MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           26.5.2020 02:11         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Renovátoři motocyklů vyrobených na počátku 50. let minulého století často řeší otázku, jaký druh bowdenu je ten správný pro jejich motocykl. Některé motocykly byly osazeny bowdeny opatřenými lakovanou přízí a některé plastovým obalem. Ke změně materiálu obalu bowdenů došlo v roce 1953, kdy se v praxi uplatnil zlepšovací návrh zlepšovatele Jaroslava Horáka z ČZ Strakonice.


       Změna technologie výroby motocyklových lanek v roce 1953


  Autor: Jiří Bartuš


  Zlepšovací návrh spočíval v nahrazení ochranné lakované příze plastovou hmotou Eglysar, jenž byla vynálezem dr. Hornychová, pracující v podniku Kablo Hostivař. O uvedení zlepšovacího návrhu zlepšovatele Jaroslava Horáka z ČZ Strakonice do praxe informoval časopis Svět motorů číslo 12 z června roku 1953 v článku zvaném Lepší jakosti motocyklových laníček.

  Výhodou nového materiálu byly nejen zlepšené mechanické vlastnosti, včetně možnosti barvení do různých odstínů, nýbrž i možnost jeho výroby pouze z domácích surovin. Využitím nového materiálu došlo nejen ke zlepšení jakosti, ale též došlo ke snížení výrobních nákladů o 35 procent.

  Nyní již několik tisíc motocyklů jezdí s namontovanými laníčky s eglysarovým obalem. Dodává na konci zmiňovaný článek.

  Informace pochází z doby, kdy pojem zlepšovací návrh nebyl jen pouhou frází a účast na zlepšovatelském programu byla celospolečenskou povinností. Tehdejší časté změny ve výrobní technologii, motivované zlepšovatelskými snahami, dokáží mnohdy pěkně zamotat hlavu dnešním renovátorům.


Bowdeny opatřené ochrannou lakovanou přízí měly omezenou mechanickou odolnost
Bowden opatřený ochrannou lakovanou přízí na motocyklu Jawa 250 Pérák


Bowdeny opatřené ochrannou lakovanou přízí měly omezenou mechanickou odolnost
Detail


Bowdeny opatřené ochrannou lakovanou přízí měly omezenou mechanickou odolnost
Bowdeny opatřené ochrannou lakovanou přízí měly omezenou mechanickou odolnost
Motocykl ČZ 150 c, r.v. 1952






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Pomozte mi najít výrobce brzdového bovdenů zadní brzdy do skutru ČZ 175 typ 502 - 05

Děkuji M.Kapoun    [Milan Kapoun]
    (26. 01. 2016)
 Podívej se na lanka a pod. tady , je tu lanko zadní brzdy skutr čz 175 - 501 tak jstli nešlo nahradit . http://www.mototechnik.cz/index.php?main_page=products_all&disp_order=1& ;page=13    [Pavel]    (29. 01. 2016)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna
Koupí to teprve začíná
Barum Czech Rally Zlín 2019
Grand Prix Bugatti 2019

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
Kniha Jawa Californian
Branná 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla 2017
Pérák 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Šolcovy zatáčky 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla 2019
Pérák 2015
NIPPON RETRO 2018
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Nepomucký trojúhelník 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov 2017
NIPPON RETRO 2019
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš