
    Velká kniha o motocyklech
    ČZ 250 Custom Mk. II
    Pneumatiky pro klasické motocykly
    ČZ 250 Custom
    Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
    Je třeba bát se dovozové STK?
    Veteránisty čekají změny?!
    Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
    Motorkářská doba temna
    Koupí to teprve začíná
    Barum Czech Rally Zlín 2019
    Grand Prix Bugatti 2019

    PODPOŘTE NÁS
    SDÍLENÍM ČLÁNKU

    MotoMagazín na facebooku


    Témata
    INZERCE     Nový inzerát
    Japonské motocykly
    Poválečné motocykly ČZ
    Jawa Pérák
    Motocykly JAWA 500 OHC
    Motocykly JAWA Bizon
    Lidová vozítka
    Vozítka Velorex
    Manet 90
    Kniha vozítka Velorex
    Motocyklové vozíky
    Motocyklové vozíky PAv
    Mopedy Stadion
    Sidecary VELOREX
    Videoarchiv
    Francouzské motocykly
    Literatura
    OILMASTER
    MotoMagazín na Youtube
    MotoMagazín na Rajčeti
    Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
    Jawa Californian - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
      Dodatky knihy
      Fan club Velorex
    Vrchní, zdrhni!
    www.jawadily.cz
    Žebříček článků
    Pérák 2016
    Česká Tourist Trophy 2017
    Kniha Jawa Californian
    Česká Tourist Trophy 2016
    Branná 2018
    XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
    7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
    300 zatáček Gustava Havla 2017
    Pérák 2017
    XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
    III. Pohár motorových dvoukolek
    Šolcovy zatáčky 2017
    300 zatáček Gustava Havla 2015
    Česká Tourist Trophy 2018
    Slovácký okruh 2019
    XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
    Kawasaki ZX-12R
    300 zatáček Gustava Havla
    Veteráni Moravským Slováckem 2016
    Ve stopě zlínské šestidenní 2018
    300 zatáček Gustava Havla 2019
    Barum Czech Rally Zlín 2017
    Pérák 2015
    Nepomucký trojúhelník 2018
    NIPPON RETRO 2019
       Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš