|
Po dlouhé době strávené v zahraničí se podařilo získat zpět do české republiky vzácný motocykl, závodní Jawu 175 OHV. Motocykl představující vrcholnou předválečnou konstrukci se nachází v renovovaném, plně funkčním stavu. Zájemci jej mohli spatřit dne 27.9.2014 na závodech Brno - Soběšice.
aktualizováno
Článek zaujal veliké množství čtenářů MotoMagazínu. Pokusme se tedy shrnout všechny informace, které o těchto jistě výjimečných motocyklech známe.
Závodní Jawa 175 OHV zpět na domácí půdě
Autor: Jiří Bartuš
Jawa 175 OHV
Závodní speciál
Rok výroby: 1937
Výrobce: Zbrojovka Ing. František Janeček, Praha-Nusle II
V období těsně před druhou světovou válkou vyvinuli v Jawě pro závodní účely novou řadu motorů s rozvodem OHV. Pod konstrukcí motorů je podepsán britský konstruktér George William Patchett, který v té době pro Zbrojovku Ing. František Janeček pracoval. Na konstrukci motoru dále pracovali konstruktéři Josef Josíf a Vincenc Sklenář. Dle dostupných materiálů bylo rozpracováno přibližně 10 motorů.
Motory jsou zajímavé konstrukcí ovládacích tyček rozvodu OHV, které jsou vzájemně překříženy, čímž na boku válce tvoří charakteristické X. Díky tomuto zkřížení se dosáhlo optimálního úhlu ventilů 45°. Vzniklý prostor mezi ventily využili konstruktéři k umístění spádového karburátoru Amal s horizontálním šoupátkem. Sací kanál je veden hlavou vertikálně v minimální možné délce. Pro Jawu byla v té době i netypická monobloková koncepce motoru v jednom bloku s převodovkou, která měla 4 rychlostní stupně.
 |
 |
Sestava motoru na továrních výkresech |
Motory byly umístěny do rámů motocyklů Jawa Duplex Blok. Ač byly původně určeny pro účast na Šestidenní, žádný z nich zde však nikdy nestartoval. Motocykly našly uplatnění v silničních závodech a jeden motor byl v úpravě na metylalkohol použit zřejmě i na ploché dráze.
 |
Informaci o jednom z renovovaných motocyklů Jawa 175 OHV přinesl časopis Svět Motorů
|
Mnohými zdroji uváděný výkon 12 HP se jeví jako nadnesený. Tohoto výkonu by tehdejší stopětasedmdesátka mohla dosáhnout jen s kompresorem. S lehkým 120 kg vážícím motocyklem však dokáže uhánět velice svižně. Však také udávaná maximální rychlost byla 120 km/hodinu.
Motocykly Jawa 175 OHV byly společně s celou produkcí firmy Zbrojovka Ing. František Janeček veřejnosti představeny na Jarních vzorkových veletrzích v Praze na jaře roku 1938. O Jawě 175 OHV a dalších novinkách pro sezónu roku 1938 informoval časopis Jawa, v dubnovém čísle roku 1938. Spolu s Jawou 175 OHV byla zde představena celá nová řada závodních motocyklů s tím, že závodní motocykly Jawa, pokrývají všechny vyráběné kubatury vyjma Robota. Nutno podotknout, a zmíněný text na to též poukazuje, že celá řada závodních motocyklů byly čtyřtakty OHV. Motor 175 OHV byl výjimečný svým monoblokovým provedením
 |
 |
Jawa 175 OHV a Jawa 250-500 OHV představené v časopise Jawa v dubnovém čísle roku 1938 |
Jawa 175 OHV na nedatované fotografii v úpravě pro běžný provoz |
Jak se dále v časopise Jawa uvádí, bylo plánováno vyrábět závodní motocykly sériově, ovšem jen v malém množství. Pro vysvětlení se v textu doslova píše: Stroje jsou vyráběny seriově, ač nejsou pro seriové jezdce, nýbrž pro gentlemany řidítek, čímž nemyslíme, že by byly cenově nedostupné, ba naopak, ale chceme zdůraznit, že tak rychlé stroje patří jen do rukou skutečně nejlepších, neboť veřejný denní život není závodní dráha, a rychlost, tato nejkrásnější moc člověkova, smí být svěřena jen rozvážnému a – nemůžeme neopakovat – gentlemanovi.
Časopis Jawa sloužil zejména budování a tudíž reklamě a tak obrázek o pravém smyslu některých tvrzení si musí každý udělat sám.
 |
 |
S jedním motocyklem Jawa 175 OHV závodil i Jaroslav Simandl. Fotografie přinesl tehdejší dobový tisk. |
 |
 |
Nedatované detailní fotografie motoru Jawa 175 OHV. |
Sháníme jakékoliv informace k tomuto motocyklu, dobové fotografie, vzpomínky a majitele těchto motocyklů či torz kvůli doplnění historie.
Představovaný motocykl byl na přelomu století renovován Oldřichem Pulpánem z VCC Pardubice. Poté byl prodán do Německa a Itálie.
Fotografie ušlechtilého motocyklu nepotřebují komentář.
Autor fotografií: Petr Sapík
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
|
Nezodpovězená témata (2/2): | | Dobrý den. V roce 1962 nebo3, jsem prodal Jawa 175 OHV manželovi slečny Burýškové v Plzni narozené 1944. moto bylo v upravě Ladislava Davidoviče z Plzně Litice v kývačkovém rámu, tedy zničený veterán. Tuším žě byl v.č. 007. Prosím informace o tomto motocyklu, paní rozené Burýšková z Plzně. Maminka slečny byla kuchařka v družině 3koly T.G. Masaryka kolem roku 1955. Děkuji za jékoli informace. Petr Babický Plzeň t. 604604550 [Petr Babický] (07. 03. 2023) | | Nějak mně to nesedí.Pokud byl popisovaný motocykl původně vyvezen p.Půlpánem,pak
by to mněl být ten samý stroj,co byl vyfocen na fotografii ze Světa
motorů(p.Půlpán je v popisu uveden jako vlastník).Ale oba motocykly mají shodný
pouze typ motoru,rám nově dovezeného připomíná upravený sériový z předválečné
Jawy,asi z Duplexe(znalci prominou,pokud se mýlím).Tak bych se chtěl zeptat,zda
ten pan Půlpán měl ty motocykly dva,nebo zda je v SM uveden chybně vlastník,nebo
k tomu prodal ještě jeden motor,z kterého vznikl tento motocykl.Jenom doufám,že
ten rám ze Světa motorů někdo nerozřezal. [K.J.] (26. 09. 2014) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|