MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           22.9.2019 10:05         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |


Norton Dominator 650 SS





  Autor: Tomáš Tesař


Výrobce: Norton motors LTD.
Zdvihový objem motoru: 647ccm
Rozvod OHV, vrtání 68, zdvih 89
Výkon: 49 hp při 6800 ot./min.
Max. rychlost: 180 km/h
Hmotnost: 196 kg s náplněmi




  Začalo to přečtením jednoho článku o Nortonu zde na motomagazínu, což byla pomyslná jiskřička, která zapálila oheň v mé duši. Šlo o článek o motocyklu Norton Dominator, a pak už to nemohlo dopadnout jinak. Sice prvním Nortonem v garáži nebyl Dominator, ale Commando, o kterém jsem psal již dříve, ale nakonec se přeci jen jednoho podzimního dne uvelebil v garáži Norton Dominator 650 SS. Motocykl jsem koupil od kamaráda, kterému se na motorku několik let prášilo v garáži, což se u mě stát nemůže, a tak jsem stihl do prvního sněhu namotat nějakých 2500 kilometrů. Díky tomu jsem mohl sepsat alespoň krátký článek o tomto vcelku u nás málo vídaném motocyklu.



  První dvouválce značky Norton jsou datovány těsně po druhé světové válce a ve výrobním programu vydržely až do konce sedmdesátých let v podobě zmíněného Commanda. Vždy šlo o motor s rozvodem OHV ovládaný zdvihacími tyčkami s dvěma ventily na válec. Továrna si vždy zakládala na sportovních úspěších, a díky tomu mohl vzniknout i model 650 SS. Zkratka označuje Dominatora v provedení sport speciál. Toto provedení se od běžného modelu lišilo drobnostmi, které motocyklu dávaly větší výkon, a to 49 koní. Šlo o ostrou vačku, kompresní písty upravenou výfukovou soupravu dvojici karburátorů Amal a zesílenou spojku. Motocykly byly na přání a později standartně vybaveny otáčkoměrem. Motocykly ve své době byly velice populární díky skvělému featherbed-rámu a slušnému výkonu motoru. Nicméně ještě populárnější bylo použití motoru z motocyklů Triumph, který šel lépe ladit na vysoký výkon, a rámu featerbed tím vznikaly dodnes populární Tritony. Motocykly Norton Dominator mají na kontě například tři vítězství v závodě Thruxton 500 miles.
  První motocykly byly v roce 1962 k mání nejprve pro trh v USA. K domácím zákazníkům se dostaly s drobnými odlišnostmi v pozdějších letech. Jejich výroba skončila v roce 1968 a byly to poslední motocykly, které si zákazníci mohli koupit s tímto legendárním rámem.



  Po koupi jsem musel motor, který byl udělaný před několika lety, zajíždět, také jsem průběžně odstraňoval závady jako cívka, která pálila, jen když se jí chtělo, nebo klouzající spojka. První, co mě příjemně překvapilo, byly brzdy. Čekal jsem spíše zpomalovací efekt, ale do rychlostí kolem sto kilometrů v hodině jsou použitelné, pak už je to spíše o odvaze jezdce ,ale z top speedu bych s motorkou nechtěl krizově brzdit. Častým doplňkem je proto dvouklíč na předku z Commanda. Obávané vibrace řadového dvouválce se u mého stroje prakticky neprojevují, při jízdě kolem sto dvaceti kilometrů v hodině je motorka klidná a přede si. Víc nemá cenu na našich silnicích pokoušet, i když motoru nevadí vytáčení, ani nízké otáčky, narozdíl od Commanda, které je pod 2500 otáček nervózní a začíná se sbírat až ve vyšších točkách. Dominator ochotně táhne od volnoběhu až ke konci někde u 6tis otáček. Nicméně silnou stránkou motorky jsou okresky s dobrým povrchem, kde si díky skvělému rámu můžete dovolit kosit zatáčky ve vysokém tempu bez nějakých nervózních projevů. Ve štychu vás nenechají ani přední tlumiče Roadholder, které fungují bezchybně. Zadní tlumiče mně přijdou dosti tvrdé, ale ještě jsem je nekoušel změkčit. Kontakt zadního kola se silnicí je pocitově velice dobrý a jezdec se cítí na motorce jistě. Posez je taky moc příjemný, a to, že jde část váhy na ruce, nevadí ani po delší jízdě. Moje motorka má lehce širší řídítka, nežli originál, což mně jako většímu jezdci vyhovuje.



  Co mně nevyhovuje, je umístění spínací skřínky pod nádrží, což mněly jen některé modely. V rukavicích prakticky nejde drobným klíčkem pod nádrží otočit. Další drobnost, která mě vytrestala, je absence kohoutu s rezervou, na což jsem doplatil hned několikrát. Nádrž vypadá veliká, ale je jen na cca 13 litrů s tím, že na konci nejde díky vybrání poznat, kolik je v ní benzínu. Spotřeba je kolem 5-6 litrů, záleží na stylu jízdy. Dvojice Amalů se společnou plovákovkou společně spolu s nátrubky otevřeného sání upozorňují na svůj závodní původ, ale jelikož jsou oba karburátory orientovány na jednu stranu, tak štelování druhého karbce je špatně dostupné, také motorka hodně reaguje na naklonění. Centrální plovák reaguje na náklon citlivě, a někdy se stane, že si člověk motorku nechtěně chcípne při stání na světlech, když se s motorkou nakloní na stranu. Možná je toto způsobeno replikovým plovákem, ale to nemohu porovnat. Nicméně pozdější ročníky už byly osazeny pravo a levostrannými karburátory modernějšího provedení, kde tyto problémy odpadly.



  Co se týká všeobecně známého úniku oleje z motocyklu, asi největším neduhem je zde plechový kryt primáru který nejde pořádně dotáhnout. To je dáno špatnou konstrukcí a majitel se s tím musí buď smířit, nebo mít motorku jen na výstavu. Je tu i možnost konverze na pohon primáru řemenem, která úniky oleje vyřeší. Převodovka je čtyřstupňová a po mechanické stránce nemám výhrady, nicméně bych zvolil jiné odstupňování rychlostí.

  Přední světlo je slabé, ale to připisuji zašlému pokovení paraboly, jinak je 45/55W pro předek dostačující. Motocykl je vybaven 12V soustavou s alternátorem a proud je regulován zenerovou diodou. Dobíjení signalizuje ampermetr v kapličce světla. Tachometr je magnetický a je poháněn od zadního kola. Tady vzniká problém při použití replikových náhonů - vždy začne kmitat ručička, i když je převodka i tachometr v pořádku. Otáčkoměr můj motocykl nemá, ale vývod na víku rozvodů je, a bude to první věc, kterou bych chtěl na motorce doladit. Hůře se také odhaduje množství oleje v nádobce, hodilo by se víčko s měrkou.

  Celkově aspoň pro mě jde o velice povedený motocykl, který zaujme na první pohled. O svém příjezdu informuje charakteristickým zvukem, který není "uřvaný", ale jasně dává najevo, že nepřijelo žádné ořezávátko. A pokud motorku nastartujete vedle moderního stroje, je jasné, za kým se všichni otočí, až budete odjíždět.








Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
Česká Tourist Trophy 2017
NIPPON RETRO 2019
Reportáže
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Cena města Jičína 2018
Pérák 2016
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
300 zatáček Gustava Havla 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Evropský festival Route 66
Pérák 2015
Slovácký okruh 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
NIPPON RETRO 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Kniha Jawa Californian
Setkání veteránů Holešov
Kawasaki ZX-12R
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš