MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.11.2019 22:18         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Tak nám opět změnili autoškolu. Respektive motoškolu. Ministerští úředníci dospěli k názoru, že ten, kdo chce získat řidičský průkaz na motocykl, musí jej umět ovládat. Zajímavá to myšlenka. Absolvent autoškoly, který chce nově získat řidičský průkaz na motocykl musí nyní nejen ovládat dopravní předpisy, ale též musí umět patřičně manipulovat s motocyklem. Bude tedy mimo jiné muset umět kličkovat mezi kužely, zastavit a dát nohu na zem, bez toho aby upadl, atd.


Autoškola není motoškola




  Autor: Jiří Bartuš


  Co je to vlastně autoškola a motoškola? Zdánlivě příbuzné termíny, avšak v praxi zcela odlišné formy. Autoškola naučí dopravní předpisy a základní řidičské dovednosti. Jenže motocyklová technika a přístup k užívání motocyklů vyžadují vyšší dovednosti, které nelze získat během pár hodin v autoškole. Být dobrým motocyklistou vyžaduje dlouhodobý trénink. To si dnes také mnoho motorkářů uvědomuje a svěřuje se do péče specializovaných motoškol, které jim pomohou posunout své dovednosti dále.


  A zpět k autoškole. Má tedy vůbec nějaký smysl dokazovat při zkouškách, že absolvent dokáže kličkovat mezi kužely a dát nohu na zem? Tyto základní vědomosti může, spíše musí, nacvičit každý kdo na motorku sedne ať chce, nebo nechce. Pokud to udělá doma před garáží, tak ho to nejen nebude stát nic, ale též bude sedět na svém vlastním motocyklu, který zcela jistě bude diametrálně odlišný od toho v autoškole. Potřebuje k tomuto nějaké lejstro od státu? Na zavedené novince tedy nevydělá nikdo. A naopak prodělají všichni.

  Zejména celá naše společnost. Vyšší ceny autoškoly, které jistě nové nařízení přinese, zcela jistě odradí další adepty na včasné získání řidičského průkazu na motocykl. Již dnes lze vysledovat trend, kdy většina mladých lidí místo toho aby brázdili naše silnice na padesátkách od ideálního 14. roku a pořádně a dlouhodobě se otrkávali v ostrém provozu, jezdí na motocyklech leda tak po loukách a lesích a čekají na 18. rok, kdy si udělají řidičák na auto. A tito mladí lidé se vrhnou do ostrého provozu bez praxe a úcty k předpisům a dle toho to na našich silnicí dopadá. Zde jsou statistiky jasně čitelné a neúprosné. A co víc. Dokáže člověk, který nikdy neseděl na motocyklu chápat motocyklisty jako rovnocenné účastníky provozu?

  Jsem přesvědčen, že motoristé mají být vychováváni postupně. Krok po kroku postupovat od malých motocyklů a skútrů po silnější až k automobilu či nejsilnějším motocyklům. Životní praxe nejde ničím nahradit. Neustálé prodlužování pobytu ve školách (9. třídy základních škol) a rostoucími náklady oddalované začátky motoristického života jsou v dnešní uspěchané a přetechnizované době značně kontraproduktivní. Proč by nemohlo být samozřejmostí získat v 15. letech řidičský průkaz na motocykl stejně jako je dnes samozřejmostí získat v 18. letech řidičský průkaz na automobil? 3 roky praxe rozhodně není málo.


  Na přelomu 80. a 90. let bylo snem každého mladého kluka získat "papíry" na malý motocykl a pořídit si Simsona (naštěstí každá rodina měla doma v garáži alespoň Pionýra). A to nejlépe ihned po dovršení 15. roku. To nebylo nijak snadné. Autoškoly totiž vypisovaly kurzy jen několikrát za rok, navíc jen pro omezený počet účastníků. Předprázdninové kurzy byly tedy vždy beznadějně obsazeny známými známých. Naštěstí autoškola fungovala i o prázdninách, čímž se většinou alespoň druhá část sezóny dala stihnout. Získání řidičského průkazu vyšlo na 120 Kčs plus nějaké peníze za potvrzení od doktora a nějaký ten úřední kolek. Pro srovnání litr benzínu tehdy stál mezi 6 a 8 Kčs.
  Řidičské zkoušky se tehdy konaly na dětském dopravním hřišti, kde každý sám musel předvést předpisový rozjezd, průjezd úzkými cestičkami hřiště a zastavení. Nepřipadá vám právě toto podezřele podobné?


Časopis Jawa doma přinesl informaci o vynálezu dvojího řízení motocyklu   Dvojí řízení se v autoškolách možná stane minulostí

  Dvojí řízení motocyklu je českým vynálezem a ve světě platilo a platí za velikou raritu. S tímto způsobem výuky jízdy na motocyklu přišla Zbrojovka Ing. F. Janeček (Jawa) v roce 1938, přičemž systém dvojího řízení poprvé představila novinářům 10. března 1938 před budovou Autoklubu v Praze. Široká veřejnost se s tímto vynálezem mohla seznámit na jarním veletrhu od 13. března roku 1938.

  Informaci o vynálezu dvojího řízení motocyklu přinesl časopis Jawa v dubnu roku 1938.

  Dvojí řízení bylo v modifikované podobě montováno po válce na motocykly Jawa Pérák a postupem času i na ostatní motocykly československé produkce.

  Článek: Motocykl Jawa 250 s doplňky pro autoškolu

Motocykl Jawa 250 Pérák s dvojím řízením Motocykl Jawa 250 Panelka s dvojím řízením





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (2/2): Strana 1 / 1

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Šolcovy zatáčky 2019
Slovácký okruh 2019
Motosraz Křtiny 2019
Pérák 2019
Pérák a dvojí řízení
Suzuki GSX-R 1100 M
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
300 zatáček Gustava Havla 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
NIPPON RETRO 2019
NIPPON RETRO 2018
Slovácký okruh 2019
300 zatáček Gustava Havla 2015
III. Pohár motorových dvoukolek
Jarní cena Brna 2018
Cena města Jičína 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Nepomucký trojúhelník 2018
Evropský festival Route 66
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2017
Pérák 2018
Setkání veteránů Holešov
Barum Czech Rally Zlín 2017
Slovácký okruh 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2015
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Star Rally 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš