MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           25.5.2020 11:15         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Slovo replika je mezi českými veteránisty velice frekventované, ne-li nejfrekventovanější. S četností jeho používání by se mohlo srovnávat jedině tak slovo Jawa. Zkusme se podívat na to, co to vlastně replika je? Respektive čím by replika měla být?


Replika = náhradní díl?





  Autor: Jiří Bartuš


  Dnes a denně se mezi veteránisty řeší kvalita replik, výrobci replik, etika používání replik a tak dále, pořát dokola. Někdo má z replik až panickou hrůzu, jiný si bez replik nedokáže představit renovaci. Někomu replika zachrání renovační projekt, někomu jej replika dokáže pokazit.

  Replikou rozumíme díl shodných rozměrů jako díl původní, vyrobený ze shodného materiálu, shodnou technologií. Jde tedy o plnohodnotnou náhradu dílu originálního, pouze vyrobeného v pozdější době - na rozdíl od originálního náhradního dílu, který byl vyroben dle výrobcem vozidla schválené dokumentace v době, kdy výrobce tyto díly dodával na trh. Replikový díl by měl být označen jako replikový, aby jej nebylo možno zaměnit s dílem originálním.

  Z pochopitelných důvodů těmto pravidlům nevyhoví většina z dnes nabízených dílů značených jako replika. To, co se u nás běžně označuje replikou, by mělo být správně nazýváno neoriginální náhradní díl. Ve světě se pro tento druh dílů běžně užívá označení aftermarket parts.

  Využívání replikových, případně neoriginálních náhradních dílů je v našich podmínkách velice časté a v dlouhodobém horizontu bude vést k degradaci cen historických vozidel. Veliké množství vozidel renovovaných za pomoci náhradních dílů nevalné kvality a mizivou tvarovou či technologickou původností již dnes značně ovlivňuje trh s historickými vozidly, kdy u vozidel zachovaných v původním stavu roste cena do závratných výšin a naopak cena renovovaných vozidel stagnuje a mnohdy se pohybuje pod náklady nutnými pro kvalitní renovaci.

  Snahou renovátora by mělo být maximální možné využití originálních náhradních dílů. Jejich shánění však může časově a finančně příliš náročné, ne-li nemožné. Až v případě nesehnání originálního náhradního dílu by se měl renovátor poohlédnout po dílu replikovém. Neoriginální náhradní díly jsou doménou mladých vozidel a na historických vozidlech by měly být používány minimálně. Realita je však v tomto případě zcela opačná.


  Místo závěru dotaz do pranice. Souhlasíte, nebo naopak nesouhlasíte? Bráníte se používání “replik", nebo je naopak hojně využíváte? Jaké jsou vaše zkušenosti s replikovými díly a jejich výrobci? Zaznamenali jste případy falšování originálních náhradních dílů?


Fotografie Fotografie
Je libo repliku blatníku? Použité, ale originální, náhradní díly jsou mnohdy těžce zaplacené


Fotografie Fotografie
Sehnat původní originální náhradní díl není nemožné





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (2/4): Strana 1 / 1
 Málokdo ví že žijeme v bludu a v omylu. Replikou může být pouze díl který byl vyrobený původním výrobce, vše ostatní jsou jen kopie.    [Jan Toman]    (16. 08. 2015)
 Ano. Toto je pravda. Nicméně pojem replika se v tomto oboru natolik zažil, že by asi nebylo úplně rozumné jej nepoužívat. Pokud ovšem si toto označení opravdu zaslouží z hlediska věrnosti v porovnání s originálem.    [Jiří Bartuš]    (17. 08. 2015)
Přidat odpověď    (1)
 podla mna je nad slnko jasne,zvarat a lepit roztrhaný hrdzavý blatnik nama význam ked je v ponuke "replika"vyrobená z plechu a podla povodneho technolog.postupu    [podhor]    (24. 05. 2015)
 O tom je tento článek. Velice totiž záleží na tom, zda jde o repliku, či náhradní díl. Mnoho nabízených replik není replikou, protože s původním dílem má shodný pouze základní tvar. V tomto případě se může vyplatit opravit díl původní. Jistě to dá více práce, ale v budoucnu to může pomoci při vyšším ocenění stroje.    [Jiří Bartuš]    (26. 05. 2015)
Přidat odpověď    (1)
Nezodpovězená témata (2/4):
 K článku "Replika".
Předem zdravím všechny veteránisty.
Já se kolem "toho točím" už asi 38 roků, a pamatuji i ty dosti staré časy 70-80 átých let. Tehdy to bylo s renovacemi tak, jak se píše v článku - dle technických schopností majitele. A tehdy vládl nešvar vše renovovat. U motorů by to tak nevadilo, ale žel lakem a chromy se chtěl každý viditelně pochlubit. A tak se lakovalo a chromovalo. Jenže vždy to nebylo nezbytné, a tak se dnes již naprosto vyjímečně podíváte na původní stroje s lakem a chromy starými 60, natož přes 70 roků !
Existuje taková nepsaná zásada, že pokud je korozí poškozen lak a chrom do cca 25 %, tak má větší smysl vše zachovat. Při větším poškození záleží na citlivém a odborném posouzení - je to podobné jako u památných historických budov, přičemž naše "stroje" jsou technické historické památky, které přechováváme pro ukázku dalím generacím. Takže než vletíte s rámem do pískovačky, tak to velmi pečlivě zvažte. Nastříkat nový lak je běžná věc, jak houska na krámě, ale původní lak je vzácnost.
A tak tu máme v dnešní době naprosto unikátní "stroje" zcela v původním stavu s lakem i chromy, pak tu máme dnes již staré renovace z let 70-80, a v poslední řadě zcela nové akrylátové či jiné renovace. Naštěstí v období po roce 2005 se už i k nám pomalu začal ze západu přenášet trend, že "stroje" v původním stavu jsou mnohem více ceněny, než "stroje" renovované.
A proto se nedivme, když u nejnáročnějších sběratelů, jsou originální "stroje" ceněny do závratných výšin, neboť jsou naprosto nedostupné, a tak to má být. Ceny renovovaných "strojů" jsou pak po právu o poznání nižší za to, že nemají původní lak a chromy. Do ceny renovovaného "stroje" také výrazně promlouvá fakt, kolik procent dalších podstatných dílů není originálních, a bylo již nahrazeno novými.
Snahou těch naprosto nejlepších, je mít total originál. Ale je nutno vzít v úvahu, že dnešní generaci veteránistů nelze příliš kritizovat za renovačky, neboť jak jde čas, jinou cestou se jít žel už nedá. Dodělávaných "strojů" dnes přibývá s rostoucím zájmem, ale pravý originál s puncem původního laku a chromů, se ničím napodobit nedá, a uvědomuje si to dnes již čím dál víc sběratelů.
Nejproblematičtější je oblast origo dílů kolem gumy (pneu, rukojeti, stupačky) eventuelně plastů, a takzvané "bižuterie" (karburátory, indučky, rozdělovače, světla, tacho, kryty). Zde je těžké někdy úspěšně pořídit přijatelnou náhradu.
Zájemci se svým postojem a přístupem k dané problematice se dají rozdělit na mnoho skupin, od těch nejtitěrnějších detailistů, až po ty, kteří to mají "na háku".
A tak se loučím s bonmotem : "dělej každý, jak chceš, a umíš" - "ukaž mi svého stroje, a já hned poznám, jaký jsi".
Pokud se někomu zdá můj příspěvek dlouhý, tak vězte, že všechny složité problémy se dají snadno řešit jednoduchým, žel špatným způsobem.
Jaroslav
[Jaroslav - Přerov]      (26. 08. 2015)
 je replika a replika. Např. ten blatníček na pav. Dělá se plastový a plechový. Plastový je replika, ale ten kovový je stejný jako originál tvarem i materiálem, takže je to nový náhradní díl a pod lakem to nikdo nepozná, že není x let starý. Proti takovýmto výrobkům nic nemám. Mnohdy to bez nich při renovaci nejde, ale plast to fakt ne. A druhá věc. repliku beru na renovovaných veteránech, na původních stavech je to až krajní řešení.
[martin]      (04. 06. 2015)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna
Koupí to teprve začíná
Barum Czech Rally Zlín 2019
Grand Prix Bugatti 2019

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Kniha Jawa Californian
Česká Tourist Trophy 2016
Branná 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2017
Pérák 2017
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
III. Pohár motorových dvoukolek
Šolcovy zatáčky 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
Kawasaki ZX-12R
Slovácký okruh 2019
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Barum Czech Rally Zlín 2017
300 zatáček Gustava Havla 2019
Pérák 2015
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
NIPPON RETRO 2019
Cena města Jičína 2018
Suzuki GSF 1200 Bandit
Setkání veteránů Holešov 2017
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš