MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           27.5.2020 01:25         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Někteří expozici jednostopých vozidel viděli na hradě Kámen u Pacova náhodou. Někteří navštívily hrad Kámen plánovaně právě kvůli této expozici. A někteří si návštěvu hradu kvůli expozici jednostopých vozidel teprve plánují.


Muzeum motocyklů na hradě Kámen




  Autor: Michal Čtrnáctý


  Historie nevelkého hradu Kámen se datuje už od poloviny 13. století. Po roce 1948 byl hrad stejně jako řada podobných objektů zkonfiskován státem posledním soukromým majitelům a poté stejně jako řada podobných objektů postupně chátral. Během následujících dvaceti let sloužil pro potřeby různých organizací od místního JZD po armádu. Výsledkem jejich péče byla v 60. letech minulého století ruina s propadlými krovy a stropy. Když v roce 1974 řešilo pražské Národní technické muzeum nedostatek místa a hledalo nové prostory pro umístění motocyklů, padl výběr právě na tento nevyužitý objekt. V rozhodnutí údajně hrála roli i blízkost města Pacova spjatého s motocyklovou historií. Po nezbytných opravách hradu zde NTM umístilo svou stálou motocyklovou expozici, čímž se hrad Kámen stává naším nejstarším motocyklovým muzeem.

  Od mé poslední návštěvy muzea uplynulo už mnoho let. Byl jsem proto zvědavý, jakým směrem se expozice motocyklů posunula, zvláště poté co jsem se dočetl, že byla v loňském roce upravena a rozšířena.

  V polovině června vládla ještě na hradě předsezónní pohoda. Návštěvníků nepřicházelo mnoho a tak skupina, ve které jsme se s manželkou vydali na prohlídku, byla pouze tříčlenná. Motocyklů je tu dnes k vidění opravdu více než kdysi, mezi nimi řada velice zajímavých unikátů, přesto jsem byl současným stavem poněkud zklamán. Od našeho nejstaršího muzea, navíc pod křídly takové instituce, jakou je NTM, jsem očekával přece jen trochu víc.

Fotografie

  Pokud bych měl najít jediné slovo, které by nejvíce charakterizovalo můj celkový dojem, pak by to asi byla nesourodost. Poněkud nesourodě na mě působilo jak spojení empírových interiérů hradu s technikou 20. století, tak expozice motocyklů samotná. Hrad Kámen totiž už dávno má i jiné ambice, než být pouhým muzeem techniky. Odehrávají se zde svatby i rytířská klání a ve větší části vnitřních prostor návštěvník uvidí klasické zámecké interiéry, nyní doplněné výstavou historických dětských kočárků soukromé sběratelky. Zatímco tato část je doprovázena výkladem průvodce, část věnovanou motocyklům už si návštěvníci jen mlčky prohlížejí. Zmiňovaná nesourodost je bohužel charakteristická i pro první hlavní místnost, která je věnována domácí motocyklové produkci. Vedle sebe tu stojí jak unikáty, tak poměrně všední stroje z různého období. Některé exponáty, jako například robustní dvouválcový motocykl pro závody kol za motorovým vodičem, si z minula dobře pamatuji. Některé naopak chybí, jiné jsou nové. Najdete tu vedle sebe stát stroje z pionýrských dob našeho motorismu jakým je krásný řemenáč Walter, unikátní poválečný čtyřtaktní prototyp ČZ, i poměrně všední stroje novější výroby jako Jawa 350/634, nebo Jawa Pionýr. Mezi motocykly jsou tu a tam rozestavené zajímavé motory (Laurin a Klement, Perun, Itar…), bohužel bez bližšího popisu, takže neznalý návštěvník se o nich mnoho nedozví. Uspořádání této hlavní části motocyklového muzea působí poněkud amatérským laciným dojmem. Zdá se, jakoby tvůrci expozice nakoupili všechen potřebný materiál v místním hobby-marketu. Stroje stojí na soklech z OSB-desek, před nimi je nepříliš šťastně umístěno jakési dřevěné zábradlí s vodorovným pruhem neprůhledného polykarbonátu, které jednak slouží k upevnění popisek jednotlivých exponátů, jednak brání návštěvníkům, aby si tyto exponáty mohli lépe prohlédnout. Z popisu ČZ125T jsem se dozvěděl třeba i to, že to byly stroje natolik úspěšné, že americká firma Indian přistoupila po válce k jejich licenční výrobě. Ti co už o „zetkách“ něco vědí, by toto tvrzení jistě označili za nepřesné, což by byl ještě výraz velmi eufemistický.

Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie

  V dalším větším prostoru je vystavena poměrně rozsáhlá sbírka mopedů a motokol, vesměs zahraniční výroby. Opět s minimem doprovodných informací. V minulém roce byla stálá výstava motocyklů rozšířena ještě o další dvě nevelké místnosti přístupné z nádvoří hradu. První z nich je věnována skútrům Čezeta a naleznete zde jejich základní typy - 501, 502 a nákladní rikšu 505. Druhá místnost presentuje dvěma čtyřtaktními motocykly soudobou produkci firmy Jawa. Na nádvoří se pak s Vámi rozloučí notně omšelá Jawa 350/634 se sidecarem Velorex, a potrhaným sedlem.

  Na hradě Kámen jsme s manželkou strávili velmi příjemné a poklidné odpoledne završené debatou s místním prodejcem občerstvení, který nám coby člen skupiny historického šermu „Jezerničtí páni“ ochotně podal výklad o středověké válečné taktice a zbroji a zcela nezištně mi zapůjčil k vyzkoušení jasanovou repliku historického luku, kterou mezi řečí vytáhl zpoza chladící skříně s nápoji. Přesto jsem se nemohl ubránit mírně rozpačitému dojmu, který ve mně naše nejstarší motocyklové muzeum tentokrát zanechalo.

Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie




  VeteránKalendář:  www.veterankalendar.cz




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Rád bych dodal to,že,,kastelánka,, hradu je velmi nadšená motorkářka,a jen její snahou se expozice opět trochu zdvihá a vylepšuje-kdo byl na hradě třeba 4roky zpátky-jistě to vidí.Dál bych podotknul že hlavně právě protože že hrad je státní,provést větší změny je problém.A ještě bych dodal,že jako vždy je v čechách oblíbeným hrdinstvím napsat hanící článek-ale co přiložit ruku k dílu? stačí napsat,a dám ti kontakt na onu šefovou,která s velkou vervou přijme jakýkoliv podklady,materiály,a ráda uvede,kdo že je autorem,či majitelem zapůjčených motocyklů.např prasečí chlívek na hradě je vybaven mými prasaty :-D takže klidně ten kontakt předám pro vylepšení popisek,či návrhy k zlepšení...    [Jaromír Dvořák]    (30. 08. 2015)
 Naprosto souhlasím. Motocyklové sbírce by spíše slušely interiéry nějaké z industriálních památek. A těch je u nás stále není málo, i když se developeři velice snaží jejich počet snížit.    [Jiří Bartuš]    (09. 01. 2016)
 Neřekl bych, že ten článek je "hanící" ani hrdinský a proti kastelánce osobně nic nemám. Jenom jsem popsal své osobní dojmy, které jsem po návštěvě muzea měl a ty jsou jaké jsou. Stejně tak jsem o něco později popsal svoje dojmy třeba ze soukromého motomuzea "Splněný sen" v Pavlíkově, ze kterého jsem byl na rozdíl od hradu Kámen naprosto nadšený. Podle mě je možná problém už v tom, že empírové interiéry středověkého hradu a šermířské turnaje nejdou úplně dohromady s muzeem v podstatě moderní techniky. Vzniklo to ale nějakými historickými okolnostmi a kastelánka za to pochopitelně nemůže. Je to podobné, jako když v jedné z našich nejvýznamnějších empírových památek zámku Kačina bylo dlouhá léta zemědělské muzeum. Dnes už tam vycpaná hospodářská zvířata a modely teletníků nenajdete. Kačina je zase empírový zámek a podle mě je to dobře...    [Michal Čtrnáctý]    (08. 01. 2016)
Přidat odpověď    (2)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna
Koupí to teprve začíná
Barum Czech Rally Zlín 2019
Grand Prix Bugatti 2019

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
Kniha Jawa Californian
Branná 2018
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
300 zatáček Gustava Havla 2017
300 zatáček Gustava Havla
III. Pohár motorových dvoukolek
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
Pérák 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
NIPPON RETRO 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
300 zatáček Gustava Havla 2019
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2018
Setkání veteránů Holešov 2017
Archiv fotografií MotoMagazínu
Veteráni Moravským Slováckem 2016
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš