MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           10.7.2020 12:06         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Renovace podlahových koberců vozítek Velorex 16/350




Obrázek číslo 4   Autor:  Ivan Věžník

  Téma, které je při dnešních renovacích trochu na okraji zájmu, avšak při podrobném prozkoumání mnoha původních dochovaných strojů se objevují detaily, které svojí zvláštností podbarvují účelovost tehdejší technologie výroby.

  Nedílnou součástí dvoudílné, dřevěné podlahy jsou gumové koberce, které se dodávaly, jako třídílná sada a to ve dvou designových provedeních. Jemná celoplošná drážka, nebo střídavě silná a tři slabé(obr. 1,2,3,4).
Obrázek číslo 1 Obrázek číslo 2 Obrázek číslo 3

Obrázek číslo 5

  První ze třech dílů, lichoběžníkový o rozměrech základen 800 a 680 mm a výšky 400 mm. (obr. 5) se přibíjel tvrdými, tzv. sedlářskými hřebíčky, namodralého odstínu, které se vyznačovaly velmi tenkou, malou hlavou, která při zatlučení splývala s gumou (obr. 6). Dle původních dochovaných strojů se k přibití tohoto dílu používalo 14-16 těchto hřebíčků s rozestupem cca 100-150 mm (obr.7).

Obrázek číslo 6 Obrázek číslo 7 Obrázek číslo 8

  Teprve až na tento přibitý koberec se montovaly pedály, brzdový spínač, pružinový můstek a spodní držák baterie (kastlík). Zde je nutné se zmínit, že se pedály přišroubovávaly skrze dřevěnou podlahu a to paradoxně zespodu nastrčenými šrouby M8, na které se pedály nasadily a dotáhly maticemi (obr. 8).

Obrázek číslo 9   Právě naopak tomu bylo u pružinového můstku, kde se šrouby zasunovaly ze strany můstku a utahovaly maticí na spodní části podlahy.

  Druhý, prostřední koberec je již více tvarovaný s jednotlivými rozměry cca 870 a 830 mm přední a zadní část. Podélně má 550 mm a v nejužším symetricky vykrojeném místě 760 mm. (obr. 9). Byl volně ložený, po obvodě obšitý koženkou, která měla barevné provedení dle odstínů, které se u Velorexu používaly.

Obrázek číslo 9a   V tomto koženkovém lemu byl v přední části všitý svářecí drát, který se vytvaroval do oblouku a tím zajistil pevnou klenbu, aby koberec neležel přímo na vratných pružinách pedálů a elektroinstalaci (obr. 9a).



Obrázek číslo 9


  Třetí z koberců, úzký pruh o rozměru 820 x 150 mm (obr. 10) spojuje a utěsňuje hlavní podlahu s podlážkou podsedadlovou, kde jsou tyto rozděleny trubkovým rámem. Tento díl je přibit opět sedlářskými hřebíčky v počtu 12 ks a to tak, aby se uprostřed vytvořil mírný oblouk , kde prochází elektroinstalace, zadní brzda, plyn, náhon tachometru, benzinová trubka, případně spojkový systém.

Obrázek číslo 11 Obrázek číslo 12

  Oba díly podlahy jsou pevně spojeny s bočními prahy. Ty jsou tvořeny koženkou, která je z venkovní strany přibita ke spodní části dřevěných podlah tzv. lepenkovými hřebíčky (krátkými s velkou hlavou (obr. 11, 12) a to v odstupech cca 100 mm.

Obrázek číslo 13 Obrázek číslo 14

  K vrchní straně podlahy je koženka přibita již výše zmiňovanými malými sedlářskými hřebíčky a to velmi hustě, cca po třech centimetrech , po celé vnitřní straně (obr. 13). Důvodem je dosažení kvalitního vypnutí koženky. Tyto hřebíčky jsou překryty samostatným proužkem z koženky (evidentně z estetického důvodu), který je fixován již jen několika hřebíčky s rozestupem větším, jak 100 mm (obr.14).


  S odstupem téměř čtyřiceti let se jeví tato technologie, jako velmi zdařilá a účelová, neboť takto sestavená podlaha působí velmi kompaktním i praktickým dojmem.



  Fotografie z archivu Ivana věžníka
VeteránKalendář
Nové články
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Mopedy Stadion
Česká Tourist Trophy 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2016
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2018
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Slovácký okruh 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Cena města Jičína 2018
Pérák 2015
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Grand Prix Bugatti 2019
III. Pohár motorových dvoukolek
Barum Czech Rally Zlín 2017
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš