Motocyklové vozíky Motex
Autor: Jiří Bartuš
Pod výrobní družstvo Motex, jehož kořeny spadají až do 30. let 20. století, bylo v 50. letech přesuto mnoho malých výrobních podniků jenž měly charakterem výroby vztah k motorismu. Jedním z nich byla firma Tůma vyrábějící sidecary k motocyklům. Sidecary Motex technologicky navázaly na sidecary Tůma a lišily se tedy jen detaily. Použití sidecarů Motex bylo zejména pro celou tehdejší škálu motocyklů Jawa, Jawa-Čz. Postupem času do výrobního programu přibyla výroba přívěsných vozíků za motocykly. Souběžně s výrobou vozíků určených k připojení za motocykl byla realizována i výroba vozíků pro osobní automobily. Dle informací z dobového tisku připravovalo družstvo též výrobu jednostopých vozíků za osobní automobily. Realizována však byla jen výroba vozíků dvoustopých.
|
|
Dobová reklama na sidecary MOTEX, T-magazín č.5, 1962 |
Reklamní leták |
Přívěsný vozík za motocykl Motex typ 287
Výrobce: Motex, lidové výrobní družstvo motorových potřeb, Praha 3 Třída politických vězňů 12
Provozovna V.D. Motex, Řečkova ul. 6, Praha 11
Rok výroby: 1959 – 1966
Na počátku 60. let 20. století vyrábělo výrobní družstvo dvoukolové vozíky za motocykl robusní konstrukce s jednou nápravou na kyvných ramenech odpružených gumovými bloky a plechovou korbou.
|
|
Vozík Motex typ 287, nálezový stav |
Rám vozíku tvořila centrální trubka tvořící zároveň oj vozíku a příčné nosné profily. K nim byla shora připevněna plechová korba a zespoda dvěma otočnými čepy kyvná ramena pevné nápravy. Odpružení bylo řešeno tlačnými pryžovými bloky. Vozík byl opatřen pneumatikami Barum Bantam 12x4.
Připojení k motocyklu bylo realizováno ojí s křížovým kloubem s čepy uloženými v silentblocích a zajištěny korunovými maticemi se závlačkami.
Vozík byl vyráběn ve dvojím provedení korby. Ta byla buď zakryta uzamykatelným víkem opatřeným madlem na otočných pantech, nebo se dala zakrývat plachtou upevněnou pomocí otočných turniketů. Ložná plocha měla rozměr 820 x 480 mm.
Z poznatků ověřených na dochovaných vozících v nálezovém stavu plyne, že tvar korby mohl být v průběhu sériové výroby měněn. Změna tvaru se týče prolisu korby na bocích vozíku a tvaru podběhů uvnitř korby.
Zadní část korby byla osazena zpětným světlometem Autopal sloužícím též k osvětlení státní poznávací značky, kulatou odrazkou, stříkaným nápisem Motex a případně zámkem korby. Vodiče elektrického vedení byly uloženu v izolační hadičce procházející centrální trubkou.
Z dokumentů dodávaným k vozíkům plyne, že počátkem roku 1966 byla výroba přesunuta na Slovensko do výrobního družstva Kovohron, výrobní družstvo Zvolen. Zde byly vozíky vyráběny pod označením Kovohron typ 65M.
Barevná provedení
vnitřní část korby (víka) / spodní část korby, náprava / oj, horní část korby (vnější část víka korby) / nápis Motex
hnědá / hnědá / šedá / hnědá
šedá / šedá / červená / šedá
Rozhraní barev na korbě přeznačeno podélnou zlatou linkou.
Barevné provedení jednotlivých vozíků nemusí odpovídat zde uvedeným vzorům. Ty vycházejí z poznatků ověřených na dochovaných vozících v nálezovém stavu.
|
|
|
Detaily barevného provedení, nálezový stav |
Technické parametry
Délka: 1350 mm
Šířka: 720 mm
Výška: 600 mm
Pohotovostní hmotnost: 32 kg
Užitečná hmotnost: 50kg
Vysoká užitná hodnota vozíku Motex byla prověřena ve známé motocyklové expedici východní a jižní Evropou na Střední východ a sever Afriky, o které pojednává kniha I.M. Jedličky Na mopedu k beduínům, STV 1964.
Pro současné majitele znamenají vozíky Motex zajímavý a praktický dobový doplněk k motocyklu z 50. a 60. let minulého století.
Použité materiály dodali:
Ing. Marcel Malypetr, Sysel, Vladimír Bruzek, Martin Přeček, Pavel Rais
Přívěsný vozík za osobní automobil Motex typ 288
Výrobce: Motex, lidové výrobní družstvo motorových potřeb, Praha 3 Třída politických vězňů 12
Provozovna V.D. Motex, Řečkova ul. 6, Praha 11
Rok výroby: 60. léta 20. století
Souběžně s výrobou vozíků Motex 287 určených k připojení za motocykl byla realizována i výroba vozíků pro osobní automobily Motex 288.
Vozík masivní konstrukce má korbu svařenou z ocelového plechu opatřenou uzavíracím víkem. Kola jsou připevněma na vlečných ramenech odpružených teleskopickými tlumiči používanými v rikšách ČZ typ 505. Kola jsou taktéž použita z rikši ČZ typ 505 a obuta jsou pneumatikami Barum 3,25 x 12.
Technické parametry
Délka ložné plochy: 1800 mm
Šířka ložné plochy: 960 mm
Výška: 1100 mm
Vozík Motex typ 288, nálezový stav
|
Výrobní číslo: 18206
Rok výroby: 1960
K vozíku je příslušenství pro smontování nástavby na kempování 2 dospělých a jednoho dítěte.
DOKUMENTY
|
|
Vozík Motex typ 287, technický průkaz |
LITERATURA
I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM STN 1964
Tato kniha vypráví o cestě tří dobrodruhů a jejich motocyklů východní a jižní Evropou na Střední východ a sever Afriky. Pro cestování si I.M. Jedlička, J. Brabenec a Václav Potužník zvolili ideální dopravní prostředky. Moped Stadion S22, lehký motocykl Jawa 50 typ 555 a motocykl Manet 100 doplněný přívěsným vozíkem Motex. V knize mimo zajímavého povídání najdeme také množství originálních fotografií z této cesty. A právě tyto fotografie jsou dnes pro nás vzácné již tím, že je na nich vyfocen vozík Motex ve zcela originálním stavu.
|
|
GALERIE
Zrenovovaný vozík MOTEX Ing. Marcela Malypetra
|
|
|
|
|
|
Motex jsem dlouho sháněl a dva jsem nekoupil kvůli přemrštěným cenovým požadavkům majitelů. Te svůj
jsem koupil za 2000 Kč zcela náhodou od jedné kamarádky, která chtěla prodat
motorku po otci...
Vozík měl dost poškozené dno, které už bylo vyztuženo dalším plechem. Na
motorce byl speciální závěs, který jsem si ovšem neodmontoval, protože se
zabývám skútry Čezeta a tam je závěs zcela jiný. Závěs jsem provizorně
vyrobil tak, aby se nechal připojit do klasického závěsu na PAVa. Fotku
zasílám, ale není to ještě na 100%. Bude třeba tam ještě přidělat pojistku
proti pootočení, aby osa kloubu dovolujícího naklápění skútru, byla stále
vodorovná.
|
Vozík Motex - Burza historických vozidel a dílů, Chotusice u Čáslavi 1.3.2003:
|
|
|
Pohled zezadu |
Oj s kloubem |
Vozík Motex na prodej - Jarní Tradiční VeteranBAZAR Brno 14.4.2001:
|
|
|
|
|
Pohled zepředu, oj s kloubem |
Pohled na korbu |
Pohled zezadu |
Detail nápravy a odpružení |
JAWA 250 typ 353 s vozíkem MOTEX:
|
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (6/19): |
Strana 1 / 1 |
| | Dobry den,panove potřebuji poradit jak zprovoznit Motex ohledne dokladu,abych
mohl vyrazit na silnici.Spezetku tam mam ale to je vše. Diky za radu. [Rudolf Dombrovsky] (17. 06. 2008) | Zdravim po dlhom case sa mi podarilo zohnat motex. Chcel by som sa informovat ci by nahodou niekto nemal TP stacila by aj nascanovana kopia dakujem.moja emailova adresa je petoracz@yahoo.com [Peter] (13. 08. 2019) | Zdravim vás pane,mohl bych vás poprosit o ten opis typového listu na
motexe.předem děkuju víta prokop můj Email.vipr17@seznam.cz [víta prokop] (26. 03. 2015) | Dobrý den také bych potřeboval opis typového listu na motexe. e-mail
chadima@seznam.cz předem děkuji za pomoc [josef] (24. 01. 2015) | Dobrý den, také bych měl zájem o opis týpáku na motexa. Email.
maracek1@seznam.cz tel. číslo popřípadě zašlu. Díky. [Petr] (18. 06. 2014) | Zdravim vas panove, mel bych tedy zajem o ten opis tohoho typaku na motexa.
Jestli je teda možnost :-) me telefoni čislo je 602816741 stači mne
prozvonit,zavolam na zpet a domluvime se. Diky [Rudolf] (10. 09. 2012) | Tak umim sehnat oficialni opis typaku na Motexa :) Po dlouuuhe dobe se povedlo a
je to doma i s podpisem a razitkem :) [CIJOML] (22. 03. 2010) | Ahoj, dnes sem dostal na telefon cloveka z MDCR, ktery tam ma veterany na
starosti a rikal, ze kdyz nemam TP k voziku, tak jedinne prihlasit a udelat
veteransky papiry pro vozik samotny tzn bude mit vlastni znacku a potom naopak
nemusis mit vozik v TP od motorky. Zkusim to protlacit a dam vedet. [CIJOML] (24. 08. 2009) | Na motex sa montovala spz-ka z motocykla ktorý ho tahal snad bol len zapísaný vo
velkom technickom preukaze ja mám orig.techniký preukaz formát A4 je to na
kancelárskom papieri kopírované cez blanu na lihovej kopirke a rukou je dopísaný
rok výroby a číslo ktoré je vyrazené na oji na ohybe za spojovacim kĺbom.Je to
obdobné ako s pavom [jaro] (22. 09. 2008) | Ahoj Rudo,já sem koupil motex typ 287 od jedné chalupářky měla vněm květináče s
kytkama,kdyš sem to vyděl tak sem tomu nemohl uvěřit.tak sem je ukecal a koupil
ho za 500,-je tomu už 8let a mam ho na pudě a taky bych ho rád přihlásil ale
zatim marně pátrám jak nato.jestli se mi to povede tak dám hned vědět.s
pozdravem VíŤa Prokop. [víta prokop] (08. 09. 2008) | Přidat odpověď (9) | | Dobrý den, mohl by mi někdo vysvětlit, jak firma Motex souvisí s cyklisty? Jsem
majitelem kola Favorit z r.1955, kde je originál velký nátisk na sedlové trubce
s vyobrazeným závodníkem a textem "Motex SLOUŽÍ CYKLISTŮM". Ale jak
jim slouží(l), to nevím, o Motexu slyším poprvé, ačkoliv se na Favority
specializuji. Děkuji za jakýkoliv podnět. [Konečný] (26. 06. 2015) | Výrobní družstvo s názvem Motex existuje od roku 1942. Tehdy to bylo ještě pouze
družstvo obchodní zaměřené na potřeby pro motoristy. Když po roce 1948 došlo k
znárodňování soukromých firem, bylo do družstva Motex postupně začleněno mnoho
malých znárodněných provozů, pokud jejich výrobky měly nějaký vztah k motorismu.
Sortiment výrobků družstva byl proto poté velmi obsáhlý a rozmanitý. Šlo např. o
stěrače, zpětná zrcátka, hustilky, benzinové kohouty, tlumiče, těsnění,
stahovací pásky a mnoho dalšího. Mimo jiné převzalo družstvo Motex také výrobu
sidecarů pražské firmy Tůma. Pokud se někde zachoval nápis "Motex slouží
cyklistům", bude to proto, že některé jejich výrobky byly zřejmě určené i
pro cyklistiku. Předpokládám, že šlo opět o nějaké drobné příslušenství jako
hustilky, omotávky apod. [Michal14] (11. 07. 2015) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den sháním vozík MOTEX nevíte někdo kde ho za slušnou cenu koupit???? [MARTIN] (08. 04. 2008) | DOBRÝ DEN, MÁM VOZÍK MOTEX V DOCELA HEZKÉM NÁLEZOVÉM STAVU, VHODNÝ K
RENOVACI.TEL.604666254 [TOMAS] (28. 09. 2009) | Přidat odpověď (1) | | zdravím majitelov vozika motex potreboval by som fotku alebo výkres ťažného
zariadenia za panelku 16"kola,mám repliku silentblokov na nápravu [jaro] (17. 12. 2006) | Kde se da to pruzeni poridit? Taky ho shanim... [CIJOML] (24. 08. 2009) | Přidat odpověď (1) | | Zdravim te Vito,nemel jsem ted vubec čas to řešit,ale každopadne jsem zjistil že
nejaka firma KOVOHRON ZVOLEN by s tim mohla mit neco společneho. Až zjistim
vice,dam ti hned vedet. Mej se,s pozdravem Ruda. [Rudolf Dombrovsky] (16. 09. 2008) | Ahoj Rudo taky sem neměl čas se ozvat,dělám přestavbu domu tak nemam čas na
nic.Hledal sem něco o Kovohronu Zvolen a našel sem odkazy na skůtry a pávy ale
nezjistil sem jak to je s dokladama,spz a přihlášením,asy zajdu k dopravákům a
uvidim co mi řeknou.až jak dopadnu tak dám vědět.Zatim se měj,ahoj víťa. [ví´ta prokop] (15. 05. 2009) | Přidat odpověď (1) | | Dakujem za informacie, vlastním Motex s krytou korbou červenej farby a chystam
sa ho renovovať informacie o farebných odtienoch mi velmi pomohli. [Dusan] (17. 11. 2006) | Tak ten MOTEX nahoře určitě není typ 288, je-li to vůbec Motex. Takhle
vypadají oba typy podle prospektu http://spartaky.cz/obr/MOTEX/motexy.jpg [Rancher] (03. 10. 2007) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (13/19): | | Dobrý den vlastním přívěs za motocykl,dvoukolový, ale kola jsou skovaná pod přívěsem,nikde jsem nic podobného neviděl,( ale je dost podobný s Motexem ale ten má kola venku). Má kolem budky dírky jako na sítě a kolem kožené přezky asi na plachtu.V ůložném prostoru jsou štelovatelné pružiny na výšku.Nemá někdo nějakou dokumentaci nebo foto??Foto mého torza mohu poslat na mejl. [] (30. 06. 2019) | | Získal jsem Motexe může někdo poranit jak ho zlegalizovat abych jej mohl tahat
za Jawou?Nemám k němu żádný doklad.Děkuji za řádu. [Standa] (25. 01. 2016) | | Funkčné motexy vo filme. Pozrite si prvých 20min filmu Valčík pro milion.
http://www.youtube.com/watch?v=svqXH1SdOfw [Milan] (02. 01. 2013) | | Dobrý deň. Konečne som dal dohromady svojho motexa. Neviem ale aký rozmer
má nápis Motex. Šírka/Výška. Ak môžete niekto pomôcť budem veľmi rád za
akékoľvek info. Ďakujem Milan Pov. Bystrica [Milan Tomana] (21. 08. 2012) | | schanim vozik motex, kdyby nědo o něm věděl tak at mi dá vědět. děkuji [perak-1952] (16. 09. 2011) | | Ahoj, měli vozíky motex nějaký výobní štítek? Koupil jsem vozík, a má jak
plechové víko, tak turnikety na plachtu, je to možné? Neměl by někdo detailnější
foto zámku víka a tažného na kývačku (původního). Díky. [Medas] (04. 07. 2011) | | mam ho, prodam 775901566 [luky] (20. 02. 2011) | | Dobrý deň na ktorých miestach mám hľadať výrobný štítok na Motexe. Prípadne môže
mi niekto zaslať za fin.odmenu fotku štítku zblízka? [Milan] (06. 10. 2009) | | Dobrý deň.Včera som kúpil vozík Motex(Kovohron) ale bohužíaľ bez dokladov a
výrobného štítku(alebo som ho z tej radosti prehliadol pod nánosom špiny). Bolo
by možné keby mi niekto zaslal za fin. odmenu kopiu takéhoto typového preukazu a
poradil kde mám hľadať výrobné číslo a výrobný štítok.Takisto by som sa chcel
popýtať o pomoc pri určovaní typu vozíka a približného r.v. Ten môj má plechové
veko podlhovasté prelisy na stranách nad kolesami a prelisy na dne vozíka(také
ako má vozík na fotkách z burzy z Brna). Za akúkoľvek pomoc vopred ďakujem [mi] (06. 10. 2009) | | prodám vozík motex v nálezovém stavu.cena dohodou.tel.604666254 [tom] (28. 09. 2009) | | Ahoj chlapi nevite na co se jeste davalo to zadni svetlo na Motex 287? Na tom
mem je nepuvodni z PAv 40. Idealne vymenim kus za kus za to moje pavi ;) [CIJOML] (16. 05. 2009) | | PROSÍM,SHÁNÍM DOKUMENTY K VOZÍKU " MOTEX 287 " [JIŘÍ JUREČEK] (30. 04. 2008) | | Připomímla k přívěsu MOTEX 288. U rikšy 505 se používaly pneu pouze
3,50x12" [K.ULL] (06. 04. 2007) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|