MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           4.7.2020 06:40         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |



Čezeta Amerického Námořnictva



aneb český stroj ve výzbroji US Navy



  Autor: Pavel Karásek




  Ve třinácti letech jsem se poprvé setkal s motocyklem Jawa. Byl to Pionýr z roku 1957, kterého mám dodnes. Už tehdy jsem si značku Jawa ČZ zamiloval a časem do mé sbírky přibyly další stroje. Řízením osudu jsem se v roce 2000 dostal do USA, kde žiju dodnes. Neměl jsem ani potuchy, že se Československé stroje do USA běžně vyvážely a prodej v Americe ze začátku celkem prosperoval. Jakmile jsem se v USA usadil, zjistil jsem, že se zde dají koupit staré Jawy a Čezety, které v některých případech vypadají úplně jinak, než klasické Jawy určené pro domácí trh. A tak jsem začal tyto vskutku zajímavé modifikace českých strojů sbírat.

  Před pár měsíci mě kontaktoval kamarád, že má doma starou Čezetu 125 ( tedy jak jí tady říkají – SííííZíííí ). Tak jsem ho poprosil aby mi poslal fotku, že se podívám co to vlastně má. Byla to vývozová 453 z roku 1962. Odlišností byl plytký přední blatník a řídítka s hrazdou. Chyběl zadní blatník a podle informací byla prorezivělá nádrž. Tak jsme se dohodli na ceně a já tu motorku vzal.



Fotografie Fotografie


  Jakmile Číza dorazila ke mně domů, začal jsem ji prozkoumávat. První co mě zaujalo byly nálepky na předním levém tlumiči. Znak US NAVY a expirační štítky s nápisy NAS. Naval Air Station (NAS) jsou letecké základny Amerického námořnictva. Štítky pocházely ze základen Point Mugu a Los Alamitos. Ihned jsem začal pátrat co se na těchto základnách dělo v šedesátých letech. Na internetu jsem našel celkem dost informací a zjistil jsem že obě základny byly velmi aktivní. Point Mugu byla základna, kde se testovaly různé druhy raket a Los Alamitos, která byla zřízena v roce 1942 jako výcviková základna pro stíhací piloty, slouží stále pro výcvikové účely námořnictva a armády. Zajímavostí je, že v roce 1957 Major John H. Glenn vytvořil rychlostní rekord v transkontinentálním přeletu Ameriky z Los Alamitos v Californii do NAS Floyd Bennett Field v New Yorku. Přelet s průměrnou supersonickou rychlostí trval pouhé 3 hodiny 23 minut a 8 sekund.

Fotografie


  V té době sice moje ČZ 125 – 453 u NAS ještě nesloužila, nicméně už za pět let byla námořnictvem zakoupena jako motocykl usnadňující cestování po základně operačnímu personálu. Podle toho co se mi podařilo zjistit, bylo zakoupeno celkem pět CZ motocyklů. Nicméně se nepodařilo dohledat osud zbývajících čtyř. Podle emailu, který jsem získal od historika US Navy se spotřební materiál po odsloužení odpovídající délky služby odesílal do tzv. surplus skladů, kde bylo možno materiál odkoupit. Takový osud postihl pravděpodobně i moji Čízu.

Fotografie Fotografie


  Vraťme se ale zpět k motocyklu. Jak jsem psal, chyběl na ní zadní blatník. Tento jsem obratem nalezl na internetu. Byl v originálním stavu s černou barvou, kterou jsem akorát vyčistil a jemně vyleštil. Dalším překvapením byl nález identifikačního čísla na masce světla. Tohle číslo bylo z neznámých důvodů přestříkáno černým sprejem. Všimnul jsem si přestříkaného místa a protože jsem chtěl zachovat originální barvu, začal jsem masku leštit. Jaké bylo mé překvapení, když se při leštění začaly objevovat číslice. Podle historika US navy, s kterým jsem si dopisoval, se jedná o tzv. bureau number , tedy evidenční číslo majetku.

Fotografie Fotografie


  Celý motocykl jsem rozebral a pořádně vyčistil. Zachovalé jsou i originální Barum pneumatiky. Jediný větší problém byl s palivovou nádrží. Byla prorezivělá a nespočet malých dírek jí nedával velké šance že bude ještě někdy sloužit. Nicméně jsem se rozhodl dírky zalepit epoxidem a nádrž vylít barvou na nádrže. Boky nádrže jsem byl nucen nastříkat stříbrnou barvou, protože několik dír bylo právě v těchto místech. Černá barva na nádrži je tedy zachovalá originální.

Fotografie Fotografie


  Celý motocykl po vyčištění prokoukl a musím přiznat že jsem si ho zamiloval. Při nastartování motoru není slyšet žádné rachocení či zvonění klikovky. Motor má krásný zvuk a motorka pěkně táhne. Je to zvláštní pocit prohánět se na stroji, na kterém jezdili třeba piloti nadzvukových stíhacích letadel.




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Strana 1 / 1
Nezodpovězená témata (1/1):
 super clanek clovek nekdy zira ceho vseho se nase stroje zůčastnily
[Free]      (07. 09. 2017)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2017
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Jarní cena Brna 2018
NIPPON RETRO 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Cena města Jičína 2018
Pérák 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Sraz patinovek a bastlů
Pérák 2015
Nepomucký trojúhelník 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2019
Barum Czech Rally Zlín 2019
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2015
Pérák 2019
Pérák 2018
Slovácký okruh 2018
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš