MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           4.7.2020 14:25         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
Lakovna výrobní linky Závodů 9. května, n. p. v Praze na Pankráci

          Povrchová úprava motorů Jawa



    Autor: Jiří Bartuš

  Jak vlastně byly motory Jawa povrchově upravovány? Tuto otázku si klade nejeden renovátor.

  Odpověď můžeme vyčíst z dobové fotografie výrobní linky Závodů 9. května, n. p. v Praze na Pankráci (Jawa). Motory Jawa 250 typ 353 jsou zde zobrazeny v části výrobní linky určené k lakování motorů.

  Plně složené motory byly opatřovány stříbrným barevným nástřikem přes úchyt motoru k výrobní lince, který byl uzpůsoben tak, že zakrýval části, jenž neměly být nástřikem dotčeny. Proces nástřiku vypadá velice jednoduše a je zřejmé, že vrstva barvy nebyla nijak veliká. Z provedení pomocných zakrývacích ploch a držáku motoru plyne, že nástřik byl určen jen k ochraně bloků motoru.

  Zbytky této povrchové úpravy bývají vlivem času u většiny motorů nenávratně smazány a původní nástřik lze jen stěží na dílech motoru nalézt. Většinou se původní barva uchovala na hlavě válce, protože její odlitek neměl hladkou strukturu a barva se na něm udržela. Hlavy však byly barveny ještě před montáží.



Lakovna výrobní linky Závodů 9. května, n. p. v Praze na Pankráci



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (2/3): Strana 1 / 1
 Ano,to muho jen potvrdit, jelikož na nějakém motoru doma mám ještě patrné zbytyk barvy na karterech, ale na jediném renovovaném stroji jsem to zatím neviděl,každý víka leští,což je škoda když tato fotkadokazuje jak se to dělalo.    [rohlicimuz]    (27. 08. 2012)
 Pokud by se jednalo o vámi zmiňovaný ochranný nástřik, tak bych si tipoval, že jím budou opatřovat motocykl jako celek, ne po dílech. K tomu si myslím, ale nemám to ničím podložené, že v Jawě se touto ochranou nezabývali.
Z fotografie je jasně patrné, že motory jsou uloženy v držácích, které mají v sobě integrovány clony zamezující nástřik barvy na válce a víka motoru. Pokud by se jednalo o ochranný nástřik, tak minimálně víka motoru by nebylo třeba před nástřikem chránit - spíše naopak.    [Jiří Bartuš]    (08. 07. 2014)
 No nechci si hrát na moc chytrého,ale tak mně napadá,zda je na obrázku prováděn opravdu nástřik stříbrnou barvou.Mohlo by se také jednat o tzv. tropikalizaci,což byl nástřik jemnou vrstvou konzervačního oleje.Používalo se to v případě exportu motorů a motocyklů do některých klimatických oblastí.    [R. V.]    (26. 06. 2014)
 lakovaná byla i motorová víka. Jedinné, co se "leštilo" byl klín na víkách, protože to bylo nutné pro zarovnání dělicí roviny formy ze slévárny. Prospěšnost bych viděl hlavně v ujednocení barvy a povrchu (motorové díly byly lité do písku = hrubý povrch)    [jawarmaniak]    (14. 11. 2013)
 Doma na motoru z roku 1955 mám dobře patrné zbytky stříbrné barvy na spojkovém víku a nedávno jsem viděl v nějaké inzerci 250tku půlbuben která měla dobře patrné zbytky barvy na karterech i na víkách(fotky jsem si bohužel neuložil) leštěný byl spíše ten středový pruh na víkách,ale na dobových fotkách je vidět že i celá víka jsou lesklá,mohlo se to liši sérií,nebo nevím.    [rohlicimuz]    (31. 08. 2012)
 Nepodařilo se mi zjistit, čím by mohl být onen nástřik barvou prospěšný. Jisté je, že šlo o nástřik bloků motoru. Víka bývaly leštěny.    [Jiří Bartuš]    (30. 08. 2012)
Přidat odpověď    (5)
 Motory se v Jawě takto stříkají dosud.    [etovar.cz]    (12. 09. 2013)
 Promiňte,ale to je blbost.Jak jste na to přišel?    [JK]    (29. 11. 2013)
Přidat odpověď    (1)
Nezodpovězená témata (1/3):
 To je opravdu zajímavá fotografie. Je známo, z kterého roku fotka pochází? Trochu mne překvapuje, že je vidět i startovací páka vč. návlečné gumy.
[Honza Vošalík]      (24. 08. 2012)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2017
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Česká Tourist Trophy 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
Jarní cena Brna 2018
NIPPON RETRO 2018
Cena města Jičína 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Pérák 2015
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Sraz patinovek a bastlů
Setkání veteránů Holešov
Nepomucký trojúhelník 2018
NIPPON RETRO 2019
Pérák 2019
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
300 zatáček Gustava Havla 2015
Barum Czech Rally Zlín 2019
Pérák 2018
Slovácký okruh 2018
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš