MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           9.7.2020 04:16         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Sekundární řetěz vozítek Velorex 16/350




  Sekundární řetěz Velorexu je namáhán více než u motocyklu srovnatelného výkonu. Proto konstruktér zvolil na místo tehdy obvyklého řetězu , řetěz silnější 15,875 x 9,525, používaný v té době na motocyklu JAWA 500 OHC. Tento řetěz je také méně náchylnější na přeskočení, jež se u motoru Velorexu uloženého pružně v silentblocích stávalo. Klasický řetěz 15,875 x 9,525 v podstatě tedy vyhovuje, ale vyžaduje neustálou kontrolu napnutí a pravidelné mazání. Je též relativně hlučný.
  V dnešní době vysoce výkonných motocyklů je situace jiná. Existují vysoce pevnostní řetězy výrobců zvučných jmen, řetězy s O kroužky atd. Jaký řetěz tedy zvolit dnes?

  Řetěz 15,875 x 9,525 klasické konstrukce lze jen těžko doporučit. Dá se sehnat i ve vysoce pevnostním provedení takže se nevytahává, ale vyžaduje časté mazání a je hlučný.
  Jako optimální se jeví použití řetězu 15,875 x 9,525 s O kroužky. Tento řetěz je prodáván jako typ 530. Řetěz je sice silnější, 23,5mm přes čepy, než obyčejný (19,5mm přes čepy) , ale do Velorexu se bez problémů vejde (Jak do typu s mechnickým ovládáním spojky, tak i do typu s kapalinovým ovládáním spojky). Jedinou nevýhodou tohoto typu řetězu je cena. Řetěz ČZ 530 OR stojí přibližně 12Kč za článek. Ceny řetězů zahraničních výrobců jsou minimálně dvojnásobné.

  Typ řetězu s O kroužky udržujeme tak, že je hadrem zbavíme nečistot a prachu a aplikujeme na něj nějaký ze speciálních přípravků na řetězy. Nezapomeneme na občasnou kontrolu napnutí.


Jiří Bartuš      

VeteránKalendář
Nové články
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
Nepomucký trojúhelník 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Cena města Jičína 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Slovácký okruh 2018
NIPPON RETRO 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
Pérák 2015
NIPPON RETRO 2019
Sraz patinovek a bastlů
Setkání veteránů Holešov
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Barum Czech Rally Zlín 2019
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Slovácký okruh 2019
Poznatky z provozu návěsných vozíků PAv
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš