|
Jawa 250 typ 590 Sport
rok výroby: 1966
Autor: Martin Samson, Chicago
V létě roku 2006 se ve zdejší inzerci nabízela ke koupi CZ 125 MX typ 511 z roku 1978. Na inzerát jsem se ozval a již v telefonickém rozhovoru bylo znát, že prodejcem je starší pán který motocyklům velice dobře rozumí a s nadšením si o nich rad povídá. Pan prodejce se nacházel v kalifornském univerzitním městě Berkeley, ležícím na protějším břehu od San Francisca. Při rozhovoru mi také pan pověděl, že vlastni i jednu cestovní Jawu. Koupi CZ 125 MX jsem s nim domluvil a při příjezdu do Berkeley na mě cekalo překvapení.
Oním prodejcem byl motocyklový fanoušek a sběratel pan Ronald Penndorf a v jeho prostorné garáži s dílnou se nacházelo veliké množství krásných starých motocyklů. Přímo za vraty staly dva motocykly z přelomu 70-tých a 80-tých let, Kawasaki Z 1000 a Honda 650 Turbo, na kterých pán, dle jeho slov, stale jezdi. Dále se u něj v hloubi garáže nacházela veliká spousta pečlivě uskladněných a přikrytých motoveteránů z 50-tých a 60-tých let věhlasných značek: Velocette, Triumph, Norton, Hodaka, BMW, Honda a spousta dalších. K mému údivu byla většina těchto motocyklů ve vynikajícím stavu a jen tak velmi skromně a neuspořádaně rozestavěna po cele garáži a dílně. Například já by jsem si motorky naaranžoval na jedné polovině garáže a druhou polovinu používal jako dílnu a garáž... Ale co já vím o přístupu a vnímaní zdejších lidí k těmto věcem....
Také dva zajímaví autoveteráni se u starého pana nacházeli: jedním z nich byl CITROEN 2CV a značku druhého auta si již nepamatuji.
Pan Penndorf se svěřil, že po cely život má k motocyklům velký vztah a když mel trochu peněz navíc, kupoval ty motocykly, které byly za dobrou cenu. A v dnešní době se rozhodl některé z nich prodat a přilepšit si tak k penzi, z čehož prý má největší radost jeho žena...
Dále pan Penndorf povídal o svém německého původu jehož předci přicestovali z jižního Německa do USA již tri generace nazpět v 19-tem století a žili v německé komunitě ve státě Wisconsin. Naše
debata se přesměrovala právě na povídaní si o teto komunitě Němců a Skandinávců žijících ve Wisconsinu. V odpočinkové místnosti vedle garáže mě starý pán seznámil s jeho knihovnou, sbírkou gramodesek a sbírkou modelů letadel. Knihovna vypovídala prevážně o vztahu majitele k motorismu, technice a
letectví , gramodesky o nadšení pro vážnou hudbu. Mezi modely letadel a knihami o letectví mi
pan Penndorf ukazoval a popisoval právě česká letadla z první poloviny minulého století, která já znám jen velice vzdáleně a od vidění, ale on neskrýval nadšení nad jejich tehdy nadčasovým designem a technikou a velice znale mi o nich vše popisoval. U gramodesek mi znalecky ukazoval hudbu od všemožných světových skladatelů - ruských, českých, německých, rakouských, italských....
Poté se mnou pan Penndorf zašel do zadního kouta garáže a odkryl plachtu od Jawy o které mi říkal v telefonu. Zpoza plachty se objevila tato krásná 250ka Sportka na niž mě při prvním pohledu zaujalo:
- atraktivní dvoubarevné lakovaní s vysokým leskem jehož převládající černá barva svědčí o obeznámení se v Jawě s požadavky amerických motoristů majících černou v největší oblibě (za povšimnutí stoji také vysoká tvrdost laku - na rozdíl od tehdy běžně používaného Jawáckého červeného lakování s měkkou strukturou barvy kde je tato barva snadno rozpustitelná leštěnkou)
- lakované zadní a boční madlo
- stříbrné středy ráfků ohraničené zlatým linkováním
- pneumatiky BARUM Super Sport
- držáky SPZky na předním blatníku
- černě lakovaná tabulka, určená k připevněni přidělené zadní SPZky, s roztečí přesnou na vydávané motocyklové SPZky v USA.
Velice se mi líbila a když pan Penndorf viděl mé nadšení, nabídl mi, že by mi ji také prodal.
Na koupi Sportky a její převoz jsem vsak nebyl připraven a motorku si u něj prozatím jen zamluvil.
Její dovoz jsem uskutečnil až o rok později, na podzim 2007 a k jejímu zprovoznění se dostal v červenci 2008.
K teto Sportce mi dále pan Penndorf vypověděl, že ji koupil v roce 1980 od svého
kamaráda vlastnícího motocyklovou prodejnu D&D Cycles, v době, kdy tuto prodejnu zavíral před nástupem do penze. A také mi o jeho kamarádovi vyprávěl, že v 60-tých letech žil několik let v Číně, kde prodával právě Jawy. Ale nějak mu tam prý jeho obchod neprosperoval a tak se vrátil zpět do San Francisca.
Také jsem se samozřejmě pana Penndorfa zeptal na to, co si mysli o motocyklech JAWA?
Přímo jsem mu položil otázku. Ale Jawy zde nebyly moc dobrými motocykly - že? On na mě udiveně pohlédl, zakroutil hlavou a odpověděl: Ale byly dobré! A z jeho pohledu a slov bylo znát, že není z těch, kteří by někomu vychvalovali motocykl jen proto, že mu jej prodávají. Tak jsem se ještě dále pana Penndorfa zeptal. A pamatujete si, zda-li zde v 50-tých a 60-tých letech Jawy a Čezety běžně jezdili? A on odpověděl. Yes in maroon (Ano v maronové / tmavě červené).
K motocyklu jsem od pana Penndorfa obdržel Návod k obsluze pro typy 559/04 a 360/00 a Dodatek k Návodu k obsluze k typům 590/01 a 361/01, oba v angličtině.
Samozřejmě jsem se snažil dohledat něčeho přesnějšího a specifičtějšího k tomuto typu Jawy, ale ničeho dalšího jsem se nedobral - takže zřejmě Návod a jeho Dodatek byla asi opravdu celá dokumentace která byla k motocyklu dodaná přímo výrobcem.
až později jsem se u motocyklu svých známých dopátral, že typová označeni 590/01 a 361/01 nesly Jawy vyráběné pro USA ve stejném období z let 1965 až 1966, ale lišícími se jiným provedením světlometu použitým ze soutěžních typu Jaw. Tyto typy Jaw byly pro USA vyráběny zřejmě z důvodu požadavků zákazníků zvyklých na strohý vzhled svých domácích značek Harley-Davidson a převážně z Británie dovážených Nortonů, Triumphů a jiných...
Doma jsem při bližším ohledání Sportky zjistil dvě male závady:
- chybějící pasek zpevňující pravý boční plech k drzáku stupačky a výfuku
- stříbřenkou částečně zatřenou korozi chromovaných drátů kol, což zřejmě provedl pan Penndorf
Ale vše ostatní se zdálo původní, nedotčené a údaj na tachometru 762 mil mi připadal také reálný.
A protože Sportka byla navíc jen lehce omšelá a mastná, rozhodl jsem se její časti velice opatrně rozebrat, vyčistit, promazat, seřídit, přetěsnit a nakonzervovat. Prostě tak, abych pro její zprovoznění udělal maximum dle mého nejlepšího vědomí a svědomí.
Pokusím se zde zpětně vyjmenovat některé z procedur mnou provedených s použitím přípravků v dnešní době nás obklopujících:
- promazání ložisek kol, řízení a čepu zadní vidlice (odkaz)
- promazání všech bowdenů a cepů (bowdeny přímo přípravkem k tomu určeným – (odkaz)
- výměna oleje v předních tlumičích pérováni
- přetěsnění levého víka motoru, při teto příležitosti manuální odlepeni spojkových lamel
- výměna těsnicího kroužku čepu páky startovaní a řazení
- demontování motoru z rámu jen za účelem snadnějšího vyčištění zadní časti motoru a přilehlého rámu
- demontovaní hlavy válce a válce pouze za účelem dekarbonizace a manuálního promazání ložisek, válce a pístu, protože Sportka dle vyjádřeni pana Penndorfa jezdila naposledy v polovině 80-tých let. Původní těsněni pod hlavou válce i pod válcem zůstalo nepoškozeno a bylo znovu použito
- původní oprýskaná černá barva válce a lehce zkorodovaný pozinkovaný povrch páčky čepu přední brzdy a záchytu reakce zadní brzdy byl nahrazen velice autenticky shodným povrchovým nástřikem ze spraye od zde zavedené firmy DUPLI COLOR, což jsou jedině nepůvodní věci na motocyklu provedené z mé strany a kterých již dnes trochu lituji.
- vymytí karbonu z výfukových kolen a vnitřních časti výfuku přípravkem YAMALUBE Combustion Chamber Cleaner (odkaz)
- původní těsnící kroužky výfuku a výfukových kolen byly namontovány zpět, pouze jsem k nim dodal vysokoteplotní silikon pro jistější neprostupnost kouře a karbonu
(odkaz)
- vyčištění a znovudotažení všech elektrických spojů
- povrch drátů a bužírek ošetřen osvedčeným silikonovým přípravkem MOTUL Shine & Go odpuzujícím prach a vodu (odkaz)
- průchodnost botky svíčky a jejího vysokonapěťového kabelu proměřena ohmmetrem a nepůvodní zapalovací svíčka CHAMPION samozřejmě nahrazena za výrobcem doporučovanou PAL Super 14-7 ze starých zásob
- vymyti karburátoru (odkaz) a zabroušení jehly karburátoru
Tato Sportka má na štítku jako typové označení uvedeno pouze 590. A mezi tímto skutečným motocyklem a přiloženým Dodatkem k Návodu k obsluze lze vysledovat rovněž několik rozdílů:
- el. schéma v Dodatku k Návodu k obsluze popisuje přední parkovací světlo, ale motocykl nemá již z výroby přední parkovací světlo vůbec instalováno (jako parkovací světlo je zde použito pouze zadní červené, což se shoduje i se zapojením elektroinstalace všech ostatních motocyklu
prodávaných donedávna na trhu v USA).
- motocykl má, na rozdíl od Dodatku Návodu k obsluze, z výroby instalovanou žlutou/oranžovou
kontrolku neutrálu v přední časti tachometru
Vše ostatní se vsak s Návodem a jeho Dodatkem shoduje, zejména údaje o typovém označeni motoru (590), karburátoru (2926 SBD - 16 b) a osazeni trysek karburátoru (hlavni 96, volnoběžná 50) se shodují.
Dále jsem při čištění výfuku objevil rozdíl v jejich tlumičích, protože i zde jsou použity výfukové tlumiče shodné s tlumiči u motocyklu JAWA Super Sport a JAWA Californian vyváženými do USA, tj. s pouze zadní 15cm dlouhou polovinou tlumičů uložených v pouze třech přepážkách - namísto námi více známých 30 cm dlouhých výfukových tlumičů.
Proto také odhaduji, že základní zde udávaný maximální výkon na štítku motocyklu a v Návodu k jeho
obsluze (14 BHP / 5000 rpm) bude u tohoto konkrétního motocyklu jistě malinko vyšší a posunut do
vyšších otáček, což odráží znalost výrobce o povolené vyšší hlukové hladině vozidel provozovaných
v USA. Dále tohle nižší výfukové tlumení a s ním spojeny vyšší výkon motoru ve vyšších otáčkách
jistě umožnili výrobci ustavit parametry motoru vhodnější pro americké cestovaní ve vyšších průměrných rychlostech s převažujícími dálnicemi a silnicemi dálničního typů na rozdíl od cestování v evropském stylu s naopak převažujícími úzkými a klikatými okreskami a tudíž nižšími průměrnými rychlostmi. Proto jsem tomuto motoru také nastavil předstih na horní hranici výrobcem doporučovaného rozmezí, tj. 4 mm.
Kniha Údržba, opravy a seřizovaní motocyklu JAWA od pana Jiřího Dočkala popisuje u těchto typu motocyklu lapované pístní kroužky, což však já nemohl při vizuálním pohledu na kroužky potvrdit ani vyvrátit a k motocyklu dodaná literatura se o těchto věcech rovněž nezmiňuje. Zajímavé by bylo dobrat se u výrobce toho co bylo jeho záměrem při instalaci lapovaných pístních kroužků, zda-li
urychleni záběhu či rozdílnost v zahraničí používaných motorových olejů? Či ještě jiné důvody?
Na štítku není ražena poslední číslovka roku výroby, pouze je předtištěno první trojčíslí 196, ale z dvojčíslí 66 vyraženého na štítku dynama lze rozpoznat, že zřejmě cely motocykl byl vyroben v roce 1966.
Takže jistě toto atraktivnější provedeni Jawy 250 Sport mělo v daném období v USA doplňovat celou řadu nabízených československých motocyklů JAWA a ČZ přicházejících právě pro rok 1966 s několika zásadnějšími novinkami kde šlo o námi známé modely motocyklů:
JAWA Californian I. a ČZ Trial, ale i nám méně známé odlehčené verze maloobjemových Čezet 125/175 Sport nabízených ve třech atraktivních barevných provedeních (nachově červená, slonová kost, černá) z nichž u verzí 175ccm bylo navíc možno vybrat provedení s dynamostartérem či bez dynamostartéru.
V té době již samozřejmě v USA byly v dané objemové kategorii motocyklů určených pro provoz na veřejných komunikacích populárnější motocykly lehčí a výkonnější s pevnějším dvojitým rámem, často s určením pro univerzálnější a zábavnější vyžití jak na silnici tak i v terénu (viz. např. Suzuki Scrambler či silniční Yamaha GP 350). Čehož si v Jawě a ČZ jistě byli vědomi a tak toto zpoždění alespoň zčásti kompenzovali nižší prodejní cenou svých motocyklů a dodáním na trh již zmíněných modelů Californian a Trial. A tyto klasičtější Sportky alespoň vybavovali atraktivnějším lakováním a jejich zviditelnění v propagačních materiálech provázelo odkazováním se na klasiku hesly:
JAWA - světově nejlepší dvoutakt
Prezentujeme světově nejpraktičtější motocykly
Některé firmy vyrábějí motocykly pro sezonu či dvě sezony - my vyrábíme motocykly pro generaci či dvě generace...
Jawa nevyžaduje neustálé seřizovaní a není tím kdo vyžaduje nákladnou opravu po sezóně či dvou sezónách
Což u této konkrétní Sportky navíc provázejí instalované držáky SPZky na předním blatníku, které již tehdy jistě nebyly potřebné, ale snažily se zaujmout odkazem na výjimečnost, retro a klasiku
Startování a běh motocyklu se vyznačuje velice čitelným a ladným chodem. V provozu dnešní doby a zdejších dnešních velkoobjemových vozidel je samozřejmě největším handicapem akcelerace ze světel na křižovatkách kde tato vozidla nabudou (zde nejrozšířenější maximální povolené městské a příměstské cestovní) rychlosti 30 mph (48 km/h) doslova v mžiku, ale Sportka na tom musí chvíli pracovat. Při dobržďování je třeba počítat s o trochu delší brzdnou drahou a větším tlakem na brzdové páky v porovnaní s novodobějšími motocykly, ale i tak je jízda na Sportce velice klidná, příjemná a vyzívající spíše na projížďku za klidného letního nedělního dopoledne.
Zatím jsem na Sportce najel pouze necelých dalších 200 mil a karburátor mam stále nastaven na záběhový provoz. Benzin míchám s minerálním olejem Castrol A 747 v poměru 1:40 jež svojí příjemnou ricinovou vůní dotváří kouzlo projížděk za starých časů. Sportka přijela v září 2008 k restauraci Klas (odkaz) přivítat posádky tří Velorexů účastnících se dálkové jízdy po Route 66 jež zde měla své veřejné slavnostní zahájení (odkaz).
I při pečlivém uložení Jawy panem Penndorfem s plnou nádrži se lehká koroze nevyhnula napadení horní stěny nádrže. Neustálé odpadávání malých částic jsem řešil odstřeďováním v zatočené průhledné hadičce se sítkem. Jelikož však uvolňovaní částic nemělo konce, tak jsem později vyřešil problém zakrémovaním nádrže přípravkem k tomu určeným (odkaz). Takže dnes je již, na rozdíl od fotografií, Sportka zpětně vybavena černou benzinovou hadičkou s nahoře umístěným kovovým kroužkem. Také kola Sportky jsou navíc staticky vyvážena, čehož bylo nejdříve dosaženo otáčením pneumatik na ráfcích a až následně dovyváženo olůvkama. Nápisy na pneumatikách jsem vypsal já, ale před nafocením motorky mě již zřidnul zbytek barvy pro přední kolo z něhož barva následně oprýskala. Ale to jsem později také napravil.
V létě roku 2008 jsem v inzerci objevil a domluvil koupi jednoho zajímavého československého jízdního kola z roku 1969, které se shodou náhod opět nacházelo v Berkeley. Chtěl jsem kontaktovat pana Penndorfa, aby mi jízdní kolo případně převezl k němu domů do doby než se do Berkeley opět dostanu, ale nikdo mi již nezvedal telefony a nikdo neodepsal na maily. Když jsem se k odebrání kola na podzim 2008 dostal, zajel jsem též k domu pana Pendorfa, ale nikdo mi rovněž neotevřel ani nezvednul telefon.
Pro případné dotazy využijte zdejší diskusní prostor.
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (4/17): |
Strana 1 / 1 |
| | Chtěl bych se zeptat zda byla použita jiná hlavní tryska kvůli zkráceným vložkám výfuku. [Milan] (28. 05. 2023) | Dobry den , Hlavni tryska u tohoto provedeni 590tky je 96 . Je tomu stejne tak , jak je v clanku uvedeno na fotografii puvodniho Dodatku navodu k obsluze dodaneho k motorce ( i kdyz Dodatku presne k trochu jinemu typu , t.j. k typu 590/01 , tak i tak tato motorka samotna ma hlavni trysku 96 a volnobeznou 50 ) . S pozdravem , [Martin Samson] (02. 06. 2023) | Přidat odpověď (1) | | Kdo by si v dobách Sandokána v TV domyslel, že za pár let se budou v té
nejzápadnější cizině, v USA, sbírat stroje MADE IN CSSR. Motokrka krásná a
článek taktéž, díky. [JzK] (05. 04. 2010) | http://berkeleyplaques.org/e-plaque/ron-penndorf/ [Martin Samson] (30. 01. 2019) | https://www.sfgate.com/bayarea/article/Ron-Penndorf-popular-West-Berkeley-blogge
r-dies-5744714.php#item-85307-tbla-2 [Martin Samson] (30. 01. 2019) | docela by mě zajímalo jestli se později autorovi článku podařilo s panem
Pendorfem spojit [filip] (23. 10. 2014) | Trochu mě zaujal rok výroby, ale roku výroby 1966 odpovídá i zadní nastavovaný
blatník. Od roku 67 se už dával lisovaný v jednom kuse. Také je zajímavá
poznámka o tvrdosti barev a lakovaných madlech. Je divné, že by u nás lakovali,
i když jen na vývoz, drahými, devizou placenými barvami. Vypadá to, že toto
lakování bylo provedeno až v USA tamním prodejcem. Tomu nasvědčují i již
zmiňovaná lakovaná madla. V každém případě je toto barevné provedení hezké a je
klidně možné, že bylo inspirací pro budoucí barevné provedení Californianu. [Libor L.] (21. 12. 2011) | Je to opravdu tak - na vyvoz pro USA se montovaly nektere Jawy s temito
drzaky prednich SPZetek i v 60-tych letech . Mohu Vam o tom zaslat na email
fotokopie vyvoznich typu z dobovych letaku i tehdejsich testu Jaw v
motocasopisech v USA . Nektere fotografie obsahuji jen drzaky a nektere i
drzaky s bilymi nevypsanymi cedulkami . Zajimave je , ze drzaky prednich SPZetek
obsahuji vsechny fotografie "vyvoznich endurovych kyvacek" , jak v
letacich tak i v clanku v Czechoslovak Motor Review . S pozdravem , [Martin Samson] (25. 10. 2010) | Ne skutecne na vyvoz se montovaly drzaky spz na blatnik. Mam tu samou masinou v
puvodnim stavu, jeste prave i s tou spz ktere je jeste bez cisla. Vse je puvodni
vcetne laku. Jsem rad ze jsem po dlouhe dobe videl nekoho kdo ma uplne to same. [lukas] (24. 10. 2010) | Nádherná mašinka jen jsem nikde nenarazil na tuto barevnou kombinaci a třeba na
tu přípravu pro přední SPZ alá perák atd., tak bych se spíš přikláněl k lidové
tvořivosti v USA,než že by na vývoz do USA kluci v týnci montovali uplně jiné
mašiny..... špatně to samozřejmě nevypadá! [Fiš] (06. 10. 2010) | Ahoj, opravdu moc pěkná. Já mám stejnou ale v provedení jako je na obrázku s
mladou blonďatou slečnou, r.v. 1966. Jen pro info, mám dynamo a ukostření +.
Páčky mám stejné. Oproti Tvé mám ale delší zadní blatník a další maličkosti. Mám
ji po prvním majiteli. Krásné svezení přeji. Slavík [Slavík Lukáš] (20. 07. 2010) | Meela: nevím jak u vývozních verzí, ale já je mám na sportce ročník 67, proto i
na mne působí páčky bez kuliček trochu nezvykle... [jirka] (11. 06. 2010) | Přemek: to není zajímavost, v té době se ještě nepoužívaly, koukni na letáky ;-) [Meela] (07. 04. 2010) | Je to jeste stara klasika s dynamem , ukostrenym + polem a 6V 12Ah akumulatorem
. S pozdravem , [Martin Samson] (07. 04. 2010) | ještě jedna zajímavost, nemá kuličky na koncích páček [přemek] (06. 04. 2010) | krásný stroj, a příjemné počtení, zajímalo by mě, jaký pól byl kostřen, a jestli
měla dynamo nebo alternátor. Já mám sportku 350, táta jí koupil novou z
mototechny, mám čistý techničák, záruční list, a mám tam alternátor a
uzměrnovač. [přemek] (06. 04. 2010) | Přidat odpověď (13) | | Nevíte někdo ral barvi? [Svata22] (05. 07. 2010) | Pro Luboš: Ja s tím nemá problém, protože moto před renovací jsem měl
zachovalou (v rodině od nova) a když se rozleštil kaslík, tak parva 3020
naprosto odpovídající..... Tak záleží na tom co vám mistr lakýra namíchal, jakej
byl podklad a jestli nemá náhodou RAL3020 nějaký pododstín..... [Fiš] (02. 11. 2016) | tak to nevím proč to máte naoranžovělé.. já taky dělám sportku a mám jí černo
červenou 3020 a ta červená je parádní.. přesně jako na fotkách [filip] (23. 10. 2014) | Tak vám pěkně děkuju,dal jsem sportku lakovat tou 3020 a ta je pěkně oranžová a
né jasně červená,tak pozor,je to vhodná barva k tý kombinaci s bílou ale né s
černou.Tak jsem o pár tisíc lehčí za přelakování. [Luboš Hromas] (06. 05. 2014) | Pro Fis : Mate nekde informace , ze tato "signalni
cervena" byla pouzita i pro Jawy 500 OHC ? Pokud ano , muzete mi
napsat sem i na moji emailovou adresu martingsxr@seznam.cz . Dekuji za
pripadnou odpoved , [Martin Samson] (14. 01. 2011) | Na Sportce je ta světle červená jako se dávala na OHCéčko a Ralové číslo je 3020 [Fiš] (06. 10. 2010) | Přidat odpověď (5) | | zdravym mam také sportku od prvního majitele je tmave modra pan rikal ze byli
vraceny s anglie kvůli emisnim normam ale chci si s renovovat poradite me někdo
ral barvy tmave modre?diky [Radek] (01. 09. 2013) | Máte motorku s původní barvou, tak podle vzorku nechejte namíchat novou. [monty] (02. 09. 2013) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (13/17): | | Dobrý den, mám velkou prosbu. Tento týden ve čtvrtek nám má lakýrník lakovat
jawa 250 sport - 1967 doi této dvoubarvné kombinace. Potřeboval bych kód červené
barvy z tohoto Vašeho motocyklu. Děkuji moc. S pozdravem Vašek [Lukáš] (29. 08. 2017) | | Jawa 250 sport, rv 1966 Známý ji že a potřeboval by vědět jaký má dát
předstih. Díky za radu. Tom. [Tom] (22. 06. 2017) | | Dobrý den. Mám také Jawu: Jawa 250 typ 590 sport Jenže je s
altenátorem a nikde jsem nic o takovéto motorce neviděl. Těchto motorek bylo
vyrobeno jen "pár" kusů (asi 6000) a většinou byly vyvezeny do
zahraničí - západní země. Pokud někdo ví o takových motorkách a hlavně
konstrukční popis, tak dejte vědět na: bohacb@seznam.cz [Bobo] (05. 05. 2017) | | dobry den scháním bužírku na veterána nevíte kde sehnat děkuji [kryštof] (26. 08. 2016) | | Zdravím všechny! Nenešel by někdo doma horní kryt tachometru? pokud možno i s
tachometrem a spínací skřínkou na jawu 250 sport typ 590. RV je 1969. Měl by byt
kulatej a skřínka na tksv bošák.Predem děkuji. Budu rád i za radu. Tel
774945613. [Jarek] (20. 05. 2014) | | Moc krásný kousek.Zdravím všechny fanoušky jawa 590 sport.Vlastním stejný stroj
po svém otci a v současné době zahajuji s kamarádem renovaci.Motorka je,až na
pár drobností kompletní. Rv.je 1969.Držte nám palce,at se to povede. [Jaroslav Zbořil] (22. 01. 2014) | | Prosím o řadu nikde nemůžu sehnat pneumatiky Stimhle vzorkem.poraďte děkuji. [Ruda] (01. 08. 2013) | | zdravim jen tak pro zajímavos už několikrát sem si tu o sportce četl
protože ji taky renovuju.... a mám rád takové nadšence a teší mě že i v
Americe něktří lidé s obdivem vzpomínají na naše motorky. povedlo se vám toho
pána ještě někdy kontaktovat? jen mě zajímá jak to s ním dopadlo :D [filip] (23. 05. 2013) | | Zdravym koupil jsem jawu sportku 250 typ 590 rok 1969 od jednoho majitele rikal
me ze byla urcena na vyvoz do Anglie ale byli sprisnene emisni normy tak byli
vraceny do ceska a on ji koupil novou v mototechne stitek je v Cestine a
potreboval bych vedet jaka orig.tmave modra ale pan ji za ta leta poskrabal a
prestrikal sprejem modrym nevyte jaky je presny odstin tmave modre barvy?poradi
me jeste nekdo jak vycistit nadrz od rzy?a jak opravyt orig.vyfuky jsou celkem
slusne nechci davat repliky diky moc [Radek] (11. 02. 2013) | | Zdravim vsechny.Libi se mi toto barevne provedeni.Nevite nekdo kody barev?Dik s
pozdravem Numen [Mara] (11. 03. 2012) | | Libor L. : Myslim , ze motorka byla lakovana a linkovana primo v Jawe v
Ceskoslovensku . Napr. pod touto diskusi je fotka stejneho barevneho
provedeni z Afghanistanu . Myslite , ze i tenhle motocykl byl lakovan a osazen
pneumatikami s hrubsim vzorkem v USA a az pote zpetne dodan ceskoslovenske
expedici do Afghanistanu ? Myslim si , ze proste jen prezentacni expedici u nas
nevybavily standardnim barevnym provedenim , ale nadstandardnim .
Nejen tohleto konkretni provedeni cs. motocyklu s jeho lakovanim , nybrz i
dalsi exportni Jawy a Cezety , jejich reklamni popis atd. , me jiz drive
presvedcily , ze takto byly lakovany pro export a prezentaci jiz ve vyrobe .
S pozdravem , [Martin Samson] (05. 03. 2012) | | dobrý den chtel bych se zeptat mam doma jawu 250 sport a nevým do jaké barvy ju
dát dekuji za pomoc [Michal] (24. 08. 2010) | | Čau máš moc pěknej stroj a všechny 590 sou pěkný ale nikde jsem se tam nedočetl
možná jsem to přehlídnul za kolik si jí koupil a jestli má tp [caue] (21. 05. 2010) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|