MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           13.11.2019 06:12         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |

          Elekrická Škoda Octavia


  Autor: Jiří Bartuš

  Na pařížském autosalónu byl s velikou pompou vystaven elektromobil Škoda Octavia a jsou ho plná média.
  Co demonstruje Škoda Octavia elektro v roce 2010 se svými 315 kilogramovými akumulátory, dojezdem 140 kilometrů a dobou nabíjení 4 hodiny? Buď je svět po více než stopadesáti letech elektromobilů stále na začátku, nebo se motá ve slepé uličce.

  Co všechno musí ještě vzniknout, aby se zjistilo, kudy cesta nevede? Rád bych se mýlil, ale i mé elementární znalosti mi stačí k tomu, abych úspěšně pochyboval. Pochyboval o smysluplnosti současné elektro-hysterie výrobců motorových vozidel. Toto jejich jednání tedy chápu spíše jen jako jistý druh podbízení se současné politické linii. Co by na to asi řekli pánové Křižík, Tesla či Edison?

Časopis Motoristická současnost, rok 1979

  Byl bych nerad, kdyby zde mé prezentované názory byly interpretovány jako neúcta či nepřátelství pokroku. Naopak. Motorismus bylo vždy odvětví ruku v ruce jdoucí s nejnovějšími poznatky vědy a s tím já se plně ztotožňuji. Myslím si však, že jakékoli direktivní ovlivňování tržních pravidel, ať je uděláno na základě sebevznešenější myšlenky, způsobí zbrzdění pokroku, místo toho, aby jej stimulovalo.

  Zatímco všichni výrobci automobilů bojují s ekologií ve formě snižování emisí, ptám se. Kam se ubral pokrok například ve snižování spotřeby paliva, snižování energetické náročnosti výroby? Kam se posunula legislativa v podpoře přepravy zboží mimo silnice? A vůbec v omezení přepravy zboží sem a tam přes celou zeměkouli?
  Zde z pohledu ekologie mají veteráni jasnou přednost. Ač mnohdy nesplňují žádné emisní limity, jejich výsledná produkce emisí je, díky občasnému používání, minimální.

  Běžný automobil střední třídy v roce 1973 vážil 1100 kg a dnes váží kolem 1400 kg. Výkon motoru logicky musel vzrůst, i když díky emisím ne tak, jak by se mohlo zdát. A jak dopadla spotřeba? Možná se o něco málo snížila, ale jen v optimálním režimu jízdy. Při běžné jízdě zůstala spotřeba na přibližně stejné úrovni.

  To dodávám jen jako příklad k zamyšlení těm, kteří ještě mají chuť se zamyslet.



Časopis Motoristická současnost, rok 1979

Časopis Motoristická současnost, rok 1979



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Me se z clanku nabizi tri zajimava temata k diskuzi: 1) Srovnani bezneho automobilu pred 30 lety a dnes. Z pohledu bezpecnosti, komfortu cestovani, spotreby, zateze na prirodu. 2) Preprava zbozi po Evrope kamiony vs po zeleznici. Je jasny, kde jsou slaba mista pri preprave po zeleznici. Zasadni je narodni pojeti zeleznice, co zeme, to jiny zabezpecovaci system, napajeni, legislativa, apod. 3) Realny zdroj energie pro silnicni vozidla. Videl bych to, ze spalovaci motory tu budou jeste hodne dlouho, na plyn, alkohol, apod.    [Faux]    (07. 10. 2010)
 To má být vtip? Jasný směr? Veškerý ten vývoj a rozvoj je dán jen a pouze dotacemi, které nehtěně platí každý z nás. Pokud by se měly veškeré alternativy získávání enegie posadit vedle sebe, tak by se teprve ukázala pravá realita. Chce však dnes někdo znát pravdu?    [Jiří]    (27. 04. 2012)
 Po několika letech se tyto názory jasně vybarvují. Dnes je jasné, že budoucnost patří jedině elektromobilitě. Bleskový vývoj bateriií, motorů a solárních článků jasně ukazují směr. Za pár let není co řešit. Minimálně ve městech je přechod na elektřinu pouhou otázkou času udržení looby naftařských společností. Dojezd 200 km stačí každému, výkony na úrovni P911 a pod. Auto budoucnosti bude asi takové: nulové emise, výkon cca 100kW, baterie které se nabíjí do 1 hodiny a karoserie ze solárních článů. V přímořských oblastech by soláry utáhly možná i celý provoz. pokud si dám na střechu soláry, tak budu energeticky nezávislý.

Jo jo nezávislý občan = největší nebezpečí pro stát    [Pavel]    (27. 04. 2012)
 Osobně bych možnost alternativy ke spalovacímu motoru uvítal, zvláště při každodenní dopravě do práce mi přijde spalovací motor trochu nevhodný. Problém je, že v dnešním globalizovaném, zákulisně řízeném světě, jehož skutečný stav je denně maskován tunami lží a dezinformací šířených prostřednictvím médií, je pro člověka (myslícího, ne ovci jejíž světonázor je denně utvářen zejména v době od 19:30 do 20:00), který není odborníkem v příslušném oboru, velmi těžké rozeznat přínos a smysluplnost té či oné technologie nebo technologického směru obecně.
Zajímavé je, že elektromobil už sériově výráběn byl a v to v letech 1996-99 v USA (GM EV-1, známější pod názvem Impact), ale jeho výroba byla ukončena za velmi nejasných okolností, tedy ani z tohoto případu nelze mnoho o efektivitě el. pohonu vozidel dovodit. Jisté je, že v době, kdy jsou výrobci svázání množstvím emisních a jiných, hlediska rozumu až nesmyslných předpisů, budou tito vyjíjet aktivitu spíše směrem momentálně finančně podporovaným zájmovými supinami napojenými na mocenské struktury a tedy zhusta i na veřejné pěnězovody, než by se vydali cestou řekněme "zdravého rozumu". Plody této politiky, jako je "downsizing" v oblasti motorů, či infiltraci biosložek do PHM, nakonec můžeme hojně okusit už nějaký čas osobně.
Tedy alternativy a jejich výzkum bych přivítal, ale nedělám si iluze o pohnutkách, které k tomu vedou jakož ani nejsem schopen kvůli nedostatku info objektivně posoudit jejich přínos či smysl. Tak jako tak, náš názor jistě nebude brán v potaz při rozhodování o "lepších EU zítřcích", ale to je příběh, jež asi netřeba zvláště rozebírat.    [Zdendys UH]    (21. 11. 2010)
 Automobilky se tomuto tématu věnují již dávno, jak známo zač. 90. let byly pokusy i u nás. A jestli dnes pracují s přispěním energetiků, tak v tom nic špatného nevidím. Že by to dělali v důsledku tlaku ekoteroristů je čirá spekulace.
Jinak je třeba zvednout prst i před ropnýmu haváriemi....    [Honza l]    (18. 10. 2010)
 Honza I: problem je, ze automobilky prijaly vyvoj elektromobilu jen kvuli subvencim energetickych firem a trendum v ekoterorismu...je lakave, ze se lektromobily da resit rozdil spotreby energie v noci a pres den, ale dusledky pouziti milionu lithiovych baterii by mely zvednout varovny prst. jen bych pripomnel, ze lithium je velice reaktivni kov alkalickych zemin a jeho vyroba je vetsi ekologickou zatezi, jak vsudypritomneho hliniku a soucasna madarska katastrofa nazorne ukazala, co i vyroba tak bezneho kovu muze zpusobit. dale ta havarie ukazuje na to, ze dnes plati vseobecne zarikavadlo ropa, emise CO2 ale pritom se neresi osud prumyslovych kalu z vyroby a odpadu obecne, zkratka se jen ulozi do nejake nadrze at se o to postaraji nase deti...    [Jindra650]    (15. 10. 2010)
 Méně bohorovnosti pánové. Pokud bude Jindro elektromobil dobře fungovat ve městě, tak to bude mít smysl, ikdyž celková bilance znečištění (všetně výroby) bude stejná jako u benzinu.
Zvládnutí elektropohonu je každopádně výzva a je dobře, že ji automobilky přijaly. Kdyby tomu tak nebylo, určitě by bylo kritiků mnohem víc. A to jak k tomu přistupují si netroufám vůbec kritizovat -věřte, že vědí, co dělají.    [Honza l]    (12. 10. 2010)
 Elektromobil by měl smysl pouze při 100% výrobě elektrřiny z jádra, ne teď, energetická náročnost na vyrobení elektromobilu, toxické materiály použité na jeho konstrukci, hlavně desítky kg lithia anulují všechny snížení emisí vozidla. Hybridní auto je poloviční nesmysl, protože to co se snaží uspořit vyplýtvá na váze auta s bateriemi, dokazuje to praxe. Nikdo mi to nevymluví, ale dnešní spalovací motor, resp. přeplňovaný naftový motor je nejúčinnějším zařízením na pohon zařízení, blíží se dneska účinnosti 50%. Stačí trochu počítat a hned každému dojde, co jsou dnešní lobby na vodíková a elektrická, hybridní auta za nesmysl ....elektrolýza vodíku má 40% účinnost, palivové články s bídou 70% a motor s měničem nejvíce 90% ...z toho je jasné, že je to absolutně slepá cesta ...nepočítám pohon vodíkem vzniklým parní reformací metanu, což je fosilní palivo! vůbec nezahrnuju do bilance to, jak vlastně ta elektřina na výrobu vznikla, jestli třeba v uhelných elektrárnách. S elektromobily je to podobné až do doby, dokud nebude veškerá elektřina z jádra ...tepelná elektrárna má maximálně něco přes 40% účinnost.    [Jindra650]    (08. 10. 2010)
 Mně to vůbec nesmyslné nepřijde - podle mého názoru mají hlavně hybridní vozidla (kombinace spalovací motor - elektřina)

Spojují výhody obojího,ted jen najít správnou koncepci hybridu.V technice je spousta cest slepých,a zjistí se to až časem - vzpomente na naděje vkládané do Wankelova motoru, a kde je mu dnes konec?    [Monty]    (07. 10. 2010)
 U elektromobilu se každý konstruktér snaží co nejvíce snížit hmotnost vozu , proto mi není moc jasný proč udělali elektromobil zrovna z dlouhý octavie. Krátká fabia by mohla na nabití dojet o nějaký kilometr dál . No , ale třeba se pletu :-))    [Richard]    (07. 10. 2010)
 To, že spalovací motor jen tak něco nenahradí je i mým názorem. A jistě to cítí i většina odpovědných lidí. Nechápu tedy, proč se nevěnuje více pozornosti snižování energetické náročnosti provozu vozidel právě se spalovacimi motory. Já mám spíše pocit, že se utrácí peníze za nesmyslné projekty, které celá léta nikam nevedou. A přitom většina lidí by nejraději jezdila v obrněných autech poháněných několikalitrovými motory.    [Jiří Bartuš]    (07. 10. 2010)
Přidat odpověď    (10)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Motosraz Křtiny 2019
Pérák 2019
Pérák a dvojí řízení
Suzuki GSX-R 1100 M
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2016
300 zatáček Gustava Havla 2018
Cena města Jičína 2018
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2018
Česká Tourist Trophy 2017
NIPPON RETRO 2018
NIPPON RETRO 2019
Pérák 2019
Nepomucký trojúhelník 2018
Jarní cena Brna 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
III. Pohár motorových dvoukolek
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Setkání veteránů Holešov
Slovácký okruh 2018
Pérák 2018
Star Rally 2017
300 zatáček Gustava Havla 2017
300 zatáček Gustava Havla
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Pérák 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Evropský festival Route 66
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš