MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           21.5.2024 20:24         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
Motocykl NSU upravený majitelem

          Motocykl NSU 251 OSL upravený majitelem

  Z temných dob našeho motorismu


  Autor: Jiří Bartuš

  Politická situace počátku 50. let minulého století zapříčinila drastické změny v životě obyvatel naší země. Počáteční všeobecné nadšení z obnovy země po válečných útrapách bylo nahrazeno nadšením části obyvatelstva z budování socialismu.

  Mezi mnoha negativními důsledky našeho poválečného vývoje byl značný nedostatek osobních automobilů. Obyčejný člověk prakticky neměl šanci zakoupit nový osobní automobil a to ani v pozdější době, kdy z bran mladoboleslavské automobilky začal sjíždět lidový vůz Škoda 440 nazývaný Spartak. Za této situace se plnohodnotným rodinným vozidlem většinou stal motocykl, v lepším případě doplněný sidecarem.
BMW a sidecar Tůma

  Jak to tedy vypadalo v praxi s motorismem v Československu? Jezdilo se na všem co mělo kola. A neustále se opravovala a vylepšovala ta vozidla, jenž zde zbyla z dob předválečných. To vše za naprosté absence dodávek náhradních dílů. Jen obtížně se dnes chápou pohnutky našich dědů, které je vedly k rozhodnutí přestavět motocykl či automobil k obrazu svému případně i postavit zbrusu nové vozidlo.

  Pro dokreslení doby přinášíme útržky dotazů trápící motoristy za železnou oponou uváděné v časopise Svět motorů roku 1955.

Svět motorů 1955 Svět motorů 1955 Svět motorů 1955
Svět motorů 1955 Svět motorů 1955 Svět motorů 1955


  Motocykl NSU 251 OSL upravený majitelem

Motocykl NSU upravený majitelem Motocykl NSU upravený majitelem

  Tento motocykl je tak trochu opakem většiny tehdejších přestaveb. Porouchaný motor, jako nejsložitější část motocyklu, nebylo možno bez originálních náhradních dílů opravit a tak byl často nahrazován motorem "jawským". V tomto případě však byl motocykl NSU i s motorem osazen komponenty motocyklů Jawa Pérák. Za pomoci těchto dílů sestavil majitel stroj velmi čistých tvarů. Kvalita provedení svědčí o technické a řemeslné zručnosti majitele. O složitosti doby nejlépe vypovídá fakt, že většina prací na motocyklu se údajně odehrávala doma v kuchyni.

Motocykl NSU upravený majitelem Motocykl NSU upravený majitelem


  Schválně. Kdo nalezne více nepůvodních dílů?

  Máte doma také podobně přestavěný motocykl? Nebojte se jej prezentovat. Historie má svá světlá i temná zákoutí. Naším úkolem je pochopit ji takovou jaká byla a bez všech příkras a zkreslení.




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (2/5): Strana 1 / 1
 Zaujaly mě uveřejněné fotografie krásné přestavby NSU 251 OSL. A tak chci jen podotknout, že podobných zázraků jezdilo u náz díky šikovným českým rukám víc. V době, kdy jsem studoval na liberecké Vysoké škole strojní a textilní, jezdil tam s podobnou přestavbou jeden ze zaměstnanců dílen katedry spalovacích motorů. Už si nepamatuji jeho jméno, ale tu motorku si pamatuji dobře. V podstatě to byla kompletní dvěapůle kývačka na velkých devatenáctipalcových kolech, jen kartery byly profrézované a do nich vpředu vsazený motor NSU. Takže převodovku to mělo už čtyřrychlostní, jawskou a rovněž tak i kryt primáru. Majitel si to takhle předělal právě v dílnách VŠST. Bylo to kolem roku 1960, kam potom motocykl zmizel už nevím, ztratil se mi z očí, když jsem ze školy odešel.
No a předělaná NSU 251 OSL v exposici mého Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích je motorka po Ladislavu Prázdném, někdejším vedoucím továrního oddělení Svazarmu v n.p. Motor České Budějovice, který se ve fabrice hodně angažoval zejména při soutěžích, závodech a plochých drahách mopedů Stadion. Zdravím.    [Petr Hošťálek]
    (14. 09. 2010)
 Jawa s tímto motorem NSU takto dostavěným jezdila na Olomoucku, ale viděl jsem ji tak před 20 lety. Pokud se pamatuju dobře, měla ale 16" kola.    [Laďa Prášil]    (18. 03. 2013)
 Obávám se, že mnoho kývačkových přestaveb padlo za oběť současné masové oblibě pseudorenovací. Přitom mnoho motocyklů by si jistě zasloužilo uchování ve stavu dobové přestavby.
A tak, stejně jako v tomto případě, musíme vystačit jen s několika dochovanými fotografiemi.
Ale i ty postačí pro posouzení umu českého člověka mnohdy pracujícího v nuzných podmínkách bez možnosti nákupu jakéhokoli doplňku. Vždyť ani ještě na počátku 90. let nebylo běžné zakoupit i tak základní věc jako je např. akumulátor do motocyklu.
Pamatuji se, že v roce 1991 nebyl nikde v okolí k sehnání motocyklový akumulátor. Nezbylo tedy nic jiného než vyrazit vlakem do Nových Zámků, kde měli akumulátor sice větší, ale byli jsme rádi i za ten.    [Jiří Bartuš]    (14. 09. 2010)
 Děkujem.
Pane Hoštálek, nějaký fotky Vaší OSL z muzea by nebyly?    [monty]    (14. 09. 2010)
Přidat odpověď    (3)
 Mně tahle motorka přijde krásná,a věřím,že i dobře jezdila.

Mám pro takový výtvory slabost,být podobná dnes na prodej,rád ji koupím.    [Monty]
    (10. 09. 2010)
 taky se mi tyto vytvory libi, maji neco do sebe a jsou jedinecne, puvodni motocykl bych nebastlil, ale pokud se vyskytne nejaky ctyrtakt na papirech (i vrak), rad koupim !    [bob]    (23. 10. 2010)
 U Hoštálků je v ČESKÝCH BUDEJOVICÍCH.    [monty]    (11. 09. 2010)
 Čistá práce hodná smeknutí. V kuchyni ... mezi bramborovým salátem? Zázrak ;-) Muzeum u Hoštalků... kde to je, Parde?
Jestlipak nám autor článku připíše pár řádků o současném osudu "dobovky"? Předem díky.    [Hobo]    (11. 09. 2010)
 Je to moc hezký kousek, jeden podobný je v muzeu u Hoštalků.    [Pard]    (10. 09. 2010)
Přidat odpověď    (4)
Nezodpovězená témata (3/5):
 Je to moc pěkně udělaný motocykl.Mám podobný NSU251OSL,ale přední vidlice je z OGARU 4 zadní stavba z péráku a kastlíky
jsou z ČZ150 řídítka z JAWY.
[Pavel Dědina]      (25. 01. 2011)
 Moc hezká přestavba. Dnes by s tím vyhrál majitel nejednu soutěž. Zlaté české ručičky!
[DanDRL]      (14. 09. 2010)
 ...a kdybych mohl, připojím také jedno foto: po Hradci lítá jedna Honda s 350tkou motorem OHaVou, též pěkně zrobenou - lepčí než aby zaprášený motor ležel v bedýnce pod ponkem. Ale ten šustivě-řinčivý zvuk, to je něco - jako by se japončík zadíral ;-) Jó, české srdce...
[Hobo]      (11. 09. 2010)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Brno Revival 2019
Klasici na České Tourist Trophy 2022
300 zatáček Gustava Havla 2019
NIPPON RETRO 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Česká Tourist Trophy 2016
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy 2017
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Dodatek ke knize V
Grand Prix Bugatti 2019
300 zatáček Gustava Havla
Pérák 2015
III. Pohár motorových dvoukolek
Nepomucký trojúhelník 2018
Branná 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Classic Show 2015
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš