MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.11.2019 00:18         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Automobil, který pomohl motorizovat Sovětský Svaz je u nás téměř neznámý. Na první pohled je nápadně podobný automobilu NSU Prinz, jehož tvary se sovětští konstruktéři zjevně více než jen inspirovali.


Zaporožec ZAZ-968



automobil, který pomohl motorizovat Sovětský Svaz




  Autor: Jiří Bartuš


Zaporožec ZAZ-968 Zaporožec ZAZ-968

  V případě sovětských konstruktérů nebyla inspirace cizím designem něčím výjimečným a to nebylo poprvé a ani v případě představovaného automobilu Zaporožec ZAZ-968 automobilky ZAZ ze Záporoží (území patřící dnešní Ukrajině). Její první automobil, Zaporožec ZAZ-965, se až nápadně podobal Fiatu 600.
  Design zkrátka nebyl silnou stránkou sovětských konstruktérů. Ač se to nemusí zdát, nalézt základní prvky designu jakéhokoli stroje stojí mnoho peněz a zejména drahocenného času. Sovětský svaz, který neuznával světové patentové ochrany, se v designu inspiroval poměrně často. Mezi nejznámější nápadné kopie patří tvary sovětského nadzvukového superjetu TU144 (kopie francouzsko-britského Concorde), či raketoplánu Buran, který je téměř k nerozeznání od amerického Space shuttle.

  Zpět na čtyři kola. Zaporožec ZAZ-965 trpěl příliš mnoho nemocemi a tak není divu, že masovou motorizaci SSSR nezabezpečil. Nástupce, Zaporožec ZAZ-966, a jeho novější modifikace ZAZ-968, ZAZ-968A a ZAZ-968M, byl již mnohem úspěšnější. Poměrně spolehlivý a nečekaně robustní automobil dokázal v tvrdých podmínkách SSSR vykonat mnoho práce.
  Malý, ale robustní automobil s vysokou světlostí podvozku poháněl vzduchem chlazený čtyřválcový motor do V. Zajímavostí automobilu bylo sériově instalované nezávislé topení.

Zaporožec ZAZ-968

  Masová motorizace po vzoru SSSR nebyla tak dynamická jako v Západní Evropě 50. let či ČSSR v letech sedmdesátých. I ten, kdo si pamatuje idylicky slabý předrevoluční provoz v našich městech, by byl jistě překvapen množstvím automobilů v městech SSSR. Mnohdy to vypadalo, že jednoho Zaporožce provozuje celé obrovské sídliště. Ostatně nebylo by se čemu divit, když sovětské panelové domy měly na patrech nejen společné záchody, ale též i společné kuchyně.

  Jeden Záporožec ZAZ-968, stále sloužící běžnému provozu, jsem nedávno objevil v západoukrajinském městečku Svaljava. Na ukrajinské poměry v překvapivě zachovalém autentickém stavu.

  Víte, že na Ukrajině běžní lidé vůbec neznají pojem STK či emise?

Zaporožec ZAZ-968 Zaporožec ZAZ-968




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (4/4): Strana 1 / 1
 Možná by autor měl vědět, ze první zkušební let TU 144 proběhl daleko dříve než let Concordu a při vývoji těchto strojů všechny tři zmíněné strany úzce spolupracovali. Proto se v žádném případě nedá mluvit o okopírováni. Stejně tak sovětský Buran s nosnou raketou Energia nese tolik konstrukčních odlišnosti oproti americkým raketoplánům, ze je nesmysl povazovat je za stejně stroje. Osobně si také nemyslím ze by ruským konstruktérům chyběl smysl pro vzhled jejich strojů. Viděl jsem několik čisté ruských designu, které jsou krasne. Ale to je samozrejme na delsi rozbor.    [Petr Jílek ]    (13. 10. 2015)
 Nejsem odborník na letectví, ale veškeré mně dostupné články o vývoji nadzvukovývh dopravních letounů se shodují, že tvar TU144 byl okopírovaný z Concordu. To, že se nakonec sovětům podařilo vzlétnout dříve je pravda, ale zjevné kopírování tvaru letounu tím nelze popřít.
Tvar sovětského rakoetoplánu je natolik podobný americkému, že každému musí být jasné, odkud vítr fouká. To, že technicky je proveden zcela jinak je právě ta analogie se Zaporožcem, který vypadá jako NSU, ale konstrukčně je zcela jný.    [Jiří Bartuš]    (13. 10. 2015)
Přidat odpověď    (1)
 Jen pro upřesnění,ten ruský letoun nebyl TU154,ale 144.    [Robert Váňa]    (27. 02. 2015)
 Opraveno, děkuji za upřesnění    [Jiří Bartuš]    (27. 02. 2015)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Slovácký okruh 2019
Motosraz Křtiny 2019
Pérák 2019
Pérák a dvojí řízení
Suzuki GSX-R 1100 M
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
300 zatáček Gustava Havla 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
NIPPON RETRO 2018
Cena města Jičína 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
NIPPON RETRO 2019
III. Pohár motorových dvoukolek
Jarní cena Brna 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Nepomucký trojúhelník 2018
Česká Tourist Trophy 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Evropský festival Route 66
Slovácký okruh 2019
300 zatáček Gustava Havla 2017
Pérák 2016
Setkání veteránů Holešov
Pérák 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Slovácký okruh 2018
Star Rally 2017
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš