MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           3.12.2024 08:55         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |



Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem




   aktualizováno 8.4.2021


  Autor: Jiří Bartuš


  Posledním závodem mistrovství světa v továrním týmu byla pro Františka Šťastného Velká cena Jugoslávie 1969 na okruhu v Opatiji 14.9.1969. V něm dojel ve třídě do 350 cm3 na třetím místě a jeho nový stájový kolega Silvio Grassetti na místě prvním. Vedení továrního týmu firmy Jawa již před tímto závodem rozhodlo, že v následující sezóně bude závody mistrovství světa jezdit se čtyřválcovou třistapadesátkou jen jeden jezdec, Ital Silvio Grassetti.

  Rozhodnutí, které se František Šťastný dozvěděl z úst šéfkonstruktéra továrního týmu Jana Křivky, mu nebylo předem nijak avizováno. Ačkoli již nebyl mladík a dvoudobá čtyřválcová Jawa jeho jezdeckému naturelu příliš neseděla na odchod do jezdeckého důchodu se rozhodně necítil. Náhlý odchod z továrního týmu nebyl pro Františka Šťastného snadný. On sám si byl moc dobře vědom jak krutě se u nás se sportovci zachází, ale tak rychlý konec jej za skočil. Jednoválcové Jawy 250 a 350, které dostal při odchodu z Jawy, mu dávaly šanci účastnit se domácích závodů, ale on sám se ještě na odpis v závodech Mistrovství světa necítil. Své jezdecké kvality dokázal ihned v následujícím roce, kdy jako soukromý jezdec v sedle produkční Yamahy TR2 dojel ve třídě do 350 cm3 ve velké ceně Itálie v Monze na 13. místě.

Fotografie
Yamaha 350 TR2 Františka Šťastného vystavená, po dlouhé době strávené v soukromé sbírce, v Brně při Brno Revival - festival rychlosti mezi pavilony 2019.


  Jedním z úplně posledních závodů, které František Šťastný absolvoval v továrním týmu Jawy, bylo Mistrovství republiky v Písku na okruhu Stanislava Maliny 21.9.1969. Závody mistrovství republiky jezdili tehdy tovární jezdci Jawy s jednoválcovou technikou, která byla, ovšem bez tovární podpory, dostupná širšímu okruhu jezdců. Z fotografií je však patrné, že závod třistapadesátek jel zde Františk Šťastný na čtyřválcové Jawě.

Fotografie Fotografie
Fotografie Františka Šťastného pořízené při závodech Mistrovství republiky v Písku okruhu Stanislava Maliny 21.9.1969. Ve dvěstěpadesátkách zde František Šťastný dojel na čtvrtém místě a ve třistapadesátkách na místě šestém.
Fotografie Fotografie


  Fotografie pochází ze soukromé sbírky, jejíž neznámý autor si neváhal od Františka Šťastného podepsat jeho knihu Na plný plyn, která vyšla v roce 1967.
  Však také byl František Šťastný v té době opravdová hvězda. Společenské rubriky tehdejších časopisů neváhaly informovat o jeho úspěších, zraněních a též o střípcích z jeho soukromého života s rychlobruslařkou Jarmilou Šťastnou-Königovou. V roce 1967 si František Šťastný dokonce střihl roli i ve filmové detektivce Jindřicha Poláka Hra bez pravidel a v roce 1969 si několikrát vyzkoušel roli motoristického komentátora Československé televize, přičemž po ukončení závodnické kariéry se této profesi věnoval na plný úvazek. Není tedy žádného divu, že náhlý odchod z továrního týmu Jawy reportéry tehdejších periodik velice zajímal. Z dobových rozhovorů s Františkem Šťastným lze i s odstupem mnoha let vycítit hořkost, kterou cítil po vynuceném náhlém odchodu od továrního týmu.


Fotografie Fotografie Fotografie
František Šťastný byl všeobecně velice populárním člověkem. V době oba jeho největších úspěchů docházelo v Československu k pozvolnému uvolňování poměrů, což se projevovalo i vyšším zájmem médií o sportovce z jiné než sportovní stránky. Vstřícný a všeobecně oblíbený František Šťastný byl vděčným objektem reportérů a jeho náhlý odchod od Jawy se tedy patřičně v tisku probíral. Zveřejněné rozhovory s Františkem Šťastným přinesl denní tisk, motoristický časopis Svět motorů i společensky laděné Květy.


Fotografie
Obal knihy Na plný plyn z roku 1967.


Blesk Speciál. Motocykl, se kterým František Šťastný dokázal v roce 1952 prorazit mezi domácí silničářskou elitu.




Fotografie Fotografie

Yamaha 350 TR2 Františka Šťastného vystavená, po dlouhé době strávené v soukromé sbírce, v Brně při Brno Revival - festival rychlosti mezi pavilony 2019 na stánku Motoforza.

Fotografie Fotografie






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/3): Strana 1 / 1
 Jiří, máš to moc pěkně , poutavě napsané, díky za to.Olda    [Oldřich Karas]    (08. 04. 2020)
 Díky. Já si pořád myslím, že osobnost Františka Šťastného není u nás dostatečně doceněna. Přitom ve své době se jednalo o TOP celebritu. Lidé tehdy motorismem žili a závodníci byli hrdinové. Dnes je vše tak nějak pokřivené, lepší výraz by byl shnilé. Celebritami se stávají lidé, kteří v podstatě vůbec nic nedokázali.    [Jiří Bartuš]    (22. 04. 2020)
Přidat odpověď    (1)
Nezodpovězená témata (2/3):
 V tom Písku r.1969 jsem byl i jel závody. Franta startoval na své Yamaze a na co dodnes vzpomínám, byl špalír lidí v posledním kole kolem trati jeho závodu,ve kterém dojížděl,(myslím dojel třetí).Všichni totiž už věděli,že se na něj Jawa vykašlala,takže to bylo takové solidární gesto od všech diváků.To jsem pak už nikdy s nikým nezažil.Prostě Franta byl náááš!
[Jindřich Štěpánek]      (14. 11. 2024)
 Vážený pane Bartuš,
přečetl jsem váš článek a zajímalo by mě kdy jel F. Šťastný
poslední závod MS motocyklů na okruhu v Brně. Je to v srpnu
1969? Děkuji za jakoukoliv odpověď.
Karel Dočkal
[]      (06. 08. 2019)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Brno Revival 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
300 zatáček Gustava Havla 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Kopčany 2019
Česká Tourist Trophy 2016
NIPPON RETRO 2015
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Barum Czech Rally Zlín 2019
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
NIPPON RETRO 2019
NIPPON RETRO 2022
NIPPON RETRO 2023
Jawa Pérák v domácí reklamě
Dodatek ke knize VI
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Velorex 1960
Grand Prix Bugatti 2019
Evropský festival Route 66
300 zatáček Gustava Havla 2015
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš