|
Povrchová úprava motorů Jawa
Autor: Jiří Bartuš
Jak vlastně byly motory Jawa povrchově upravovány? Tuto otázku si klade nejeden renovátor.
Odpověď můžeme vyčíst z dobové fotografie výrobní linky Závodů 9. května, n. p. v Praze na Pankráci (Jawa). Motory Jawa 250 typ 353 jsou zde zobrazeny v části výrobní linky určené k lakování motorů.
Plně složené motory byly opatřovány stříbrným barevným nástřikem přes úchyt motoru k výrobní lince, který byl uzpůsoben tak, že zakrýval části, jenž neměly být nástřikem dotčeny. Proces nástřiku vypadá velice jednoduše a je zřejmé, že vrstva barvy nebyla nijak veliká. Z provedení pomocných zakrývacích ploch a držáku motoru plyne, že nástřik byl určen jen k ochraně bloků motoru.
Zbytky této povrchové úpravy bývají vlivem času u většiny motorů nenávratně smazány a původní nástřik lze jen stěží na dílech motoru nalézt. Většinou se původní barva uchovala na hlavě válce, protože její odlitek neměl hladkou strukturu a barva se na něm udržela.
Hlavy však byly barveny ještě před montáží.
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/3): |
Strana 1 / 1 |
| | Ano,to muho jen potvrdit, jelikož na nějakém motoru doma mám ještě patrné zbytyk
barvy na karterech, ale na jediném renovovaném stroji jsem to zatím
neviděl,každý víka leští,což je škoda když tato fotkadokazuje jak se to dělalo. [rohlicimuz] (27. 08. 2012) | Už se tady znalci pokusili objasnit, jak je možné, že jsou na fotce motory i se startovací pákou a gumou? Já mám doma původní 250 půlbuben a stříbřenkou je nastříkaný celý motor, samozřejmě bez páky s gumou. [PeVe] (11. 01. 2024) | Pokud by se jednalo o vámi zmiňovaný ochranný nástřik, tak bych si tipoval, že
jím budou opatřovat motocykl jako celek, ne po dílech. K tomu si myslím, ale
nemám to ničím podložené, že v Jawě se touto ochranou nezabývali. Z
fotografie je jasně patrné, že motory jsou uloženy v držácích, které mají v sobě
integrovány clony zamezující nástřik barvy na válce a víka motoru. Pokud by se
jednalo o ochranný nástřik, tak minimálně víka motoru by nebylo třeba před
nástřikem chránit - spíše naopak. [Jiří Bartuš] (08. 07. 2014) | No nechci si hrát na moc chytrého,ale tak mně napadá,zda je na obrázku prováděn
opravdu nástřik stříbrnou barvou.Mohlo by se také jednat o tzv.
tropikalizaci,což byl nástřik jemnou vrstvou konzervačního oleje.Používalo se to
v případě exportu motorů a motocyklů do některých klimatických oblastí. [R. V.] (26. 06. 2014) | lakovaná byla i motorová víka. Jedinné, co se "leštilo" byl klín na
víkách, protože to bylo nutné pro zarovnání dělicí roviny formy ze slévárny.
Prospěšnost bych viděl hlavně v ujednocení barvy a povrchu (motorové díly byly
lité do písku = hrubý povrch) [jawarmaniak] (14. 11. 2013) | Doma na motoru z roku 1955 mám dobře patrné zbytky stříbrné barvy na spojkovém
víku a nedávno jsem viděl v nějaké inzerci 250tku půlbuben která měla dobře
patrné zbytky barvy na karterech i na víkách(fotky jsem si bohužel neuložil)
leštěný byl spíše ten středový pruh na víkách,ale na dobových fotkách je vidět
že i celá víka jsou lesklá,mohlo se to liši sérií,nebo nevím. [rohlicimuz] (31. 08. 2012) | Nepodařilo se mi zjistit, čím by mohl být onen nástřik barvou prospěšný. Jisté
je, že šlo o nástřik bloků motoru. Víka bývaly leštěny. [Jiří Bartuš] (30. 08. 2012) | Přidat odpověď (6) | | Motory se v Jawě takto stříkají dosud. [etovar.cz] (12. 09. 2013) | Promiňte,ale to je blbost.Jak jste na to přišel? [JK] (29. 11. 2013) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (1/3): | | To je opravdu zajímavá fotografie. Je známo, z kterého roku fotka pochází?
Trochu mne překvapuje, že je vidět i startovací páka vč. návlečné gumy. [Honza Vošalík] (24. 08. 2012) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|