MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           6.7.2020 18:34         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Akumulátor a jeho přichycení ve vozítku Velorex 16/350




  Autor:  Ivan Věžník

Oka pro přichycení rámečku akumulátoru ke kostře   Při renovaci Velorexe z roku 1971 jsem narazil na problém uchycení akumulátoru. Původní spodním rámeček je dvěma šrouby přichycen ke dřevěné podlaze a dvěma šrouby k rámu, kde jsou pro to navařena zvláštní oka. Tento tzv. kastlík má hnědý nástřik laku v odstínu rámu, ve spodní části jsou rovnoběžně dva a dva otvory pro šroub spojeny prolisem.

Akumulátor AKUMA 12M1 12V-37Ah   Při snaze zachovat původní rámeček vyvstal problém s akumulátorem, neboť v současné době se dělají akumulátory rozměrově větší. A tak začal boj o renovaci akumulátoru původního, či snad ještě sehnat nový …?
  Po několika měsících se mi podařilo zjistit výrobce originálních olověných akumulátorů, zalévaných asfaltem.
Na obalu nového akumulátoru je vyraženo 12m1 AKUMA 12V 37Ah Made in CZECHOSLOVAKIA 


Celková sestava akumulátoru a jeho úchytu Celková sestava akumulátoru a jeho úchytu Celková sestava akumulátoru a jeho úchytu
Celková sestava akumulátoru a jeho úchytu

  Domníval jsem se, že to nejdůležitější mám za sebou, ale to mne teprve čekalo, v podobě shánění původního víka akumulátoru a jeho přichycení. Po všech možných peripetiích, odkazech a doporučeních mi víko věnoval Ivo Fajman z Blanska.
  Po nasazení víka na akumulátoru jsem byl překvapen přesným spasováním s obvodem nového akumulátoru, jen v zadní části víko přesahovalo cca 1,5mm a mírně se na akumulátoru kolébalo. Připisoval jsem to době minulé a možnostem tehdejší výroby. Avšak po kompletaci, kdy se akumulátor upne pomocí L vinglu, jsem v duchu smekal před tehdejším projektantem, neboť zmiňované vůle se tímto eliminovaly a víko sedělo na akumulátoru s naprostou přesností…

Víko akumulátoru, nálezový stav Víko akumulátoru, nálezový stav Víko akumulátoru, nálezový stav
3 x originální víko akumulátoru, nálezový stav

  K celkové původní autentičnosti už zbýval jen způsob přichycení víka k akumulátoru. Z různých zdrojů znalců a pamětníků bylo zřejmé, že tento způsob zajišťoval gumový pásek opatřený háčky z ocelových drátů, který se dříve většinou používal na svazování lyží. Po nasazení svorek na kontakty se víko tímto zajistilo i proti kluznému pohybu na akumulátoru, což zjevně odstranilo problém jeho posunu při opřených nohou o akumulátor.

  Z pohledu mého subjektivního hlediska se mi zdá celkové řešení designové i účelové velmi zdařilé.

Sestavené uchycení akumulátoru Sestavené uchycení akumulátoru Sestavené uchycení akumulátoru Sestavené uchycení akumulátoru
Sestavené uchycení akumulátoru


Sestavené uchycení akumulátoru Rozměry popisovaných součástí:

  Spodní rámeček (vnější rozměry): 202x172x30 mm
  Gumová podložka: 198x170 mm
  Akumulátor (horní rozměr): 202x162mm x 185 mm výška
  Háčky: průměr 6mm, délka 250mm
  Horní vingl (L): 17x17mm , délka 240mm
  Horní oranžové víko: 202x164x35mm
  Gumový pásek: 200x20mm

  Poznámka autora k fotografiím:
  Hnědé díly půjdou ještě do laku a zteřelý gumový pásek je již nahrazen novým.




Čerpáno ze zdrojů, ověřována autentičnost, dodané podklady, foto a informace

Ing. Jiří Čekan
Ivoš Fajman
Manželé Červinkovi
Jiří Němec
Tomáš Kostík
Filip Vavřínek



VeteránKalendář
Nové články
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2019
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
300 zatáček Gustava Havla 2019
Nepomucký trojúhelník 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Pérák 2015
Česká Tourist Trophy 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Setkání veteránů Holešov
Barum Czech Rally Zlín 2019
300 zatáček Gustava Havla
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2017
Mopedy Stadion
Sraz patinovek a bastlů
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš