MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           29.5.2020 19:44         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Pátrání po motoristických a technických muzeích v Čechách bylo završeno vznikem databáze, která našla své místo v kalendáři akcí www.veterankalendar.cz.


Motoristická a technická muzea v Čechách




  Autor: Jiří Bartuš


  Česká republika je zemí s nejhustější sítí benzinových pump a zřejmě také s nejhustější koncentrací motoristických a technických muzeí. Zájem o historická vozidla, stroje a zařízení má v naší zemi bohatou tradici od poloviny 60. let minulého století. Tehdy i v komunistickém Československu reagovali lidé na celosvětový zvýšený zájem o historii motorismu. Možná právě i díky tomu, že nesvobodné prostředí ČSSR takovým aktivitám nahrávalo. V jiných zemích a nemuselo jít jen o země kapitalistické, se lidé mohli realizovat v podnikání, kdežto v normalizačním Československu bylo podnikání prakticky vyloučené. Mnoho lidí, zejména právě v době normalizace, tak upřelo svoje aktivity do pěstování sbírkové činnosti všeho druhu. Jelikož naše země skrývala bohaté technické dědictví minulých dob, bylo zcela přirozené, že technické historii propadlo mnoho lidí.

Leták Leták
Z počátků budování veteránismu v Československu.
Leták k akci Veteran salon '69.


  Rok 1989 znamenal veliký obrat. Velká část lidí se vrhla na podnikání a mnoho sbírek padlo za oběť financování ekonomickým aktivitám svých majitelů. Pokud sbírky tuto doby přežily, přežily ji většinou skryty před zraky veřejnosti. Postupem času však mnoho lidí poznalo, že soukromá sbírka dává opravdový smysl, právě když se ji podaří veřejnosti představit, nejlépe v plné parádě. Nastal čas budování soukromých muzeí. Vstup české republiky do Evropské Unie přinesl další vlnu zájmu o muzejní činnost díky přístupu k evropským dotacím. Této situace využily zejména různé organizace zřízené městy, případně založené na neziskovém principu. Výsledkem všech těchto snah je nepřeberné množství muzeí všeho druhu. Nutno podotknout, že v drtivé většině případů, stojí za tím či oním muzeem nezměrné nadšení, které nelze zaplatit žádnými penězi. Výnos ze vstupného a případných jiných aktivit muzea bývá vždy jen pouhým přilepšením.

  Po několika letech každoročního zveřejňování kalendáře motoristických akcí jsem usoudil, že je třeba pořadatelům a návštěvníkům nabídnout více než jen pouhou pozvánku. Dnešní návštěvníci akcí jsou čím dál tím náročnější, a když už na nějakou akci jednou ať jako účastníci, nebo jen jako diváci, vždy přemýšlí jak co nejlépe naložit s časem, který si vyčlenili. Naskýtá se tedy otázka, proč k pozvánce na to či onu akci nenabídnout i jiné zajímavé cíle v jejich blízkém okolí? Soudobé technologie umožňují širokou škálu možností, jak prezentovat zajímavá místa těm, pro které jsou zajímavé. Vždy to ale znamená udělat jejich přehled a po té je rozumnou formou prezentovat.

  Mně se k tomuto účelu kalendář akcí přímo vybízel. Stačilo udělat seznam všech muzeí a všem pozvánkám přiřadit souřadnice GPS. Tato zdánlivě snadná operace se však změnila v pátrací činnost, protože některá místa akcí a adresy muzeí jsou natolik dobře ukryty, že bez podrobné znalosti místopisu nejsou prakticky k nalezení. K tomu nutno podotknout, že prezentace velké většiny muzeí je na velice nízké úrovni. Mnohdy jsem nabyl pocitu, že majitelé své muzeum spíše před veřejností skrývají, místo toho aby se snažili o alespoň základní propagaci. Přitom možností snadné propagace je dnes nepřeberné množství. Od levných internetových stránek až po zařazení do různých seznamů na internetu či v tištěných médiích. Často mnohdy i dobrá prezentace propadá tím, že muzeum nelze snadno najít na mapách. V době, kdy GPS navigace je běžnou součástí automobilů a mobilních telefonů nelze předpokládat, že lidé pojedou někam na slepo, případně že se budou pátrat v okolí svého cíle za pomoci lidí na ulici.


  Pokud plánujete cestu a přemýšlíte jak využít příležitosti návštěvy toho či onoho místa, podívejte se na nabídku zajímavých míst v okolí. VeteránKalendář vám to běžně umožňuje. V současné době se v databázi VeteránKalendáře nachází 147 muzeí a 50 míst spjatých s technickou historií naší země.

  Vyberte si ze základních nabídek VeteránKalendáře:
  Kalendář aktuálních pozvánek
  Muzejní nabídka
  Místopisná nabídka
  Archiv pozvánek všech ročníků
  Archiv pozvánek, které mají uloženu zpětnou vazbu formou reportáže



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Strana 1 / 1
Nezodpovězená témata (1/1):
 Jak se tak všemi muzei probírám, zjišťuji, že u většiny vítězí kvantita nad kvalitou. Je to ostatně i logické. Většinou jde o léta budovanou sbírku, u které nazrál čas k otevření jí široké veřejnosti. V každé takové sbírce se nachází mnoho obyčejných, nezajímavých a třeba i necitlivě renovovaných strojů a téměř vždy i nějaký unikát, pro který je nutno to či ono muzeum navštívit, ať to stojí co to stojí.
Dovolím si nadnést malou úvahu. Nestačilo by vždy zveřejnit jen několik aut či motocyklů, ale se vší parádou? Tak, aby nestály jako kus salámu v řadě s ostatními, ale bylo by možno je zkoumat ze všech stran a dozvědět se o nich vše? Dnes, kdy dotykový LCD monitor stojí tolik co plná nádrž, by jistě neměl být problém k výjimečným kouskům přidat interaktivní prezentaci s historií, popsanou renovací atd. Obdobně to například bylo v jednom holandském muzeu (Autotron) niž před 15 lety u mnoha exponátů. Bylo to na normálních monitorech, protože o LCD monitorech se jim tehdy ani nesnilo.
[Jiří Bartuš]      (24. 12. 2014)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna
Koupí to teprve začíná
Barum Czech Rally Zlín 2019
Grand Prix Bugatti 2019

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
NIPPON RETRO 2019
300 zatáček Gustava Havla 2015
Pérák 2015
Jawa Land Patrol
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla
Nepomucký trojúhelník 2018
Motosraz Křtiny 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Kniha Jawa Californian
Česká Tourist Trophy 2018
Slovácký okruh 2018
Classic Show 2015
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Slovácký okruh 2019
Česká Tourist Trophy 2017
Cena města Jičína 2018
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Archiv fotografií MotoMagazínu
Pérák 2019
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš