Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
aktualizováno 8.4.2021
Autor: Jiří Bartuš
Posledním závodem mistrovství světa v továrním týmu byla pro Františka Šťastného Velká cena Jugoslávie 1969 na okruhu v Opatiji 14.9.1969. V něm dojel ve třídě do 350 cm3 na třetím místě a jeho nový stájový kolega Silvio Grassetti na místě prvním. Vedení továrního týmu firmy Jawa již před tímto závodem rozhodlo, že v následující sezóně bude závody mistrovství světa jezdit se čtyřválcovou třistapadesátkou jen jeden jezdec, Ital Silvio Grassetti.
Rozhodnutí, které se František Šťastný dozvěděl z úst šéfkonstruktéra továrního týmu Jana Křivky, mu nebylo předem nijak avizováno. Ačkoli již nebyl mladík a dvoudobá čtyřválcová Jawa jeho jezdeckému naturelu příliš neseděla na odchod do jezdeckého důchodu se rozhodně necítil. Náhlý odchod z továrního týmu nebyl pro Františka Šťastného snadný. On sám si byl moc dobře vědom jak krutě se u nás se sportovci zachází, ale tak rychlý konec jej za skočil. Jednoválcové Jawy 250 a 350, které dostal při odchodu z Jawy, mu dávaly šanci účastnit se domácích závodů, ale on sám se ještě na odpis v závodech Mistrovství světa necítil. Své jezdecké kvality dokázal ihned v následujícím roce, kdy jako soukromý jezdec v sedle produkční Yamahy TR2 dojel ve třídě do 350 cm3 ve velké ceně Itálie v Monze na 13. místě.
Jedním z úplně posledních závodů, které František Šťastný absolvoval v továrním týmu Jawy, bylo Mistrovství republiky v Písku na okruhu Stanislava Maliny 21.9.1969. Závody mistrovství republiky jezdili tehdy tovární jezdci Jawy s jednoválcovou technikou, která byla, ovšem bez tovární podpory, dostupná širšímu okruhu jezdců. Z fotografií je však patrné, že závod třistapadesátek jel zde Františk Šťastný na čtyřválcové Jawě.
|
|
Fotografie Františka Šťastného pořízené při závodech Mistrovství republiky v Písku okruhu Stanislava Maliny 21.9.1969. Ve dvěstěpadesátkách zde František Šťastný dojel na čtvrtém místě a ve třistapadesátkách na místě šestém. |
Fotografie pochází ze soukromé sbírky, jejíž neznámý autor si neváhal od Františka Šťastného podepsat jeho knihu Na plný plyn, která vyšla v roce 1967.
Však také byl František Šťastný v té době opravdová hvězda. Společenské rubriky tehdejších časopisů neváhaly informovat o jeho úspěších, zraněních a též o střípcích z jeho soukromého života s rychlobruslařkou Jarmilou Šťastnou-Königovou. V roce 1967 si František Šťastný dokonce střihl roli i ve filmové detektivce Jindřicha Poláka Hra bez pravidel a v roce 1969 si několikrát vyzkoušel roli motoristického komentátora Československé televize, přičemž po ukončení závodnické kariéry se této profesi věnoval na plný úvazek. Není tedy žádného divu, že náhlý odchod z továrního týmu Jawy reportéry tehdejších periodik velice zajímal. Z dobových rozhovorů s Františkem Šťastným lze i s odstupem mnoha let vycítit hořkost, kterou cítil po vynuceném náhlém odchodu od továrního týmu.
|
|
|
František Šťastný byl všeobecně velice populárním člověkem. V době oba jeho největších úspěchů docházelo v Československu k pozvolnému uvolňování poměrů, což se projevovalo i vyšším zájmem médií o sportovce z jiné než sportovní stránky. Vstřícný a všeobecně oblíbený František Šťastný byl vděčným objektem reportérů a jeho náhlý odchod od Jawy se tedy patřičně v tisku probíral. Zveřejněné rozhovory s Františkem Šťastným přinesl denní tisk, motoristický časopis Svět motorů i společensky laděné Květy. |
|
Obal knihy Na plný plyn z roku 1967. |
|
Blesk Speciál. Motocykl, se kterým František Šťastný dokázal v roce 1952 prorazit mezi domácí silničářskou elitu. |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/3): |
Strana 1 / 1 |
| | Jiří, máš to moc pěkně , poutavě napsané, díky za to.Olda [Oldřich Karas] (08. 04. 2020) | Díky. Já si pořád myslím, že osobnost Františka Šťastného není u nás dostatečně doceněna. Přitom ve své době se jednalo o TOP celebritu. Lidé tehdy motorismem žili a závodníci byli hrdinové. Dnes je vše tak nějak pokřivené, lepší výraz by byl shnilé. Celebritami se stávají lidé, kteří v podstatě vůbec nic nedokázali. [Jiří Bartuš] (22. 04. 2020) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (2/3): | | V tom Písku r.1969 jsem byl i jel závody. Franta startoval na své Yamaze a na co dodnes vzpomínám, byl špalír lidí v posledním kole kolem trati jeho závodu,ve kterém dojížděl,(myslím dojel třetí).Všichni totiž už věděli,že se na něj Jawa vykašlala,takže to bylo takové solidární gesto od všech diváků.To jsem pak už nikdy s nikým nezažil.Prostě Franta byl náááš! [Jindřich Štěpánek] (14. 11. 2024) | | Vážený pane Bartuš, přečetl jsem váš článek a zajímalo by mě kdy jel F. Šťastný poslední závod MS motocyklů na okruhu v Brně. Je to v srpnu 1969? Děkuji za jakoukoliv odpověď. Karel Dočkal [] (06. 08. 2019) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|