|
Motocykl NSU 251 OSL upravený majitelem
Z temných dob našeho motorismu
Autor: Jiří Bartuš
Politická situace počátku 50. let minulého století zapříčinila drastické změny v životě obyvatel naší země. Počáteční všeobecné nadšení z obnovy země po válečných útrapách bylo nahrazeno nadšením části obyvatelstva z budování socialismu.
Mezi mnoha negativními důsledky našeho poválečného vývoje byl značný nedostatek osobních automobilů. Obyčejný člověk prakticky neměl šanci zakoupit nový osobní automobil a to ani v pozdější době, kdy z bran mladoboleslavské automobilky začal sjíždět lidový vůz Škoda 440 nazývaný Spartak. Za této situace se plnohodnotným rodinným vozidlem většinou stal motocykl, v lepším případě doplněný sidecarem.
Jak to tedy vypadalo v praxi s motorismem v Československu? Jezdilo se na všem co mělo kola. A neustále se opravovala a vylepšovala ta vozidla, jenž zde zbyla z dob předválečných. To vše za naprosté absence dodávek náhradních dílů. Jen obtížně se dnes chápou pohnutky našich dědů, které je vedly k rozhodnutí přestavět motocykl či automobil k obrazu svému případně i postavit zbrusu nové vozidlo.
Pro dokreslení doby přinášíme útržky dotazů trápící motoristy za železnou oponou uváděné v časopise Svět motorů roku 1955.
Motocykl NSU 251 OSL upravený majitelem
Tento motocykl je tak trochu opakem většiny tehdejších přestaveb. Porouchaný motor, jako nejsložitější část motocyklu, nebylo možno bez originálních náhradních dílů opravit a tak byl často nahrazován motorem "jawským". V tomto případě však byl motocykl NSU i s motorem osazen komponenty motocyklů Jawa Pérák. Za pomoci těchto dílů sestavil majitel stroj velmi čistých tvarů. Kvalita provedení svědčí o technické a řemeslné zručnosti majitele. O složitosti doby nejlépe vypovídá fakt, že většina prací na motocyklu se údajně odehrávala doma v kuchyni.
Schválně. Kdo nalezne více nepůvodních dílů?
Máte doma také podobně přestavěný motocykl? Nebojte se jej prezentovat. Historie má svá světlá i temná zákoutí. Naším úkolem je pochopit ji takovou jaká byla a bez všech příkras a zkreslení.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/5): |
Strana 1 / 1 |
| | Zaujaly mě uveřejněné fotografie krásné přestavby NSU 251 OSL. A tak chci jen
podotknout, že podobných zázraků jezdilo u náz díky šikovným českým rukám víc. V
době, kdy jsem studoval na liberecké Vysoké škole strojní a textilní, jezdil tam
s podobnou přestavbou jeden ze zaměstnanců dílen katedry spalovacích motorů. Už
si nepamatuji jeho jméno, ale tu motorku si pamatuji dobře. V podstatě to byla
kompletní dvěapůle kývačka na velkých devatenáctipalcových kolech, jen kartery
byly profrézované a do nich vpředu vsazený motor NSU. Takže převodovku to mělo
už čtyřrychlostní, jawskou a rovněž tak i kryt primáru. Majitel si to takhle
předělal právě v dílnách VŠST. Bylo to kolem roku 1960, kam potom motocykl
zmizel už nevím, ztratil se mi z očí, když jsem ze školy odešel. No a
předělaná NSU 251 OSL v exposici mého Jihočeského motocyklového musea v Českých
Budějovicích je motorka po Ladislavu Prázdném, někdejším vedoucím továrního
oddělení Svazarmu v n.p. Motor České Budějovice, který se ve fabrice hodně
angažoval zejména při soutěžích, závodech a plochých drahách mopedů Stadion.
Zdravím. [Petr Hošťálek] (14. 09. 2010) | Jawa s tímto motorem NSU takto dostavěným jezdila na Olomoucku, ale viděl jsem
ji tak před 20 lety. Pokud se pamatuju dobře, měla ale 16" kola. [Laďa Prášil] (18. 03. 2013) | Obávám se, že mnoho kývačkových přestaveb padlo za oběť současné masové oblibě
pseudorenovací. Přitom mnoho motocyklů by si jistě zasloužilo uchování ve stavu
dobové přestavby. A tak, stejně jako v tomto případě, musíme vystačit jen s
několika dochovanými fotografiemi. Ale i ty postačí pro posouzení umu
českého člověka mnohdy pracujícího v nuzných podmínkách bez možnosti nákupu
jakéhokoli doplňku. Vždyť ani ještě na počátku 90. let nebylo běžné zakoupit i
tak základní věc jako je např. akumulátor do motocyklu. Pamatuji se, že v
roce 1991 nebyl nikde v okolí k sehnání motocyklový akumulátor. Nezbylo tedy
nic jiného než vyrazit vlakem do Nových Zámků, kde měli akumulátor sice větší,
ale byli jsme rádi i za ten. [Jiří Bartuš] (14. 09. 2010) | Děkujem. Pane Hoštálek, nějaký fotky Vaší OSL z muzea by nebyly? [monty] (14. 09. 2010) | Přidat odpověď (3) | | Mně tahle motorka přijde krásná,a věřím,že i dobře jezdila. Mám pro
takový výtvory slabost,být podobná dnes na prodej,rád ji koupím. [Monty] (10. 09. 2010) | taky se mi tyto vytvory libi, maji neco do sebe a jsou jedinecne, puvodni
motocykl bych nebastlil, ale pokud se vyskytne nejaky ctyrtakt na papirech (i
vrak), rad koupim ! [bob] (23. 10. 2010) | U Hoštálků je v ČESKÝCH BUDEJOVICÍCH. [monty] (11. 09. 2010) | Čistá práce hodná smeknutí. V kuchyni ... mezi bramborovým salátem? Zázrak ;-)
Muzeum u Hoštalků... kde to je, Parde? Jestlipak nám autor článku připíše
pár řádků o současném osudu "dobovky"? Předem díky. [Hobo] (11. 09. 2010) | Je to moc hezký kousek, jeden podobný je v muzeu u Hoštalků. [Pard] (10. 09. 2010) | Přidat odpověď (4) | |
Nezodpovězená témata (3/5): | | Je to moc pěkně udělaný motocykl.Mám podobný NSU251OSL,ale přední vidlice je z
OGARU 4 zadní stavba z péráku a kastlíky jsou z ČZ150 řídítka z JAWY. [Pavel Dědina] (25. 01. 2011) | | Moc hezká přestavba. Dnes by s tím vyhrál majitel nejednu soutěž. Zlaté české
ručičky! [DanDRL] (14. 09. 2010) | | ...a kdybych mohl, připojím také jedno foto: po Hradci lítá jedna Honda s
350tkou motorem OHaVou, též pěkně zrobenou - lepčí než aby zaprášený motor ležel
v bedýnce pod ponkem. Ale ten šustivě-řinčivý zvuk, to je něco - jako by se
japončík zadíral ;-) Jó, české srdce... [Hobo] (11. 09. 2010) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|