MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           25.5.2020 21:41         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |


M2T, olej s pošramocenou pověstí




  Autor: Jiří Bartuš


  Po dlouhá léta byl k mazání dvoudobých motorů československým motoristům k dispozici olej M5 Mix, nástupce oleje DT Mix. Výzkumy prováděné vývojovým střediskem národního podniku Benzina v 60. letech při vývoji aditivovaných olejů však prokázaly, že nový olej Mogul M6A, ač byl určen pro mazání čtyřdobých motorů, splňoval nároky tehdejších nenáročných dvoudobých motorů stejně, ne-li lépe, jako M5 Mix.

  Náročnější požadavky závodních motocyklů s dvoutaktními motory však olej M6A splnit nedokázal, čímž byli jejich jezdci odkázáni na použití kvalitních, avšak těžko dostupných, zahraničních olejů.



  U běžných motocyklů československých výrobců bylo doporučeno olej M5 Mix míchat s benzinem v poměru 1 : 25. Zkoušky prokázaly, že u oleje M6A je možné mimo záběh motoru tento poměr snížit na 1 : 40. V praxi však bylo národním podnikem Benzina předepisováno mísit olej M6A v poměru 1 : 30, aby se předešlo chybě u starších typů výdejních stojanů.

Reklama na motorový olej měla v 50. letech spíše jen informační charakter.


  Oleje s označením Mix se dodávaly předředěné benzínem, obsahovaly přípravek lehčí frakce, kvůli snadnějšímu rozmíchávání. Při použití takto označených olejů musel být změněn jejich mísící poměr s benzínem. Například doporučený poměr oleje k benzínu, který se v poválečném období ustálil na hodnotách 1 : 20 pro záběh a 1 : 25 pro další provoz, byl tedy s nástupem oleje DT Mix změněn 1 : 15 a 1 : 20. Hodnoty mísícího poměru udávané výrobci je tedy nutné vždy posuzovat v souladu s typem doporučeného oleje, případně doby, ze které daná instrukce pochází.

Obal oleje v době uvedení oleje M2T na trh.


  Zvýšený zájem veřejnosti o problematiku mazání dvoudobých motorů začal v době, kdy se začaly z NDR ve velkém dovážet automobily Wartburg a Trabant s dvoutaktními motory. V roce 1969 uvedl národní podnik Benzina na trh nový olej určený pro mazání dvoutaktních motorů M2T, který znamenal pro mazání dvoudobých motorů znatelný pokrok.

Proč M2T? Protože Mogul 2-dobý Trysk.


  Pro použití oleje M2T v běžných dvoudobých motorech československých motocyklů byl na základě zkoušek doporučen mísicí poměr s benzinem 1 : 40, avšak oficiálně stále platilo pravidlo o dodržování mísícího poměru dle požadavků stanovených výrobcem daného motocyklu. Jelikož byl olej M2T do čerpacích stojanů, které umožňovaly automatické míchání oleje s benzinem, dodáván v předředěné formě (M2T Mix), odpovídalo poměru 1 : 40 nastavení stojanu na poměr 1 : 33.

Takto se tankoval benzín s olejem pomoci výdejních stojanů.


  V případě automobilů se mezi motoristy neustále vedly polemiky o vhodném mísicím poměru v podstatě pořád. Mnohé prováděné výzkumy nepotvrdily zvýšené opotřebení funkčních částí motoru východoněměckých automobilů ani při použití poměru 1 : 50, avšak většina motoristů preventivně dávala oleje více. Tento fakt byl zřejmě hlavní příčinou neustálých stížností motoristů na nedostatečnou kvalitu oleje M2T, přičemž většina stížností se týkala nadměrného zanášení spalovacího prostoru motoru, zapalovacích svíček a výfukového systému nespálenými zbytky oleje a karbonem.

Dobová reklama


  Jízdu v charakteristickém hustém modrém kouři linoucím se z výfuku vozidla s dvoudobým motorem, nebyla nijak příjemná. O tom by mohli vyprávět zejména východní Němci a Maďaři, jejichž země byly automobily s dvoudobým motorem doslova zamořeny.

Koupě výkonného oleje zahraniční provenience nebyla pro většinu smrtelníků žijících za železnou oponou myslitelná. Závodníci, sedlající výkonné závodní motocykly, pro které použití oleje M2T nebylo myslitelné, museli hledat složité cesty, mnohdy za hranou legality, jak se k zahraničním olejům dostat.


  Olej M2T nikdy nepatřil mezi špičkové oleje pro vysokovýkonné motory, avšak pro motory běžných automobilů a motocyklů však svými parametry vyhovět dokázal. Dnes, kdy vozidla s dvoudobými motory jsou na našich silnicích výjimečnou záležitostí a modrý dým z výfuků vyluzují jen vozidla s příliš opotřebovanými motory, je problematika jejich mazání odsunuta jen mezi úzkou skupinu motoristů, kteří více než vhodný mísicí poměr řeší jakou značku oleje použít.


Majitel tohoto motoru se s ním nijak nemazal.






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Dekuji za clanek.Konecne vim jak to je.A ze v klidu staci do motorky pomer 1:40 i M2T a u zabehu 1:30.    [michal]    (14. 04. 2020)
 Přesně tak. Mísící poměr 1:33 se týkal předředěného oleje. U normálního oleje tento poměr odpovídá poměru 1:40. Mísící stojany z benzinových pump zmizely již před mnoha lety, ale poměr mísení oleje zůstal mezi lidmi zažit až do dnešních dnů.    [Jiří Bartuš]    (22. 04. 2020)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna
Koupí to teprve začíná
Barum Czech Rally Zlín 2019
Grand Prix Bugatti 2019

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Kniha Jawa Californian
Česká Tourist Trophy 2016
Branná 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2017
Pérák 2017
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
III. Pohár motorových dvoukolek
Šolcovy zatáčky 2017
Česká Tourist Trophy 2018
Setkání veteránů Holešov 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
Slovácký okruh 2019
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla
300 zatáček Gustava Havla 2018
Veteráni Moravským Slováckem 2016
300 zatáček Gustava Havla 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
NIPPON RETRO 2018
Kawasaki ZX-12R
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš