Podlaha vozítek Velorex 16/350
Autor: Ivan Věžník
Podlaha. To je jeden z dílů, který se při renovaci oddělává poslední a naopak, jako první jej začínáme montovat. Je to jediná dřevěná část, pomineme-li dříve montované dřevěné kuličky řadící páky či madel ručního řízení, která je na těchto vozítkách použita.
Podlaha je dvoudílná, ze smrkového, hoblovaného dřeva, kdy přední pedálová část je rozměrově větší (o rozměru přibližně 740 x 700 mm, kde se pod řazením rozšiřuje až na 800 mm, foto č. 1). Zadní je obdélníková o rozměru přibližně 80 x 45cm (foto č. 2 ). Sestavena je z napříč uložených desek tloušťky 17mm, širokých 95 mm, které jsou k sobě vázány frézovaným 10 mm falcem (foto č. 3).
Zadní podsedadlová podlaha
Vazbu zadní, podsedadlové podlážky zajišťují dva podélné hranoly o průřezu 40 x 50 mm, které jsou od boční hrany podlahy vzdáleny 150 mm a to symetricky. Jsou připevněny z vrchní strany podlahy čtyřcentimetrovými hřeby . Za zmínku stojí, že hranoly nebyly vždy stejně zakončeny. Dle původních dochovaných strojů se používalo, jak rovné, tak i šikmé zakončení (foto č. 4 a 5), které nebylo až tak ovlivněno rokem výroby, jako spíše individuálním přístupem příslušného truhláře. Nálezový stav zadní podsedadlové podlahy naleznete v samostatném článku |více|
Přední pedálová podlaha
Technicky zajímavější avšak výrobně náročnější je přední pedálová část podlahy, jejíž vazbu již zajišťují dva a dva proti sobě snýtované ocelové pásy z tzv. pásoviny, která je uložena podélně přes celou podlahu v délce 660 mm a šířce 20 mm s pravidelnými 80 mm širokými rozestupy otvorů pro ocelové nýty (foto č. 6).
Při výrobě nové podlahy většinou vyvstane problém kam přišroubovat pedály.
První otvor pedálové objímky zleva (foto č. 7), by měl být průsečík přibližně 120 mm od přední části a 120 mm od levé boční hrany této podlahy.
Pro verzi s hydraulickou spojkou je nutné alespoň přichytit spojkový válec na kostru a na pedály tlačný čep a obojí proti sobě vystředit (foto č 8). Teprve poté můžeme svrtat otvory pedálů s podlahou. Zde je nutno se zmínit o gumových kobercích, kdy přední z nich se při montáži vkládal mezi podlahu a pedály (foto č. 8).
K takto umístěným pedálům je nutno dodržet vzdálenost otvorů pro pružinový můstek a to 330 mm od přední hrany podlahy, aby byla zachována správná tažná síla pružin pedálů.
|více informací o gumových kobercích naleznete v samostatném článku|
Každý ze dvou dílů podlahy je přišroubován ke kostře v rozích čtyřmi vratovými šrouby M6 x 30mm.
Povrchová úprava byla prováděna syntetickým nátěrem v odstínu kostry. Ojediněle lze spatřit podlahu i v přírodním provedení, které se (dle pamětníků) prodávalo jen jako náhradní díl (foto č. 9)
Fotografie z archivu Ivana věžníka
|