Péče o pneumatiky pro veterány: aby vám dlouho vydržely
Jak dlouho máte na svém ceněném veteránovi pneumatiky? Myslíte si, že je třeba jim věnovat v porovnání s moderními dezény nějakou větší nebo menší pozornost? Skladování pneumatik má zásadní vliv na jejich životnost a my vám v následujícím textu prozradíme několik tipů a rad, jak ji maximálně prodloužit.
Ať už deset, dvacet nebo padesát let staré auto, vždy potřebuje pneumatiky. A jako se staráte o plechového miláčka, měli byste alespoň část pozornosti věnovat i gumám. Vždyť právě ty jsou v přímém kontaktu s vozovkou, navíc jen na ploše velikosti lidské dlaně. A to samé platí samozřejmě i pro pneumatiky na motorku.
Čeští řidiči stále „bazírují“ na co nejnovějším DOT kódu, resp. datu výroby. Přitom jde o neustále omílaný a především vyvrácený mýtus. Pokud je pneumatika skladovaná v suchu a ve tmě, její vlastnosti se v čase prakticky nemění. Platí úměra, že 1 rok skladování odpovídá 3 týdnům užívání. A pneumatika se po dobu 5 let může označovat za novou.
Na životnost pneumatik má největší vliv UV záření – i proto by měly být pneumatiky uskladněné ve tmě. Ideálně v krabici nebo v nějakém vaku.
Důležité je také sucho. A tady se nebavíme jen o vodě, ale také o různých chemikáliích, kterých může být v dílně nebo v garáži poměrně velké množství.
Ideálně by měla v místnosti panovat stálá teplota. Nicméně to už je detail – zásadní jsou výše uvedené podmínky.
Uskladnění pneumatik se zároveň liší v okamžiku, kdy máte dvě kompletní sady i s disky nebo měníte letní a zimní pneumatiky na jedněch ráfcích.
Pneumatiky na ráfku můžete buď zavěsit na lana neb háky na zdi. Případně je můžete složit do komínku. Avšak v žádném případě je nestavte na zem „ve stoje“. Mohlo by dojít k deformacím. Zároveň byste je měli nahustit na běžný provozní tlak.
Pneumatiky bez ráfku je naopak ideální postavit vedle sebe a jednou za čas je pootočit. Když je položíte na sebe nebo zavěsíte, rozhodně jim nepomůžete.
Pokud se nebudete těmito pravidly řídit, výrazně zkrátíte provozní životnost pneumatik. Ta je u nových gum na úrovni šesti let, ale nešetrným skladováním ji můžete snížit i na polovinu. A nikomu se nechce utrácet zbytečně peníze jen proto, že nechal pneumatiky mrznout na sluníčku. Vždyť nová sada vás může v závislosti na průměru přijít od 5 000 Kč výše. To se samozřejmě týká i moto pneu, jakkoliv motorkáři jsou na své stroje opatrnější a vyjíždí na nich většinou jenom v létě.
|